برای شروع مجدد زندگی با برنامه پیش بروید

دلایل زیادی وجود دارد تا شما بخواهید دکمه‌ ی شروع دوباره را بزنید. شاید طلاق گرفته‌اید، بر اعتیاد خود غلبه کرده‌اید، از یک بیماری سخت رهایی‌ یافته ‌اید یا بعد از یک مشکل روانی می‌خواهید دوباره شروع کنید. اگر بعد از یک مشکل می‌خواهید دوباره شروع کنید. باید بدانید قصد دارید به کجا بروید. هدف شما چیست، تا بتوانید شروع مجدد زندگی با برنامه داشته باشید. باید بدانید قصد دارید به کجا بروید، هدف شما چیست. تا بتوانید شروع تازه‌ای برای زندگی خود داشته باشید. سپس باید تغییرات مثبت را برای بهبود زندگی خود انجام دهید. حتی در صورت نیاز فراتر رفته و تغییرات بزرگی را در زندگی خود ایجاد کنید.

شروع مجدد زندگی با برنامه و با ارزش‌های شخصی خود 

اگر دوست دارید زندگی دوباره ‌ای داشته باشید و از نو شروع کنید شاید علتش این است که احساس می‌کنید زندگی شما مطابق با اهدافتان نیست، شما برای اطمینان از مسیر درست شروع دوباره‌ ی زندگی خود باید ارزش ‌های خود را دریابید، ارزش ‌ها همان باورها، نظرات و ایده ‌هایی هستند که پایه ­‌ای برای زندگی شما بوده و باعث تصمیم‌ گیری ­‌های شما می‌ شوند.

شما می ‌توانید ارزش ‌های شخصی خود را جایی بنویسید و از خودتان بپرسید:

  • در مورد چه چیزهایی صحبت می‌کنید؟
  • دوست دارید زندگی خود را برای چه چیزی بگذارید؟
  • اگر خانه‌ ی شما آتش بگیرد، تصور کنید تمامی متعلقات شما در آن گیر افتاده‌اند، کدام سه چیز را می‌خواهید با خودتان خارج کنید؟
  • کدام بخش از جامعه یا جهان را دوست دارید تغییر دهید؟

برای شروع مجدد زندگی با برنامه، بهترین شخصیت را برای خود تصور کنید.

برای شروع مجدد زندگی با برنامه پیش بروید

برای این مسیر باید تمرین تجسم انجام دهید، تجسم می‌تواند ابزار قدرتمندی برای مشخص کردن علایق ما بوده و موجب حرکت ما برای نزدیک شدن به آن‌ شود. کمی زمان گذاشته و تجسم کنید دوست دارید در 5، 10 یا 15 سال آینده چه کسی باشید.

به‌جایی آرام رفته تا بتوانید بدون حواس ‌پرتی کمی بنشینید، چشمان خود را ببندید، در ذهنتان تصویر خاصی از آینده‌ ی خود تصور کنید، فکر کنید در این زمان در قله‌ ی موفقیت هستید، حالا شما می‌توانید تمام اهداف خود را بفهمید. در این دیدگاه چه کار می‌کنید؟ شغل شما چیست؟ چه نوع زندگی‌ ای دارید؟ چه کسانی اطراف شما هستند؟ برای تفریح چه کار می‌کنید؟

کاملاً این تصویر را برای خود بسازید. سپس تعدادی کاغذ آورده و برخی جزئیات را بنویسید. چه مهارت یا قدرتی برای به واقعیت پیوستن این رؤیا دارید؟ چگونه می‌توانید به این اهداف برسید؟

برای شروع مجدد زندگی با برنامه، نگاهی به انتخاب‌ های روزانه خود داشته باشید.

اغلب گفته می ‌شود افراد برای انتخاب کارهایی که می‌توانند در یک سال انجام دهند زیاده‌ روی می‌کنند، ولی تخمین زدن اینکه در یک روز چه کاری می‌توانید انجام دهید که با اهداف شما در یک راستا بوده و در مسیر اهدافتان هستند می‎تواند برای شما بسیار مناسب باشد. زندگی از هفته ‌ها، ماه ‌ها و سال ‌ها تشکیل شده است و شما با گذراندن روزها به آن خواهید رسید. 

برای شروع مجدد زندگی با برنامه، اهداف واقعی بگذارید.

برای شروع مجدد زندگی با برنامه پیش بروید

بعد از اینکه زمانی را با تجسم رویاها و ارزیابی کارهای روزانه خود گذراندید می‌‌توانید برنامه ‌ای نزدیک‌ تر برای رسیدن به هدف خود و جایی که که می‌خواهید به آن دست پیدا کنید داشته باشید، امروز چه کاری باید انجام دهید تا فردا به هدف خود نزدیک‌ تر باشید؟

اهداف هوشمندانه برای خود تعیین کنید تا بتوانید آن را به گام‌ های کوچکتری تقسیم کنید، با این کار می‌توانید کارهای مثبتی در جهت رسیدن به اهداف خود انجام دهید. مثلا شاید در تمرین تجسم، خودتان را در حال دویدن برای رفتن به محل کار دیده باشید. هدف نهایی شما می‌تواند کارآفرینی باشد اما این یک هدف بلندمدت است.

برای شروع مجدد زندگی با برنامه پیش بروید | مرکز مشاوره همکده

کمی منزوی باشید.

برای زدن دکمه‌ ی شروع دوباره باید کمی منزوی شوید که این نیز بستگی به موقعیت شما دارد، این انزوا برای عملی کردن این بازگشت است. کمی گوشه‌گیری باعث می‌شود این شانس را داشته باشید تا برای چند روز از محیط همیشگی دور بوده و دیدگاه جدیدی از زندگی دریافت کرده یا الهاماتی برای زندگی تازه‌ ی خود داشته باشید. انزوا می‌ تواند برای اهداف کلی یا خاص باشد، مثلا برای نویسندگان، زوج‌ها، علاقه‌مندان به ورزش یا کسانی که به دنبال بهبود رژیم غذایی خود هستند.

چیز جدیدی یاد بگیرید.

اگر زندگی روزانه ‌ی شما هیچ الهامی برایتان ندارد احتمالا نیاز به تقویت سلول‌ های مغزی خود با یک چالش دارید. یک ارتقا در مهارت ‌ها یا سرگرمی می‌تواند تنها چیزی باشد که شما برای برنامه‌ ی خود نیاز دارید. در یک کلاس ثبت ‌نام کنید تا بتوانید یک زبان جدید، یک رقص، یا هنرهای رزمی یاد بگیرید. شاید از دویدن یا خیاطی لذت ببرید اما باید آن را کنار بگذارید. کارهایی که قبل از آن لذت می‌بردید را باید در علایق خود منعکس کنید، هر کاری که انجام می‌ دهید باید راه جدیدی برای به چالش کشیدن خودتان و افزودن چیزی به زندگی روزانه شما باشد.

بازی کنید.

اگر تمام مدت را کار کرده یا به مسئولیت ‌های خود بپردازید زندگی جذابیت خود را برای شما از دست خواهد داد، علاوه بر آن کار می‌تواند باعث استرس شدید شود که نه تنها ذهنتان را تهدید می‌کند بلکه می‌ تواند سلامت شما را نیز به خطر بیاندازد. برنامه‌ ی روزانه‌ ی خود را مرور کنید تا ببینید کدام کارها را می‌توانید حذف کرده و زمان بیشتری برای تفریح داشته باشید.

رژیم خود را درست کنید.

افزودن غذاهای فراوری شده یا فست فود، نوشابه، نوشیدنی‌های کافئین‌دار یا الکل می‌تواند زندگی و روحیه ‌ی شما را تخریب کند، این غذاها و نوشیدنی‌ها شما را بدخو کرده و روی کیفیت خوابتان اثر می‌گذارند، تغییر خلق‌و‌خو و کیفیت خواب شما دو چیزی است که روی احساس شما در زندگی روزانه اثرگذار است. با خوردن غذاهای بهتر اثرات منفی این رژیم ‌های نامناسب را از بین ببرید، این تغییر کوچک می ‌تواند اثرات شگفت ‌انگیزی روی سلامت شما داشته باشد.

مواد نمکی، قندی و غذاهای کافئین‌دار را از رژیم خود حذف کنید. میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات را جایگزین نمایید. بعلاوه نوشیدن هشت لیوان آب در روز به آب‌رسانی صحیح به بدن شما کمک خواهد کرد.

خانه‌ ی خود را زیبا کنید.

برای شروع مجدد زندگی با برنامه پیش بروید

محیط روی حالت روانی شما اثرگذار است. اگر خانه‌ی نامرتب، به‌هم‌ریخته یا بدون تزیینی دارید که تاثیر خوبی روی روحیه شما ندارد شاید نیاز است تا دکمه‌ ی ریست را برای دکوراسیون خانه خود بزنید.

از پرده‌ های نازک استفاده کرده یا با نپوشاندن پنجره بگذارید نور وارد خانه شود، می‌توانید در اینترنت از راه‌ های جالبی برای منظم کردن وسایل کمک بگیرید، لباس‌های کهنه، کتاب‌های قدیمی و … را به نیازمندان بدهید، اگر می‌توانید دیوارها را رنگ کرده و آثار هنری الهام‌بخش روی آن بزنید.

بیشتر مطالعه کنید.

تکنولوژی اولین گزینه برای تفریح در این روزهاست. تلویزیون، گشتن در اینترنت یا استفاده‌ی زیاد از رسانه‌های مجازی می‌تواند با آوردن زندگی نشسته، سلامت شما را به خطر بیندازد. بعلاوه مقایسه کردن‌ ها در فضای مجازی اغلب باعث می‌ شود در مورد زندگی فردی خود احساس افسردگی داشته باشید، بهتر است کمی از این منابع اطلاعات دور بمانید. همچنین می‌توانید به یک کتابخانه رفته و کتابی در زمینه ‌ی مورد علاقه‌ ی خود انتخاب کنید یا اگر دوست دارید کتابی را دانلود کنید و حداقل سی دقیقه قبل از خواب را به مطالعه اختصاص دهید.

ویژگیهای مثبت خود را به یاد بیاورید و تکرار کنید.

اگر زندگی شما کسل کننده است می‌توانید مطابق الگوهایی نسبت به آن مبارزه کنید. زمانی که حس می‌کنید زندگی خوب نیست به جای اینکه خودتان را برای موقعیتی که در آن هستید تنبیه کنید. می‌توانید با گذاشتن زمان و قدردانی از نقاط مثبت خود احساس بهتری نسبت به خود پیدا کنید. برای مثال شما می‌توانید هر روز چند دقیقه زمان بگذارید به خودتان در آینه نگاه کنید و چیزهایی مانند: شما فرد مهربانی به نظر می‎‌رسید یا من لبخند زدن خود را دوست دارم را در نظر بگیرید و به این صورت از خود تمجید کنید.

فعالیت های داوطلبانه انجام دهید.

شاید در خود احساس کنید که رفتار خودخواهانه‌ای داشته‌اید. ولی شما فرصت خوبی دارید که به دیگران کمک کنید. یک راه عالی برای زنده کردن حس انسان‌دوستانه کمک به دیگران است. به دنبال فرصت‌‌ هایی باشید که بتوانید در آن به افراد دیگر خدمت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا