سن مناسب برای ازدواج

در حقیقت سن خاص و مشخصی برای ازدواج کردن وجود ندارد. سن شما تنها یک عدد است. برای اینکه حس کنید اماده اید زندگی خود را با شخص دیگری شریک شوید باید حس بلوغ و توانایی برقراری روابط مناسب را داشته باشید. شاید حس کنید سنتان مهم ترین فاکتور برای ازداوج کردن است اما این موضوع زیاد حقیقت ندارد. وقتی به دنبال یک شریک برای زندگی خود هستید حتما باید از نظر روانی سالم باشید و نشانه هایی در رابطه تان را چک کنید که به شما کمک می کنند بفهمید چه زمانی برای ازدواج آماده اید. سن مناسب برای ازدواج چه زمان است؟

در مورد خودتان یاد بگیرید.

  • ارزش های شخصی خودتان را بشناسید. با سن مناسب برای ازدواج این مسئله راحت تر می شود.
سن مناسب برای ازدواج

یک فرد بالغ خودش و چیزی که به آن معتقد است را می شناسد. قبل از ازدواج کردن، حتما باید ارزش های خود را شناخته و در این رابطه کاملا با خودتان صادق باشید.

  • عزت نفس سالمی داشته باشید. با دانستن اینکه شما ارزش عشق را دارید می توانید روی چگونه رفتار کردن با همسرتان در بهترین سطح باشید. وقتی عزت نفس کمی دارید شاید به خودتان اجازه دهید رفتارهای غیرقابل قبول را بپذیرید  و این باعث می شود نتوانید از یک رابطه ی سالم لذت ببرید.
  • وقتی احساس عدم امنیت می کنید زودرنج می شوید، ارتباطات ضعیفی دارید و در زندگی شخصی و کاری خود قضاوت های نادرستی خواهید داشت. برای جذبی شریکی سالم و جذاب شما باید اعتماد به نفس داشته باشید.
  • باید بدانید چه چیزی برای شما مهم است. از خودتان بپرسید چه چیزی برای شما ارزش دارد. اگر فردی خانواده دوست هستید شاید بچه های زیاد را دوست داشته باشید و یا ملاقات های خانوادگی منظم. اگر بیشتر متمایل به کار هستید شاید بخواهید اصلا بچه دار نشوید و یا داشتن بچه را در زندگی خود تا زمانی به تاخیر بیندازید که حس کنید برای داشتن خانواده امادگی دارید. شاید یک فرد با اعتقادات مذهبی هستید و همسری بخواهید که باورهایی شبیه به شما داشته باشد. درون خودتان بگردید و تصمیم بگیرید چه چیزی باعث شده است فردی که حالا هستید باشید.
  • در مورد کمبودهایتان با خودتان صادق باشید.

انعکاس فردی در تمام مراحل روابط شخصی اهمیت دارد. اگر نمی توانید با خودتان صادق باشید نباید انتظار صداقت با فرد دیگری را داشته باشید. کمی زمان بگذارید تا در این رابطه با خودتان فکر کنید. وقتی تنها هستید ببینید روی کدام خصوصیات خود باید کار کنید.

  • برخی افراد به سختی قادر به برقراری ارتباط و صحبت کردن با دیگران هستند اگر شما هم اینطور شخصیتی دارید در مورد زمان هایی فکر کنید که نمی توانید به طور درست در مورد احساساتتان حرف زده یا با خودتان صادق باشید. سعی کنید مراقب این شرایط و موقعیت هایی که باعث ساکت شدن شما یا نادیده گرفتن حستان می شوند باشید.
  • برخورد با منفی نگری یا سخت گیری به خودتان می تواند کار سختی باشد. خودتان را در کنار شخصی تصور کنید که نمی تواند تحسین شما را بپذیرد و کلا ناراضی است. ببینید چرا از احساسات بدتان فرار می کنید و سعی کنید به یاد داشته باشید برای هر شرایطی بیشتر از یک دیدگاه و نقطه نظر وجود خواهد داشت.
  • یک چک لیست از رابطه ی خود تهیه کنید.
سن مناسب برای ازدواج

بعد از اینکه خودتان را شناختید می توانید فکر کنید ا یک رابطه ای که قرار است به ازدواج برسد چه می خواهید. سخت نگیرید و ببینید چه خصوصیاتی در دوستان، خانواده و روابط قبلی تان برای شما ارزشمند بوده است. لیستی از چیزهایی که در همسرتان می خواهید باشد تهیه کنید، از بایدها، شایدها و نبایدها.

  • لیست شما باید شامل همه چیز شود. شما باید مرتبا در حال رشد بوده و به عنوان یک انسان تغییر کنید، خصوصا زمانی که جوان هستید. در نتیجه این موضوع روی لیست شما نیز منعکس خواهد شد. از ویرایش این لیست بعد از یک رابطه ی ناموفق ترسی نداشته باشید.
  • وقتی بایدها را در لیست خود می نویسید به دنبال ان در زندگی خود باشید. اگر همه ی دوستان شما شوخ طبع هستند شاید این یک مورد مهم برای شما باشد. در مقابل اگر ترجیح می دهید کمی جدی تر باشید شاید باید فردی را پیدا کنید که بتواند بیشتر از اینگونه مکالمات داشته باشد. لیستتان را بر اساس چیزی که می خواهید تهیه کنید. به هر حال این لیست تنها در مورد شماست.
  • وقتی لیست ساده ای برای خودتان داشته باشید به راحتی می توانید شریکی برای ازدواج که منطبق با ارزش های شما باشد پیدا کنید. اینکه از قبل بدانید چه می خواهید کمک می کند در عین حفظ استانداردهای خود در مسیر درست بمانید.

سن مناسب برای ازدواج | مرکز مشاوره همکده

گسترش دادن روابط در سن مناسب برای ازدواج

  • ببیند می توانید به فرد دیگری اعتماد کنید.

اعتماد یکی از پایه های رابطه ی سالم است. باید برای اجتناب از احساسات متضائ مکرر به همسر خود اطمینان داشته باشید. اگر همیشه نگران خیانت باشید نمی توانید روی انرژی ای که در رابطه ی شما وجود دارد تمرکز کنید. برای قوی نگه داشتن اعتماد بینتان انتظارات خود را شفاف بیان کنید.

  • همه ی افراد استانداردهای خود را دارند. شاید نیاز باشد در پایان روز این ها را باهم چک کنید. اگر بدانید چه توقعاتی از یکدیگر دارید می توانید ان ها را برآورده کنید. یاد بگیرید انتظاراتتان را مدیریت کنید زیرا توقعاتی که برآورده نشوند می توانند به سادگی اعتماد شما را از بین ببرند.
  • از دست دادن اعتماد خیلی ساده اتفاق افتاده و به دست آوردن دوباره ی ان کار سختی است. وقتی این ارتباط شکسته شود مسیری طولانی و سخت برای ترمیم آن پیش رو دارید. باید تردیدها و احساس عدم امنیت در رابطه را بیان کنید.
  • جاسوسی نکنید. شما حق دارید فضای شخصی خود را داشته باشید و همسرتان نیز همینطور است. اگر به رابطه ی خود شک دارید بهتر است به جای جاسوسی در این مورد با هم صحبت کنید. جاسوسی باعث از بین رفتن مکالمات خصوصی شما شده و می تواند مسیر اشتباه را آغاز کند. طعنه و کنایه های شما هیچوقت درست تفسیر نخواهند شد.
  • مکالمات درست و موثری داشته باشید.
سن مناسب برای ازدواج

صحبت کردن نادرست با همسرتان می تواند بوسه ای بر مرگ این رابطه باشد. وقتی باهم حرف می زندی چیزهایی که دوست دارید یا ندارید را صاقانه بیان کنید. همیشه با شریکتان طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. آرام بوده و باادب باشید.

  • اگر نمی توانید خودتان را آرام نگه دارید به یاد داشته باشید این فرد همسر و هم گروه شماست نه دشمنتان. همسر شما همیشه بهترین ها را برایتان می خواهد. یادآوری این ها در میانه ی یک بحث می تواند شما را آرام کند.
  • عادلانه بجنگید یا اصلا نجنگید. به همسرتان نیز فرصت دهید تا همه چیز را توضیح دهید نه اینکه فرض کنید چیزی که به آن فکر می کند را می دانید. اگر از شما عذرخواهی کرد بهترین واکنش را برای تمام شدن بحث داشته باشید. وقتی در این شرایط نتوانستید به نتیجه ای برسید بهتر است دوباره در وضعیتی آرام تر در مورد ان حرف بزنید.
  • به او احترام بگذارید. اگر سن مناسب برای ازدواج را رعایت کرده باشید به بلوغ احترام در روابط رسیدید.

همیشه طوری با او رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. چه در یک لحظه ی خوب هستید یا در وسط یک دعوا، مطمئن باشید کلمات را با دقت انتخاب کرده و رفتاری مودبانه دارید.

  • در مورد خانواده و دوستان با او همراه باشید. اگر خلاف میل یکدیگر عمل کنید در رابطه ی شما شکست ایجاد خواهد شد. این مورد وقتی که برای دوست یا عضوی از خانواده که قبلا در موردش حرف زده باشد ایجاد شود بدتر خواهد بود. برای ثال دوستتان می خواهد تا دیروقت بیرون بمانید در حالی که شما قبلا توافق کرده اید قبل از ساعت ده خانه باشید. اگر شک دارید چه کار کنید با همسرتان شرایط را چک کنید.
  • در مورد موضوعاتی که با هم اختلاف دارید باید احترامی دوطرفه داشته باشید. همسر شما فرد جدایی است و اجازه دارد نظرات خود را داشته باشد. یک نشانه ی رابطه ی سالم این است که بتوانید حتی در اختلافات احترامی متقابل داشته باشید، نه اینکه بخواهید او را کنترل کرده و ارزش ها و باورهایتان را به او تحمیل کنید.

رابطه ی خود را امتحان کنید.

  • خودتان را برای زندگی باهم امتحان کنید. البته این مسئله می تواند نشانی از سن مناسب برای ازدواج و بلوغ افراد هم باشد.

وقتی در کنار یکدیگر زندگی می کنند مشکلات کوچک اگر مطرح و حل نشوند به سادگی تبدیل به مسئله ای شدید و بزرگ خواهند شد. قبل از برداشتن یک گام دائمی و بزرگ مانند ازدواج، روی زندگی ای که در کنار هم دارید کار کرده و پیش بینی کنید چه مشکلاتی خواهید داشت و برنامه ای برای حل آن با هم داشته باشید. یک راه عالی برای بیشتر کردن شناخت و هماهنگی خود، می تواند شریک شدن در موارد مالی باشد.

  • زندگی مطلوب مورد نظرتان را باهم چک کنید. بسیاری از زوج ها برای مسائل مالی باهم اختلاف دارند. در ابتدا ببینید چطور می توانید در بدهی هایتان با هم شریک شوید. سپس یک برنامه برای بودجه ی خود مشخص کرده و سعی کنید آن را دنبال کنید. ببینید کدام اهداف مالی برای شما اهمیت دارند. شاید شما بخواهید یک خانه بخرید اما او یک ماشین خوب دوست داشته باشد. باید قبل از اینکه خیلی دیر شود این اختلافات را بشناسید.
  • ببینید چه سطح از پاکیزگی برای شما اهمیت دارد. برای مثال شاید شما یک فرد وسواسی هستید ولی او برایش مهم نیست حتی چند روز ظرف ها نشسته بمانند. داشتن یک چارت برای کارهای خانه راه خوبی است تا مطمئن شوید با فردی برخورد ندارید که عادات او برای زندگی درست برعکس شماست.
  • برنامه های روزانه تان را تحلیل کنید. اگر فردی که با او در رابطه هستید دوست دارد تمام شب را بیدار بوده و روز بعد را بخوابد از خودتان بپرسید آیا با این شرایط راحتید. شاید بفهمید می توانید زمانی را جدا از هم داشته باشید اما بینید برای داشتن یک زندگی شاد لازم است چند ساعت از روز را در کنار هم باشید. سن مناسب برای ازدواج این موارد را بخاطر بلوغ عاطفی بهتر پیش می برد.
  • اهداف مطلوب خود در زندگی را باهم تطابق دهید.

قبل از ازدواج کردن، باید بدانید چه اهداف مشترکی در زندگی خود دارید. در مورد زمان ها با هم صحبت کنید، مانند وقتی که می خواهید بچه دارد شوید، انتظاراتی که در زمینه ی کاری دارید، کجا می خواهید زندگی کنید و آیا اصلا دوست دارید بچه دار شوید.

  • به یاد داشته باشید اگر ارزش های شما باهم تطابق ندارند ایرادی ندارد از هم جدا شوید. اگر شما دوست دارید بچه داشته باشید و شریکتان این را نمیخواهد سعی نکنید ذهنیت او را تغییر دهید. دیدگاهتان را برای او توضیح داده و اگر نمی توانید با هم به توافق برسید برای جدایی حس بدی نداشته باشید. شاید رابطه ی شادی را در حال حاضر دارید و نمی خواهید ان را از دست بدهید. سعی کنید برای حدود شش ماه یا حداکثر یک سال دیگر باهم باشید تا ببینید آیا هنوز همان حس را دارید. اگر بازهم نظراتتان باهم فرق داشت از هم جدا شده و نسبت به یافتن کسی که دیدگاهی مشابه با شما داشته باشد خوش بین باشید.
منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا