زندگی با شوهر عصبانی

همه افراد چه مرد و چه زن ممکن است در یک زمانی از زندگی شان ازدواج کنند اما آیا این که به هر نحوی ازدواج کنیم قابل قبول است؟ در دنیایی که زندگی می کنیم عقاید بسیار زیادی وجود دارد. از این بابت هم بسیاری از این روابط ممکن است تحت تاثیر همین عقاید قرار بگیرد. البته این را هم باید بگوییم که زندگی با شوهر عصبانی می تواند همسرش را ناراحت کند. روان شناسان می گویند افرادی که می خواهند ازدواج کنند باید سعی کنند یک سری رفتار ها را کنار بگذارند چون که همسر آن ها ممکن است با این رفتار شما آسیب ببیند.

زندگی با شوهر عصبانی

زندگی با یک شوهر عصبانی می تواند احساسی ایجاد کند که شما روی پوسته های چوب نازک قدم می زنید. یک حرکت اشتباه می تواند تمام موارد صلح شکننده ای که ایجاد کرده اید را از بین ببرد. اغلب، بدون هیچ هشدار قبلی که این اتفاق می افتد.

پیمایش در یک شوهر خشمگین دشوار است

زندگی با شوهر عصبانی

وقتی سرانجام چیزی او را تحریک کرد ، ممکن است از خود بپرسید: آیا تقصیر من است؟ شما به عنوان زن، تمایلات بیشتری نسبت به همتایان مرد خود دارید. جای تعجب نیست که برخورد با یک رفتار غیرقابل کنترل می تواند بسیار ناخوشایند و از نظر احساسی آسیب رسان باشد. اگرچه شوهر شما حتی خشم آورتر از این است که عصبانیت خود را به گردن شما بیندازد. امروز، ما می خواهیم به شما کمک کنیم درک کنید که چرا عصبانیت شوهرتان هرگز تقصیر شما نیست. ما در مورد برخی از دلایل احتمالی عصبانیت شوهرتان توضیح خواهیم داد. به علاوه، ما تاکتیک هایی را به شما ارائه می دهیم که شما و همسرتان می توانید برای ایجاد محیطی صلح آمیز و دوست داشتنی در خانه استفاده کنید.

 یادگیری این که چگونه شرایط صلح آمیزی را ایجاد کنیم

نکته اول: اگر همسرتان همیشه عصبانی است، تقصیر شما نیست. به این جملات دقت کنید اگر مرا تحریک نمی کردی، صدایم را بلند نمی کردم!” “دیگر مانند یک احمق رفتار نکن تا من هم دیگر تو را احمق نخوانم!””اگر نمی خواستی من تو را بزنم، نباید مرا عصبانی می کردی!” آیا هیچ کدام از این عبارات آشنا به نظر نمی رسند؟ اگر پاسخ مثبت است، شما تنها نیستید. همچنین تنها شخصی نیستید که احساس می کنید که مقصر عصبانیت شوهرتان نیستید. از این گذشته، هر یک از گفته های بالا به شما می گوید که عصبانیت شوهرتان همه تقصیر شما است.

شوهر عصبانی از مسئولیت ها فرار می کند

با این حال، هنگامی که شوهر شما خشم خود را به گردن شما می اندازد، او همچنین مسئولیت برخورد و تغییر بالقوه آن رفتار عصبانی را نادیده می گیرد. زیرا، در پایان، این فقط  تقصیر شما است: مسئولیت او در انتخاب راه بهتر برای مقابله با عصبانیت خود از این که آن را بر عهده شما بگذارد. توانایی به عهده گرفتن مسئولیت احساسات و اعمال خود از ویژگی های یک بزرگسال سالم، با عملکرد خوب است. به گفته کارشناسان، هرگاه بزرگسالی نتواند مسئولیت رفتارهای خود را به عهده بگیرد، چند اتفاق می تواند رخ دهد. این اتفاقات عبارتند از:

  • اولاً، سرزنش كردن دیگران در رفتارهای عصبانیت، مسائل عصبانیت شوهرتان را تقویت می كند. به این فکر کنید: اگر شوهر شما معتقد است که عصبانیت او همیشه تقصیر شخص دیگری است، ممکن است شروع به این باور کند که هیچ کنترلی بر طغیان های عصبانیت خود ندارد. هنگامی که این اتفاق می افتد، او ممکن است حتی بیشتر به این ذهنیت قربانی پیچیده شود، و باعث احساس طغیان های بدتر و مکرر شود، زیرا احساس می کند بیشتر و بیشتر از کنترل خارج می شود.
  • ثانیا، سرزنش دیگران می تواند وابستگی ناسالم در روابط ایجاد کند. به عهده گرفتن مسئولیت هر اقدامی می تواند احساسات اضطرابی را حتی در ایمن ترین فرد ایجاد کند. وقتی شوهرتان مسئولیت این احساسات را به دوش شما می گذارد، ناخودآگاه ممکن است از شما انتظار داشته باشد که او را نیز تسکین دهید. از نظر او، وظیفه شما است که او را آرام کنید و اگر این کار را نکنید، او این را یک تحریک می داند. در واقع برای همین تحریک شدن دوباره عصبانی خواهد شد.

نکته اساسی چیست؟

سرزنش دیگران به خاطر احساسات خود مکانیزم مقابله ای است که همه ما برای محافظت از خود در برابر شرم و گناه از این که می دانیم هیچ کس مقصر نیست جز خود ما، استفاده می کنیم. بله درست خواندید: تنها کسی که مقصر طغیان عصبانی  شدن شوهرتان است، خود است.

پرورش یک رابطه با شوهر خشمگین

زندگی با شوهر عصبانی

پرورش یک رابطه دوست داشتنی و پایدار با یک شوهر خشمگین بیش از آن که بدانید سرزنش ها از کجا می آید به نکات بیشتری نیاز دارد. شما  و او همچنین باید درک کنید که مسائل عصبانیت شوهرتان از کجا ناشی می شود. فقط در این صورت است که شما و همسرتان می توانید در جهت ایجاد محیط بهتر در خانه قدم بردارید.

مسائل روحی و جسمی که می تواند باعث عصبانیت شوهر شما شود

مقداری خشم کاملاً طبیعی و حتی سالم است. در حقیقت، خشم به عنوان یک مزیت ضروری برای بقای انسان تکامل یافت. عصبانیت فقط وقتی مسئله ساز می شود که فرد از کنترل خارج شود، شخص چیزهایی را که از گفتن آن پشیمان می شود می گوید یا انجام می دهد و کاملا از کنترل خارج می شود.

زندگی با یک شوهر عصبانی چه عوارضی دارد؟

عصبانیت خارج از کنترل معمولاً نشانه یک بیماری زمینه ای قابل ملاحظه تری مانند اختلال وسواس فکری عملی (OCD) یا مشکل مصرف بیش از حد مواد است. سایر شرایطی که شامل عصبانیت به عنوان یک علامت هستند:

افسردگی

افسردگی اساسی 1٪ از جمعیت ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد که اکثر آن ها را زنان تشکیل می دهند. با این حال، مطالعات نشان می دهد که میزان افسردگی در مردان کمتر نیست. فقط متأسفانه کم گزارش شده است با توجه به اینکه عصبانیت و تحریک پذیری از علائم بارز افسردگی است، ممکن است شوهر شما با یک اختلال بهداشت روان تشخیص داده نشده رو به رو باشد.

غم و اندوه

غم و اندوه اگر شوهر شما خشم غیرقابل توجیهی غیرمعمولی را تجربه می کند، غم و اندوه می تواند مقصر باشد. عصبانیت یکی از مراحل غم و اندوه است که می تواند پس از مرگ یکی از عزیزان شما، طلاق اخیر یا حتی از دست دادن شغل رخ دهد. استرس و عصبانیت اگر به اندازه کافی باشد  برای شما مفید است. این می تواند شما را وادار کند تا آن ارتقا مورد نظر خود را به دست بیاورید. با این حال، عدم کنترل میزان زیادی از استرس در محل کار یا خانه می تواند منجر به علائم  خطرزا برای سلامتی از جمله عصبانیت شود.

خشم با ضربه عاطفی

خشم ضربه عاطفی بدون هیچ علت اضافه ای یکی از رایج ترین علائم آسیب های عاطفی رفع نشده مانند سو استفاده در دوران کودکی یا یک فاجعه در محل کار است. به عنوان مثال، بیماران مبتلا به PTSD احساس می کنند که همیشه در حالت زنده ماندن باقی می مانند. همان طور که اشاره کردیم، عصبانیت یک غریزه بقا است، که توضیح می دهد چرا بسیاری از افراد مبتلا به PTSD نیز از عصبانیت غیرقابل کنترل رنج می برند.

تستوسترون کم و خشم

یک تصور غلط رایج در مورد وجود تستوسترون در ایجاد خشم وجود دارد. در غیر این صورت شوهر شما از تستوسترون مصنوعی (یعنی استروئیدها) را استفاده نمی کند، در واقع عکس این مسئله صادق است که یعنی تستوسترون پایین با خشم و تحریک پذیری همراه است. یک دلیل نهایی که شوهر شما همیشه عصبانی است می تواند به دلیل هنجارهای جامعه باشد.

جامعه و روابط عاطفی در مردان و زنان

جامعه بیان عاطفی در مردان را تحمل نمی کند و همچنین احساسات را در زنان را نیز تحمل نمی کند. متأسفانه، این به این دلیل است که والدین تمایل دارند پسران جوان خود را به سرکوب احساسات خود، به ویژه احساسات منفی مانند عصبانیت، ترس و غم، تشویق کنند. تحقیقات امروزی در حال ظهور به سرکوب احساسات در سنین جوانی به عنوان شاخص عوارض سلامتی در بزرگسالی اشاره دارد. عوارضی مانند میزان افسردگی بالاتر، آسیب پذیری نسبت به مصرف بیش از حد مواد و احتمال بیشتری برای تجربه استرس زیاد، که همه آن ها باعث عصبانیت خارج از کنترل در بزرگسالی می شوند.

چگونه بدون ایثار در مورد خود با یک شوهر عصبانی رفتار کنیم؟

اکنون که برخی از دلایل احتمالی خشم شوهرتان را فهمیدید، می خواهیم به شما کمک کنیم یاد بگیرید چگونه با آن کنار بیایید. در این جا ما نکات خود را برای بهترین راه مقابله با یک شوهر عصبانی بدون از بین بردن شادی شما ارائه خواهیم داد.

دیدگاه خود را تغییر دهید

احساس قدرت کنید زیرا گرچه کنترل زیادی بر نحوه پاسخگویی شوهرتان به شما ندارید، اما دیدگاه خود را کنترل می کنید که چگونه به او واکنش نشان دهید. به یاد داشته باشید: عصبانیت شوهر شما نشانه ضعف او است. به جای ترس و عصبانیت از خود (از نظر همدلی و توجیه) از طریقه دیدگاه خود با او کنار بیایید.

 

 

منابع
regain.us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا