کمک به فرد افسرده

کمک به فرد افسرده بسیار مهم است و تکنیک های خاص خود را دارد. در ادامه با ما همراه شوید.

خطر خودکشی واقعی است!

 

کمک به فردی که دچار افسردگی است 2 | مرکز  مشاوره همکده

شاید باور اینکه کسی که می شناسید و دوستش دارید نمی تواند راه دیگری به جز خودکشی ببیند سخت باشد. اما فرد افسرده راه دیگری را پیدا نمی کند. افسردگی قضاوت و قدرت تفکر او را از بین برده و باعث می شود منطق فرد این باشد که مرگ تنها راه برای پایان دادن به دردی است که احساس می کند.

از آنجایی که خودکشی خطری واقعی برای فرد افسرده است باید علائم هشداردهنده را بشناسید:

  • رفتارهای خطرناک و مخرب
  • بیان حس ناامیدی یا تنفر از خود
  • احساس آرامش ناگهانی بعد از افسردگی
  • سروسامان دادن به کارها و خداحافظی با همه
  • گشتن برای قرص، اسلحه یا دیگر وسایل مرگبار
  • صحبت کردن در مورد خودکشی، مرگ یا آسیب زدن به خود، تمایل به مردن

اگر فکر کردید یک دوست یا عضوی از خانواده به فکر خودکشی است در اولین فرصت با او در مورد نگرانی های خود صحبت کنید. افراد زیادی برای بیان این موضوع زیاد راحت نیستند. اما بهترین کاری است که می توانید برای کسی که در مورد خودکشی فکر می کند انجام دهید. صحبت راحت در مورد افکار و احساسات خودکشی می تواند زندگی فرد را نجات دهد، بنابراین اگر نگرانید با او صحبت کرده و فورا به فکر کمک های حرفه ای باشید.

تشویق فرد برای کمک به فرد افسرده

کمک به فردی که دچار افسردگی است 2 | مرکز  مشاوره همکده

با وجودی که شما نمی توانید بهبود فرد از خودکشی را کنترل نمایید اما می توانید او را تشویق به دریافت کمک کنید. وارد کردن فرد افسرده در یک برنامه ی درمانی کار سختی است. افسردگی انرژی و انگیزه ی شما را از بین می برد بنابراین حتی گرفتن وقت ملاقات یا یافتن پزشک می تواند برای او ترسناک به نظر برسد. همچنین افسردگی باعث افکار منفی خواهد شد. فرد افسرده شاید باور داشته باشد که شرایط او کاملا ناامیدانه بوده و درمان بی فایده است.

به خاطر این موانع، باید کاری کنید بیمار مشکل را پذیرفته و  کمک کنید قبول کند مشکل او قابل حل است و این گامی ضروری برای درمان افسردگی است.

اگر دوست یا عضو خانواده ی شما برای دریافت کمک مقاومت کرد:

  • یک چک اپ عادی با پزشک را پیشنهاد دهید؛ شاید بیمار برای دیدن پزشکی به جز متخصص سلامت روان اضطراب کمتری داشته باشد. یک برنامه ی منظم برای دیدار با پزشک انتخابی عالی است زیرا پزشک می تواند برای علل پزشکی افسردگی شما را راهنمایی نماید. اگر پزشک وجود افسردگی را تشخیص داد می توانید بیمار را نزد روانشناس ببرید. گاهی استفاده از گزینه ی” متخصص ” تفاوت زیادی ایجاد می کند.
  • پیشنهاد یافتن پزشک برای بیمار و همراهی او در اولین دیدار؛ پیدا کردن درمان مناسب می تواند سخت باشد و اغلب فرایندی با آزمون و خطاست. برای فرد افسرده ای که همین حالا هم انرژی کمی دارد همکاری کردن برای تماس با پزشک و یافتن گزینه های مناسب کمکی عالی خواهد بود.
  • تشویق فرد برای تهیه ی لیستی از علائم برای مشورت با پزشک؛ می توانید به عنوان یک شاهد بیرونی تمامی علائمی که متوجه می شوید را برای خود بنویسید. ” به نظر می رسد او صبح ها احساس بدی دارد ” یا ” همیشه قبل از کار دردهایی در شکم خود احساس می کند”

حمایت از درمان فرد مورد علاقه ی شما

کمک به فردی که دچار افسردگی است 2 | مرکز  مشاوره همکده

یکی از مهمترین چیزهایی که می توانید برای کمک به دوست یا خویشاوند افسرده ی خود انجام دهد دادن عشق بدون شرط و حمایت کامل در طول درمان است. این یعنی دلسوز و صبور باشید و بدانید همیشه مقابله با تغییرات خلقی و تفکرات منفی با افسردگی دست در دست هم دارند.

  • تهیه ی چیزهایی که متناسب با نیاز فرد است؛ به فرد بیمار کمک کنید با پزشک قرار ملاقات گرفته و به دیدارها برود، در مورد گزینه های درمانی تحقیق کند و برای درمان تجویز شده برنامه داشته باشد.
  • انتظاراتی واقع گرایانه داشته باشید؛ شاید دیدن تلاش فرد افسرده یا عضوی از خانواده که با افسردگی می جنگد برای شما سخت باشد، خصوصا اگر پیشرفت او کند بوده یا متوقف شده است. صبر شما اهمیت زیادی دارد. حتی با درمان مناسب، بهبود از افسردگی یک شبه نخواهد بود.
  • با مثال او را راهنمایی کنید؛ دوست یا عضو خانواده ی خود را با ایجاد الگو و انجام دادن کار توسط خودتان، به زندگی سالم تری تشویق نمایید. دیدگاهی مثبت داشته باشید، بهتر بخورید، از مصرف الکل و داروها اجتناب نمایید، ورزش کنید وبرای دریافت حمایت از دیگران کمک بگیرید.
  • تشویق به فعالیت؛ فرد بیمار را دعوت به شرکت در فعالیت های مهیج کنید، مانند رفتن به سینما یا خوردن شام در یک رستوران مورد علاقه. ورزش اهمیت زیادی دارد بنابراین سعی کنید فرد افسرده را تشویق به تحرک نمایید. پیاده روی در کنارهم گزینه ی خوب و ساده ای خواهد بود. آرام و صبور باشید- تشویق یا درخواست برای تحرک و تفریح را کنار نگذارید.  
  • هر زمان ممکن بود کارها را به عهده بگیرید؛ حتی مدیریت کارهای کوچک برای فرد افسرده دشوار خواهد بود. پیشنهاد کمک برای مسئولیت های خانه خوب خواهد بود، البته تنها زمانی که خودتان را اذیت نکنید.

مراقبت از خودتان برای کمک به فرد افسرده

شاید انگیزه ی زیادی برای حل مشکل کسی که دوستش دارید داشته باشید اما نمی توانید افسردگی فرد دیگری را کنترل کنید. با این وجود می توانید چگونگی مراقبت از خودتان را کنترل نمایید. برای درمان فرد افسرده شما باید سالم بمانید. بنابرای نسلامت خود را در اولویت بگذارید.

دستورات مهمانداران پرواز را به یاد بیاورید؛ قبل از کمک به فرد دیگر ماسک اکسیژن خود را بزنید. به بیان دیگر قبل از اینکه بخواهید به فرد افسرده کمک کنید مطمئن باشید سالم و شاد هستید. اگر برای کمک به فرد دیگر زیر فشار زیادی قرار داشته باشید نمی توانید به این دوست یا عضو خانواده ی خود درست کمک کنید. وقتی به نیازهای خودتان رسیدگی می کنید انرژی لازم برای کمک به دیگران را دارید.

کمک به فردی که دچار افسردگی است 2 | مرکز  مشاوره همکده
  • صحبت کنید؛ شاید وقتی فرد افسرده در زندگی شما ناراحتتان کرده یا شما را رنجانده است دوست ندارید حرفی بزنید. اما صحبت های صادقانه در طولانی مدت به رابطه ی شما کمک می کنند. اگر بگذارید این سکوت ادامه یافته و فاصله بین شما ایجاد شود فرد عزیز بیمارتان احساسات منفی دریافت کرده و حتی بدتر خواهد شد. قبل از اینکه احساسات شما باعث شوند مکالمه ی سختی را داشته باشید به آرامی در مورد حسی که دارید صحبت کنید.
  • کمک بگیرید؛ شما با درخواست کمک از دیگران به این دوست یا عضو بیمار در خانواده ی خود خیانت نمی کنید. عضو شدن در یک گروه حمایتی، صحبت با مشاور یا پناه بردن به یک دوست قابل اعتماد کمک می کند از این دوران سخت عبور کنید. لازم نیست در مورد افسردگی بیمار وارد جزئیات شوید. به جای اینکار روی احساسات خود تمرکز کنید. مطمئن باشید می توانید با فردی که سراغش رفته اید صادق باشید. کسی را انتخاب کنید که بدون ایجاد وقفه یا قضاوت در مورد شما به حرف هایتان گوش دهد.
منابع
helpguide.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا