چه شخصی حسود است؟

در این مقاله می خواهیم به بررسی یکی از موضوعات مهم روان شناسی امروز که حسادت است بپردازیم. البته در ذهن همه ما حسادت معنای متفاوتی دارد و اینکه چه شخصی حسود هست هم در ذهن افراد مختلف تعاریف متعددی دارد. وقتی مردم شهرت ، موفقیت ، برتری مالی را تجربه می کنند یا فقط می توانند زندگی شاد و آرام داشته باشند ، تحسین دیگران و همچنین حسادت را به خود جلب می کنند. این ویژگی می تواند اثرات منفی داشته باشد. از این رو باید توجه داشته باشید که برای جلوگیری از اثرات منفی به متخصصان مراجعه نمایید.

حسادت چیست؟

 حسادت احساسی است که بدون آن همه ما شرایط بهتری خواهیم داشت. اما متأسفانه ، این یکی از ویژگی های ذاتی انسان است. اگر قادر به تفسیر دلیل شخصی نیستید ، درک حسادت به شما کمک زیادی می کند. در اینجا نشانه هایی از حسادت وجود دارد که باید به آن ها توجه کنید. این افراد در هر سنی ، از هر جنسیت و هر شخصیتی مورد اختلال حسادت قرار می گیرند و به طور معمول هنگامی تحریک می شوند که شخص تهدیدی برای یک رابطه ارزشمند از طرف شخص ثالث درک کند. این تهدید ممکن است واقعی یا تصوری باشد. حسادت غالباً در چارچوب روابط عاشقانه تصور می شود. پسری که پارتنر خود را از گفتگو با مردان دیگر منع می کند ، یا شخصی که تحمل دیدن ارسال عکس به یک شریک جدید در فیس بوک را ندارد.

اما این احساس می تواند تقریباً در هر نوع رابطه انسانی وجود داشته باشد ، از خواهر و برادرهایی که برای جلب توجه والدین رقابت می کنند تا همکارانی که برای تحت تأثیر قرار دادن یک رئیس  کار های مختلفی انجام می دهند. اگرچه حسادت یک تجربه عاطفی دردناک است ، اما روان شناسان تکاملی آن را نه به عنوان احساسی که باید سرکوب شود بلکه به آن به عنوان یک سیگنال یا زنگ بیداری که یک رابطه ارزشمند را در معرض خطر قرار می دهد و باید اقدامات لازم برای بازیابی مجدد آن انجام شود نگاه می کنند. محبت یک همسر یا دوست می تواند ایجاد حسادت کند که به عنوان یک احساس ضروری در نظر گرفته می شود ، زیرا پیوند های اجتماعی را حفظ می کند و افراد را به انجام رفتار هایی سوق می دهد که روابط مهم را حفظ می کنند.

آیا مردان نسبت به زنان حسادت بیشتری دارند؟

زن و مرد هر دو احساس حسادت می کنند. برخی شواهد نشان می دهد که در زمینه روابط عاشقانه ، مردان نسبت به خیانت جنسی (واقعی یا درک شده) حسادت بیشتری دارند ، در حالی که زنان تمایل دارند که نسبت به خیانت عاطفی بیشتر حسادت کنند.

 حسادت برای روابط خوب است یا بد؟

چه شخصی حسود است؟ | مرکز مشاوره همکده

گرچه حسادت می تواند ارزشمند باشد ، اما حسادت این توانایی را دارد که رفتار های مخرب را تقویت کند. حسادت می تواند کسی را وادار کند که با وسواس بر ارتباطات ، روابط و محل زندگی دیگری نظارت کند. همچنین فرد حسود اعتماد به نفس خود را کاهش می دهد یا حتی ممکن است رفتار خشن داشته باشد. اما صرفاً تصدیق حضور حسادت هم می تواند به دفع آن در آینده کمک کند و هم باعث تقویت روابط در حال حاضر شود. کاوش در احساساتی که زیربنای حسادت هستند ، می تواند خود بازتابی ایجاد کند که ممکن است به رشد مهارت های مقابله ای درونی کمک کند. صادق بودن با طرف مقابل در مورد احساسات حسادت می تواند گفتگو های مثبتی راجع به آنچه  ممکن است رابطه را در معرض خطر قرار دهد صورت دهد و از تحریکات آتی جلوگیری نماید.

آیا درمانی برای حسادت وجود دارد؟

درمان فوری برای حسادت وجود ندارد. اما پذیرفتن حسادت امری عادی است ، افکار منفی را به چالش می کشد  و تمرین ذهن آگاهی ممکن است به کاهش کشش آن کمک کند. وقتی حسادت طاقت فرسا باشد ، صحبت با یک روان پزشک به صورت مشاوره تلفنی روان شناسی می تواند کمک زیادی کند.

چگونه حسادت نسبت به روابط گذشته شریک زندگی ام را متوقف کنم؟

چه شخصی حسود است؟ | مرکز مشاوره همکده

بسیاری از مردم نسبت به گذشته شریک زندگی خود احساس “حسادت گذشته نگر” می کنند. تشخیص طبیعی بودن چنین احساسی می تواند کمک کند که شما  تلاش بیشتری برای تمرکز بر زمان حال داشته باشید. بازجویی از شریک زندگی در مورد دوست داران گذشته یا جستجوی اطمینان مداوم ، احتمالاً فقط حس حسادت را افزایش می دهد.

رابطه بین حسادت و همدردی

چه شخصی حسود است؟ | مرکز مشاوره همکده

حسادت و همدردی احساسات مشابهی هستند ، اما یکسان نیستند. حسادت همیشه شامل شخص ثالثی می شود که به عنوان رقیبی برای محبت یا توجه شناخته می شود. حسادت فقط بین دو نفر اتفاق می افتد و به طور خلاصه می گوید: “من آنچه را که تو داری می خواهم”. به عنوان مثال ، کسی ممکن است نسبت به ثروت ، وضعیت یا ظاهر دیگری حسادت کند.

همدردی احساسی دیگر است که با حسادت عاشقانه یا جنسی رابطه آزاد دارد. مقابله با شرایط زمانی اتفاق می افتد که فرد به جای احساس ناراحتی از این که یک شریک از نظر عاطفی یا جنسی با شخص دیگری درگیر است ، نسبت به او احساس خوشبختی کند. برای مثال در اغلب موارد ، بحث در رابطه با چند همسری و سایر روابط غیر همسری توافقی انجام می شود.

در صورت حسادت به شریک زندگی خود چه کاری باید انجام دهم؟

در مورد احساسات خود صادق باشید و برای حل مستقیم مسائل اساسی (مانند نابرابری در روابط یا احساس عدم کفایت شخصی) تلاش کنید. این ممکن است به شریک زندگی حسود کمک کند تا راه های نا مناسب را تغییر دهد. مانند تغییر شغل یا یک تمرین جدید  برای تقویت خودکارآمدی و عزت نفس.

چگونه  تشخیص می دهیم شخصی به شما حسادت می کند؟

افراد حسود با تعارف های غیر صادقانه و تمجید های دروغ با شما صحبت می کنند. چیزی که افراد حسود هرگز نمی خواهند به آن اعتراف کنند این است که به شما حسادت می کنند. وقتی خبر های خوبی به گوش می رسد ، آن ها کارهای احمقانه ای را انجام می دهند. می توانند بیش از حد حمایت کنند و حتی به شما تعارف های غیر صادقانه ارائه می دهند. برای مثال تو مثل بیل گیتس در همه موارد موفق و ثروتمند هستی.  

یک فرد حسود وقتی جلوی او هستید از شما تعریف می کند اما پشت سر شما دروغ می گوید یا شایعات را پشت سر شما پخش می کند. مراقب چنین افرادی باشید. آن ها دو رو هستند. در حقیقت ، شما به سختی در معرض ماهیت واقعی این افراد  قرارمی گیرید. به همین دلیل است که همیشه باید به آنچه به دیگران اعتماد می کنید بسیار توجه کنید. همیشه از دوستان خود بپرسید آیا کسی پشت سر شما درباره موارد مختلف زندگی تان صحبت کرده است. وقتی کسی به شما حسادت می کند ، اغلب قبل از تبریک به شما یا گفتن اینکه کار بزرگی انجام داده اید ، برای مدت طولانی مکث می کند. این واکنش به دلیل حسادت پنهانی آن ها نسبت به موفقیت شما ایجاد می شود.

افراد حسود کپی بردار هایی عالی هستند.

چه شخصی حسود است؟ | مرکز مشاوره همکده

اگرچه برخی از روان شناسان معتقدند که رفتار کپی برداری اغلب نشانه چاپلوسی است ، اما همیشه اینگونه نیست. شخصی که به شما حسادت می کند نیز ممکن است سعی کند از رفتار شما تقلید کرده و از تک تک کارهایی که انجام می دهید تقلید کند. آن ها می توانند به کپی کردن مدل مو ، لباس پوشیدن ، راه رفتن و صحبت به همان روشی که شما انجام می دهید برسند. حتی اگر ابتدا آن را چاپلوسانه بدانید ، دیر یا زود ، واقعاً تحریک کننده خواهد شد. بهترین کاری که می توانید در این شرایط انجام دهید این است که سعی کنید توجه زیادی به کپی برداری نکنید.

افراد حسود به آنچه شما دارید وسواس دارند  و آن ها این چیزی که متعلق به شماست را می خواهند.  برای افراد حسود ، این رفتار مانند یک بازی “چه کسی آن را بهتر پوشیده است”می باشد. انتظار داشته باشید آن افراد با راه های مختلف از شما تقلید کنند. اگر غالباً تمام توجه را به خود جلب می کنید ، آن ها از سبک مد شما تقلید می کنند و استعداد کوچک خود را به آن اضافه می کنند. اگر شما یک رقصنده خوب باشید ، آن ها نیز کلاس های رقص را می گذرانند. اگر اینگونه رفتار کنند ممکن است چیز خوبی به نظر برسد ، اما در واقع فقط نسبت به شما وسواس دارند.  به احتمال زیاد آنها حتی شما یا چیز هایی را که از شما کپی می کنند دوست ندارند.

افراد حسود موفقیت های خود را اغلب بیشتر از شایستگی واقعی خود به رخ می کشند.

گرچه ممکن است بیش از حد فروتن باشید و از دستاورد های خود لذت ببرید ، افراد حسود غالباً با تأکید بیش از حد بر دستاورد های خود سعی می کنند با نابود کردن دستاورد های شما ، احساس بهتری داشته باشند. این اتفاق خواهد افتاد حتی اگر دستاورد های آن ها در مقایسه با شما بسیار کوچکتر باشد. در بیشتر مواقع ، وقتی افراد حسود در هر کاری موفقیت کسب می کنند ، سعی می کنند همه دنیا را با آن دید حسودانه خود آگاه کنند. آن ها آشکارا موفقیت های خود را به رخ می کشند. معمولاً افرادی که چنین رفتاری دارند نسبت به دستاورد های دیگران بسیار غبطه می خورند و بسیار ناامن هستند. آن ها هر کاری و همه کاری می کنند تا ثابت کنند ارزش آن ها حداقل به همان اندازه است ، یا اگر اندازه هم نباشد طبعیتا دارای ارزش بیشتری است.

منابع
psychologytoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا