مبارزه با اختلال استرسی پس از آسیب روانی

اختلال استرسی پس از آسیب روانی یا PTSD می تواند شما را ناتوان و مغلوب سازد. علائم این اختلال می توانند روی سلامت روانی، فیزیکی، کار و روابط تاثیری منفی بگذارند. شاید شما حس کنید تنهایید، برای حفظ شغل خود مشکل دارید، نمی توانید به افراد دیگر اعتماد کنید و برای کنترل یا نشان دادن احساسات خود مشکل دارید. مبارزه با اختلال استرسی پس از آسیب روانی نیاز به استراتزي هایی دارد.

یادگیری استراتژی های سالم برای تطابق با اختلال استرسی پس از آسیب روانی محتمل بوده و می تواند باعث حس امید و تازگی شده و باعث شوید بتوانید زندگی خود را کنترل کنید. نقاط زیادی در زندگی شما هستند که تحت تاثیر علائم این اختلال قرار دارند و علاوه بر تلاش برای بهبودی سالم، باید به تمام بخش های زندگی دقت داشته باشید.

چرا مهارت های تطابقی سالم مهم هستند؟

اگر شما مبتلا به اختلال استرسی پس از آسیب روانی هستید در خطر بیشتری برای ابتلا به بسیاری از اختلالات سلامت روان قرار دارید، از جمله اختلالات اضطراب، افسردگی، اختلالات غذایی و سوءمصرف مواد. برای مثال محققان دریافته اند کسانی که دچار این اختلال هستند از افراد دیگری که این مشکل را ندارند شش مرتبه بیشتر در خطر فسردگی بوده و پنج مرتبه بیشتر ممکن است دچار اختلال اضطراب شوند.

افرادی که دچار اختلال استرسی پس از آسیب روانی هستند شش برابر افراد سالم اقدام به خودکشی می کنند. میزان بالای آسیب رساندن عمدی به خود نیز در بین این افراد دیده شده است.

مبارزه با اختلال استرسی پس از آسیب روانی – استراتژی های تطابقی اجتماعی

تلاش برای توضیح دادن تجربیات خود به دیگران می تواند مشکل ساز باشد. نه تنها صحبت کردن در مورد حوادث تلخ گذشته برای دیگران می تواند کار سختی باشد بلکه شرح دادن برخی از علائمی که شما از بعد ان حادثه تجربه می کنید می تواند برای شما چالش برانگیز باشد.

به خودتان و دیگران اطلاعات دهید.

مبارزه با اختلال استرسی پس از آسیب روانی

کسانی که با اختلال استرسی پس از آسیب روانی مشکل دارند اغلب در تنهایی خود با این مشکل مواجه شده و کمتر آن را بروز می دهند. در حقیقت شاید حتی تا زمانی که علائم غیرقابل تحمل می شوند متوجه نشوند که با این اختلال درگیر هستند. علاوه بر کسب اگاهی در مورد علائم و درمان، باید به دنبال افراد مطمئنی باشید تا با ان ها در ارتباط بمانید، کسانی که بتوانند شما را در مسیر بهبود حمایت کنند. با یادگیری در مورد این شرایط، لغاتی را دارید تا با کمک آن اتفاقاتی که برای شما افتاده است را به دیگران توضیح داده و چیزهایی که نیاز دارید را از دیگران بخواهید.

مبارزه با اختلال استرسی پس از آسیب روانی –  یافتن گروه های حمایتی

منابع بسیاری در مراکز درمانی و فضای انلاین وجود دارد که بر مبنای حمایت از بیماران می باشد، مانند جلسات درمانی یا ارتباط انلاین با افراد دیگری که در مراحل مختلف از بهبود هستند و این می تواند برای شما در طول روند بهبود موثر باشد. شما می توانید نکاتی برای تطابق، ارتباط با متخصص و یادگیری گزینه های درمانی جدید یاد بگیرید.

 زمانی را با افراد دیگر بگذرانید.

مبارزه با اختلال استرسی پس از آسیب روانی

افرادی که مبتلا به اختلال استرسی پس از آسیب روانی هستند اغلب از دیگران خجالت می کشند، گوشه گیر بوده و گیج می شوند. این ها دلایلی است که حس می کنید ترجیح می دهید تنها باشید تا اینکه با افراد دیگر وقت بگذرانید.

به یاد داشته باشید اگر با یک دوست یا عضوی از خانواده فضای مشترکی دارید شاید متوجه شوند شما مشکل دارید. بسیاری از اوقات افراد دیگران نمی دانند چطور به شما کمک کنند یا می ترسند چیزی بگویند که باعث درد عاطفی بیشتر برای شما شود. برای تمام افراد چه خود شما و چه کسانی که دوستشان دارید؛ خوب است که زمانی را با هم بگذرانید. برخی از راه ها برای گذراندن زمانی با افراد دیگر می تواند شامل راه هایی از جمله موارد زیر باشد:

  • بازی با کارت
  • صحبت کردن با تلفن
  • کمی با هم قدم بزنید.
  • یک فنجان قهوه ی صبحگاهی در کنار هم
  • اشتراک گذاری داستان های شاد با یکدیگر

اگر برای صحبت کردن امادگی ندارید می توانید در همان اتاق ساکت نشسته و برای خود یک کتاب یا روزنامه بخوانید. گاهی تنها مشترک شدن یک فضا در سکوت می تواند به شما ارامش دهد.

مبارزه با اختلال استرسی پس از آسیب روانی | مرکز مشاوره همکده

استراتژی های تطابقی فیزیکی و عاطفی

یکی از مهم ترین راه ها برای برخورد با اختلال استرسی پس از آسیب روانی، و بسیاری از مشکلات دیگر مراقبت از سلامت فیزیکی و روانی خودتان است. استراتژی های زیادی هستند که می توانید با کمک یکدیگر در مسیر درمان انجام دهید. این ها نه تنها به مبارزه با اختلال شما کمک می کنند بلکه ذهن و بدن شما را قوی کرده و این می تواند برای زندگی روزانه ی شما مفید باشد.

تمرکز ذهنی راه مبارزه با اختلال استرسی پس از آسیب روانی

به خاطر سطح استرس، اضطراب و درگیری فکری که اغلب افراد مبتلا به اختلال استرسی پس از آسیب روانی تجربه می کنند یافتن زمانی برای مدیتیشن، عبادت یا دیگر تکینک های تمرکز ذهنی می تواند برای آرامش بدن و ذهن مفید باشد. اگر فکر می کنید زیاد با این کار راحت نیستنید باید به یاد داشته باشید هیچ فشاری برای انجام این کار ندارید.

تنها با یک تا دو دقیقه سکوت و تمرکز ذهنی در روز شروع کنید. همین زمان کم باعث می شود حس کنید پیروز هستید. هدف این زمان متمرکز ماندن روی زمان حال بدون هیچ تهدیدی از ترس یا قضاوت است. به تدریج به این زمان اضافه نموده و اوقات بیشتری را صرف کسب آرامش کنید. باید روش حفظ تعادل در زمان احساس اضطراب را یاد بگیرید.

ورزش کنید.

مبارزه با اختلال استرسی پس از آسیب روانی

درست به همان اندازه که یادگیری ارامش ذهن اهمیت دارد باید بدانید چطور بدن خود را حرکت دهید. زمانی را برای تفریح بیرون از خانه بگذارید، کمی هوای آزاد تنفس کنید و تحرک داشته باشید. این ها راه خوبی برای بهبود حال روحی شما هستند. در حقیقت روانشناسان پیشنهاد می دهند در طول روز تنها ده دقیقه پیاده روی می تواند برای وضعیت روحی شما مفید بوده و به کاهش اضراب و افسردگی کمک کند. در اینجا نکاتی اورده شده است که برای شروع باید به یاد داشته باشید:

  • صبور باشید.
  • مایعات زیادی بنوشید.
  • در هدف خود پایدار باشید.
  • اهداف کوچکی برای خود مشخص کنید.
  • فعالیتی پیدا کنید که از آن لذت می برید.
  • متناسب با وضعیت هوایی لباس بپوشید.
  • در زمان ورزش کمی موسیقی گوش دهید.
  • از یک دوست بخواهید به شما ملحق شوید.

در جلسات مشاوره شرکت کنید.

صحبت کردن با یک متخصص، یک مشاور یا درمانگر می تواند شما را بترساند اما وقتی با اختلال استرسی پس از آسیب روانی برخورد دارید باید بدانید این ها می تواند برای شما مفید باشند.

مشاوره می تواند فضایی امن وآرام برای شما فراهم کند تا بدون ترس یا قضاوت بتوانید به روند درمان ادامه دهید. ادامه دادن درمان برای پیشرفت، رشد و یافتن یک روند بهبود می تواند موثر باشد.

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا