مدیتیشن چگونه می تواند در زمستان به شما کمک کند؟

فصل زمستان و فصل سرما به علت شرایط آب و هوایی باعث می شود افراد کمتر سراغ فعالیت های جسمانی و ورزش بروند. خصوصا در این دوره و در ایام کرونا که اوضاع سخت تر شده است افراد کمتر به ورزش و فعالیت جسمانی در فصل زمستان می پردازند. اما مهم ترین نکته این است که همه ما بتوانیم این موضوع را به نحوی حل کنیم. یکی از راه های مناسب برای فعالیت جسمانی مدیتیشن است. مدیتیشن چگونه می تواند در زمستان به شما کمک کند موضوعی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. برای بهبود شرایط روحی خود می توانید به مرکز مشاوره همکده مراجعه نمایید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده مشاوره حضوری یا مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد. این مرکز اولین و بزرگ ترین مرکز در ایران می باشد.

مراقبه چیست؟

مدیتیشن را می توان مجموعه ای از تکنیک ها دانست که هدف آن تشویق به افزایش سطح آگاهی و توجه متمرکز است. مدیتیشن همچنین یک تکنیک تغییر آگاهی است که نشان داده شده است دارای مزایای زیادی بر بهزیستی روان شناختی است. برخی از نکات کلیدی که باید در مورد مراقبه ذکر کنید هزاران سال است که مراقبه در فرهنگ های مختلف جهان انجام می شود. تقريباً هر آيين، از جمله بودائيسم، هندوئيسم، مسيحيت، يهوديت و اسلام، سنت استفاده از اقدامات مراقبه اي را دارد. در حالی که مدیتیشن غالباً برای اهداف مذهبی استفاده می شود، بسیاری از افراد آن را مستقل از هرگونه اعتقادات مذهبی یا معنوی انجام می دهند. در واقع مدیتیشن همچنین می تواند به عنوان یک روش روان درمانی استفاده شود.

مدیتیشن انواع مختلفی دارد.

مدیتیشن چگونه می تواند در زمستان به شما کمک کند؟ دلایل مراقبه بسیار زیاد و پر اهمیت هستند. کار های مختلفی وجود دارد که افراد می توانند برای تغییر وضعیت هوشیاری خود انجام دهند، از تمرین هیپنوتیزم گرفته تا استفاده از داروهای روانگردان گرفته تا چرت زدن. در حالی که برخی از روش ها مانند مصرف مواد مخدر می توانند مضر باشند، سایر روش ها، از جمله هیپنوتیزم، خواب و مدیتیشن می توانند تأثیر مثبتی بر سلامتی داشته باشند. مدیتیشن می تواند مزایای زیادی را به همراه داشته باشد، بنابراین دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید مراقبه را شروع کنید:

  •  به شما کمک می کند تا با استرس کنار بیایید.
  •  ممکن است به تسکین سردرد کمک کند.
  •  ممکن است به علائم اضطراب و افسردگی کمک کند.
  •  این کار می تواند خودآگاهی را بهبود بخشد.
  • ممکن است به شما کمک کند احساس همدلی بیشتری نسبت به خود و دیگران داشته باشید.
  •  این کار می تواند ایمنی را بهبود بخشد.
  •  می تواند ذهن آگاهی را بهبود بخشد.

 چگونه برای کاهش استرس مراقبه کنیم؟

در حالی که انواع مختلف مراقبه و روش های تمرین وجود دارد، اما یادگیری یک مراقبه اساسی برای مبتدیان گزینه بسیار خوبی برای شروع است. یک مکان ساکت و خالی از حواس پرتی انتخاب کنید. تلفن، تلویزیون و سایر حواس پرتی ها را خاموش کنید. اگر تصمیم به پخش موسیقی آرام دارید، چیزی آرام و تکراری انتخاب کنید. یک محدودیت زمانی تعیین کنید. اگر به تازگی شروع به کار کرده اید، ممکن است بخواهید به جلسات کوتاه تری که طول آن ها حدود 5 تا 10 دقیقه است بچسبید.

به بدن خود توجه کنید و راحت باشید. به شرطی که احساس کنید می توانید چندین دقیقه در یک زمان راحت بنشینید، می توانید با پای ضربدری روی زمین یا صندلی بنشینید. روی تنفس خود تمرکز کنید. نفس های عمیقی بکشید که شکم شما را گسترش داده و سپس به آرامی نفس خود را بیرون دهید. به احساس هر نفس توجه کنید.

به افکار خود توجه کنید.

 هدف از مراقبه پاک سازی ذهن شما نیست ذهن شما به ناچار سرگردان خواهد شد. در عوض، هر وقت متوجه شدید افکار خود را می رانید ، توجه خود را به آرامی به نفس خود برگردانید. افکار خود را قضاوت نکنید یا سعی در تحلیل آن ها نداشته باشید. ذهن خود را به سمت تنفس عمیق خود برگردانید. برای شروع مراقبه در خانه هم می توانید مراحلی را دنبال کنید.

 انواع مراقبه

مدیتیشن چگونه می تواند در زمستان به شما کمک کند؟ مدیتیشن می تواند اشکال مختلفی به خود بگیرد، اما دو نوع اصلی وجود دارد: مراقبه متمرکز و مراقبه ذهن آگاهی. مراقبه تمرکز شامل تمرکز تمام توجه شما بر روی یک شی خاص در حالی که تنظیم همه چیزهای دیگر در اطراف شما است. هدف این است که واقعاً هر آن چه را که تمرکز کرده اید، خواه نفس شما باشد، یک کلمه خاص یا مانترا، تجربه کنید تا به وضعیت بالاتری از وجود برسید.

مراقبه ذهن آگاهی ، از جمله سایر موارد ، شامل کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) است. ذهن آگاهی می تواند موضوعات مختلفی مانند افسردگی را هدف قرار دهد، به این معنی که ممکن است تمرکز آن از تمرین به تمرین دیگر باشد. به طور کلی، این شامل حالت آگاهی و درگیر شدن در لحظه فعلی و ایجاد خود باز، آگاهی و پذیرش است.

مدیتیشن چگونه می تواند در زمستان به شما کمک کند؟

در روزهای سرد و تاریک زمستان، بسیاری از ما ممکن است دیر تر بیدار شویم، خانه های خود را کمتر ترک کنیم و برای داشتن انگیزه تلاش کنیم. با ادامه بیماری همه گیر COVID-19، ناآرامی های سیاسی و اجتماعی و مشکلات شخصی، این ماه ها احتمالاً حتی بیشتر از زمان طبیعی احساس فشار و استرس می کنند، به همین دلیل است که اولویت دادن به سلامت روان و روی آوردن به مدیتیشن برای مزایای تقویت روحیه مان کمک می کند.

تال بن شهار، پزشک و بنیان گذار و مدیر ارشد یادگیری آکادمی مطالعات شادی، می گوید: “مراقبه یک جزیره عقل را در واقعیتی غیر آشفته و پر از آشوب فراهم می کند.” در حالی که مراقبه فواید شناخته شده بسیاری برای سلامتی دارد، متخصصان بهداشت روان و مراقبه ذیل در مورد بهترین روش های استفاده از این ابزار برای عبور از ماه های سخت زمستان اطلاعات بیشتری کسب می کنند.

مراقبه ذهن آگاهی را تمرین کنید.

در حالی که تکنیک های بسیاری وجود دارد که ارزش امتحان کردن را دارد، مراقبه ذهن آگاهی برای کاهش افکار نگران کننده، بهبود روحیه و کمک به شما در کنار آمدن با استرس بسیار توصیه می شود. از همه بهتر، شما می توانید در هر زمان از روز از این روش استفاده کنید. دکتر بن شهار چهار راهنمای اصلی مراقبه ذهن آگاهی و اینکه چگونه می توانند در تمرین روزانه به شما کمک کنند را توضیح می دهد.

به ذهن اجازه دهید روی یک شی واحد قرار بگیرد.

 جسم می تواند هر چیزی باشد: یک وضعیت بدنی، یک احساس بدنی، یک کلمه، یک نشانه بصری، یک صدا، یا حتی یک شخص دیگر. وقتی ذهن خود را بر روی یک شی بدون تلاش برای تغییر آن ، بدون انتقاد از آن قرار می دهیم  فقط با کنجکاوی دوستانه مشاهده می کنیم و شروع به دیدن واضح آن می کنیم. بازگشت به تمرکز ذهن آگاهی به تمرکز مداوم نیاز ندارد. ذهن ما ناگزیر سرگردان می شود و وقتی این اتفاق را می گیریم ، باید تمرکز خود را به هر چیزی که اتفاق می افتد بگذاریم و مراقب باشیم. مدیتیشن چگونه می تواند در زمستان به شما کمک کند؟

به آرامی، راحت و عمیق نفس بکشید.

این مورد در بیشتر روش های مراقبه اعمال می شود. اگرچه نه همه اما نفس اغلب پایه و اساس یک عمل است. نفس های عمیق، آهسته و ملایم ما را برای تغییرات مثبت باز می کند.

پذیرش عدم قضاوت را تمرین کنید.

نکته اساسی در مراقبه این است که خود را از انتظارات خلاص کنید. هیچ انتظاری برای آرامش ، نشاط و تمرکز وجود ندارد. هنگام مراقبه، به خود اجازه انسان بودن را بدهید. با فرض کیفیت سبک و ملایم یک نفس آرام ، زندگی راحت تر می شود. دکتر بن شهار می گوید: “آیا موفق شدید 20 دقیقه به طور مستقیم تمرکز کنید، یا ذهن خود را سریع و بلافاصله سرگردان می کنید، یا به مدت 15 دقیقه چیزی دائماً حواس تان را پرت می کند.” “هیچ مراقبه خوب یا بد وجود ندارد، فقط مراقبه وجود دارد.”

برای منافع بیشتر غالباً مراقبه کنید.

 مراقبه مانند نوشتن، دویدن یا آشپزی مهارتی است که باید تمرین شود. هرچه بیشتر تمرین کنید، پیشرفت بیشتری خواهید داشت، اما مانند هر مهارت، تمرین بیش از حد می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود. مدیتیشن برای این است که شما را در همان جایی که هستید زمین بیندازد، شما را به زمان حال برگرداند و به شما اجازه دهد تمام حواس شما را احاطه کند.

اگر تازه مراقبه هستید، به آرامی شروع کنید و بدانید که جلسات کوتاه مدیتیشن به همان اندازه جلسات طولانی مزایای شما را دارد. کریس لمیگ ، CHT ، مشارکت کننده در انتخاب درمان، توصیه می کند در جلسات کوتاه و قابل کنترل، مدیتیشن کنید و هر روز صبح فقط با 5 دقیقه شروع شود. به تدریج، چون این امر به یک عادت تبدیل می شود، او می گوید شما می توانید زمان را اضافه کنید و حتی تعداد جلسات روزانه خود را افزایش دهید.

مدیتیشن چگونه می تواند در زمستان به شما کمک کند؟ – یک تمرین پایدار بسازید.

 مدیتیشن را می توان در هر زمان و هر مکان انجام داد، اما عملکرد همه متفاوت است. آن چه برای شخص دیگری مفید است ممکن است برای شما مفید نباشد، بنابراین اگر تازه مراقبه هستید، بدن خود را گوش دهید و با خود صبور باشید. اگر یک تمرین مدیتیشن را شروع می کنید یا می خواهید روش فعلی خود را بهبود ببخشید، می توانید روی نفس خود تمرکز کنید. کلید مراقبه و کاهش سطح استرس، نفس کشیدن است. دکتر بن شهار توصیه می کند استنشاق و بازدم را به آرامی انجام دهید. تکنیک های دیگری هم برای مراقبه وجود دارد و شما می توانید هر کدام را انتخاب نمایید.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا