چگونه یک رابطه ی طولانی بسازید؟

چگونه یک رابطه ی طولانی بسازید؟ همه دوست دارند حتی بعد از گذشتن 50 سال از رابطه شان با دیدن عشق خود مثل روزهای اول از خود بی خود شوند. اما بر اساس تحقیقات روی روابط و ازدواج های شکست خورده تعداد زیادی نیستند که برای رسیدن به این نوع از عشق تلاش می کنند. روابط نیاز به کار سخت و زیاد دارند. حتی موفق ترین زوج ها می گویند زنده نگه داشتن عشقشان اصلا کار ساده ای نیست. با این وجود اگر در این راه تلاش کنید می توانید به یک رابطه ی طولانی مدت دست یابید.

به طور موثری با هم صحبت کنید.

چگونه یک رابطه ی طولانی بسازید
  1. گوش دادن فعال را تمرین کنید.

این یعنی خود را برای شنیدن حرف های شریکتان اماده کنید و نه فقط برای دفاع کردن از خودتان. زمان و مکان مناسبی را پیدا کنید که در آن بتوانید بدون حواس پرتی نشسته و تنها روی گفته های او تمرکز نمایید. سعی کنید ذهنیت و دیدگاه منفی خود نسبت به کارها یا انگیزه های او را از خود دورکرده تا در نتیجه بتوانید در زمان واقعی روی مکالمات تمرکز داشته باشید.

  • رو به همسرتان بنشینید؛ ارتباط چشمی برقرار کنید. وقتی موافقید سرتان را پایین اورده و تایید خود را نشان دهید. بعد از اینکه او صحبت کردنش تمام شد چیزی که گفته است را خلاصه کنید، مثلا ” چیزی که شنیدم تو می گفتی این بود که …” و هر سوالی که برای شفاف سازی و اطمینان از دریافت پیام صحیح دارید را بپرسید ” آیا درست متوجه شدم که تو حس می کنی …؟”
  • درست مانند حرف هایی که بیان می شوند مراقب علائم غیرکلامی نیز باشید. آیا پیامی که همسرتان می خواهد به شما منتقل کند به نوعی با نشانه های غیرکلامی او همخوانی ندارد؟ همچنین مراقب نشانه های ترس و تنش نیز باشید. مشت مچاله شده، دست ها گره خورده درهم یا اخم کردن می توانند نشان دهند فرد مقابل به کمی وقفه نیاز دارد یا اینکه حالا خیلی ناراحت است و نمی تواند مشکلی را حل کند.
  1. چگونه یک رابطه ی طولانی بسازید؟ از جملات ” من ” استفاده کنید.

مکالمات شما برای مقصر دانستن یکدیگر نیست بلکه برای مسئولیت پذیری است. جملات “من” با حس شما در مورد رفتار یا کار شریکتان شروع می شود. این یعنی برداشت خود از احساساتتان را گفته و بعلاوه راهی برای بهبود این رفتار پیشنهاد می دهید. تمرکز شما نباید روی این باشد که به شریکتان بگویید کار بدی کرده است بلکه تنها تجربه ی خود را به او نشان دهید.

  • جملات “تو” اغلب فرد مقابل را سرزنش می کنند. از اینگونه جمله ها استفاده نکنید. مثلا این جمله می تواند اینطور باشد” تو همیشه خریدهای بزرگی انجام می دهی بدون اینکه در ابتدا از من سوال کنی”
  • یک مثال از جملات “من” می تواند اینطور باشد ” من از اینکه تو خریدهای بزرگی را بدون مشورت من انجام می دهی تعجب می کنم چون فکر می کنم باید باهم توافق کنیم. از حالا من دوست دارم در اینگونه خریدها با هم مشورت داشته باشیم”
  1. از صدایی نرم و آرام زمان صحبت کردن استفاده کنید.

روابط شما باید براساس عشق و احترام باشد نه ترس. یک صدای آرام انعکاسی از عشق، محبت و درک است که این ها در فریاد زدن دیده نمی شوند. به چشمان همسر خود نگاه کرده و با عشق و درک بالا با او حرف بزنید. عدم توافق نیاز به عصبانیت یا فریاد زدن ندارد تا مشکل حل شود.

  • اگر اغلب از نام های خوب برای یکدیگر در رابطه تان استفاده می کنید می توانید این نام ها را برای نشان دادن محبت خود به همسرتان حتی در طول یک اختلاف استفاده نمایید. چیزهایی اینطور بگویید ” عزیرم تو چی فکر می کنی ” یا ” متاسفم که ناراحتت کردم عشقم. چطور می توانم این کار را جبران کنم” این ها می توانند به آرام کردن تنش بین شما کمک کنند.
  1. چگونه یک رابطه ی طولانی بسازید؟ همیشه به همسر خود احترام بگذارید.

حتی در طول بحث ها از کلمات بد استفاده نکنید. شما نمی توانید چیزی که گفته اید را تغییر دهید. وقتی چیزی به همسرتان می گویید که به او آسیب می زند در واقع این پیام را می رسانید که این عدم توافق برابر با جنگ ات. شما هردو در یک سمت هستید. همیشه این را به یاد داشته باشید.

  • برای جلوگیری از بیان کلمات نادرست و گیر کردن در عصبانیت، بسیاری از زوج ها از قانون 24 ساعت استفاده می کنند. در این سناریو اگر بحث خیلی شدت گرفت آن ها ادامه ی صحبت را برای 24 ساعت بعد می گذارند تا هردو کمی ارام شده و بتوانند صحبت کنند. به ندرت می توان بحثی رایافت که نتوانید آن را به فردا موکول کنید.

چگونه یک رابطه ی طولانی بسازید؟ حل کردن بحث ها و بحران ها

چگونه یک رابطه ی طولانی بسازید
  • هر مشکل را همان موقع حل کنید نه اینکه بگذارید بزرگ شوند.

باور نادرستی در روابط وجود دارد که یک رابطه ی سالم نیاز به کار و تلاش ندارد. اما باید خودتان را برای کار کردن روی ان اماده کنید. می توانید این کار را با بیان مشکلات با شریک خود قبل از اینکه بسیار بزرگ و بد شوند انجام دهید.

برای مثال متوجه می شوید همسر شما از حساب مالی مشترکتان پول بیشتری از مواقع عادی برداشت می کند؛ به جای اینکه بگذارید به مرور این قضیه یک بحران شود می توانید با گفتن چیزی شبیه به این شرایط را برای او شرح دهید ” من متوجه شده ام اخیرا تو به پول بیشتری نیاز دارید. آیا چیزی است که لازم باشد برای ان دوباره بودجه مان را تنظیم کنیم؟”

شما هیچوقت عالی نیستید پس نمی توانید این را از شریک خود انتظار داشته باشید. همیشه مشکلاتی خواهد بود و شما یاد می گیرید آن ها را حل کنید درست مانند هر مانع دیگری که در زندگی با ان برخورد می کنید و یا اینکه باید آن ها را پنهان کنید و بگذارید این بالن به قدری بزرگ شود تا تبدیل به یک مشکل بزرگ گردد.

می توانید هر هفته یک گفتگو برای چک کردن شرایط داشته باشید تا ببینید چیزی هست که در سینه ی خود پنهان کرده و مطرح نکرده باشید. صحبت کردن در مورد مشکلات با هدف حل کردن ان ها در اولین فرصت ممکن کمک می کند بتوانید یک پایه ی قوی بسازید.

  • پذیرای سازش باشید.

جنگ های خود را عاقلانه انتخاب کنید. همه ی موارد نیاز به جنگ و بحث ندارند. برخی موضوعات هستند که باید در مورد ان ها حرف زده شود، برخی دیگر باید ناگفته بمانند و در نهایت گروهی هستند که در مقایسه با چیزهایی که از رابطه ی خود به دست می اورید اصلا ارزشی ندارند.

مصالحه می توانید شامل تهیه ی لیستی از مزایا و معایب موارد اختلاف و انتخاب برخی موارد برای صحبت کردن در مورد آن ها باشد. این کار به طور واضح برای شما شفاف سازی می کند که کدام گزینه برایتان مفید خواهد بود. همچنین با صحبت می توانید راهی پیدا کنید که در ان هردو طرف به خواسته های خود برسید بدون اینکه نیازهای فرد مقابل را به خطر بیندازید.

راه دیگر برای مصالحه انجام کارها با شیوه ی همسرتان برای یک بار و بعد در اولویت قرار دادن دیدگاه فرد دیگر برای دفعه ی بعد است. برای مثال می توانید یک شب فیلم مورد علاقه ی یکی از شماها را نگاه کرده و شب بعد فرد دیگر موضوع دلخواه خود را انتخاب کند.

قبل از اینکه برای کوچکترین مسائل با همسر خود وارد بحث شوید ارزیبای کنیداین موضوع چقدر برای شادی شما و رشد رابطه تان اهمیت دارد. اگر واقعا موضوع مهمی نیست از آن بگذرید.

  • چگونه یک رابطه ی طولانی بسازید؟ به عنوان یک تیم روی مشکلات کار کنید.
چگونه یک رابطه ی طولانی بسازید

روابط به معنای “ما” است و نه “من ” یا “تو”. روی مکالمات صادقانه تمرکز داشته باشید تا بتوانید مشکلات را باهم حل کرده و فضایی برای هردو داشته باشید. بای به جای اینکه علیه یکدیگر باشید از هم درس بگیرید.

برای مثال اگر برای پرداخت یک خرید بزرگ به مقدار پول نیاز دارید می توانید با هم نشسته و راه هایی برای مشارکت هردو در این خرید پیدا کید. هردو می توانید از پس اندازی که برای خود دارید مقداری پول بگذارید یا می توانید از برخی هزینه های غیرضروری صرف نظر کنید.

استفاده از کلماتی مانند “ما” مثل “ما می توانیم این مشکل را حل کنیم” یا “باهم” مثل “بیا با هم یک راه حل حدس بزنیم” کمک می کند به شکل تیمی تلاش کنیم.

هر رابطه ای فراز و نشیب هایی دارد. وقتی با مشکلی برخورد می کنیم باید منطقی با آن برخورد نموده و بر اساس خوب بودن هردو فرد یک تصمیم بگیریم.

  • بگذارید شریک شما نیازها و ارزش هایتان را بشناسد.

اطمینان یابید کاملا چیزی که از شریک خود می خواهید را شفاف نموده و مشخص کنید می خواهید به او چه چیزهایی بدهید. در مورد تعهدات خود با یکدیگر صحبت کرده و وقتی حس کردید او به شکلی سازنده به حرف های خود عمل نمی کند با او حرف بزنید.

باور نادرستی وجود دارد که شما نیازی نیست در مورد نیازها و ارزش های خود به همسرتان حرفی بزنید. فکر اینکه درک این ها ساده خواهد بود زیرا او شما را دوست دارد یا اینکه فکر کنید او می داند چه نیازهایی دارید اشتباه است. خواندن ذهن دیگران غیرممکن است و توقع آن تنها مانع از رشد رابطه ی شما خواهد شد.

می توانید در مورد علایق خود با هم به سادگی صحبت کنید مثلا ” کارهای خیریه برای من خیلی مهم هستند. برای پیشرفت در این مسیر می توانیم چه کار کنیم”.

  • چگونه یک رابطه ی طولانی بسازید؟ در موارد مالی در یک سمت باشید.

این مورد یکی از مسائلی است که اگر به آن رسیدگی نشود خطرناک شده و تبدیل به مشکل بزرگی خواهد شد. باید در همان ابتدای رابطه تمام منابع مالی را با هم شریک شوید. اگر شما دوست دارید برای آینده پس انداز کنید اما شریکتان تنها به زمان حال فکر می کند مطمئنا برای زمانی طولانی نمی توانید با هم کنار بیایید.

نشسته و باهم در مورد موقعیت مالی خود صحبت کنید. اگر زیر یک سقف هستید باید در مورد یک بودجه ی مالی با هم برنامه ریزی کنید. در صورتی که در این مورد مشکل دارید می توانید از مشاور مالی کمک بگیرید.

چگونه یک رابطه ی طولانی بسازید؟ حفظ یک پایه ی قوی

  • هر مدتی که از رابطه ی شما می گذرد بازهم باید قرار ملاقات داشته باشید.

این شامل داشتن همان سطح از احترام و توجهی است که از همان ابتدا به همسر خود داشتید. بسیاری از روابط زمانی که یکی از طرفین احترام گذاشتن به ارزش یا احساسات شریک خود را کنار گذاشته و وارد عاداتی می شود که قبلا اصلا انجام نمی داده به پایان می رسند.

برای مثال بعد از ازدواج باید پیام های شما به همسرتان با همان تب و تاب اولیه باشد. اگر متنی را برای یک قرار ملاقات می فرستید که خودتان برای یک دیدار در گذشته مناسب نمی دیدید چرا همسر شما باید فقط به خاطر اینکه ازدواج کرده اید ان را ندیده بگیرد؟

  • نشان دادن صداقت خود را ادامه داده و اعتماد ایجاد کنید.

هیچگاه اهمیتی که اعتماد در سالم بودن رابطه ی شما دارد را فراموش نکنیدو وقتی یکی از دو طرف یا هردو آن ها قابل اعتماد نباشند شک و تردید وارد رابطه خواهد شد. شما می توانید اعتماد بین خود را با موارد زیر ساخته یا ترمیم کنید.

  • رازدار باشید.
  • در کارهای خود ثابت قدم باشید.
  • نشان دهید وقتی چیزی می گویید انجام خواهید داد.
  • به محدودیت های شخصی همسر خود احترام بگذارید.
  • در کنار همسرتان حضور داشته باشید چه فیزیکی و چه عاطفی
منابع
wikihow.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا