چگونه با پدر یا مادر ناتنی خود زندگی کنیم

اگر مادر یا پدر شما به تازگی دوباره ازدواج کرده اند و با هم زندگی می کنید شاید نگران باشید که شرایط چگونه برای شما تغییر خواهد کرد. زندگی کردن با نامادری یا ناپدری می تواند در ابتدا حس عجیبی باشد اما شما می توانید یاد بگیرید به این شرایط جدید عادت کنید. در ابتدا باید یاد بگیرید که چطور با صحبت کردن با پدر یا مادر خود در مودر هر تغییری با آن کنار بیایید. سپس با گذراندن زمان بیشتری در کنار نامادری یا ناپدری خود رابطه ی قوی تری را با هم برقرار کنید. همچنین بسیار مهم است که برای برخورد با احساسات سختی که دارید و این تغییرات عامل ایجاد آن بوده اند کمک بگیرید. اما نگران نباشید. افراد زیادی هستند که می توانند به شما کمک کنند.

خود را با زندگی کردن با نامادری یا ناپدری تطابق دهید.

  • در کنار والدین خود نشسته و با هم صحبت کنید. اگر والدین شما به تازگی ازدواج مجدد داشته اند شاید مطمئن نباشید که این تغییرات جدید چه تاثیراتی روی شما خواهد داشت. با پدر یا مادر اصلی خود تنها نشسته و از او بخواهید در مورد هرچیزی که از آن زیاد مطمئن نیستید کاملا واضح برای شما توضیح دهید.

می توانید چیزی شبیه به این را بگویید ” من کمی در مورد اینکه چطور شرایط در خانه ی ما در حال تغییر است گیج شده ام. حالا که ما می خواهیم اینجا با هم زندگی کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟ “

هر تعداد سوالی که دارید را باید مطرح کنید تا بتوانید درک درستی در مورد این واقعیت جدید داشته باشید. باید بدانید برخی سوالات هستند که شاید او نیز هنوز برای ان ها پاسخ قطعی و مشخصی نداشته باشید. به او کمی زمان دهید. در نهایت صبر و تلاش شما جواب داده و همگی به این زندگی تازه در کنار هم عادت خواهید کرد.

  • باید از روال های جدیدی که ایجاد می شود آگاه باشید.این تغییرات زمانی که افراد وارد یک خانه ی جدید می شوند وچود دارند در نتیجه باید بدانید برنامه ی روزانه ی شما از حالا به بعد چطور خواهد بود. شاید ازدواج مجدد پدر یا مادرتان باعث شده است برای زندگی به خانه ای بزرگتر یا یک منطقه ی جدید بروید. این تغییرات تازه روی چگونگی پیشرفت اوضاع در خانه و البته در زندگی شما اثر خواهند داشت.

زمانی که متوجه شدید این تغییرات تازه چه تاثیری روی زندگی شما خواهند داشت سعی کنید روالی جدیدی برای خودتان بسازید. می توانید با کمک پدر و مادر اصلی یا ناتنی خود برنامه ای تهیه کنید از اینکه قرار است روزهای شما چطور سپری شوند.

برای مثال شاید نیاز باشد از حالا برای رفتن به مدرسه و بازگشت به خانه نامادری یا ناپدری تان شما را همراهی کنند. یا شاید او کسی باشد که برای رفتن به تمرین فوتبال با شما همراه خواهد شد.

  • اگر حس کردید نیاز دارید از آن ها بخواهید به شما کمی زمان و فضا بدهند.زندگی کردن در جایی در کنار غریبه های دیگر می تواند برای شما سخت و گیج کننده باشد. خانه ی جدید شما برایتان شلوغ به نظر می رسد. این کاملا طبیعی است اما می توانید با درخواست کمی فضای شخصی با آن برخورد کنید. بگذاررید همه ی افراد بدانند شما نیاز به کمی حریم شخصی برای خودتان دارید.

مودبانه چیزی شبیه به این را بگویید ” من فکر می کنم اینجا کمی بیش از حد شلوغ است. آیا می توانم به اتاق خودم بروم؟ “

همیشه داشتن کمی فضای شخصی برای همه ی بچه ها ایده ی خوبی است. می توانید به جای خصوصی خودتان بروید؛ چه یک خانه ی درختی باشد، مکانی مخفی یا اتاق خوابتان – هرزمان که نیاز است می توانید کمی نفس تازه کنید.

می توانید با پدر یا مادر اصلی خود که حالا با او زندگی نمی کنید تماس گرفته، با هم تاب خوانده یا تنها جایی نشسته و کمی فکر کنید.

  • به پدر یا مادر اصلی خود مراجعه کنید. برخورد با مشکلات در یک خانواده ی ناتنی می تواند کار سختی باشد. در اغلب موارد پدر و مادر اصلی شما اوضاع را پیش برده و قوانین را مشخص می سازند اما زمان هایی وجود دارد که شما و پدر یا مادر خوانده تان باهم تنش هایی دارید. اگر این اتفاق افتاد برای آرام کردن شرایط از پدر یا مادر اصلی خود کمک بگیرید.

اگر فکر می کنید قوانین جدید پدر یا مادر خوانده ی شما بسیار ناعادلانه یا سخت گیرانه هستند در ابتدا در مورد ان ها با پدر یا مادر اصلی تان حرف بزنید. شما باید اجازه دهید او واسطه ای میان شما باشد و با این روش تنش ها را میان خود به حداقل برسانید.

اگر مشکلی دارید می توانید بگویید “مامان من فکر نمی کنم که قوانین جدید برای ساعت برگشت من به خانه در شب ها عادلانه باشد. آیا می توانیم در مورد آن کمی باهم صحبت کنیم؟”

  • توقعات و انتظارات شما باید واقع گرایانه باشند. کاملا غیرواقعی است که بخواهید فکر کنید شما و پدر یا مادر ناتنی تان بتوانید برای هم از همان اول بهترین باشید. بعلاوه کاملا غیرطبیعی است که بخواهید شما و خواهر و برادرهای ناتنی تان به سرعت تبدیل به یک خانواده ی بزرگ شاد شوید. در شروع کار توقعات خود را در سطح کمتری نگه دارید و بگذارید ببینید به مرور شرایط چطور پیش می رود.

به سادگی سعی کنید با داشتن رفتار مهربان و محترمانه با دیگر بچه ها یا بزرگسالان در خانواده همراه شوید.

  • صبور باشید. خانواده ی ناپدری یا نامادری شما ماند کاری هستند که هنوز در حال پیشرفت است. زمان می برد تا همه ی افراد بتوانند خود را با تغییرات تطابق داده و حس کنند مانند یک خانواده ی واحد می باشند. اگر شما و پدر یا مادر خوانده تان فورا نمی توانید با هم رابطه ی صمیمانه ای داشته باشید سعی نکنید بخواهید با شرایط جدید بجنگید. با شروع زود ممکن است هردو شما گارد بگیرید. کمی زمان بدهید. هردو شما از قبل رازها و سرگرمی های زیادی برای خودتان داشته اید که حالا باید با شرایط جدید آن را وفق دهید.

زندگی کردن با نامادری یا ناپدری با تعامل 

  • نامادری یا ناپدری خود را چگونه صدا بکنید؟ شاید نخواهید او را مامان یا بابا صدا کید و در این شرایط نباید این کار را انجام دهید. با مادر یا پدر واقعی و مادر یا پدر ناتنی خود نشسته و از ان ها بپرسید در این مورد چه فکری دارند.

برای مثال شاید بخواهند آن ها را تنها با اسم کوچکشان صدا بزنید یا شاید ترجیح بدهند عنوان رسمی تری برای صدا زدن آن ها داشته باشید.

هر پیشنهادی داشتند همانطور صدایشان کنید. سعی کنید به انتخاب آن ها احترام بگذارید.

  • با احترام صحبت کنید.می توانید با داشتن رفتاری محترمانه شانس داشتن رابطه ی مثبت با نامادری یا ناپدری خود را افزایش دهید. یک راه برای انجام این کار صحبت کردن با آن ها به شکلی است که با هر بزرگ سال دیگری حرف می زنید، مانند پدر یا مادر، ملم یا مربی. صدای خود را بالا نبرده و در مقابل ان ها از کلمات نامناسب استفاده نکنید.
  • زمانی را در کنار هم سپری کنید.شما و پدر یا مادر ناتنی تان اگر بتوانید کارها را با هم انجام دهید به احتمال بیشتری می توانید باهم روابط خوبی داشته باشید، ترجیحا دو نفر باهم تنها باشید. می توانید فعالیت های روزانه مانند کارهای خانه را بهانه ای کنید برای گذراندن زمان در کنار هم و اینکه یکدیگر را بهتر بشناسید.

برای مثال اگر نامادری تان می پرسد “آیا کسی دوست دارد در انجام کارهای باغچه به من کمک کند؟” می توانید به او پیشنهاد همراهی بدهید، در نتیجه هردو می توانید با هم در ارتباط باشید.

  • به دنبال چیزی در او باشید که دوستش دارید. شاید حس کنیدکه به طور طبیعی باید ناپدری یا نامادری خود را دوست نداشته باشید که بتوانید وفاداری تان به پدر یا مادر اصلی خود را نشان دهید. اما اصلا این درست نیست. به جای در نظر گرفتن تمام چیزهایی در او که شبیه به پدر یا مادر اصلی تان نیست سعی کنید به دنبال چیزهایی در او باشید که دوستشان دارید.

برای مثال شاید او می تواند جک های بسیار خنده داری را تعریف کند یا می تواند پنکیک های بسیار لذیذی بپزد. به جای لیست کردن چیزهایی که دوست ندارید تمرکز خود را روی نقاط مورد علاقه تان بگذارید.

 خودتان را با تغییرات وفق دهید.

  • باید بدانید پدر یا مادر ناتنی شما نمی خواهد جایگزین پدر یا مادر اصلی تان شود.بسیاری از کودکان در مقابل حضور فرد تازه ای در زندگی والدین خود گارد می گیرند زیرا فکر می کنند این فرد می خواهد جایگزین پدر یا مادر اصلی آن ها شود. باید بدانید این فرد نمی تواند جایگزین پدر یا مادر اصلی شما شود. مهم نیست پدر یا مادر شما جای دیگری زندگی می کند یا اصلا در این شهر نیست، او هنوز هم پدر یا مادر اصلی تان است.
  • با حسادت خود به روشی سالم برخورد کنید. کاملا عادی است که در زمان دیدن فرد تازه ای در کنار پدر یا مادر خود احساس حسادت داشته باشید. بعلاوه اگر پدر یا مادر ناتنی شما نیز فرزندی دارد شما از اینکه باید پدر یا مادرتان را با او شریک شوید ناراحت خواهید بود. حسادت احساسی کاملا متداول است. باید متوجه باشید چه زمانی این حس را تجربه می کنید و راه های سالمی را برای برخورد با آن ها پیدا کنید.

برای مثال وقتی حس کردید حسادت می کنید شاید بخواهید زمانی را تنهایی با پدر یا مادر اصلی خود باشید. این کار به شما فرصت می دهد تا با کسی که تجربیاتی مشابه شما دارد ارتباط برقرار کنید.

  • هرازگاهی زمانی را با پدر یا مادر اصلی تان تنها باشید. به احتمال زیاد هیچکدام از پدر و مادر اصلی و ناتنی شما این کار را از عمد نکرده و نمی خواهند شما را از دور خارج کنند.
  • تمرکز خود روی کارهای مدرسه و فعالیت های فوق برنامه را حفظ کنید. برخورد با تغییرات جدید در خانه می تواند روی سلامت عاطفی شما اثرگذار باشد. با داشتن ثبات در بخش های دیگر از زندگی خود با آن مقابله نمایید. اگر همیشه در جلسات درسی حاضر می شدید حالا نیز این وظیفه ی خود را ادامه دهید. سعی کنید برای ایجاد تعادل در تمامی فعالیت های مدرسه و فوق برنامه ی خود بیشترین تلاش را داشته باشید.

نکته آخر در زندگی کردن با نامادری یا ناپدری

اگر مادر یا پدر شما به تازگی دوباره ازدواج کرده اند و با هم زندگی می کنید شاید نگران باشید که شرایط چگونه برای شما تغییر خواهد کرد. زندگی کردن با نامادری یا ناپدری می تواند در ابتدا حس عجیبی باشد اما شما می توانید یاد بگیرید به این شرایط جدید عادت کنید. در ابتدا باید یاد بگیرید که چطور با صحبت کردن با پدر یا مادر خود در مودر هر تغییری با آن کنار بیایید. سپس با گذراندن زمان بیشتری در کنار نامادری یا ناپدری خود رابطه ی قوی تری را با هم برقرار کنید. همچنین بسیار مهم است که برای برخورد با احساسات سختی که دارید و این تغییرات عامل ایجاد آن بوده اند کمک بگیرید. اما نگران نباشید. افراد زیادی هستند که می توانند به شما کمک کنند.

 

منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا