چگونه می توان با چند تمرین درمان فرسودگی شغلی را بهبود بخشید؟

شغل و کار کردن برای همه افراد ضروری است. از لحاظ روانی فردی که دارای شغل نباشد دچار مشکلات فراوانی می شود. در روان شناسی معمولا به افرادی که دچار اختلالاتی هستند پیشنهاد می شود که خودشان را به فعالیت یا انجام کار مشغول کنند. اما آیا واقعا همیشه کار کردن خوب است؟ آیا یک فردی که همیشه کار می کند از لحاظ روحی و روانی دچار مشکل خواهد شد؟ تمام این ها سوالاتی است که ممکن است برای همه ما به وجود بیاید. در دنیایی که زندگی می کنیم خیلی از موارد دست به دست هم دادند تا ما از لحاظ روحی روانی دچار مشکلاتی باشیم که بزرگ تربت آن هم ویروس کرونا است. همان طور که می بینید این بیماری بر همه فعالیت های جامعه تأثیر گذاشته است. یکی از مشکلات روانی که به خاطر زیاد کار کردن است فرسودگی شغلی است. درمان فرسودگی شغلی اهمیت زیادی خواهد داشت.

فرسودگی شغلی در افراد

آیا مشتری شما از احساس خستگی عاطفی، عدم سرمایه گذاری در کار خود و زیر سوال بردن تصمیمات و توانایی های شغلی خود شکایت دارد؟ در این صورت، ممکن است آن ها فرسودگی شغلی را تجربه کنند – مرحله آخر در عوارض این موارد استرس در محیط کار با مدیریت ضعیف است.

بهترین روش برای توضیح تأثیرات کار و فعالیت های اوقات فراغت بر سلامتی

بهترین روش برای توضیح تأثیرات کار و فعالیت های اوقات فراغت بر سلامتی ما استفاده از روش های مختلف ذهنی برای دستیابی به این فرآیند است. در واقع فعالیت ها باعث می شوند که ما دچار افسردگی نشویم اما این که در کنار آن ها یک سری زمان های أوقات فراغت را نداشته باشیم باعث اتفاقات بدی می شود.  اگر این اتفاق بیفتد  ما دچار فرسودگی شغلی شده ایم.

تحقیقات درباره این زمینه

در سال 2020، گالوپ گزارش داد که سه چهارم کارمندان “همیشه”، “اغلب” یا “گاهی اوقات” فرسودگی شغلی را تجربه کرده اند. فرسودگی شغلی پیامدهای زیانباری بر بهره وری محل کار و سلامت کارکنان دارد. باید به آن پرداخته شود. در این مقاله، ما استراتژی های مختلفی را بررسی خواهیم کرد که می توانند برای بهبودی از فرسودگی شغلی استفاده شوند.

تمرینات های ذهن آگاهی برای درمان فرسودگی شغلی

شما می توانید برای بهتر شدن فرآیند فرسودگی شغلی در خود چند تمرین ذهن آگاهی  در سایت های مختلف را استفاده کنید. این تمرینات جامع مبتنی بر علم، نه تنها به شما کمک می کند تا در طول زندگی روزمره خود احساس آرامش درونی را پرورش دهید، بلکه به شما ابزاری را برای ارتقا ذهنیت بیمار، دانشجو یا کارمندتان می دهد.

چگونه می توان از فرسودگی شغلی خود را بازیابی کرد

چگونه می توان با چند تمرین درمان فرسودگی شغلی را بهبود بخشید؟

فرسودگی شغلی عمدتاً نتیجه استرس ناشی از مدیریت نامناسب محیط کار است و مسئولیت اصلی جلوگیری از آن بر عهده مدیران است.

کارکنان نمی توانند فعالیتی  برای تغییر فرهنگ شرکت یا خواسته های خود در محل کار انجام دهند.

علاوه بر صحبت با مدیران یا سرپرستان، کارکنان نمی توانند فعالیتی برای تغییر فرهنگ شرکت یا خواسته های خود در محل کار انجام دهند. برخلاف کارمندان، مدیران از قدرت و منابع لازم برای تغییر محیط کار برخوردارند. با رهبری مثبت، مدیران خوب علائم هشدار دهنده فرسودگی شغلی را می دانند و باید بتوانند آن را برطرف کنند.

تئوری تلاش برای درمان فرسودگی شغلی

خوشبختانه، چندین کار وجود دارد که فرد دارای فرسودگیمی تواند در خانه انجام دهد تا از این طریق و بدون کمک مدیر این اختلال را از بین برود. تئوری تلاش برای بازیابی که توسط Meijman و Mulder (1998) مطرح شده است و توضیح می دهد که چگونه می توان با فعالیت های روزانه به روند درمانی فرسودگی شتاب بخشید.

استدلال در ارتباط با این زمینه

به طور خلاصه، آن‌ ها استدلال می کنند که:

فعالیت های مربوط به کار برای تکمیل شدن به انرژی شناختی و جسمی نیاز دارند. به عبارت دیگر، هزینه ای در بر دارد. این هزینه پس از وقفه ای کوتاه در محل کار قابل جبران است. با این حال، اگر وقفه خیلی کوتاه باشد یا هرگز در بین آن  استراحت انجام نشود، هزینه هرگز جبران نمی شود.

کارمندی که دچار کمبود انرژی است نمی تواند کار ها را انجام دهد

وقتی کارمندی که دچار کمبود انرژی است به وظایف مربوط به کار نزدیک شود، بهره وری او کاهش می یابد و کار روند کندتری دارد. برای جبران کمبود، کارمند ممکن است اضافه کاری کند، که باز هم از جبران هزینه های مربوط به کار جلوگیری می کند. در نتیجه، کارمند به طور مداوم در حال از دست دادن انرژی است و هرگز نمی تواند به طور کامل بهبود یابد.

درمان فرسودگی شغلی

با توجه به این نکته، کارمندان با شارژ مجدد منابع شناختی و جسمی خود از فرسودگی شغلی بهبود می یابند. برای شارژ مجدد این منابع، کارمندان باید در کنار کار خود استراحت کرده و در سایر فعالیت ها با ویژگی های زیر شرکت کنند:

  • فعالیت هایی که عواقب مفیدی دارند.
  • آن ها سلامتی و عادت های خوب را تقویت می کنند.
  • آن ها روابط حمایتی را تقویت می کنند.

فعالیت هایی که می توانند بازیابی فرسودگی شغلی را پشتیبانی کنند عبارتند از:

چگونه می توان با چند تمرین درمان فرسودگی شغلی را بهبود بخشید؟

فعالیت های توقف:

این ها فعالیت‌ هایی هستند که نتیجه ای یا تولیدی نیستند، به تلاش کمی نیاز دارند و کاملاً لذت بخش هستند. به عنوان مثال می توان به رنگ آمیزی، تماشای تلویزیون و چرت زدن اشاره کرد.

فعالیت های اجتماعی:

این ها شامل تعاملات اجتماعی با دوستان و خانواده است. هدف این تعاملات اجتماعی ایجاد شبکه های پشتیبانی سالم برای محافظت از فرد در برابر استرس است.

فعالیت های بدنی:

شرکت منظم در ورزش می تواند اثرات مضر استرس را کاهش دهد. ورزش در گروه یا با دوستان نیز می تواند باعث تقویت روابط اجتماعی و تشویق الگوی خواب سالم شود.

3 درمان علمی اثبات شده

برای درمان لیستی از روش های درمانی موثر، از چندین نسخه خطی که توسط همتایان بررسی شده اند، مشاوره کردیم. در زیر هر درمان به طور خلاصه شرح داده شده است.

بهبودی روزانه امری حیاتی است

به طور کلی، تحقیقات نشان می دهد که تلاش های روزانه برای بهبودی از انتظار برای تعطیلات در آخر هفته یا تعطیلات عادی مهم تر هستند.

به عبارت دیگر:

  • استراحت مکرر بهتر از یک تعطیلات سالانه طولانی است.
  • دوره های بهبودی روزانه مهم تر و موثر تر از دوره های بهبودی هفتگی یا مکرر است.

برای درمان فرسودگی شغلی تلفن هوشمند خود را کنار بگذارید

محققان با خواندن نوشته های منظم توسط شرکت کنندگان، به استراتژی های طبیعی که شرکت کنندگان برای مقابله با فرسودگی شغلی استفاده می کردند، دست یافتند.

نظر Derks and Bakker (2014) درباره تداخلات کار و خانه

Derks and Bakker (2014) دریافتند که در اثر تداخل کار در خانه  که این زمانی است که خانه و محل کار ما با هم تداخل دارند بسیار می تواند باعث فرسودگی شغلی شود. محققان استدلال کردند که استفاده از تلفن های هوشمند پس از ساعت ها افراد را در معرض تداخل کار در خانه قرار می دهد، به ویژه:

  • دریافت پیامک درمورد کار بعد از ساعت کار
  • فعال کردن ایمیل کار بعد از ساعت کاری

تقسیم گروه ها در تحقیقات Derks and Bakker (2014)

Derks and Bakker (2014) شرکت کنندگان در تحقیق خود را به دو گروه تقسیم کردند: کسانی که بعد از ساعت ها از تلفن هوشمند کاری خود استفاده می کردند و کسانی که این کار را نکردند. شرکت کنندگانی که پس از ساعت‌ ها از تلفن کاری خود استفاده می کردند، احتمالاً تداخل در خانه و کار با فرسودگی شغلی را تجربه می کردند.

آرامش در صورت دور بودن از تلفن همراه کاری

چگونه می توان با چند تمرین درمان فرسودگی شغلی را بهبود بخشید؟

اگر این شرکت کنندگان می توانستند از کار خود “جدا شوند” و از تلفن های کار خود استفاده نکنند، پس آن ها می توانند آرام باشند. اگر می خواهید آرامش داشته باشید ز همگام سازی ساعت هوشمند خود با ایمیل کار خود جلوگیری کنید چرا که همان اثرات مخرب را خواهد داشت.

شما باید روی مبل یا مکانی دراز بکشید

در مطالعه دیگری در زمینه فرسودگی شغلی، Oerlemans و Bakker (2014) علاقه مند به چگونگی تأثیر فرسودگی شغلی توسط سه فعالیت روزانه زیر بودند:

  • فعالیت های اجتماعی – گذراندن وقت با دوستان و خانواده در خانه یا خارج از خانه؛ شرکت در فعالیت های اجتماعی با سایر افراد در خارج از خانه
  • فعالیت های بدنی – شرکت در ورزش ، یوگا یا ورزش های دیگر

تحقیقات درباره درمان فرسودگی شغلی

Oerlemans و Bakker (2014) اطلاعات خاطرات 247 نفر را در طول دو هفته تجزیه و تحلیل کردند. برای اندازه گیری فرسودگی شغلی، آن‌ ها از شرکت کنندگان خواستند که اظهارات مربوط به:

  • نشاط جسمی، با احساس انرژی و قدرت مشخص می شود
  • نشاط شناختی، مشخصه سریع تفکر، احساس خلاقیت و ارائه راه حل ها و ایده های بدیع است
  • بهبودی، به عنوان احساس استراحت و داشتن زمان کافی برای بهبودی مشخص می شود

به طور کلی، بهبود فرسودگی شغلی به دنبال مشارکت در هر یک از سه نوع فعالیت بالا  بهتر می شود. با این حال، هنوز هم  Oerlemans و Bakker (2014) دنبال راه حل های مختلف هستند.

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا