اختلالات شخصیتی خوشه B

افراد با اختلالات شخصیتی خوشه B ویژگی ها و رفتار های خاص خودشان را دارند که براساس آنها نسبت به سایر اختلالات شخصیتی تشخیص داده می شوند. تفکر یا رفتارهای دراماتیک، بیش از حد عاطفی یا غیرقابل پیش بینی از ویژگی های افراد با اختلال شخصیتی خوشه  B هستند. طبق گزارش ها 5.5 درصد از بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد.

اختلالات شخصیتی خوشه B شامل اختلال شخصیت ضد اجتماعی، اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت هیستریونیک است. این اختلالات نسبت به سایر اختلالات شخصیتی کمتر شایع هستند، اما درمان آنها اغلب چالش برانگیز است. با این حال افراد با اختلالات شخصیتی خوشه B ممکن است علائم و رفتارهایی داشته باشند که هم خودشان و هم اطرافیان را تحت تاثیر قرار دهد. برای همین سعی کرده ایم در این مقاله از همکده انواع اختلالات شخصیتی خوشه  B را مورد بررسی قرار دهیم تا با بررسی علائم خود بتوانید نوع اختلال احتمالی را تشخیص دهید.

چهار نوع اختلال شخصیت خوشه‌ای B وجود دارد که هر کدام دارای مجموعه‌ای از معیارهای تشخیصی و درمان هستند:

اختلال شخصیت ضد اجتماعی

DSM-5  اختلال شخصیت ضداجتماعی  را به عنوان نادیده گرفتن حقوق دیگران تعریف می کند که از دوران کودکی شروع می شود و تا بزرگسالی ادامه می یابد. افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی به عنوان افرادی در نظر گرفته می شوند که توانایی همدلی کردن با دیگران را ندارد. آنها نمی توانند خودشان را به جای دیگران قرار دهند و یا احساسات دیگران را درک کنند. این افراد مسئولیت پذیر نیستند، دروغ می گویند، دزدی می کنند یا مکررا قوانین  را زیر پا می گذارند. اختلال شخصیت ضد اجتماعی با رفتارهای تکانشی ، پرخاشگری، بی پروایی، بی توجهی به امنیت خود یا دیگران و عدم پشیمانی از کارهایی که انجام می دهند تشخیص داده می شوند.

اختلال شخصیت ضداجتماعی گاهی اوقات به عنوان sociopathy شناخته می شود، اما این یک اصطلاح بالینی نیست. برخی برآوردها حاکی از آن است که 1 تا 4 درصد افراد مورد اعتماد دارای اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند. مردان تا پنج برابر بیشتر از زنان این تشخیص را دریافت می کنند.

ویژگی های اختلال شخصیت ضد اجتماعی عبارتند از:

  • اقدامات ضد اجتماعی مکرر، مانند آزار و اذیت یا سرقت
  • رفتار تحریک پذیر یا پرخاشگرانه، که می تواند شامل دعواهای فیزیکی باشد.
  • رفتار تکانشی، که ممکن است منجر به تغییرات مکرر شغل یا رابطه شود.
  • رفتار فریبکارانه برای منافع شخصی، مانند دروغ گفتن یا فرض هویت های نادرست
  • اقدامات غیرمسئولانه که می تواند جنبه های شغلی، اجتماعی و مالی زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.
  • بی توجهی به ایمنی شخصی یا ایمنی دیگران، مانند سرعت غیرمجاز، رانندگی در حالت مستی، یا بی توجهی به کودک
  • فرد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی معمولاً پشیمان نمی شود. آنها ممکن است نسبت به نتایج اقدامات آزاردهنده بی تفاوت عمل کنند یا دلایل آسیب رساندن یا فریب دیگران را توجیه کنند.

اختلال شخصیت مرزی

اختلالات شخصیتی خوشه B || مرکز مشاوره همکده

افراد با اختلال شخصیت مرزی (BPD) در برقراری روابط بین فردی، احساسات، رفتارها و تفکر مشکل دارند. افراد مبتلا به BPD معمولا  روابط ناپایدار و شدیدی دارند و ممکن است به طور مکرر با دیگران درگیر شوند.. آنها به طور مشخص از رها شدن می ترسند و تصویری شدیدا منفی از خود خواهند داشت. افراد مبتلا به BPD اغلب می گویند که احساس می کنند که دوره های عاطفی مختلفی را تجربه می کنند و وضعیت روانی و عاطفی آنها در عرض چند دقیقه از شادی به افسردگی تغییر می کنند.

ویژگی های اختلال شخصیت مرزی عبارتند از:

  • ترس از رها شدن و تلاش برای اجتناب از رها شدن واقعی یا درک شده
  • روابط ناپایدار که از ستایش افراطی به نفرت شدید تغییر می کند.
  • خلق و خوی شدید مانند عصبانیت، افسردگی، پوچی یا اضطراب

یکی دیگر از مشخصه های BPD تمایل به انجام رفتارهای مخاطره آمیز مانند رفتن به خرید، سوء استفاده از الکل یا مواد مخدر، درگیر شدن در رابطه جنسی بی بند و بار، پرخوری یا آسیب رساندن به خود (مانند بریدن خود یا اقدام به خودکشی) است.

اختلال شخصیتی خودشیفتگی

بر اساس DSM-5، افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته ویژگی ها و علائم مشخصی دارند که مهمترین آنها عدم همدلی و رفتار توجه جویانه است. افراد مبتلا به این اختلال اغلب خودشان را استثنایی می دانند و بیشتر به دنبال جلب توجه دیگران هستند. آنها خواستار توجه بیش از حد، سوء استفاده از دیگران، و ناتوانی در درک یا نشان دادن همدلی هستند.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته نیز در مورد دستاورد های خودشان اغراق می کنند و در مورد قدرتمند بودن، جذاب بودن و موفق بودن خیال پردازی می کنند. در حالی که آنها هیچ علاقه ای به احساسات و نیازهای دیگران ندارند. حسادت به دیگران در افراد خودشیفته امری رایج است.

اختلال شخصیت هیستریونیک

اختلالات شخصیتی خوشه B || مرکز مشاوره همکده

بارزترین مشخصه اختلال شخصیت هیستریونیک تغییر سریع بین ابراز هیجانی و رفتار توجه طلبی بیش از حد است. افراد مبتلا به این اختلال زمانی را دوست ندارند که شخص دیگری توجه بیشتری را به خود جلب کند و رفتار نمایشی، اغواکننده یا تحریک آمیز جنسی را از خودشان بروز می دهند و یا سعی می کنند به دنبال جلب توجه دیگران رفتارهایی را از خودشان بروز دهند. آنها همچنین به شدت نگران ظاهر فیزیکی خود هستند.

ویژگی های اختلال شخصیت هیستریونیک عبارتند از:

  • احساس ناراحتی زمانی که مرکز توجه نیستند.
  • داشتن احساسات کم عمق و به سرعت در حال تغییر
  • استفاده از ظاهر فیزیکی برای جلب توجه
  • به راحتی تحت تأثیر دیگران قرار می گیرند.
  • استفاده از عبارات نمایشی و تاکید در هنگام ابراز احساسات
  • رفتارهایی که دیگران آن را بیش از حد جنسی یا تحریک آمیز می دانند.
  • باور کردن و رفتار کردن به گونه ای که گویی دیگران از آن چیزی که واقعا هستند به آنها نزدیک ترند.

علل اختلالات شخصیتی خوشه  B

بدون شک شخصیت، طرز تفکر، احساس و رفتار افراد از همان دوران کودکی شکل می گیرند. خلق و خوی، محیط و تجربیات شخصی شما همگی با همدیگر شخصیت افراد را تشکیل می دهند. برای همین تشخیص دقیق اختلالات شخصیتی در افراد تا حدودی سخت است. اما به نظر می رسد شخصیت افراد از نظر ژنتیکی تحت تأثیر قرار می گیرند و خلق و خوی ما ممکن است تا حدی ارثی باشد.

طبق تحقیقات دانشکده پزشکی دانشگاه لوئیزویل، برخی از ناهنجاری‌های مغزی در افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی خوشه B رایج است، که نشان می‌دهد این افراد ممکن است ذاتاً از بدو تولد و مادرزادی در معرض خطر ابتلا به اختلالات سلامت روان قرار دارند. از طرفی هم آسیب های دوران کودکی، سوء استفاده، هرج و مرج، بی ثباتی، یا سابقه خانوادگی اختلالات شخصیتی هم ممکن است خطر ابتلا به این اختلالات را افزایش دهند.

اختلالات شخصیتی خوشه  B چگونه تشخیص داده می شوند؟

شما نمی توانید اختلالات شخصیتی خوشه B را در خود یا دیگران تشخیص دهید. فقط یک متخصص بهداشت روان آموزش دیده می تواند بر اساس بررسی و توصیف علائم به طور دقیق تشخیص دهد. اگر فکر می کنید که شما یا یکی از نزدیکانتان به اختلال شخصیت مبتلا هستید، با پزشک یا روانپزشک برای تشخیص صحیح کمک بگیرید. تشخیص شامل معاینه فیزیکی، ارزیابی روانپزشکی و رعایت معیارهای مشخص شده در DSM-5 است.

اختلالات شخصیتی خوشه  B چگونه درمان می شوند؟

اختلالات شخصیتی خوشه B || مرکز مشاوره همکده

درمان به مبتلایان به اختلالات شخصیتی کمک می کند تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشند. گزینه های درمانی موثر برای این اختلال شامل روان درمانی و دارو درمانی هستند. در برخی موارد ممکن است افراد نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند.

روان درمانی

معمولاً بهترین گزینه درمانی برای اختلالات شخصیت، روان درمانی است که به عنوان گفتگو درمانی یا مشاوره نیز شناخته می شود. برای تسکین علائم خود بهتر است برخی از مهارت های زندگی را بیاموزید که به شما کمک می کند با احساسات خود کنار بیایید و در عین حال یاد بگیرید که چگونه به اطرافیان خود پاسخ دهید و روابط خود را مدیریت کنید. رایج ترین روان درمانی های مورد استفاده برای اختلالات شخصیتی، عبارتند از:

  • روانکاوی
  • گروه درمانی
  • رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)
  • درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • خودآموزی و آموزش مهارت های مقابله ای نیز از بخش های مهم روان درمانی است.

دارو درمانی برای اختلال شخصیتی خوشه B

اگرچه هیچ دارویی برای درمان اختلالات شخصیتی تایید شده توسط سازمان غذا و دارو وجود ندارد، علائم همزمان افسردگی، اضطراب یا اختلال دوقطبی معمولاً با موارد زیر درمان می شوند:

  • داروهای ضد افسردگی: اگر علائم افسردگی مانند خلق و خوی ضعیف، عصبانیت، ناامیدی، بی ارزشی یا تحریک پذیری دارید، مصرف این دارو ها می توانند به تسکین علائم شما کمک کنند.
  • داروهای ضد اضطراب: اگر مشکلات اضطراب یا بی خوابی دارید، این داروها ممکن است در تسکین علائم شما موثر باشند. با این حال، آنها همچنین می توانند منجر به افزایش تکانشگری در برخی شوند.
  • داروهای ضد روان پریشی: برای افرادی که مبتلا به روان پریشی یا اضطراب شدید تشخیص داده می شوند، داروهای ضد روان پریشی ممکن است در بهبود خلق و خوی افزایش یافته مفید باشند.
  • تثبیت کننده های خلق و خو: این داروها می توانند به تعادل خلق و خوی کمک کنند تا نوسانات خلقی کمتر یا شدید باشد. آنها همچنین ممکن است در کاهش رفتار تکانشی و پرخاشگری موثر باشند.
سخن آخر

اختلالات شخصیت خوشه B بر احساسات و رفتارهای فرد تأثیر گذاشته و منجر به اعمالی می شود که دیگران تمایل دارند آنها را نمایشی، بیش از حد احساسی یا نامنظم بدانند. اختلال شخصیت یک وضعیت سلامت روانی است که بر نحوه تفکر، رفتار و ارتباط فرد با دیگران تأثیر می گذارد. این اختلالات می تواند منجر به پریشانی قابل توجه و در بسیاری از موارد، راهبردهای مقابله ای مضر شود. افراد مبتلا به اختلالات خوشه B معمولاً در تنظیم احساسات خود مشکل دارند و برای حفظ روابط تلاش می کنند.

منابع
https://www.medicalnewstoday.comhttps://www.verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا