چگونه با افراد حسود برخورد کنیم؟

وقتی کسی مقابل شما احساس بی ‌ارزشی یا کم بودن می‌کند این حس خود را به شکل نفرت یا حسادت نشان می‌دهد. این احساسات می ‌توانند باعث ایجاد جوی شوند که در آن راحت نبوده و باعث می‌‌شود شما برای موفقیت خود احساس بدی داشته باشید. مبارزه با افراد حسود و استفاده از استراتژی‌های متفاوت برای کمک به آن‌ها جهت غلبه بر حسادت کمک می‌کند روابط مثبتی داشته باشید. چگونه با افراد حسود برخورد کنیم؟

چگونه با افراد حسود برخورد کنیم؟

چگونه با افراد حسود برخورد کنیم؟

به خودتان نگیرید.

بدانید وقتی یک نفر به شما حسادت می‌کند آسیبی برای شما نداشته و تنها برای خود او دردسرساز خواهد بود. به خودتان اعتماد داشته باشید. نگذارید یک فرد حسود روی اعتماد به ‌نفس شما اثر گذاشته یا باعث شود به خودتان شک کنید.

بی‌توجهی به حسادت و جملات نفرت‌ آمیز

با وجودی که این کار سخت است اما بی‌ توجهی به حرف‌های فرد حسود به او می‌گوید که شما برای احساسش ارزشی قائل نیستید.

با افراد حسود در زندگی خود برخورد کنید.

اگر بی ‌توجهی به فرد برای شما گزینه‌ی مناسبی نیست یک شرایط رودررو شاید بتواند به کاهش تنش این حسادت کمک کند. با او صحبتی داشته باشید و با این رفتارش برخورد کنید.

کاهش برخوردهای منفی با فرد

اگر بتوانید محیط یا برخوردهای اجتماعی خود را تغییر دهید این کار می‌ تواند توانایی فرد حسود برای اثرگذاری روی شما را کاهش دهد.

  • با کسانی باشید که از شما حمایت می‌‌کنند، در نتیجه وقتی در یک گروه هستید کمتر با نفرت این فرد مواجه خواهید شد.
  • وقتی فرد حسود را دیدید با لحنی مؤدبانه شما صحبت را شروع کرده و بعد از خوشامدگویی از او فاصله بگیرید.
  • با دوستان او دوست باشید تا حس کند در این بین یک بیگانه است.

تغییر روال‌ ها برای نداشتن تداخل با این فرد

وقت پیاده‌روی از مسیر دیگری استفاده کنید، از دستشویی در راهروی دیگری استفاده کنید یا ببینید چگونه می‌توانید برنامه‌ی خود را برای تغییر کلاس‌ها یا جابجایی آن‌‌ها عوض کنید.

محدودیت‌هایی بگذارید.

فکر نکنید همیشه باید به حرف‌های این فرد حسود گوش دهید. محدودیت‌‌هایی بگذارید تا خودتان را از او دور کنید. برای خود یک محدودیت زمانی ذهنی ایجاد کنید برای اینکه چه مدت ‌زمانی را با یک فرد منفی بگذرانید، سپس مؤدبانه از ادامه‌ی صحبت عذرخواهی کنید.

  • وقتی با او حرف می‌‌زنید به خودتان 1 دقیقه زمان دهید. سپس دور شده و بگویید «من باید چیزی را چک کنم.»
  • جملات منفی را بشمارید و وقتی عدد آن‌ها به سه رسید مکالمه را تمام کنید.

چگونه با افراد حسود برخورد کنیم؟‌بگذارید بداند شما منفی بودن را دوست ندارید.

با وجودی که نمی‌خواهید بی‌ادب باشید و آن فرد را ناراحت کنید، اما باید او را متوجه سازید که چه احساسی به شما می‌دهد. شاید این کار باعث تغییر رفتارش شود. مثلاً به او بگویید:

«من از طرز حرف زدن تو با خودم احساس خوبی ندارم» و یا «شیوه‌ی تو در حرف زدن باعث ناراحتی من می‌شود. آیا می‌‌توانیم این برخوردها را کاهش دهیم تا رابطه‌ی مثبت‌ تری داشته باشیم؟»

کمک به دیگران برای غلبه بر حسادت

چگونه با افراد حسود برخورد کنیم؟

بالا بردن افراد حسود و بخیل

اهمیتی ندارد این فرد چقدر منفی است، شما ارتباط خود را با او مثبت نگه دارید. با ایجاد الگو به او راه بهتری برای مدیریت شرایط نشان دهید.

  • تعریف از او برای رفتارهای مثبت دیگر
  • در تمامی برخوردها با او مهربان باشید.
  • پیشنهاد کمک به فرد برای بهبود مهارت‌هایی که او در آن زمینه به شما حسادت می‌‌کند.

چگونه با افراد حسود برخورد کنیم ؟ | مرکز مشاوره همکده

ارتباط با آن‌ ها در مورد مشکلات شخصی خودتان

برخی افراد فکر می‌‌کنند آن‌ها تنها کسانی هستند که تجربیاتی منفی داشته‌اند. صحبت در مورد مشکلات فردی خودتان شاید به او کمک کند متوجه شود تنها نیست و این روابط را بهبود خواهد بخشید.

  • زمانی که در چیزی شکست خورده‌‌اید را به او بگویید.
  • در مورد کارهایی که برای شما سخت هستند صحبت کنید.
  • از او بخواهید در کاری به شما کمک کند که برای اعتماد به ‌نفسش مفید باشد.

به او کمک کنید خودش را بهبود دهد.

حسادت می‌تواند به خاطر حس حقارت و کمبود باشد. در زمینه‌ای که به شما حسادت می‌‌کند یک مربی را معرفی کنید تا مهارت‌های او را بهبود بخشیده و شاید این کار به آرام کردن احساسات او کمک کند. سعی کنید برای تلاش‌های او یک حامی باشید زیرا مهربانی‌‌های شما ممکن است این مطلب را برسانند که شما بهتر از او هستید.

چگونه با افراد حسود برخورد کنیم؟‌جایگزین‌هایی پیشنهاد دهید.

اگر فردی به چیزی که دارید یا کاری که می‌کنید حسادت می‌کند به او گزینه‌هایی به عنوان جایگزین نشان دهید. همیشه فراهم کردن چیزی که یک نفر می‌خواهد ممکن نیست. در ایجاد گزینه‌های جایگزین در دسترس برای فردی که به شما حسادت می‌کند خلاق باشید. می‌توانید چندین مورد مختلف را به او پیشنهاد دهید تا خودش انتخاب کند.

اجتناب از نظرها یا تصاویر مشکل‌ساز در رسانه‌های اجتماعی

لازم نیست استفاده از رسانه‌های اجتماعی را کنار بگذارید، اما فکر کردن در مورد اینکه دیگران از شما چه درکی خواهند داشت می‌تواند تأثیر زیادی در مشکل‌ساز نبودن پست‌های شما داشته باشد. پست‌هایی که باعث حسادت دیگران می‌شوند را استفاده نکنید.

درک ریشه‌ی حسادت و بدبینی

چگونه با افراد حسود برخورد کنیم؟

بدانید حسادت چیست.

انسان‌‌ها وقتی حس می‌‌کنند فردی چیزی دارد که باید برای آن‌ها می‌‌شد حسادت می‌‌کنند. کسانی که حسود هستند اغلب به‌ جای تشخیص حسی که باعث می‌شود احساس آسیب دیدن داشته باشند دیگران را مقصر می‌دانند.

یافتن منبع اصلی حسادت فرد

اغلب حسادت‌ها از ترس‌ها می‌‌آیند. ترس از بی‌‌احترامی یا دوست نداشته شدن می‌توانند تأثیرگذارانی قدرتمند باشند. ببینید چه ترسی باعث این حسادت شده تا بتوانید ذهنیتی پیدا کنید که از کجا آمده است. حسادت می ‌تواند ریشه در منابع متعددی داشته باشد:

  • اشیای فیزیکی
  • روابط شخصی
  • موقعیت‌های شغلی
  • موقعیت اجتماعی

مستقیماً بپرسید چه چیزی او را اذیت می ‌کند.

مؤدبانه از کسی که به موفقیت شما حسادت کرده یا نفرت دارد بپرسید چرا. با بی‌ادبی دلایل بیشتری برای ناراحتی به آن فرد ندهید، اما رک و مستقیم حرف بزنید تا نتیجه‌‌ی بهتری بگیرید. شما می‌توانید برای این کار یکی از پیشنهادهای زیر را انتخاب کنید:

  • متوجه شده‌ام رفتار تو مقابل من متفاوت است. آیا کاری کرده‌ام که تو را اذیت کرده است؟
  • می‌خواهم مطمئن شوم ناراحتت نکرده‌ام، همه‌چیز خوب است؟

جدا کردن حسادت از انتقاد

منبع رفتار را پیدا کنید.

فکر کنید چه کسی حرف‌هایی را زده که باعث شده شما حس حسادت یا نفرت داشته باشید. اگر این فرد مربی یا فرد بالاتری از شماست شاید می‌خواهد به شما کمک کند بهبود یافته و نمی‌خواهد شما مشکل پیدا کنید.

برخورد فرد با دیگران را ببینید.

برخی افراد از نظر پزشکی گرایش به حسادت دارند. این افراد مرتباً حسادت کرده و شاید منظورشان همان چیزی نیست که می‌گویند.

با رفتاری مثبت انتقادات را بپذیرید.

حتی اگر حس کردید فردی زیاد در جملات خود بی ‌ادبی کرده و تند رفته است باز هم جملات او را به عنوان انتقادی سازنده بپذیرید. پیشنهادها را پذیرفته و ذهنیت خود را مثبت نگه دارید.

منابع
wikihow.com

1 دیدگاه

  1. چگونگی برخورد با افراد حسود … قبلش باید
    حسادت های خودمان را درمان کنیم تا با حسادت های بقیه برخورد مناسب داشته باشیم … وقتی حسادت در وجود خودمان هم هست، باید اول سراغ درمان خودمان بریم … با وجود این اینستا و … که آدم همه چیز
    می بینه، قطعا بارها حسادت را تجربه کردیم … کسی بگه نه، دروغ میگه!
    این همه پیج هایی که دیدم، بارها شده که حسادتم برانگیخته شده … هی می بینم فلانی اینو داره من ندارم، خب حرص می خورم … و حسادت می کنم
    مسلما برای خیلی ها پیش آمده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا