چگونه زود بیدار شویم؟ | مزایا و معایب زود بیدار شدن

احتمالاً داستانهای موفقیت در مورد افرادی که زود بیدار می شوند را شنیده اید. مدیرعامل اپل، تیم کوک، اپرا وینفری و کارولین برکل، دارنده مدال المپیک، همگی در مورد تاثیر مثبت بیدار شدن زودهنگام در زندگی خود صحبت می کنند. اگرچه بسیاری بخشی از موفقیت خود را به بیدار شدن زودهنگام اختصاص می دهند، اما بسیاری از آنها انجام این کار را دشوار می دانند.

در حالی که اکثر مردم می دانند چه چیزی باید برای تغییر زندگی آنها اتفاق بیفتد، اما اجرای آنها به طور مداوم دشوار است. برای درک نحوه بیدار شدن زود هنگام، باید از خرد کسانی که قبلاً این کار را انجام داده اند، استفاده کنید. در این باره می توانید با متخصصان مرکز مشاوره مشاوره همکده در ارتباط باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ‌ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روانشناسی می باشد.

مزایا و معایب زود از خواب بیدار شدن

قبل از بحث در مورد روش های استفاده از افراد زود هنگام، مهم است که درباره مزایا و معایب زود بیدار شدن از خواب آگاهی داشته باشیم.

مزایای زود بیدار شدن

هنوز در مورد تنظیم زودهنگام ساعت زنگ دار خود دچار چالش سخت هستید؟ در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا ارزش آن را دارد.

نیازی به عجله کردن نیست

وقتی صبح زود از خواب بیدار می شوید، می توانید سطح استرس خود را کاهش دهید زیرا نیازی به عجله برای تمرین و یا خروج از خانه برای رفتن به دفتر ندارید. شروع روز خود با این یادداشت می تواند واقعاً تغییر ایجاد کند.

کیفیت خواب را بهبود می بخشد

افراد زود هنگام بیدار نمی مانند این به آنها امکان می دهد از برابری خواب بهتری برخوردار شوند زیرا ساعت بدن آنها با یک روال خواب سالم سازگار شده است.

بهره وری را افزایش می دهد

مغز صبح ها هوشیارتر است. بنابراین، زود بیدار شدن از خواب به شما کمک می کند تا بدون نیاز به مقابله با وقفه، روی کار تمرکز کنید. وقتی بدانید چگونه زود از خواب بیدار شوید، کار بیشتری انجام می دهید و ذهن شما می تواند تصمیمات بهتری بگیرد.

به شما این امکان را می دهد که زمان آرام داشته باشید

یکی از شگفت انگیزترین فواید بیدار شدن زود هنگام، زمان آرامش است. همیشه تعجب آور است که همه چیز صبح آرام است. این به شما این امکان را می دهد که از صلح لذت ببرید، به ویژه اگر با دیگران زندگی می کنید یا بچه دارید.

معایب زود بیدار شدن

در این بخش به این موضوع می پردازیم که چرا زود بیدار شدن از خواب ارزش چندانی ندارد.

این می تواند احساس خستگی را در شما ایجاد کند

اگر می خواهید صبح زود بیدار شوید، ممکن است در طول روز احساس خستگی کنید، به خصوص اگر به این روال عادت ندارید. بیدار شدن ممکن است باعث شود بعد از ظهر بخوابید و ساعات کار خود را از دست بدهید.

معاشرت را از دست خواهید داد

اگر می خواهید نحوه بیدار شدن زودهنگام را دریابید، باید مقداری فداکاری کنید. اگر دوستانتان بعد از کار شما را برای نوشیدن یا شام دیر دعوت کردند، ممکن است نتوانید همراه آنها شوید، زیرا باید زود بیدار شوید. بنابراین، برخی از دوستان و خانواده شما ممکن است احساس بی توجهی کنند.

در نهایت می توانید کم خوابی داشته باشید

بسیاری از مردم ساعت های خواب خود را فدا می کنند تا بتوانند زود بیدار شوند. وقتی این کار را انجام می دهید، ممکن است از پیامدهای منفی کم خوابی مانند افزایش وزن، تمرکز ضعیف و بدخلقی رنج ببرید.

افراد صبح زود چه کاری می کنند‌ تا بیدار شوند؟

در اینجا چند کاری که افراد صبح زود انجام می دهند آورده شده است:

تعلل را متوقف کنید

وقتی می خواهید نحوه بیدار شدن زودهنگام را بیاموزید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که زودتر بخوابید. تعلل را متوقف کنید وقتی به اندازه کافی بخوابید، بیدار شدن برای شما بسیار آسان تر خواهد بود. زمان خواب خود را طوری تنظیم کنید که بتوانید 8 ساعت بخوابید و خود را مسئول بدانید.

مشکل اکثر شما در ابتدا این است که چقدر احساس خستگی خواهید کرد. اگر شما فردی هستید که بعد از نیمه شب به خواب می رود، بیدار شدن تا ساعت 6 صبح آسان نخواهد بود. دلیل اینکه شما باید این مشکل اولیه را پشت سر بگذارید این است که در پایان روز بسیار خسته خواهید شد. واقع بینانه، شما احتمالاً پشت میزتان به خواب می روید یا در تعطیلات ناهار خود را چرت می زنید. در هر صورت، زود بیدار شدن از خواب بدون توجه به احساسی که دارید به شما انگیزه می دهد تا آن شب را در زمان مناسب بخوابید.

نکته قابل توجه

فردی را تصور کنید که تا شب قبل از پایان پروژه خود همه چیز را به تعویق انداخته است. پس از انجام این کار توسط خود من، شما آنچه را که برای تکمیل پروژه لازم است انجام دهید، انجام دهید، چه این که تمام شب کار کنید یا برخی از گوشه ها را کاهش دهید زیرا وقت ندارید کار خود را سه بار بررسی کنید.

بعد از اینکه پروژه خود را تحویل می دهید، احساس خستگی و نشاط می کنید. پس از گذراندن روز کاری و سخت در خانه، به خود قول می دهید که دیگر هرگز تا آخرین لحظه منتظر نمانید. همین احساس زمانی رخ می دهد که خود را مجبور کنید بدون توجه به ساعت خواب، زود بیدار شوید. شما به خودتان قول می دهید که در زمان مناسب می خوابید. اکثر مردم در مواقع لازم به رختخواب نمی روند زیرا می دانند که در نهایت صبح را تأمین می کنند.

به خودتان آرامش دهید

چگونه زود بیدار شویم؟

اگر می خواهید هر روز چند ساعت زودتر از خواب بیدار شوید، ممکن است نتوانید این تغییر را یکباره ایجاد کنید. منطقی است هرچه تغییر شدیدتر باشد، دشوارتر خواهد بود. بنابراین، به جای اینکه سعی کنید الگوی خواب خود را چندین ساعت تنظیم کنید، در فواصل 15 دقیقه یا 30 دقیقه شروع کنید.

هر هفته 30 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید، تا پایان ماه فرد سحرخیزی خواهید شد. این ممکن است اینطور به نظر برسد که دارید هدفتان را مشخص می کنید اما در حقیقت، خیلی سریعتر از بسیاری دیگر به آن می رسید. اکثر افرادی که به طور طبیعی جغد شب هستند، تغییر عادات خواب خود را یک شبه برایشان مشکل است. او را فردی تصور کنید که سعی می کند قهوه را کنار بگذارد.

به غیر از این که ممکن است از طعم قهوه لذت ببرید، بدن شما عادت دارد که با مقدار مشخصی کافئین و شکر کار کند. برخی می توانند یک شبه ترک کنند و بدن آنها بر این اساس تنظیم می شود. و اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید، کاری را که برای شما مفید است انجام دهید. با این حال، اگر می خواهید رویکردی افزایشی داشته باشید، ممکن است ابتدا قهوه خود را سیاه بنوشید. سپس، می توانید قبل از اینکه مقدار قهوه ای که هر روز می نوشید به آرامی کاهش دهید، به کافئین تغییر دهید. همانطور که می بینید، این رویکرد در حین به دست آوردن نتایج دلخواه، به کاهش احساس ترک کمک می کند.

مراقب نور باشید

نور تولید هورمون ملاتونین خواب آور بدن را کاهش می دهد. از نظر عملی، بدن شما به طور طبیعی می خواهد هنگام غروب خورشید بیدار باشد و هنگام غروب خورشید بخوابد. به این می گویند ریتم شبانه روزی شما. در دنیای فناوری محور که ما در آن زندگی می کنیم، احتمالاً قبل از خواب به یک یا دو صفحه نگاه می کنید. مطالعات نشان می دهد صفحه تلویزیون و تلفن بدن شما را فریب می دهد تا فکر کند خورشید در حال طلوع است. در نتیجه بدن شما شروع به تولید ملاتونین کمتری می کند.

برای کمک به خوابیدن، باید حداقل یک ساعت قبل از خواب نگاه کردن به صفحه نمایش را متوقف کنید. این همچنین می تواند به این معنا باشد که اگر می خواهید قبل از خورشید بیدار شوید، نگاه کردن به صفحه نمایش هنگام بیدار شدن می تواند به بیدار ماندن شما کمک کند. پیتر بالیتا، رئیس فناوری آموزش و پرورش Texas Instruments می گوید که ساعت 5:20 صبح از خواب بیدار می شود و قبل از شروع روز ایمیل های خود را اسکن می کند. این مورد در مورد M.I.T. نیز صادق است. رئیس جمهور L. Rafael Rief. او حدود ساعت 5 یا 5:30 صبح بیدار می شود و تلفن خود را برای موارد ضروری بررسی می کند.

 ارزش وقت خود  را بهتر بدانید

آیا تا به حال زود بیدار شده اید اما به دلیل نداشتن دلیلی برای بیدار ماندن دوباره به خواب رفته اید؟ به عبارت دیگر، آیا تا به حال به خواب رفته اید زیرا کار بهتری ندارید؟ اگر می خواهید از خوابیدن و بیدار شدن زود از خود هیجان زده شوید، پس باید برای خود هیجانی داشته باشید. شما می توانید این کار را با ذکر سه موردی که می خواهید صبح روز بعد انجام دهید، انجام دهید.

توجه کنید که من گفتم “می خواهم” و نه “نیاز” برای انجام آن. شما نمی خواهید خود را به صبح روز بعد بکشید و فریاد بزنید. لیست شما نه تنها باید شامل مواردی باشد که می خواهید به انجام برسانید، بلکه دلایلی را که می خواهید به آن دست یابید نیز شامل شود. اگر می خواهید یک قدم جلوتر بروید، پیامدهای زود بیدار نشدن را لیست کنید. افرادی که به نحوه بیدار شدن زود هنگام پی برده اند، در زندگی موفق تر، پیگیرتر و فعالتر هستند. آنها شادتر هستند و استرس را بهتر کنترل می کنند. همچنین نشان داده شده است افرادی که زود از خواب بیدار می شوند تعلل کمتری می کنند. اگر هر یک از این مزایا را در زندگی خود بیفزایید، بیدار شدن زود هنگام به شما کمک می کند.

گردش خون ایجاد کنید

کسانی که تکنیک نحوه بیدار شدن زودهنگام را تسلط دارند، تمایل دارند هر صبح را با حرکت شروع کنند. اولین حرکت شما بلند شدن از رختخواب است. برای کمک به بلند شدن از رختخواب، زنگ هشدار خود را آنقدر دور داشته باشید که باید بلند شوید و آن را خاموش کنید. قبل از اینکه به خود اجازه دهید که دوباره بخوابید، یک لحظه وقت بگذارید و 10 حرکت پرش یا 10 جک پرش انجام دهید.

به هر تمرین فکر کنید که یک قدم جلوتر از اینکه بتوانید دوباره بخوابید، پیش می روید. ملودی هابسون، رئیس شرکت سرمایه گذاری آریل هر روز ساعت 4 صبح بیدار می شود. او هر روز را با ورزش شروع می کند. تمرینات وی شامل دویدن، وزنه برداری، شنا و دوچرخه سواری است. شما خودتان تصمیم می گیرید که چگونه می خواهید خون شما جریان یابد. خواه می خواهید پیاده روی کنید، در باشگاه ورزش کنید یا در خانه کاری انجام دهید. مطمئن شوید که زمان ورزش را برنامه ریزی کرده اید.

به خودتان پاداش دهید

تمرین نحوه بیدار شدن از خواب بسیار سخت است، به خصوص اگر در تمام طول عمر خود دیر از خواب بیدار شده اید. با این حال، پاداش دادن به خودتان برای انجام این کار معجزه می کند. پاداش ها نباید بزرگ باشد این می تواند به سادگی یک فنجان قهوه یا چای مورد علاقه شما، تمرین نحوه مدیتیشن، تماشای طلوع خورشید یا خواندن چند فصل از یک کتاب خوب باشد.

وقتی منتظر انجام کاری در صبح زود باشید، انگیزه شما بیشتر می شود. هر کسی برای تبدیل شدن به یک پرنده اولیه به دلیل قانع کننده ای نیاز دارد. هنگامی که انگیزه شما برای پاداش از بین می رود، توانایی شما برای بیدار شدن زودهنگام نیز از بین می رود. و اگر به خودتان پاداش ندهید و به محض بیدار شدن کاری را انجام دهید که دوست دارید، وسوسه خواهید شد که دوباره از راحتی تشک نرم خود لذت ببرید.

ظرف یک ساعت از خواب بیدار شوید

چگونه زود بیدار شویم؟

انجمن قلب آمریکا پیشنهاد می کند صبحانه را در دو ساعت اول پس از بیدار شدن بخورید. با این حال، اگر از عدم تعادل هورمونی یا مشکلات قند خون رنج می برید، صبحانه خود را یک ساعت پس از بیدار شدن بخورید. ایده پشت این ترفند به این دلیل است که مدتی است که غذا نمی خورید و وقتی از خواب بیدار می شوید، بدن شما بالاخره آماده دریافت مواد مغذی می شود. وقتی عادات غذایی عجیب و غریبی دارید، ممکن است سطح کورتیزول شما غیر طبیعی شود. این می تواند منجر به استرس و قند خون ناپایدار شود.

وقتی صبحانه را در یک پنجره معقول می خورید، می توانید عادات غذایی سالم تری داشته باشید و از پرخوری شما در طول روز جلوگیری می کند.

 زود بخوابید

اگر ساعت 3 صبح به رختخواب رفته اید نمی توانید انتظار داشته باشید که در ساعات اولیه صبح هوشیار باشید این نکته در مورد نحوه بیدار شدن زود هنگام ممکن است بسیار واضح به نظر برسد، اما باید مطمئن شوید که زود خوابیده اید تا احساس کنید وقتی بیدار می شود هوشیارتز است. لازم نیست هشت ساعت بخوابید. در عوض، به احساس بدن خود بعد از زنگ ساعت زنگ دار توجه کنید.

کمی آزمایش و خطا طول می کشد، اما در نهایت بعد از مدتی ساعات ایده آل خواب خود را پیدا خواهید کرد. ممکن است وسوسه انگیز به نظر برسد، اما ساعت خواب خود را کوتاه نکنید تا بتوانید زود از خواب بیدار شوید. اگر این کار را انجام دهید، فقط خود را از استراحت محروم کرده و در طول روز بی حال می شوید.

اگر برای زود خوابیدن مشکل دارید، سعی کنید یک مراسم شبانه بدون استرس ایجاد کنید. این می تواند شامل لذت بردن از حمام گرم یا مکالمه آرام با شریک زندگی شما باشد. پس از تمرین چند روزه، دیگر احساس خستگی نمی کنید.

 آینده خود را تجسم کنید

به احتمال زیاد، دلیل اینکه می خواهید بدانید چگونه زود از خواب بیدار شوید این است که می خواهید سالم و مولد باشید. سعی کنید به خود یادآوری کنید که چرا برای شما مهم است که صبح زود از خواب بیدار شوید. در تجسم خود برای رسیدن به این هدف بسیار دقیق باشید. این می تواند شامل دیدن شما در حال بیرون آمدن از اتاق به محض خاموش کردن زنگ هشدار، ورزش کردن، خوردن یک صبحانه خوشمزه، لباس پوشیدن برای کار و شرکت در جلسات روزانه شما باشد.

هنگامی که خود را در حال دستیابی به این هدف تصور می کنید، می توانید انگیزه بیشتری برای کار بر روی آن داشته باشید زیرا از قبل سرنخ دارید که اگر روز خود را زود شروع کنید، چقدر عالی خواهد بود.

چرا صبح بیدار شدن از خواب دشوار است؟

شما تنها کسی نیستید که به سختی صبح ها از خواب بیدار می شوید. یک مطالعه توسط تیم دانشگاه برکلی کالیفرنیا نشان می دهد که وقتی افراد از خواب بیدار می شوند، مغز بلافاصله به حالت کاملاً بیدار نمی رود. هنوز یک دوره گذار به نام اینرسی خواب را پشت سر می گذارد.

ریتم شبانه روزی چیست؟

چگونه زود بیدار شویم؟

ریتم شبانه روزی یک چرخه 24 ساعته است که بخشی از ساعت داخلی بدن شما است. این نه تنها چرخه خواب و بیداری شما بلکه سلامت روانی و جسمی شما را نیز کنترل می کند.

چقدر طول می کشد تا به خودتان آموزش دهید تا زود بیدار شوید؟

مدت زمان لازم برای عادت کردن فرد به زود بیدار شدن متفاوت است. به طور کلی، عادت به برنامه خواب جدید بین 30 تا 60 روز طول می کشد.

از چه سنی باید تمرین کنید که زود بیدار شوید؟

مهم نیست سن شما چقدر است، می توانید خودتان تمرین کنید که زود بیدار شوید.

چگونه روال زمان خواب خود را بهبود بخشیم؟

روال قبل از خواب مجموعه ای از فعالیتهایی است که شما 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب انجام می دهید. برنامه های زمان خواب بسیار حیاتی هستند زیرا انسانها موجودات عاداتی هستند و وقتی هر روز قبل از خواب کارهای مشابه را انجام دهید، مغز در نهایت تشخیص می دهد که زمان ضربه زدن فرا رسیده است.

بهترین نکته برای بهبود فعالیت هنگام خواب این است که به روال عادی پایبند باشید که باعث آرامش و آرامش شما می شود. این می تواند نشریه، بازتاب، روشن کردن شمع معطر و حمام گرم باشد.

 

 

منابع
lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا