نظریه شناسنامه شخصیتی فردی فروید در روانشناسی

در روان شناسی و زمینه مشاوره نظریه ها و تئوری های بسیاری توسط دانشمندان وجود دارد. یکی از اشخاصی که در روان شناسی محبوب است و نظریات بسیار زیادی را ارئه داده است فروید است. زیگمون فروید کسی است که در زمینه ها و رویکرد های مختلف روان شناسی نظریات مهمی را ارائه داده است. برای مثال او نظریاتی در ارتباط با رویکرد رفتاری  وشخصیتی انسان در دوران هابی کودکی، نوجوانی و بزرگسالی ارائه داده است. نظریه شناسنامه شخصیتی فردی فروید در روانشناسی بحث ما در این مقاله است.

مهم ترین نظریه او هم نظریه رویکرد روان پویشی سنتی است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره آنلاین در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم درباره نظریه شناسنامه شخصیتی فردی  فروید در روانشناسی صحبت کنیم.

نظریه ها

در ادامه به بررسی این نظریه فروید خواهیم پرداخت.

نظریه شناسنامه شخصیتی فردی فروید در روانشناسی

نظریه شناسنامه شخصیتی فردی فروید در روانشناسی

طبق نظریه روانکاوی شخصیت زیگموند فروید، id (اید) جز شخصیتی است که از انرژی روانی ناخودآگاه تشکیل شده است و برای ارضای اصرارها، نیازها و خواسته های اساسی کار می کند.

بررسی اجمالی نظریه شناسنامه شخصیتی فردی فروید در روانشناسی

شناسه بر اساس اصل لذت کار می کند  که نیاز به برآورده سازی فوری نیازها دارد. شناسه یکی از سه مولفه اصلی شخصیت است که توسط فروید فرض شده است: شناسه یا اید، من (خود) و سوپرگو. درک دیدگاه روان پویایی فروید در یادگیری تاریخ روان شناسی مهم است. همچنین ممکن است اغلب در فرهنگ و فلسفه عامه اشاراتی به id ، ego و superego مشاهده کنید.

  • تصویر معلم ایستاده جلوی کلاس با کلمات “تئوری شناسه”
  • تصویرگری از امیلی رابرتز ، ویلول
  • Id ، Ego و Superego بخشی از یک مدل ساختاری از شخصیت هستند

چه زمانی شناسه پدیدار می شود؟

فروید شخصیت را با کوه یخی مقایسه کرد. آن چه در بالای آب مشاهده می کنید در واقع فقط یک قطعه کوچک از کل کوه یخ است که بیشتر آن در زیر آب پنهان شده است. نوک کوه یخ بالای آب نشان دهنده آگاهی ذهنی  آگاهانه است. بخش عمده ای از کوه یخ در زیر آب نمادی از ذهن ناخودآگاه است که در آن همه خواسته ها، افکار و خاطرات پنهان وجود دارد. در ذهن ناخودآگاه است که شناسه زندگی می کند.

از نظر فروید، شناسه چیست؟

به گفته فروید، شناسه تنها بخشی از شخصیت است که در بدو تولد وجود دارد. وی همچنین اظهار داشت که این مولفه بدوی شخصیت کاملاً در ناخودآگاه وجود دارد. شناسه به عنوان نیروی محرکه شخصیت عمل می کند. این نه تنها تلاش می کند اساسی ترین اصرارهای مردم را برآورده کند، که بسیاری از آن ها مستقیماً به زنده ماندن گره خورده است، بلکه تمام انرژی لازم برای هدایت شخصیت را نیز تأمین می کند. در دوران نوزادی ، قبل از اینکه سایر اجزای شخصیت شکل بگیرند، کودکان کاملاً توسط شناسه اداره می شوند. تأمین نیازهای اساسی برای غذا، نوشیدنی و راحتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

تاثیر سن بر احساس نیاز افراد

هرچه افراد پیرتر می شوند، هرگاه احساس تمایل، نیاز یا احتیاج می کنند برای رفع نیازهای شناسنامه اقدام می کنند کاملاً مشکل ساز خواهد بود. شناسه شامل همه غرایز زندگی و مرگ است، که فروید معتقد بود که این رفتارها را وادار می کند. این جنبه از شخصیت با افزایش سن تغییر نمی کند. همچنان کودکانه، غریزی و اولیه است. با واقعیت یا منطق یا هنجارهای اجتماعی در ارتباط نیست. این تنها تلاش برای تأمین اساسی ترین اصرارها و نیازهای فرد است.

هویت و شخصیت در نظریه شناسنامه شخصیتی فردی فروید در روانشناسی

نظریه شناسنامه شخصیتی فردی فروید در روانشناسی

خوشبختانه سایر مولفه های شخصیت با افزایش سن رشد می کنند و به ما امکان کنترل خواسته های شناسه و رفتارهای قابل قبول اجتماعی را می دهند. منیت سرانجام بین اصرارهای شناسه و خواسته های واقعیت به حد متوسط ​​می رسد. سوپراگو یا جنبه ای از شخصیت که ارزش ها و اخلاق درونی شده را در بر می گیرد  پدیدار می شود و تلاش می کند تا خود را تحت فشار قرار دهد تا به شیوه ای نیکوتر عمل کند. پس منیت باید با تقاضاهای رقابتی ارائه شده توسط شناسه، سوپرگو و واقعیت کنار بیاید.

شناسه چگونه کار می کند؟

شناسه طبق اصل لذت عمل می کند، یعنی همان ایده ای که باید فوراً برآورده شود. وقتی گرسنه هستید، اصل لذت شما را به سمت غذا سوق می دهد. وقتی تشنگی دارید انگیزه شما برای نوشیدن است. اما مطمئناً، شما همیشه نمی توانید سریعاً خواسته های خود را برآورده کنید. بعضی اوقات باید صبر کنید تا لحظه مناسب یا تا زمانی که به مواردی که نیازهای شما را برآورده می کنند دسترسی پیدا کنید. وقتی نمی توانید بلافاصله یک نیاز را برآورده کنید تنش ایجاد می شود.

شناسه برای رفع موقت تنش به روند اولیه متکی است. فرآیند اولیه شامل ایجاد یک تصویر ذهنی از طریق خیال پردازی، گمانه زنی، توهم یا برخی مراحل دیگر است. به عنوان مثال، وقتی تشنگی دارید، ممکن است شروع به خیال پردازی در مورد یک لیوان سرد و بلند یخ کنید. وقتی گرسنه هستید، ممکن است به فکر سفارش غذای مورد علاقه خود از رستوران مورد علاقه خود باشید. با انجام این کار، تا زمانی که واقعاً قادر به تأمین این نیازها نباشید، می توانید از پس تنش ناشی از اصرارهای id برآیید.

مشاهدات درباره شناسه

فروید در کتاب خود با عنوان “سخنرانی های مقدماتی جدید در مورد روانکاوی” در سال 1933، این شناسه را “قسمت تاریک و غیرقابل دسترسی شخصیت ما” توصیف کرد. وی پیشنهاد کرد، تنها راه واقعی برای مشاهده شناسه، مطالعه محتوای رویاها و سرنخ های رفتاری روان رنجور است. برداشت فروید از شناسه این بود که آن مخزنی از انرژی غریزی است که توسط اصل لذت هدایت می شود و در جهت تأمین اساسی ترین نیازهای ما کار می کند. فروید همچنین آن را با یک “ظرف هیجان انگیز” مقایسه کرد و توصیف کرد که هیچ سازماندهی واقعی در جهان امروزی ندارد.

 id و ego چگونه با هم تعامل دارند؟

فروید رابطه آن ها را با رابطه یک اسب و سوار مقایسه کرد. اسب انرژی را فراهم می کند که آن ها را به جلو سوق می دهد. سوارکار برای هدایت این اسب حرکت های قدرتمند را جهت تعیین مسیر حرکت تعیین می کند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است سوار کنترل خود را از دست بدهد و خودش را به سادگی برای سواری پیدا کند. به عبارت دیگر، گاهی اوقات ممکن است منیت به راحتی مجبور شود شناسه را به سمتی که می خواهد هدایت کند. دیدگاه های فروید در مورد شخصیت همچنان بحث برانگیز است، اما دانش اساسی در مورد آن ها هنگام بحث در مورد روانكاوی و عملكرد روانشناسی مهم است.

روان شناسی و شخصیت شناسی با توجه به نظریه شناسنامه شخصیتی فردی فروید در روانشناسی

روان شناسی شخصیت یکی از بزرگترین و محبوب ترین شاخه های روانشناسی است. متخصصانی که روان شناسی شخصیت را مطالعه می کنند، می خواهند بفهمند که چگونه شخصیت رشد می کند و همچنین چگونه بر نحوه تفکر و رفتار ما تأثیر می گذارد. روان شناسان به چگونگی تغییر شخصیت در افراد و همچنین شباهت افراد می پردازند. آن ها همچنین اختلالات شخصیت را ارزیابی، تشخیص و درمان می کنند.

چه چیزی باعث می شود شما همان که هستید باشید؟

نظریه شناسنامه شخصیتی فردی فروید در روانشناسی

عوامل زیادی از جمله ژنتیک، تربیت و تجربیات زندگی شما در فرد امروزی نقش دارند. خیلی ها استدلال می کنند که آن چه شما را منحصر به فرد می کند الگوهای مشخصه افکار، احساسات و رفتارهایی است که شخصیت شما را می سازد. اگرچه از شخصیت هیچ تعریف توافق شده واحدی وجود ندارد، اما اغلب به عنوان چیزی تصور می شود که از درون فرد ناشی می شود و در طول زندگی کاملاً ثابت است.

شخصیت شامل همه افکار، الگوهای رفتاری و نگرش های اجتماعی است که بر نحوه مشاهده خود و آن چه در مورد دیگران و دنیای اطرافمان باور داریم تأثیر می گذارد. درک شخصیت به روان شناسان این امکان را می دهد که نحوه واکنش مردم به موقعیت های خاص و انواع مواردی را که ترجیح می دهند و برای آن ها ارزش قائل هستند، پیش بینی کنند. برای درک این موضوع که محققان چگونه روانشناسی شخصیت را مطالعه می کنند، یادگیری بیشتر در مورد تأثیرگذارترین نظریه های شخصیت مفید خواهد بود.

نظریه های صفات و  شخصیت فروید

نظریه های صفات شخصیت متمرکز بر این ایده هستند که شخصیت از صفات یا ویژگی های گسترده ای تشکیل شده است؛ نظریه های مختلفی برای شناسایی ویژگی های اصلی در شخصیت و همچنین تلاش برای تعیین تعداد کل صفات شخصیتی ارائه شده است. علاوه بر فروید روانشناس گوردون آلپورت یکی از اولین کسانی بود که شخصیت را از نظر ویژگی های فردی توصیف کرد. این مطلب در نظریه شناسنامه شخصیتی فردی فروید در روانشناسی اهمیت پیدا می کند.

آلپورت در دیدگاه اختیاری خود اظهار داشت که صفات مختلفی وجود دارد: مشترک، مرکزی و اصلی. صفات مشترک توسط بسیاری از افراد در یک فرهنگ خاص مشترک است؛ صفات اصلی خصوصیاتی هستند که شخصیت فرد را تشکیل می دهند. صفات کاردینال آن دسته از خصوصیات هستند که به حدی غالب هستند که شخص اصولاً با این خصوصیات شناخته می شود.

ویژگی نظریه آلپورت

آلپورت اظهار داشت که حدود 4000 ویژگی فردی وجود دارد. روان شناس ریموند کتل پیشنهاد کرد که 16 مورد وجود دارد. کتل همچنین معتقد بود که این صفات در یک پیوستار وجود دارد و همه افراد دارای هر صفت در درجات مختلف هستند. یک روانشناس به نام هانس آیزنک لیست صفات را بیشتر محدود می کند و می گوید فقط سه مورد وجود دارد: برون گرایی، روان رنجوری و روان پریشی.

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا