شرایطی که می توانند شخصیت شما را تغییر دهند

شخصیت شما مرتبط با چیزی است که فکر می کنید، احساس می کنید و عمل می کنید، در واقع شخصیت چیزی است که شما را می سازد. شخصیت عادات، تغییر فکر و چگونگی واکنش به دنیای اطراف شماست. با وجود تغییراتی که در روحیه ی خود دارید و چیزهایی که به مرور سال ها یاد گرفته و با آن رشد کرده اید، هنوز شخصیت اصلی شما ریشه در وجودتان دارد. اما برخی از شرایط سلامت هستند که می توانند روی شخصیت شما اثر گذاشته و باعث رفتار به سبکی شوند که مطابق با شخصیت شما نیست. عوامل تغیر دهنده شخصیت چیست؟

بیماری آلزایمر

این بیماری روی طرز فکر، قضاوت، حافظه و تصمیم گیریتان اثر خواهد داشت. این بیماری می تواند شما را گیج کرده و طرز رفتارتان را تغییر دهد. شاید در اوایل بیماری شما فردی مضطرب شده یا به سادگی با هر چیزی اذیت شوید. به مرور زمان اثرات جانبی آن جدی تر خواهد شد. یک فرد شاد و اهل فکر ممکن است به دیگران وابسته شده و شخصیتی جدی پیدا کند. یا کسی که قبلا زیاد نگران شده و به راحتی استرس پیدا می کرد ممکن است حالا راحت از همه چیز بگذرد.

شرایطی که می توانند شخصیت شما را تغییر دهند

زوال عقل با اجسام لویی عوامل تغیر دهنده شخصیت

بعد از بیماری آلزایمر، متداول ترین نوع بیماری زوال عقل است. توده های پروتئین های غیرعادی، که اجسام لویی نامیده می شوند، در نقاطی از مغز جمع می شوند که مسئول کنترل حرکت، حافظه و طرز فکر است. بنابراین روی وضعیت روحی و ذهنی شما اثر خواهد گذاشت. کسانی که به این بیماری مبتلا می شوند احساسات کمی از خود نشان داده، علاقه ی خود به سرگرمی ها و فعالیت های دیگر را از دست داده و  تبدیل به فردی مطیع می شوند.

بیماری پارکینسون

شاید بیماری شما با کمی لرزش در دستانتان شروع شود اما بیماری پارکینسون در نهایت روی نحوه ی راه رفتن، صحبت کردن، خوابیدن و فکر کردنتان اثر خواهد گذاشت. در اوایل بیماری شاید مشکل شما باعث چیزهایی مانند فراموش کردن جزئیات کوچک یا پرت شدن ناگهانی حواس شود. بعدها شاید به نظر برسد که حضور ذهن ندارید و یا مانند قبل نمی توانید در اجتماع حضور داشته باشید. حالا برای شما سخت است که بتوانید افکارتان را در مسیر درست نگه دارید.

شرایطی که می توانند شخصیت شما را تغییر دهند

بیماری هانتینگتون

شما با این بیماری متولد می شوید اما اغلب خود را در دهه ی سی یا چهل زندگی نشان می دهد. این بیماری روی سلول های مغزی اثر گذاشته و می تواند روی تمامی بخش های دیگر زندگی نیز تاثیر داشته باشد. شاید زمان سختی را برای فکر کردن داشته باشید یا به حدی عصبانی شوید که به دیوارها مشت بکوبید یا به چیزهای اصلی زندگی بی توجه باشید، مانند مسواک زدن دندان ها. شما ممکن است از اینکه این اتفاق برایتان افتاده اطلاعی نداشته باشید.

بیماری ام اس از عوامل تغیر دهنده شخصیت

در این بیماری سیستم ایمنی بدن شما روی اعصاب موجود در مغز و ستون فقرات اثر می گذارد. بیماری شما می تواند باعث مشکلاتی برایتان شود، از مشکلات مثانه گرفته تا عدم توانایی برای راه رفتن. در برخی موارد بیماری باعث حس رضایت و شادی بی دلیل خواهد شد، در این زمان شادی شما فراتر از حد عادی رفته و از حد حقیقت دور می شود. همچنین ممکن است باعث خنده یا گریه ای شود که به نظر خارج از کنترل بوده و یا مطابق با حس واقعی درونی شما نیست.

شرایطی که می توانند شخصیت شما را تغییر دهند| مرکز مشاوره همکده

بیماری تیروئید

تیروئید باعث تولید هورمون هایی می شود که به بدن می گویند چقدر سریع یا کند کار کند. اگر این هورمون ها زیاد تولید شوند مانند این است که کسی پایش را روی پدال گاز فشار دهد. شما مضطرب، تحریک پذیر و با تغییرات خلقی زیادی همراه خواهید شد. اگر مقدار کافی از این هورمون ها را نداشته باشید شخصیت شما ممکن است متفاوت باشد. شما فراموشکار شده و شاید در زمان فکر کردن مشکل داشته باشید. اگر این بیماری درمان نشود اثرات طولانی مدتی روی مغز شما خواهد داشت.

تومورهای مغزی از عوامل تغیر دهنده شخصیت

یک تومور در بخش جلویی مغز شما می تواند روی نقاطی که مسئول مدیریت شخصیت، احساسات، حل مشکلات و حافظه هستند تاثیر بگذارد. این باعث گیجی یا فراموشکاری شما خواهد شد. همچنین منجر به تغییرات خلقی شده، شما را پرخاشگر کرده یا محرکی برای افکار پارانوئید خواهد شد، مانند فکر کردن به اینکه دیگران قصد آسیب زدن به شما را دارند در حالی که این حقیقت ندارد.

برخی از انواع سرطان

تومورها در مغز و ستون فقرات تنها مواردی نیستند که می توانند روی شخصیت شما اثر داشته باشند. اگر یک تومور سرطانی در غده ی هیپوفیز خود داشته باشید، که سطح هورمون های بدن را کنترل می کند، این غده نیز همان کار را خواهد کرد. بنابراین آدنوکارسینوم (تومور بدخیم در بافت غدد) نیز می تواند این کار را انجام دهد، که در این شرایط تومور وارد سلول هایی می شود که مخاط و مایعات دیگر تولید می کنند. شما می توانید این تومورها را در هرجایی از بدن خود داشته باشد، سینه ها، روده، ریه و پانکراس.

سکته مغزی

وقتی جریان خون به بخشی از مغز شما متوقف می شود سلول هایی که اکسیژن کافی دریافت نکرده اند شروع به مردن خواهند کرد. اثرات آن بستگی به زمان ادامه ی سکته ی مغزی و جایی از مغز که اتفاق افتاده است دارد. شاید نتوانید بعضی نقاط بدن خود را حرکت دهید و ممکن است به نوعی شخصیت شما را نیز تغییر دهد. شاید ساده تر صبر خود را از دست دهید، تغییرات خلقی شدیدتری داشته باشید یا از قبل شخصیت تهاجمی تری پیدا کنید.

آسیب به مغز بر اثر سانحه

بعد از یک آسیب جدی به سر، تغییرات در شخصیت می توانند از علائمی پنهانی باشند که به مرور زمان اتفاق می افتد. در موارد جدی تر شاید مانند یک فرد متفاوت به نظر برسید، چیزهایی بگویید یا کارهایی انجام دهید که هرگز قبلا آن را انجام نمی دادید.

افسردگی

افسردگی با ورود خود بر تمام بخش های زندگی شما اثر خواهد گذاشت. این بیماری تنها روی وضعیت روحی تان اثر نمی گذارد بلکه روی تمام چیزهایی که به آن فکر می کنید، حافظه و تصمیم گیری شما اثرگذار خواهد بود. افسردگی طرز فکر شما در مورد جهان اطرافتان را تغییر خواهد داد. این بیماری در مردان و زنان می تواند بسیار متفاوت باشد. زنان اغلب حس گناه و بی ارزشی دارند در حالی که مردان احساس خستگی، زودرنجی و عصبانیت خواهند داشت.

اختلال دوقطبی از عوامل تغیر دهنده شخصیت

این بیماری باعث تغییرات خلقی می شود که فراتر از فراز و نشیب های عادی زندگی است. وقتی بیماری اوج می گیرد شما سریع حرف می زنید و دست به ریسک های بزرگی خواهید زد. در مواقع دیگر احساس نگرانی و بی ارزشی داشته و حس می کنید انرژی زیادی ندارید. و گاهی شاید ترکیبی از هردو را حس کنید. این تغییرات شدید می توانند خواب و انرژی شما را مختل کرده و درست فکر کردن را برای شما سخت می کنند.

شیزوفرنی

این بیماری ذهنی جدی می تواند باعث شود صداها را بلندتر شنیده و اشیایی که حضور واقعی ندارند را ببینید. شاید چیزهایی را باور داشته باشید که ریشه در حقیقت ندارند. مثلا شاید مانند قبل اجتماعی نباشید. با بدتر شدن بیماری حفظ مسیر افکار برای شما دشوار شده و حتی صحبت با دیگران برای شما سخت خواهد بود. و شاید طوری رفتار کنید که دور از شخصیت شماست و در کنترلتان نمی باشد.

منابع
webmd.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا