باورهای درست و نادرست در مورد زندگی با ایدز

HIV ویروسی است که سیستم ایمنی بدن انسان را ضعیف می سازد. این ویروس با از بین بردن گلبول های سفید خون که مسئول مبارزه با عفونت ها هستند به سیستم ایمنی آسیب وارد می کند. ایدز در واقع سندروم ضعف ایمنی لازم بدن است. ایدز آخرین مرحله از عفونت HIV می باشد. همه ی افراد مبتلا به این ویروس به مرحله ی ایدز نمی رسند. باورهای درست و نادرست در مورد زندگی با ایدز در ادامه بیان شدند.

عفونت HIV یک بیماری جدی است. اما به خاطر درمان های بهتر، امروزه افراد مبتلا به HIV/ ایدز برای زمان بیشتری زنده می مانند. زندگی با کیفیت تری را تجربه خواهند کرد. اگر شما دچار ویروس شده اید می توانید به خودتان کمک کنید با:

  • اگر دارویی مصرف می کنید مطمئن باشید مرتبا آن را ادامه می دهید.
  • هرچه می توانید بیشتر در مورد HIV/ ایدز و درمان آن اطلاعات کسب کنید.
  • یک متخصص برای خود پیدا کنید که در درمان HIV/ایدز تجربه داشته باشد.
  • وقتی متوجه شدید HIV شما مثبت است در سریع ترین وقت ممکن به سراغ درمان بروید.
  • به دنبال دریافت حمایت از دیگران باشید، مانند گروه های حمایتی، درمانگران یا سازمان های خدمات اجتماعی
  • سعی کنید یک زندگی سالم داشته باشد، از جمله غذاهای سالم بخورید، مرتبا ورزش کنید و به قدر کافی بخوابید.
  • حتما باید به دنبال راهی برای کاهش خطر انتقال ویروس به افراد دیگر باشید. باید به شریک های جنسی خود بگویید که مبتلا به HIV شده اید و همیشه در زمان رابطه از کاندوم استفاده کنید.
باورهای درست و نادرست در مورد زندگی با ایدز

باورهای درست و نادرست در مورد زندگی با ایدز

  • داشتن HIV به معنای ابتلا به ایدز است.

باور غلط؛ ویروس کمبود ایمنی بدن یا HIV ویروسی است که سلول های ایمنی CD4 را از بین می برد، سلول هایی که به مبارزه با بیماری ها کمک می کنند. با استفاده از داروهای مناسب می توانید برای سال ها و حتی چند دهه بدون پیشرفت به ایدز با HIV زندگی کنید. ایدز زمانی تشخیص داده می شود که شما مبتلا به HIV بوده و برخی عفونت های فرصت طلب برای شما ایجاد شده یا تعداد سلول های CD4 به کمتر از دویست عدد برسد.

  • ابتلا به HIV از طریق تماس های تصادفی بسیار سخت و نادر است.
باورهای درست و نادرست در مورد زندگی با ایدز

درست؛ شما با بغل کردن یک نفر، استفاده از یک حوله یا استفاده از لیوان مشترک نمی توانید ویروس را دریافت کرده یا به کسی دیگر انتقال دهید. انتقال HIV از طریق انتقال خون نیز بسیار نادر است – اغلب بانک های خونی با دقت برای وجود ویروس HIV آزمایش می شوند. با این وجود شما می توانید بیماری را از طریق رابطه ی جنسی محافظتت نشده، استفاده از سوزن مشترک یا تتو در بدن با تجهیزات غیراستریل دریافت کنید.

  • باورهای درست و نادرست در مورد زندگی با ایدز – شما تنها برای چند سال دیگر زنده خواهید ماند.

غلط؛از انجایی که امروزه داروهای HIV در دسترس هستند حقیقت این است که افراد زیادی می توانند برای چند دهه با وجود HIV زندگی کرده و طول عمر عادی یا تقریبا نرمالی داشته باشند. شما می توانید با چک آپ های منظم نزد پزشک، مصرف درست داروها و دنبال کردن راهنمایی های پزشک خود مانع از پیشرفت HIV به مرحله ی ایدز شوید.

  • شما به خاطر علائمی که ایجاد می شوند متوجه ابتلا به ویروس HIV خواهید شد.

غلط؛ بعضی افراد حتی تا سال ها بعد از اینکه دچار عفونت می شوند هیچ علامتی از HIV را نشان نمی دهند. با این وجود افراد زیادی هستند که بعد از ده روز تا چند هفته بعد از عفونت علائم ان ها آشکار می شود. این علائم اولیه شبیه به انفولانزا یا مونو نوکلئوز عفونی هستند و شامل تب، تورم غدد لنفاوی، گلودرد، جوش های پوستی و درد ماهیچه می شوند. علائم اغلب بعد از چند هفته از بین رفته و شما دیکر تا چند سال هیچ علامتی نخواهید داشت. تنها راه برای اینکه بگویید دچار ویروس HIV شده اید یا نه انجام ازمایش است.

  • HIV قابل درمان است.

غلط؛ در اغلب موارد هیچ درمانی برای HIV وجود ندارد اما درمان می تواند سطح ویروس را کنترل کرده و به حفظ سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. برخی داروها با پروتئین هایی که HIV برای کپی کردن خود نیاز دارد تداخل ایجاد می کنند. برخی دیگر مانع از وارد شدن یا ماندگاری ژنتیک بیماری در سلول های سیستم ایمنی می شوند. تمامی افرادی که توسط ویروس HIV آلوده شده اند باید درمان را شروع کنند. این داروها درمان های ضدویروسی نام دارند. پزشک شما می تواند بگوید کدام ترکیب دارویی برای شما بهتر است.

  • باورهای درست و نادرست در مورد زندگی با ایدز – هرکس ممکن است توسط ویروس HIV آلوده شود.

درست؛ حدود 27600 نفر در آمریکا هرساله دچار ویروس HIV شده و بیش از 12000 نفر بر اثر بیماری ایدز می میرند. هر کسی ممکن است مبتلا به این ویروس شود – مردان، زنان و کودکان، کسانی که همجنسگرا هستند یا افرادی که با جنس مخالف رابطه دارند. مردانی که با مردان دیگر رابطه ی جنسی دارند هرساله حدود 26300 عفونت جدید HIV ایجاد می کنند. زنانی که در این نوع روابط هستند 7400 فرد را بیمار می کنند. هنوز هم در مقایسه با نقاط دیگر میزان ابتلا به HIV در بین آفریقا- آمریکایی ها شدید تر است.

  • وقتی هردو شریک جنسی مبتلا به HIV باشند رابطه ی جنسی بی خطر است.

غلط؛ تنها به این دلیل که شما و شریک جنسی تان هردو دارای HIV هستید به این معنا نیست که باید حفاظت در طول رابطه ی جنسی را فراموش کنید. استفاده از کاندوم یا دیگر موانع لاتکس می تواند به حفاظت از بیماری های انتقالی جنسی و دیگر اثرات HIV کمک کند، این می تواند شما را نسبت به داروهای ضد HIV مقاوم سازد. حتی اگر درمان شده و حس می کنید مشکلی ندارید هنوز هم ممکن است دیگران را بیمار کنید.

  • باورهای درست و نادرست در مورد زندگی با ایدز – اگر HIV شما مثبت است بازهم می توانید بچه دار شوید.
باورهای درست و نادرست در مورد زندگی با ایدز

درست؛ مادرانی که بیمار شده اند می توانند در طول بارداری یا زایمان ویروس را به کودک خود منتقل کنند. اما شما می توانید با همکاری با پزشک خود و دریافت مراقبت های صحیح و استفاده از داروها خطر را کاهش دهید. زنان باردار با HIV مثبت می توانند داروهایی را برای درمان عفونت خود استفاده کرده و به حفاظت از نوزاد خود مقابل این ویروس کمک کنند.

  • شما نمی توانید مانع از عفونت های دیگری شوید که مرتبط با HIV هستند.

غلط؛ کسانی که مبتلا به HIV هستند به احتمال بیشتر درگیر عفونت هایی مانند ذات الریه، بیماری سل، کاندیدیازیس  یا برفک (یک نوع عفونت قارچی)، بیماری سیتومگالوویروس(یک سرده از ویروس ها در انسان و میمون) و توکسوپلاسما گوندی ( یک انگل درون سلولی که منبع اصلی آن گربه است) خواهند شد. بهترین راه برای از بین بردن خطر استفاده از داروهای HIV است. کسانی که دچار عفونت HIV پیشرفته یا همان ایدز هستند می توانند با برخی داروهای خاص در کنار درمان های ضدویروسی دیگر از برخی عفونت ها پیشگیری کنند. شما می تواند با اجتناب از خوردن گوشت های خام و آب آلوده خطر قرارگیری در معرض میکروب ها را کاهش دهید.

منابع
webmd.commedlineplus.gov

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا