آسیب رساندن به خود

آسیب رساندن به خود راهی برای تطابق با مشکلات است. شاید این کار به شما کمک کند حسی که نمی‌توانید در لغات بگنجانید را بیان کنید، حواستان را از زندگی پرت کنید یا درد روحی خود را تسکین دهید. به‌ هر حال شما حس بهتری دارید، حداقل برای مدتی کوتاه. اما دوباره این احساسات دردناک برمی‌گردند و شما حس می‌کنید دوست دارید بازهم به خودتان آسیب بزنید.

آسیب رساندن به خود چیست؟

آسیب به خود راهی برای بیان و مبارزه با استرس شدید و درد روحی است. این آسیب می‌تواند شامل هر کاری باشد که شما عمداً برای آسیب زدن به خود انجام می‌دهید. برخی از متداول‌ترین راه‌ها عبارت‌اند از:

  • بریدن یا خراشیدن شدید پوست
  • سوزاندن یا آب جوش ریختن روی خودتان
  • زدن خودتان یا کوبیدن روی سر
  • کوبیدن بدن به دیوار و اشیای سخت یا مشت زدن به وسایل
  • فرو کردن چیزی در پوست
  • خوردن مواد سمی یا چیزهای نامناسب
  • آسیب به خود می‌تواند راه‌های غیرقابل مشاهده ‌تری نیز داشته باشد که فرد با آن به خودش آسیب می‌زند، مانند رانندگی بی‌پروا، نوشیدن بیش از حد الکل، مصرف داروی زیاد یا رابطه‌ی جنسی خطرناک.

عواقب آسیب به خود

اسیب رساندن به خود

تسکین ناشی از آسیب رساندن به خودتان موقتی بوده و به ‌جای حل چیزی، مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد.

  • تسکین شما کوتاه‌مدت است.

به سرعت احساسات دیگری مانند احساس گناه و خجالت سراغ فرد خواهد آمد. در همین حین این کار مانع از یادگیری استراتژی‌های مؤثر برای داشتن حسی بهتر خواهد شد.

  • شاید بد به خودتان آسیب بزنید، حتی اگر این را نخواهید.

به سادگی ممکن است با یک زخم چرکی یا یک بریدگی با عمق زیاد رو به‌ رو شوید. خصوصاً اگر از دارو یا الکل استفاده کنید این خطر بیشتر خواهد بود.

  • در معرض مشکلات بیشتری قرار می‌گیرید.

اگر راه‌های دیگری برای برخورد با درد روانی خود پیدا نکنید خطر افسردگی شدید، اعتیاد به دارو و الکل و خودکشی در شما زیاد می‌شود.

جلوگیری از آسیب رساندن به خود

به یک نفر اعتماد کنید.

اگر برای دریافت کمک آماده هستید اولین گام اعتماد کردن و اطلاع‌ رسانی به شخص دیگری است. شاید صحبت کردن در مورد کارهایی که انجام داده‌اید ترسناک باشد بنابراین تصمیم می‌گیرید آن را پنهان کنید، اما اینکه نهایتاً از راز خود راحت شده و آن را با کس دیگری به اشتراک بگذارید تسکین بزرگی برای شما خواهد بود.

اینکه تصمیم بگیرید به چه کسی می‌توان اعتماد کرده و این اطلاعات شخصی را به او بگویید کار سختی است. کسی را انتخاب کنید که اهل غیبت کردن نبوده یا برای کنترل روی بهبودی شما تلاش می‌کند. از خودتان بپرسید چه کسی در زندگی باعث می‌شود شما احساس پذیرفته شدن و حمایت شدن داشته باشید. این فرد می‌تواند یک دوست، معلم، رهبر مذهبی، مشاور یا یکی از خویشاوندانتان باشد. لازم نیست حتماً فردی را انتخاب کنید که نسبت نزدیکی با شما دارد.

تشخیص محرک‌های آسیب به خود

تشخیص اینکه چه چیزی باعث می‌شود شما به خودتان آسیب برسانید گام مهمی به سمت بهبود است. اگر بفهمید آسیب به خود شامل چه کارهایی است می‌توانید راه‌های دیگری برای ارضای نیاز خود پیدا کنید که بتوانند میل شما به آسیب رساندن را کاهش دهند. آسیب به خود اغلب راهی برای برخورد با درد عاطفی است. چه احساسی باعث می‌شود بخواهید به خودتان آسیب بزنید؟ ناراحتی؟ نگرانی؟ خشم؟ تنهایی؟ خجالت؟ پوچی؟

اگر برای تعیین احساساتی که محرکی برای آسیب زدن به خودتان هستند مشکل دارید باید روی آگاهی عاطفی خود کار کنید. این یک توانایی برای تشخیص و بیان احساسات لحظه ‌به ‌لحظه و درک ارتباط بین احساسات و اعمال ماست. احساسات بخش مهمی از اطلاعاتی هستند که بدنمان به ما می‌دهد، اما این احساسات شاید باعث کارهایی مانند آسیب رساندن به خود شوند.

یافتن تکنیک‌های جدید برای تطابق

آسیب رساندن به خود روش شما برای برخورد با احساسات ناخوشایند و موقعیت‌های سخت در زندگی است. اگر می‌خواهید این رفتار را کنار بگذارید باید راه‌های جایگزین دیگری پیدا کنید تا بتوانید وقتی می‌خواهید به خودتان آسیب برسانید به طور متفاوتی به شرایط واکنش نشان دهید.

اگر آسیب به خود برای مشکلات عاطفی شدید است می‌توانید:

  • نقاشی کنید یا با رنگ قرمز روی یک تکه کاغذ خط‌ خطی کنید
  • نوشته‌ای را شروع کنید که در آن احساس خود را شرح می‌دهید.

اگر برای آرام شدن به خودتان آسیب می‌زنید.

  • از دوش یا وان آب گرم استفاده کنید
  • به یک سگ یا گربه غذا بدهید یا او را بغل کنید

درمان‌های حرفه‌ای برای آسیب رساندن به خود

اسیب رساندن به خود

همکاری و حمایت یک متخصص آموزش دیده می‌تواند به شما کمک کند تا بر این عادت خود غلبه کنید، بنابراین با یک روانشناس صحبت داشته باشید. روانشناس می‌تواند به شما کمک کند تکنیک‌ها و استراتژی‌های جدیدی برای جلوگیری از آسیب به خود پیدا کنید، بعلاوه کمک می‌کند بتوانید ریشه‌ی علت آسیب رساندن به خودتان را پیدا کنید.

آسیب رساندن به خود | مرکز مشاوره همکده

به یاد داشته باشید آسیب رساندن به خود خیال نیست. این اتفاق در زندگی واقعی می‌افتد. این کار راه بیرونی برای بیان درد درونی است، دردی که اغلب ریشه در دوران ابتدایی زندگی فرد دارد. اغلب ارتباطی بین آسیب به خود و آسیب‌های شدید در کودکی وجود دارد. آسیب رساندن به خود شاید راهی برای تطابق با احساسات مربوط به خشونت‌های قبلی، اتفاقاتی که در گذشته رخ داده‌اند، احساسات منفی در مورد بدن، یا دیگر خاطرات وحشتناک در زندگی باشد، حتی اگر خودتان از این ارتباط آگاه نباشید.

علائم هشداردهنده که فردی به خودش آسیب می‌زند.

اسیب رساندن به خود

با وجودی که آسیب به خود اغلب در نوجوانی و سنین کم دیده می‌شود اما می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. از آنجایی ‌که لباس بسیاری از جراحات فیزیکی را می‌پوشاند و آشفتگی درونی نیز می‌تواند با تظاهر به یک وضعیت ظاهری آرام مخفی بماند، تشخیص آسیب به خود در یک دوست یا یکی از اعضای خانواده کار سختی است. در هر شرایطی، شما نمی‌توانید مطمئن باشید که می‌دانید برای شخصی که دوستش دارید چه انفاقی می‌افتد.اما پرچم‌های قرمزی وجود دارند که می‌توانید مراقب آن باشید:

  • زخم‌ها یا جراحات بدون دلیل: زخم‌های ناشی از برش، کبودی که اغلب در مچ دست، بازوها، قفسه‌ی سینه یا ران پا است
  • لکه‌ی خون: لکه‌ی خون روی لباس، حوله یا تخت. دستمال‌های خونی.
  • اشیای تیز یا وسایل برش: وسایلی مانند تیغ، چاقو، سوزن، خرده‌شیشه و درب بطری بین وسایل فرد
  • تصادفات مکرر: شخصی که می‌خواهد به خود آسیب بزند در بیان علت تصادف اشتباه کرده و مرتباً گیج می‌شود.

کمک به آسیب رساندن به خود.

شاید متوجه جراحات مشکوک در یک نفر که به شما نزدیک است شده باشید یا شاید او قبول کرده است که این جراحات کار خودش هستند. چه باید بگویید؟ چگونه می‌توانید به او کمک کنید؟

  • در مورد مشکل یاد بگیرید: بهترین راه برای غلبه بر هر ناراحتی یا مشکلی که با حس خود در مورد این‌ گونه آسیب رساندن دارید یادگیری در مورد آن است. درک اینکه چرا این فرد عزیز به خودش آسیب می ‌زند می‌تواند کمک کند دنیا را از چشمان او ببینید.
  • قضاوت نکنید: از جملات قضاوت کننده یا انتقادی اجتناب کنید، این حرف‌ها تنها اوضاع را بدتر خواهند کرد. به یاد داشته باشید این فرد خودش حس استرس، خجالت و تنهایی دارد.  
  • پیشنهاد کمک، نه اولتیماتوم. طبیعی است که بخواهید کمک کنید اما تهدید، تنبیه و اولتیماتوم‌ها بر خلاف خواسته‌ی شما عمل خواهند کرد. نگرانی خود را بیان کرده و بگذارید آن فرد بداند هر زمان بخواهد صحبت کند یا نیاز به کمک داشته باشد شما حاضرید.
  • او را تشویق به حرف زدن کنید: فرد مورد علاقه‌ی خود را تشویق کنید در مورد احساساتش حرف بزند، حتی اگر موضوعی است که شاید شما زیاد با آن راحت نباشید. اگر او به شما در مورد آسیب رساندن به خودش حرفی نزده است موضوع را به شکلی دل سوزانه و بدون مخالفت بیان کنید: “من متوجه زخم‌هایی روی بدنت شده‌ام و می‌خواهم بفهمم چه اتفاقی برای تو می‌افتد”.

منبع: https://www.helpguide.org/articles/anxiety/cutting-and-self-harm.htm

توجه: مطالب بخش وبلاگ سایت همکده تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به مشاور روانشناسی یا روانپزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مرکز مشاوره همکده بعنوان بزرگترین مرکز مشاوره تلفنی روانشناسی کشور ، خدمات مشاوره روانشناختی را بصورت شبانه روزی در زمینه های مشاوره ازدواج ، مشاوره طلاق ، مشاوره فردی ، مشاوره خانواده ، اعتیاد ، مشاوره جنسی ، مشاوره کودکان ، فرزند پروری ، افسردگی ، مثبت اندیشی ، اضطراب و… ارائه می نماید و شما می توانید به روش های مختلف و با حداقل هزینه با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید و از مزایای مشاوره تلفنی بهره مند شوید.

برترین مشاوران و روانشناسان کشور در مرکز مشاوره همکده ، زندگی با نشاط و سلامت روان را برای شما فراهم می کنند.

مزایای مشاوره تلفنی روانشناسی:

1- طرح موضوعات و مشکلات با مشاور تخصصی بدون دغدغه و خجالت

2- دریافت مشاوره در هر ساعتی از شبانه روز

3- صرفه جویی در هزینه ها با حذف هزینه ایاب و ذهاب

4- صرفه جویی در زمان با حذف زمان تردد و ترافیک

5- سهولت دسترسی به خدمات مشاوره

شیوه های ارتباط با ما:

 ارسال پیامک 20 به 20005555

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا