نکاتی سازنده برای داشتن تفکری مثبت

قدرت “تفکر مثبت داشتن” مفهومی مشهور است و گاهی حتی کمی کلیشه ای به نظر می رسد. اما فواید فیزیکی و روانی تفکر مثبت در تحقیقات علمی متعددی نشان داده شده است. تفکر مثبت می تواند به شما اعتماد به نفس بیشتری دهد، وضعیت روحی شما را بهبود بخشد و حتی احتمال بروز مشکلاتی مانند فشارخون بالا، افسردگی و اختلالات مربوط به استرس را کاهش خواهد داد. نکاتی سازنده برای داشتن تفکری مثبت چیست؟

همه ی این ها به نظر عالی هستند اما در حقیقت معنای اصلی قدرت تفکر مثبت چیست؟

شما می توایند تفکر مثبت را به عنوان تصور مثبت، صحبت کردن مثبت با خودتان یا در کل مثبت بین بودن فرض کنید، اما همه ی این ها بازهم کلی هستند. اگر می خواهید در تفکرات خود موثر بوده و همچنان فردی مثبت باشید باید روی مثال هایی تمرکز کنید که در این راه به شما کمک خواهند کرد.

نکاتی سازنده برای داشتن تفکری مثبت

نکاتی سازنده برای داشتن تفکری مثبت – روزتان را با تاییدهای مثبت شروع کنید.

اینکه شما چطور صبحتان را شروع کنید باقی روزتان را می سازد. آیا تابه حال شده است دیر و وحشت زده از خواب بیدار شده باشید و بعد حس می کنید در باقی روز نیز هیچ اتفاق خوبی نیفتاده است؟ علت این است که روز خود را با احساسی منفی و دیدگاهی بدبینانه شروع کرده اید و این حس را در تمام اتفاقات دیگر در طول روز همراه خود داشته اید. به جای اینکه اجازه دهید این حس بر شما غلبه پیدا کند روزتان را با تاییدهایی مثبت شروع کنید. با خودتان در آینه حرف بزنید، حتی اگر حس می کنید کار احمقانه ای است، و به خودتان بگویید ” امروز روز خوبی خواهد بود ” یا ” من یک روزعالی پیش رو خواهم داشت”. از اینکه چقدر این کار در بهبود روز شما تاثیر خواهد داشت شگفت زده می شوید.

روی چیزهای مثبت تمرکز کنید، هرچقدر که کوچک باشند.

تقریبا همیشه شما با موانعی در طول روز برخورد خواهید داشت، بنابراین اغلب چیزی به نام یک روز کامل و عالی وجود ندارد. وقتی با یک چالش برخورد می کنید روی فواید آن تمرکز کنید، هرچقدر که این فواید کوچک یا بی اهمیت به نظر برسند. برای مثال اگر در ترافیک گیر کرده اید فکر کنید حالا چقدر وقت دارید تا به باقی آهنگ دلخواه خود گوش دهید. اگر رستوران غذایی که شما می خواستید سفارش دهید را تمام کرده است فکر کنید چطور است چیز جدیدی را امتحان کنید.

در شرایط بد کمی شوخ طبع باشید.

به خودتان اجازه دهید حتی در تاریک ترین روزها و سخت ترین شرایط کمی شوخ طبعی را تجربه کنید. به خودتان یادآوری کنید که این شرایط بعدا می تواند تبدیل به یک داستان خوب شده و سعی کنید از آن برای خود یک جک بسازید. مثلا با خودتان تصور کنید مضحک ترین وضعیتی که بتوانی یک روز را بگذارنی می تواند چه باشد؟

نکاتی سازنده برای داشتن تفکری مثبت

نکاتی سازنده برای داشتن تفکری مثبت – اشتباهات را تبدیل به درس کنید.

شما یک انسان کامل و عالی نیستید. شما نیز ممکن است اشتباه کنید و در مفاهیم متعدد، کارهای مختلف و در برخورد با افراد متفاوت شکست را تجربه نمایید. به جای اینکه روی چگونه شکست خوردن تمرکز کنید در مورد این فکر کنید که بعدا می توانید چه کاری انجام دهید، باید شکستتان را برای خود تبدیل به یک درس کنید. این درس را برای خود به قانون تبدیل کنید. برای مثال در نتیجه ی اشتباه خود می توانید سه قانون برای مدیریت پروژه ها داشته باشید.

به جای صحبت منفی با خودتان، صحبت مثبت داشته باشید.

صحبت کردن منفی با خودتان می تواند به سادگی شما را خسته کرده و اغلب اوقات افراد به سختی متوجه آن می شوند. شاید فکر کنید من در این کار بد هستم یا من نباید دیگر این کار را امتحان کنم. اما این افکار تبدیل به احساسی درونی شده و شاید تصور شما از خودتان را خراب کنند. وقتی دیدید این کار را انجام می دهید جلوی خود را گرفته و پیام های منفی را با پیام هایی مثبت جایگزین نمایید. برای مثال به جای اینکه بگویید ” من در این کار خوب نیستم “بگویید ” من باید بیشتر تمرین کنم، سپس در این کار بهتر عمل خواهم کرد.” جمله ی ” من دیگر نباید این کار را تکرار کنم ” باید تبدیل شود به ” نتیجه مانند برنامه ریزی من پیش نرفت. شاید دفعه ی بعد بتوانم بهتر باشم”

نکاتی سازنده برای داشتن تفکری مثبت – روی زمان حال تمرکز کنید.

صحبت در مورد همین لحظه است نه امروز و نه این ساعت، فقط همین لحظه. شاید رئیستان شما را توبیخ کرده باشد اما چیزی که در این لحظه اتفاق افتاده است خیلی اتفاق بدی است؟ جملاتی که او پنج دقیقه ی قبل به شما گفته بود را فراموش کنید. اینکه پنج دقیقه ی دیگر ممکن است چه بگوید را نیز در ذهنتان نیاورید. روی همین حالا تمرکز کنید، زمان حال. در اغلب شرایط خواهید دید اوضاع آنقدرهاهم بد نیست. بیشتر منابع منفی بودن ریشه در حافظه ی شما از اتفاقات اخیر یا تصورات بالقوه و مبالغه آمیز از آینده دارند. در زمان حال بمانید.

دوستان، همکاران و مربیانی مثبت اندیش پیدا کنید.

وقتی اطراف خود را با افراد مثبت پر کنید دیدگاه های مثبت، داستان های مثبت و تاییدهای مثبتی را خواهید شنید. جملات مثبت آن ها وارد مغز شما شده و روی طرز فکرتان اثر خواهند گذاشت، در نتیجه روی لغات انتخابی شما تاثیر داشته و به همین شکل به تمام گروه کمک می کند.

یافتن افرادی مثبت برای پر کردن زندگی شما می تواند کار سختی باشد اما شما لازم است قبل از اینکه منفی بودن شما را از بین ببرد آن را از زندگی خود بیرون کنید. هرکاری که برای مثبت بودن دیگران می توانید انجام دهید و بگذارید مثبت بودن آن ها نیز به همین شکل روی شما اثر داشته باشد.

نکاتی سازنده برای داشتن تفکری مثبت

به تمرین ادامه دهید.

هیچ نقطه ی خاموش کردن و توقفی برای تفکر مثبت وجود ندارد. حتی اگر شما فردی هستید که از همان ابتدا مثبت اندیش بوده اید بازهم داشتن برخوردی مثبت در زمان مواجه شدن با شرایط سخت در زندگی نیاز به تمرین دارد. مانند هر هدف دیگری، کلید کار تمرین زیاد برای مدتی طولانی است. حتی اگر متوجه شدید می توانید با افکار منفی برخورد کنید بازهم باید به دنبال راه هایی برای به حداقل رساندن صحبت منفی با خودتان بوده و در تلاش برای ایجاد دیدگاهی مثبت تر باشید.

تقریبا هر فردی در هر شرایط می تواند این درس ها را در زندگی خود به کار برده و نگرش مثبت خود را افزایش دهد. همان طور که تصور می کنید تفکر مثبت به نوعی بازگشتی است یعنی هرچه بیشتر تمرین کنید بهتر متوجه فواید آن خواهید شد.

منابع
success.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا