چگونه می توانم بفهمم که کودک من افسرده است؟

هنگامی که ما با افسردگی دست و پنجه نرم می کنیم، تغییرات اغلب قابل توجه هستند. ما ممکن است به طور فعال تغییرات خود را در خلق و خو، سطح انرژی و تعامل خود ثبت کنیم و برای این موارد بهداشت روان کمک بگیریم. با این وجود وقتی دیگران در تلاش هستند، دیدن این مسائل در خارج از خانه آسان نیست. افسردگی در کودکان علائم و نشانه هایی دارد که با بزرگسالان بسیار متفاوت است. با این حال ، یکی از موثزترین راه ها برای کمک به دیگران، مسلح شدن به اطلاعات مناسب است. وقتی دانستیم که افسردگی در کودکان دقیقاً به چه صورت است، بهتر می توانیم کمکی را که برای غلبه بر افسردگی و زندگی شادتر به فرزندانمان نیاز دارند، فراهم کنیم. قبل از هر چیز باید بدانیم چگونه می توانم بفهمم که کودک من افسرده است؟

با توجه به این موضوع، بیایید بررسی کنیم که افسردگی کودک چگونه است، چگونه می توانید آن را شناسایی کنید و اینکه برای کمک به کودک خود می توانید درمان مورد نیاز خود را انجام دهید. برای کسب اطلاعات دقیق می توانید به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران‌ مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

چگونه می توانم بفهمم که کودک من افسرده است؟

چگونه می توانم بفهمم که کودک من افسرده است؟

علائم افسردگی بزرگسالان نسبتاً ساده است و ممکن است یک بزرگسال بداند که احساس افسردگی می کند یا می تواند زمان افسردگی دیگر را تشخیص دهد. کودکان هنوز یاد نگرفته اند که چگونه احساسات خود را برقرار کنند و از مهارت های زبانی برای توصیف آنچه احساس می کنند یا تجربه می کنند، ندارند. آنها ممکن است به دلیل کمبود ذاتی خودآگاهی علائم یکسانی از خود نشان ندهند. با این اوصاف، اگر به اندازه کافی علائم را مشاهده می کنید، به خلق و خوی آنها توجه می کنید و به طور مداوم رفتارهای آنها را پیگیری می کنید، ممکن است بتوانید کودک خود را افسرده تشخیص دهید. اما باید به دنبال چه چیزی باشید؟

علائم افسردگی در کودکان خردسال

افسردگی در کودکانی که کوچکتر هستند و هنوز توانایی درک و ترجمه احساسات پیچیده را ندارند، اغلب دارای متنوع ترین علائم است. برخی از شایعترین علائم افسردگی در کودکان خردسال عبارتند از:

  • تغییراتی در اشتها. یا گرسنه تر عمل می کنند یا می گویند گرسنه نیستند.
  • تغییر در نگرش، منفی تر بودن نسبت به چیزها، تحریک و عصبانیت یا احساس غم و اندوه مداوم
  • هیچ تمایلی برای انجام فعالیتهایی که آنها معمولاً دوست دارند انجام دهند ندارند و از دوستان و اعضای خانواده خود کنار بگذارند.
  • انرژی کمتری که ممکن است در کندی حرکت و گفتار بروز کند.
  • تغییر در الگوی خواب، یا کمتر خوابیدن و یا مشکل خوابیدن یا خوابیدن بیشتر.
  • در تمرکز مشکل دارند.
  • شکایت در مورد شکم درد و سردرد (تظاهرات بدنی در همه گروه های سنی که افسردگی را تجربه می کنند معمول است)
نکته قابل توجه دراین مورد که چگونه می توانم بفهمم که کودک من افسرده است؟

اگرچه ممکن است به عنوان یک علامت بالقوه نادیده گرفته یا منطقی شود، اما برخی از کودکان خردسال فکرهای خودکشی دارند. اگر کودک شما این فکرها را دارد یا فکر می کنید که ممکن است اقدام به عملی کند، به دنبال کمک اضطراری مورد نیاز خود باشید. همچنین می تواند خوب باشد که مراقب آنچه در زندگی روزمره آنها می گذرد، باشید و خانه خود را از هرگونه خطرات احتمالی پاک کنید تا در حین بهبودی نیز در امنیت باشند.

تشخیص افسردگی در کودکان دشوار است ، با این حال، غیرممکن نیست. این امر مستلزم توجه به تغییرات در رفتار است و توجه به تغییرات رفتاری کودک می تواند شما را از یک مسئله اساسی فوری آگاه کند. گاهی اوقات این مسئله نیاز به این دارد که شما برای کودک خود از متخصص کمک بگیرید.

برای والدین نوجوانان، خبر خوب این است که علائم هشدار دهنده نیز وجود دارد.

علائم افسردگی در نوجوانان

چگونه می توانم بفهمم که کودک من افسرده است؟

افسردگی نوجوانان علائم مشابهی دارد که می تواند شما را در یک مسئله بالقوه راهنمایی کند. در اینجا برخی از علائم رایج افسردگی در بزرگسالان آورده شده است که ممکن است با افسردگی کودک متفاوت باشد.

احساس غم، اضطراب، ناامیدی، درماندگی و احساسات دیگری که معمولاً همراه افسردگی هستند. بعضی از نوجوانان ممکن است به جای آن احساس بی حسی یا پوچی داشته باشند، این چیزی است که باید مراقب آن باشید زیرا افسردگی همیشه برای همه یکسان نیست.

  • عصبانیت، تحریک پذیری، برخورد سریع با افراد اطرافشان.
  • کنار کشیدن از دوستان و خانواده و کنار کشیدن از فعالیت ها یا چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردند.
  • تغییر در الگوی خواب، یا خوابیدن زیاد یا کم.
  • تغییر در الگوی غذا خوردن، پرخوری یا کم غذا خوردن (اگر غذا خوردن مسئله ای است، همچنین ممکن است بخواهید با یک متخصص بهداشت روان تماس بگیرید تا ببینید آیا آنها می توانند اختلال غذایی داشته باشند).
  • مشکل در تمرکز و توجه، که ممکن است منجر به پایین آمدن سطح کلاس در مدرسه شود. اگر نوجوان شما با افسردگی دست و پنجه نرم کند، ممکن است در مدرسه بیشتر رفتار بد و یا خاصی کند.
  • احساس خستگی ، چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی.
  • مقابله با دردهایی در اطراف بدن که توضیح روشنی ندارند و با روش های درمانی طبیعی درمان نمی شوند.
  • احساس بی قراری و مشکل در بی حرکت ماندن (این می تواند نشانه بالقوه دیگری از یک متر دیگر باشد)
  • بیماری سلامتی مهم مانند ADHD یا اختلال دو قطبی).
  • درگیر کردن یک رفتار پرخطر یا آسیب رساندن به خود.
  • تجربه افکار خودکشی و ابراز علاقه به مرگ (باز هم، اگر فکر می کنید نوجوان شما در معرض خطر خودکشی است، لطفاً بلافاصله برای کمک به نوجوان خود کمک کنید تا به افسردگی و عقاید خودکشی خود کمک کند).
نکته قابل توجه برای درک این مطلب که چگونه می توانم بفهمم که کودک من افسرده است؟

برخی از موارد فوق می تواند در طول بلوغ با تغییراتی همراه باشد، اما اکثر این موارد، وقتی با هم مشاهده شوند، ممکن است به یک موضوع عمیق تر اشاره کنند. اگر این رفتارها را در درون فرزند خود مشاهده کردید، به او بگویید اشکالی ندارد که در برابر شما یا بزرگسال دیگری که در مورد احساسات خود اعتماد دارند راحت شود، تا بتواند از آنها کمک گرفته و علائم خود را درمان کند. شما و فرزندتان در مبارزات خود تنها نیستید!

دلایل افسردگی کودک: کودکان و نوجوانان

همه دوره های افسردگی دلیل خاصی برای پیشرفت ندارند. گاهی ممکن است افسردگی به خودی خود ایجاد شود. با این حال، افسردگی همچنین می تواند در نتیجه یک موقعیت خارجی ایجاد شود که باعث استرس ذهنی کودک شود. برخی از این علل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • در مدرسه یا آنلاین مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.
  • چه در مدرسه و چه در خانه تحت استرس شدید قرار بگیرید.
  • گذراندن یک وضعیت تغییر دهنده زندگی (از دست دادن شخصی، طلاق گرفتن از والدین یا برخورد با آسیب دیگری)
  • کنار آمدن با مسئله بهداشتی که باعث درد و دشواری قابل توجهی در زندگی آنها شود.

جستجوی این دلایل می تواند به شما کمک کند بهتر درک کنید که چرا فرزند شما در وهله اول افسرده شده است. و می تواند به شما کمک کند برخی از این جنبه ها را تغییر دهید، بنابراین کمتر در معرض خطر ابتلا به آن در آینده هستند. برای افسردگی در کودکان که ممکن است با مسائل بهداشت روان والدین یا علل دیگری مرتبط باشد که نمی تواند متوقف یا کنترل شود، درمان هنوز لازم و ممکن است! قدم بعدی چیست؟

در صورت افسردگی چگونه می توانم به فرزندم کمک کنم؟

اگر اعتقاد دارید که فرزند شما افسردگی دارد، برداشتن گام بعدی به سمت درمان هم شما و هم فرزندتان را به دانش و مهارت های مورد نیاز برای بهبود زندگی فرزندتان مجهز کرده و به آنها کمک می کند تا علائم خود را برطرف کنند. در اینجا چند نکته در مورد چگونگی شروع کار آورده شده است.

جستجوی راهنما

اولین گامی که باید بردارید این است که کودک خود را به پزشک مراقبت های اولیه خود برسانید یا با یک متخصص بهداشت روان که می تواند علائم کودک شما را بهتر درک کند (خواه این علائم با افسردگی در کودکان همراه است یا بخشی از اختلال سلامت روانی متفاوت است) ممکن است روی کودک شما تأثیر بگذارد) و تشخیصی را ارائه دهید که می توانید برای کمک به فرزندتان در معالجه قرار بگیرید. این درمان بسته به شدت علائم ممکن است شامل مکالمه درمانی یا ترکیبی از مکالمه درمانی و دارو باشد.

ایجاد تغییر در سبک زندگی

چگونه می توانم بفهمم که کودک من افسرده است؟

اگرچه تغییر سبک زندگی افسردگی کودک و نوجوان را درمان نمی کند، اما به آنها کمک می کند تا علائم خود را بهتر کنترل کنند و تأثیر افسردگی را کمتر می کنند. نکته مهم در مورد پدر و مادر بودن در این شرایط این است که شما می توانید به کودک خود کمک کنید تا عادت های بهتر زندگی و سازوکارهای مقابله ای را پرورش دهد که به آنها کمک کند. برخی از این نکات مربوط به سبک زندگی عبارتند از:

  • کمک به کودک در فعالیت بیشتر و ورزش منظم
  • کمک به آنها برای حفظ یک برنامه منظم خواب
  • بیرون رفتن و کارهای بیشتر با آنها (و تشویق آنها به بیرون رفتن و انجام کاری با دیگران)
  • با آنها در فعالیت های مورد علاقه شان شرکت کنید
  • کمبود فشار در کارها یا فعالیتها برای آنها
  • آموزش تمرینات تمدد اعصاب و ذهن آگاهی
  • رژیم های غذایی آنها را تنظیم کنید تا غذاهای مقوی و سالم بیشتری داشته باشند

هنگامی که این تغییرات به عادت تبدیل می شوند، اغلب مقابله با یک دوره افسردگی برای کودک شما آسان تر خواهد شد زیرا او قبلاً به تمام ابزارهایی مجهز شده است که به آنها کمک می کند تا با علائم خود کنار بیایند.

همکاری با یک درمانگر برای درک این که چگونه می توانم بفهمم که کودک من افسرده است؟

یکی از مهمترین جنبه های این فرآیند اطمینان از این است که شما به طور مداوم با کودک خود در حال رشد هستید. تمام احساساتی را که ممکن است داشته باشید از بین می برید و یادگیری شما و فرزندتان می تواند افسردگی را بهتر کنترل کند. مراجعه به درمان به شما امکان می دهد تا با هر سه این زمینه ها مقابله کنید. در بیشتر موارد، بسیاری از افراد می توانند این کار را با مراجعه به مشاوران منطقه خود انجام دهند.‌

با این حال، همه ممکن است به خدمات درمانی که برای مقابله با افسردگی در کودکان نیاز دارند دسترسی نداشته باشند. اگر این مورد شما باشد، یک گزینه موثر ، سیستم عامل های مشاوره تلفنی است. به عنوان مثال مرکز مشاوره همکده یک منبع مشاوره تلفنی است که به شما امکان می دهد از طریق راحتی منزل خود با درمانگران معتبر ارتباط برقرار کنید. برای والدینی که کودک و نوجوان مبتلا به افسردگی دارند، این امر اغلب می تواند ایجاد برنامه ای را که هم برای شما و هم برای کودک شما بهتر است آسان کند و دسترسی سریع شما به متخصصان بهداشت روان با کیفیت بالا را فراهم کند.

منابع
betterhelp.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا