با فرد حسود چگونه برخورد کنیم؟

شاید شما در مورد پیشرفت یا موفقیت خود ، یا اینکه چقدر اخیراً اوضاع برای شما خوب پیش رفته است ، چیزی گفته باشید و ناگهان بوی حسادت را حس کرده اید! وقتی کسی احساس فرومایگی یا احساس حقارت می کند ، غالباً احساسات خود را به صورت حسادت یا نفرت ابراز می کند. درمان فرد حسود به مولفه های بسیاری بستگی دارد. برخی افراد حسود عرصه را بر همه تنگ می کنند. لذا یادگیری تکنیک های برخورد با حسود مفید است. این احساسات می توانند شرایط ناخوشایندی ایجاد کنند و در شما احساس بدی به وجود آورند. رویارویی با افراد متنفر و حسود و استفاده از استراتژی های مختلف برای غلبه بر حسادت، به شما کمک می کند تا روابط مثبتی برقرار کنید.

برخورد با یک شخص حسود ممکن است دشوار باشد ، خصوصاً اگر می خواهید رابطه خود را با آن شخص حفظ کنید یا این افراد بخش بزرگی از زندگی شما هستند ، مانند یکی از اعضای خانواده یا همکار. روش های برخورد با یک شخص حسود را بیاموزید تا شاید بتوانید یک رابطه سالم برقرار کنید. اگر در این زمینه نیاز به کسب اطلاعات بیشتر دارید می توانید به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره با ارائه خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی مراجعه نمایید. استفاده از خدمات و متخصصان مرکز مشاوره همکده مسیر را برای شما هموار می کند.

چرا حسادت اتفاق می افتد؟!

با فرد حسود چگونه برخورد کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

مطالعات نشان داده اند که افزایش حسادت با عزت نفس پایین ارتباط دارد. بسیاری از ما غالباً از شرمساری اساسی که در درون ما وجود دارد بی اطلاع هستیم.  زیرا تفکر انتقادی نسبت به خود را بسیار طبیعی می دانیم. با این حال ، شرمندگی از گذشته ما می تواند به شدت بر حسادت ما در حال حاضر غلبه کند و تأثیر بگذارد. به گفته دکتر رابرت فایرستون “صدای انتقادی درونی” نوعی گفتگوی منفی با خود است. این مسئله افکار و احساسات مخرب را تداوم می بخشد و ما را وادار می کند تا با دقت و بررسی دقیق، خود (و اغلب دیگران) را مقایسه ، ارزیابی و قضاوت کنیم.

همین مسئله یکی از دلایل اهمیت یادگیری نحوه برخورد با حسادت است. این صدا می تواند با پر کردن سر ما از اظهارنظرهای انتقادی و مشکوک ، حس حسادت ما را تقویت کند. در حقیقت ، آنچه که صدای درونی انتقادی ما از وضعیت ما به ما می گوید ، اغلب دشوارتر از خود شرایط است. طرد شدن یا خیانت از طرف شریک زندگی دردناک است ، اما آنچه اغلب بیشتر به ما آسیب می رساند ، همه موارد وحشتناکی است که صدای درونی انتقادی ما درباره خودمان بعد از واقعه به ما می گوید. “شما خیلی احمق هستید آیا واقعاً فکر می کردید که فقط می توانید خوشحال باشید؟ ” “شما تنها خواهید بود. دیگر هرگز نباید به کسی اعتماد کنید. “

چه چیزی باعث حسادت فرد نسبت به دیگری می شود؟

با فرد حسود چگونه برخورد کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

حسادت اغلب ریشه در ناامنی های شخصی و احساس عدم کفایت دارد. فردی که از زندگی خود بسیار راضی است و از زندگی خود واقعاً لذت  می برد، هرگز نسبت به کسی حسادت نمی ورزد و همچنین از رشد و آسایش شخص دیگری احساس ناامنی نمی کند. اگر کسی به شما حسادت می کند ، احتمالاً به این معنی است که چیزی را در شما می بیند که نتوانسته است به آن دست یابد یا تبدیل به آن شود. بعضی از افراد فقط الگوی مقایسه خود با دیگران را دارند و به دلیل ناامنی می خواهند برتر و مسلط باشند.

احساس ارزشمندی آنها به بهتر بودن از شخص دیگر وابسته است ، بنابراین ممکن است چنین افرادی را پیدا کنید که سعی می کنند ارزش و تسلط خود را ثابت کنند یا سعی می کنند طرف مقابل را فرومایه جلوه دهند تا بتوانند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند. افرادی که نسبت به پیشرفت و رفاه دیگران احساس حسادت یا ناامنی می کنند ، تمایل دارند که به جای خوشحال بودن در مورد چیز هایی که ندارند تمرکز کنند. آن ها بلافاصله خود را با دیگران مقایسه می کنند. ضمیر ناخودآگاه آن ها این پردازش را انجام می دهد “چرا من چنین چیزی ندارم؟” و ذهن آن ها برای دفاع از موقعیت و هویت خود پاسخ های مختلفی ارائه می دهد.

درمان فرد حسود 

اگر کسی در مورد شما صحبت می کند یا منفی عمل می کند ، نگران نباشید. شما می توانید با یادگیری تکنیک هایی برای مقابله با فرد حسود اقدام کنید. البته برای این منظور می توانید جهت مشاوره تلفنی روان شناسی هم اقدام نمایید. در ادامه اما ما تکنیک هایی برای برخورد با فرد حسود را بیان می کنیم.

برای درمان فرد حسود بیان چالش های زندگی خود با فرد حسود است.

به نظر می رسد افراد حسود فقط به چیز های خود توجه می کنند و آن ها را می بینند. این افراد عموما چالش های زندگی شخص را نمی بینند و آن را متوجه نمی شوند. بعضی از افراد حسادت را تجربه می کنند زیرا در درک پیچیدگی زندگی دیگران مشکل دارند. این مسئله به این دلیل است که آن ها مشغول بررسی عدم امنیت خود هستند.

اگر متوجه شدید شخصی نسبت به شرایط زندگی نرمال شما کینه توزی می کند و دچار حسادت شده است، به او یادآوری کنید که در زندگی شما اتفاقات زیادی می افتد. برای او بیان کنید که وی از چالش های زندگی تان خبر ندارد. ممکن است نتوانید دیدگاه یک شخص حسود را تغییر دهید ، اما می توانید مبارزات و چالش های زندگی خود را با او در میان بگذارید. این کار باعث می شود تا فرد در روند زندگی دیدگاه های مختلفی را تجربه نماید.

برای درمان فرد حسود ، بیاموزید که چگونه از فرد حسود فاصله بگیرید.

با فرد حسود چگونه برخورد کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

اگر بفهمید که چه چیزی باعث حسادت فرد می شود ، ممکن است بتوانید با تغییر رفتار خود اوضاع را بهبود بخشید. اگر فرد با شنیدن خبر موفقیت شما حسادت می کند، از حضور در کنار او یا اطلاع دادن درباره شرایط خود خودداری کنید. حتی اجازه ندهید برخی از موارد را در شبکه های اجتماعی شما هم ببیند. زمانی که شما آگاهانه رفتار کنید می توانید با حفظ فاصله و چارچوب های مناسب در جهت بهبود شرایط گام بردارید. گاهی اوقات ، بهتر است که به فرد فضای اختصاصی دهید. وقتی شخص را دیدید ، مکالمه ها را کوتاه و متمرکز نگه دارید. می توانید حرف مثبتی بزنید و سپس ادامه دهید.

به بیان احساسات بپردازید.

زمانی که با شخص حسود برخورد می کنید، سعی کنید با بیان احساسات وی را از شرایط مطلع کنید. سپس احساسات خود را در رابطه با یک کار خاص که شخص انجام داده یا گفته است توصیف کنید. به عنوان مثال ، می توانید بگویید ، “من وقتی حرف های ناخوشایند در مورد سایر دوستانم می زنی احساس ناخوشایندی می کنم ، زیرا باعث می شود احساس کنم می خواهی تنها دوست من باشی.” در اینجا چند کلمه وجود دارد که می توانید برای انتقال احساسات خود استفاده کنید: تحت فشار ، اضطراب ، عصبی ، جریحه دار ، ترس ، گیج ، کینه توز ، ناامن ، پوچ ، دیوانه ، آزرده خاطر و غیره.

رفتاری را که موجب ناراحتی شما شده توصیف کنید.

توصیف رفتاری که باعث ناراحتی شما شده اهمیت زیادی دارد. شما باید فقط درمورد رفتارهایی که می توانید مشاهده کنید صحبت کنید و نه در مورد انگیزه های این رفتار. این بهترین روش برای مقابله با مشکلی از این دست است زیرا به شما امکان می دهد احساسات خود را بدون متهم کردن شخص مقابل به طور دقیق بیان کنید. وقتی در مورد رفتار شخص مقابل صحبت می کنید ، از استفاده از برچسب ، تعمیم بیش از حد ، تهدید، پند اخلاقی ، دادن اولتیماتوم ، ذهن خوانی یا پیش فرض خودداری کنید.

به عنوان مثال ، اگر دوست شما به شما بگوید که شما بهترین دوست او هستید به گونه ای که شما را ملزم به گفتن مجدد می کند ، بگویید: وقتی به من می گویی من بهترین دوست تو هستم تحت فشار قرار می گیرم که بگویم بهترین دوست من هستی. در این مورد نگویید ، “من احساس ناخوشایندی می کنم وقتی می خواهی مرا مجبور کنی تا تو را به عنوان بهترین دوست خود بنامم.” به این ذهن خوانی می گویند و این بدان معناست که شما تصور می کنید می فهمید که در داخل سر شخص مقابل چه می گذرد.

بین سو استفاده از رابطه و حسادت تفاوت قائل شوید.

با فرد حسود چگونه برخورد کنیم؟ | مرکز مشاوره همکده

برخی علائم هشدار دهنده وجود دارند که نشان می دهد در یک رابطه مورد سو استفاده واقع شده اید. اگر شخصی وجود دارد که شما را منزوی می کند ، کنترل می کند یا علائم حسادت شدید را نشان می دهد ، باید کمک بگیرید. اگر فرد از رفتن شما به مکان های دیگر امتناع ورزد زیرا نگران است که با شخص دیگری ملاقات کنید نشانه ای از سو استفاده است. یا این که اگر شخص اغلب دوستان یا خانواده شما را بازخواست می کند زیرا می خواهد خود را برتر نشان دهد.

اگر فرد مرتباً با شما چک می کند تا کارهای شما را کنترل کند و یا اگر فرد غالباً در مورد فعالیتهایتان از شما سوال می کند نشان دهنده سو استفاده از رابطه است. در این موارد از شریک زندگی خود بپرسید چه موقع و کجا فرصت مناسب برای گفتگو است. اگر می توانید ، سعی کنید مکانی آرام و ساکت را پیشنهاد دهید که در آن بتوانید آزادانه و بدون حواس پرتی صحبت کنید. در مورد احساسات خود با شریک زندگی روراست باشید و رفتار آزار دهنده را اعلام کنید.

منابع
lifehack.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا