رفتار طبیعی نوجوانان

تربیت کودکان کار ساده ای نیست و اغلب وقتی به سنین بلوغ می رسند دشوارتر می شود.بررسی رفتار طبیعی نوجوانان نشان می دهد که، نوجوانان بین کودکی و بزرگسالی در مرحله ناخوشایندی قرار دارند که اغلب باعث بدخلقی، کینه توزی، کنجکاوی و گاه ترس یا گیجی می شود. این همچنین زمانی است که آنها تمایل دارند خود را بالغ تر و قادر به تصمیم گیری بیش از آنچه هستند تصور کنند. آنها همچنین تمایل دارند کمتر به توصیه های والدین خود توجه کنند. وقتی با ناامیدی یا شکست روبرو می شوند، ممکن است به وضوح ناراضی یا حتی دارای رفتار خصمانه شوند. در اینجا نگاهی می اندازیم به رفتار نوجوانان، موارد طبیعی و غیر طبیعی و همچنین آنچه می توانید در مورد آن انجام دهید.

رفتار طبیعی نوجوانان چیست؟

به عنوان یک والدین دانستن رفتار طبیعی نوجوانان ممکن است دشوار باشد. ممکن است روزهایی باشد که احساس کنید نوجوان شما چیزی غیر طبیعی است. با این وجود، گرچه سالهای نوجوانی می تواند چالش برانگیز باشد، اما کاملاً طبیعی است که نوجوان شما رفتار کند و تغییرات خاصی در روحیه و رفتار او شهود داشته باشد. یک نمونه از رفتارهای طبیعی، نگرانی یک نوجوان در مورد شکل ظاهری خود است. رفتار غیر عادی این است که اگر آنها شروع به ایجاد اختلال در غذا خوردن کنند یا کارهای ناسالم دیگری انجام دهند تا ظاهر خود را تغییر دهند.

درک این نکته مهم است که چه انتظاری از نوجوان خود دارید. درک تفاوت بین رفتار طبیعی نوجوانان و اقدامات نگران کننده می تواند مشکلات زیادی را برای شما و نوجوانتان به وجود آورد. وقتی رفتاری عادی نیست، کمک گرفتن در اسرع وقت می تواند اطمینان ایجاد کند که نوجوان شما بزرگسالی سالم و کامل خواهد بود

بررسی رفتار طبیعی نوجوانان و در عین حال چالش برانگیز

رفتار طبیعی نوجوانان

در اینجا نگاهی داریم به رفتار نوجوان که در صورت ناشتن چالش سخت طبیعی است و نکاتی در مورد چگونگی تشخیص علائم هشدار دهنده را بیان می کنیم.

پرخاشگری های کلامی نوجوانان

پرخاشگری کلامی یک رفتار طبیعی نوجوان است، به ویژه در پسران. تغییرات هورمونی همراه با تمایل به استقلال بیشتر باعث می شود نوجوانان با کلمات آزاردهنده، داد و فریاد، یا استدلال هایی سر و صدا به پا کنند. در حالی که پرخاشگری کلامی طبیعی است، وقتی از آن سو استفاده شود یا به پرخاشگری بدنی تبدیل شود، زمان کمک فرا رسیده است. شما نباید اجازه دهید پرخاشگری از کنترل خارج شود. وقتی رفتار نوجوانان برای خود یا دیگران مضر می شوند نمی توانید کنار بنشینید و باید در این زمینه مداخله کنید.

عدم تحمل ناامیدی

عدم تحمل ناامیدی یکی از نشانه های شرایط نوجوانی است. تغییرات هورمونی و سردرگمی در مورد جایگاه آنها در جهان نیز می تواند باعث عدم تحمل ناامیدی حتی در بزرگسالی شود. از دیگر نیروهای محیطی می توان به قلدری، وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین، فشار همسالان، عدم حمایت در خانه و مشکل در دوست یابی اشاره کرد. نوجوانان به راحتی ناامید می شوند و این ناامیدی می تواند منجر به طغیان های احساسی یا پرخاشگرانه شود. مطالعات نشان داده است که سطح تستوسترون برای افزایش این نوع رفتار در پسران نوجوان دارای تاثیر ویژه است.

عدم کنترل رفتاری

نوجوانان کنترل کمی بر انگیزه های خود دارند. به طور کلی، کودکان معمولاً بدون اینکه در مورد عواقب آن فکر کنند، طبق آنچه می خواهند عمل می کنند. نوجوانان هیچ تفاوتی ندارند. با این تفاوت که آن چه نوجوانان میخ خواهند به سادگی لج بازی برای داشتن بستنی در دوران کودکی نیست. کنترل تکانه ای پایین می تواند منجر به رفتار غیر طبیعی نوجوانان شود. در موارد شدید این رفتار می تواند منجر به سرقت های جزئی، استفاده خطرناک از مواد مخدر یا روابط جنسی نا مشروع شود.

کناره گیری از خانواده در سنین نوجوانی

کناره گیری از خانواده در سنین نوجوانی بسیار دیده می شود. طبیعی است که نوجوان شما از خانواده جدا شود و وقت بیشتری را با دوستان و همسالان بگذراند. افزایش تعامل اجتماعی با همسالان باید در دوران بلوغ تشویق شود. اما اگر نوجوان شما از همه تعاملات اجتماعی کناره گیری می کند، این مسئله می تواند باعث نگرانی شود. به نوجوان خود بسیار توجه کنید و مطمئن شوید که آنها در تعامل اجتماعی کافی قرار دارند. اگر آنها از خانواده کنار می روند اما وقت خود را با همسالان نمی گذرانند، ممکن است خود را منزوی کنند.

شرایط خاص خواب برای نوجوانان

نوجوانان از سنین 14 تا 17 سالگی خیلی سریع رشد می کنند. طبیعی است که در هنگام جهش شدید، خوابیدن طولانی تر و طولانی تر انجام شود. ممکن است نوجوان شما تمایل نداشته باشد که صبح ها برای مدرسه از رختخواب بلند شود، زود بخوابد یا آخر هفته به مدت 12 ساعت در شب بخوابد. اگر نوجوان شما برای مدت طولانی بدون تنفس سخت تر و طولانی تر می خوابد، ممکن است مشکلی پیش بیاید. اگر شروع به مشاهده سطح کم انرژی، عدم علاقه به فعالیتها و موضوعاتی که قبلاً از آنها لذت می بردند و سایر علائم کناره گیری از دنیا می کنید، می تواند نشانه آن باشد که نوجوان شما علائم افسردگی را تجربه می کند.

افزایش اشتها

از آنجا که در طی سالهای نوجوانی رشد جسمی بسیار زیادی وجود دارد، اشتهای نوجوان نیز افزایش می یابد. مشاهده خواهید کرد که آنها در طول وعده های غذایی بسیار بیشتر غذا می خورند و احتمالاً در بین وعده های غذایی نیز خواهند خورد. اینکه نوجوانان بخواهند همه چیز را که در چشم شما است بخورند کاملاً طبیعی است و ممکن است نوجوانان سالم ترین گزینه های غذایی را انتخاب نکنند. اگر نوجوان شما دائماً غذا می خورد و به سرعت شروع به افزایش وزن می کند، ممکن است لازم باشد که آنها را به پزشک ببرید د تا مطمئن شوید هیچ نگرانی در مورد سلامتی وجود ندارد و باید رفع شود.

ریسک پذیری در نوجوانان

ریسک پذیری مربوط به کنترل تکانه فشار و فشار همسالان است. برای نوجوانان طبیعی است که بخواهند با جمعیت منطبق شوند و نوجوانان احتمالاً قبل از تصمیم گیری درباره عواقب آن فکر نمی کنند. این می تواند منجر به برخی از رفتارهای خطرپذیر مانند کشیدن سیگار یا شرکت در مهمانی ها شود. وقتی رفتارهای مخاطره آمیز برای نوجوان یا دیگران خطرناک می شود، ممکن است لازم باشد مشکل را برطرف کرده و کمک بگیرید.

نگرانی های ظاهری در سنین نوجوانی

رفتار طبیعی نوجوانان

نگرانی در مورد شکل ظاهری با بزرگتر شدن نوجوانان بیشتر می شود. آنها بیشتر به ظاهر جسمی اهمیت می دهند و نگران سازگاری با جمعیت هستند. نوجوان شما ممکن است در مورد لباس دچار وسواس شود، نگران پوشیدن کفش های خارج از برند باشد یا ساعتها را در حمام بخوابد و یک شب بیرون بماند. اگر نوجوان شما ناگهان شروع به کاهش وزن کرد، عادات غذایی خود را به شدت تغییر داد یا به طور کلی غذا خوردن را متوقف کرد، توصیه می شود از متخصصان مانند مشاوره از یک پزشک مراقبت های اولیه کمک بگیرید. در این زمینه می توانید با متخصصان مرکز مشاوره همکده در تماس باشید.

مقاومت در سنین نوجوانی

مقاومت و تست محدودیت ها در این سن بسیار دیده می شود. همانطور که نوجوانان برای استقلال خود می جنگند، احتمالاً سرپیچی می کنند و حدود قوانین و انتظارات را آزمایش می کنند. رفتار نوجوانان طبیعی است که نوجوان شما قوانین را نادیده بگیرد یا در مورد آنها بحث کند، یا اینکه از انجام کارهایی که از آنها خواسته می شود خودداری کند. گرچه این ناامیدکننده است، اما یک قسمت طبیعی از بزرگ شدن است که هر نوجوان از آن عبور می کند.

عزت نفس پایین

بسیاری از نوجوانان از عزت نفس پایینی برخوردار هستند، به ویژه در مراحل چالش برانگیر که احساس می کنند تعلقی در زندگی ندارند. وقتی دیگر احساس کودکی نمی کنند اما احساس بزرگسالی هم نمی کنند، ممکن است در مورد جایگاه خود در دنیا تعجب کنند. این می تواند باعث کاهش عزت نفس یا ضعف تصویر از خود شود. اگر نوجوان شما ناامید، افسرده یا گوشه گیر شود، می تواند نشانه آن باشد که عزت نفس ضعیف آنها به اضطراب یا افسردگی تبدیل می شود.

رفتار طبیعی نوجوانان رها کردن تعهدات 

بسیاری از نوجوانان در تلاش برای کشف آنچه برایشان مهم است، تعهدات قبلی را رها می کنند. اگر نوجوان شما ساز یا ورزش گروهی می نواخت و ناگهان علاقه خود را از دست می دهد یا از تحصیل خارج می شود، تعجب نکنید. این یک رفتار طبیعی نوجوان است که نباید باعث نگرانی شود. اگر با این حال، نوجوان شما برای مدت طولانی علاقه خاصی به چیزی ندارد، می تواند نشانه افسردگی باشد.

رفتار طبیعی نوجوانان: خودخواهی 

رفتار طبیعی نوجوانان

ممکن است متوجه شوید که نوجوان شما خودخواه است. بسیاری از نوجوانان فقط به فکر خودشان هستند و بندرت افکار، احساسات یا اعمال دیگران را در نظر می گیرند. این به این دلیل است که نوجوانان در حال فهمیدن هستند که به عنوان مردم چه کسانی هستند و سعی می کنند مکان های خود را در جهان پیدا کنند. این امر توجه کمتری را برای افراد یا رویدادهای خارج از حوزه های فوری علاقه و درک آنها ایجاد می کند.

مبارزه با احساس هویت در سنین نوجوانی از رفتار طبیعی نوجوانان

بسیاری از نوجوانان با احساس هویت خود مبارزه می کنند. آنها ممکن است فازهایی را طی کنند، مانند اینکه کرم کتاب هستند و سپس از کتاب بیزار باشند. آنها ممکن است به طرز متفاوتی لباس بپوشند یا به چیزهای کاملاً متفاوتی نسبت به گذشته علاقه مند شوند. همچنین تقابل نوجوانان با جنسیت یا هویت جنسی معمول است.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا