کلونیدین به عنوان یک انتخاب دارویی برای ADHD

در دنیای روان شناسی راه های مختلفی برای درمان اختلالات مختلف وجود دارد. همان طور که می دانید علم روزانه در حال پیشرف هست و همان گونه که داروهای مختلف برای بیماری ها درست می شود در کنار آن بیماری های مختلفی نیز به وجود می آید. امروز در این مقاله می خواهیم کلونیدین به عنوان یک انتخاب دارویی برای ADHD را برای شما بگوییم.

کلونیدین به عنوان یک انتخاب دارویی برای ADHD

در ادامه به طور کامل به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

موارد احتیاط کلونیدین به عنوان یک انتخاب دارویی برای ADHD

کاتاپرس (کلونیدین) دارویی است که در اصل برای درمان افراد مبتلا به فشار خون تصویب شده است. با این حال، کلونیدین به دلیل اثر آرام بخشی که بر روی بدن دارد، به افرادی که دارای علائم ADHD مانند بیش فعالی، تکانشگری، پرخاشگری، پرخوری و مشکلات خواب هستند، کمک می کند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) همچنین Kapvay، نسخه با كلونیدین با انتشار طولانی مدت را به عنوان دارویی برای كودكان با بیش فعالی بیش از حد ADHD تأیید كرده است. این می تواند به تنهایی یا همراه با داروهای محرک مصرف شود

محرک ها در مقابل غیر محرک ها

کلونیدین به عنوان یک انتخاب دارویی برای ADHD

داروهای ADHD معمولاً به عنوان محرک یا غیر محرک دسته بندی می شوند. کلونیدین، ​​که بخشی از گروه داروهایی است که به عنوان عوامل فشار خون آلفا آگونیست با عملکرد مرکزی شناخته می شوند، یک درمان غیر محرک برای ADHD محسوب می شود. محرک ها که به آن ها روان تحریک کننده نیز گفته می شود، به طور کلی اولین انتخاب دارویی است که برای درمان ADHD استفاده می شود. آن ها بیشترین داروهای ADHD را تجویز می کنند زیرا موثر ترین روش برای کاهش علائم ADHD مانند تکانشگری، بیش فعالی و کم توجهی هستند.

دو نوع وجود دارد: آمفتامین ها مانند Adderall ، Vyvanse و Dexedrine و متیل فنیدیت ها مانند Ritalin ، Concerta و Methylin. داروهای غیر محرک معمولاً در صورتی تجویز می شوند که فرد مبتلا به بیش فعالی به دلیل عوارض جانبی شدید نتواند داروی محرک را تحمل کند. برخی از شرایط سلامتی همچنین از استفاده از مواد محرک مانند برخی اختلالات روان پزشکی، اختلالات خواب، بیماری های قلبی عروقی یا سابقه سو استفاده از محرک ها جلوگیری می کند. Strattera (آتوموكستین) و داروی ضد افسردگی Wellbutrin (بوپروپیون)، نمونه هایی از سایر داروهای غیر محرك هستند. داروی ضد فشار خون دیگر نیز به نام Intuniv (گوانفاسین) وجود دارد.

محرک ها چگونه کار می کنند؟

داروهای تحریک کننده ADHD باعث می شوند دوپامین و نوراپی نفرین بیشتری در سیناپس های مغز موجود باشد. این سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و عملکرد شناختی را بهبود می بخشد. از آن جا که سیستم عصبی تحریک شده است، برخی از افراد هنگام مصرف داروی محرک احساس خستگی، اضطراب و لبه می کنند.

کلونیدین به عنوان یک انتخاب دارویی برای ADHD

چگونه کار می کند؟

کلونیدین باعث می شود مغز سیگنال هایی به رگ های خونی بفرستد تا ریلکس شوند و باعث کاهش فشار خون شود. علاوه بر این، کلونیدین نوراپی نفرین را در ناحیه قشر جلوی مغز مغز شما تحت تأثیر قرار می دهد. این مکانی است که عملکردهای اجرایی مغز مانند برنامه ریزی، سازماندهی و استفاده از اطلاعات و تجربیات در آن رخ می دهد. این تأثیرات به شما امکان می دهد از نظر جسمی آرام باشید، در عین حال تمرکز ذهنی داشته باشید.

جوانب مثبت و منفی کلونیدین

در ادامه فواید و مضرات این دارو را خواهیم گفت.

فواید

کلونیدین به عنوان یک انتخاب دارویی برای ADHD

  • می تواند اثر محرک ها را تقویت کند
  • بدون اثر اشتهای زیادی
  • برای بچه ها موثر است
  • اضطراب را کاهش می دهد
  • به مشکلات خواب کمک می کند
  • اعتیاد آور نیست
  • فشار خون را کاهش می دهد
  • می تواند اختلالات تیک را درمان کند

اشکالات

  • به همه ارائه های ADHD کمک نمی کند
  • تحقیقات کمی در مورد بزرگسالان
  • کمتر از مواد محرک موثر است
  • ممکن است باعث مه مغز، خواب آلودگی و اختلال نعوظ شود

طرفداران کلونیدین به عنوان یک انتخاب دارویی برای  این نظرات را دارند.ADHD

  • کلونیدین دارای مزایایی است که آن را برای افراد مبتلا به ADHD، به ویژه کودکان مفید می کند.
  • می تواند اثرات محرک ها را تقویت کند
  • کلونیدین را می توان علاوه بر داروی محرک تجویز کرد، که اغلب باعث افزایش اثر محرک می شود.
  • بدون اثر اشتها

کلونیدین اشتها خنثی است، به این معنی که اشتها را کم یا زیاد نمی کند. محرک ها اغلب اشتها را سرکوب می کنند، که می تواند برای افرادی که قبلاً دارای وزن کم هستند مشکل ساز شود.

  • برای کودکان و نوجوانان موثر است

در یک متا آنالیز از 73 مطالعه، کارآیی شش داروی مختلف ADHD برای کودکان 6 تا 18 ساله بررسی شده است. از میان سه ماده غیر محرک موجود (ولبوترین به دلیل کمبود شواهد در نهایت کنار گذاشته شد)، کلونیدین یافت شد در مقایسه با اتوموکتستین و گوانفاسین با انتشار آزاد، موثرترین و قابل تحمل ترین است.

اضطراب را کاهش می دهد

افرادی که بیش فعالی دارند اغلب اضطراب را نیز تجربه می کنند. داروهایی از خانواده بنزودیازپین ها مانند زاناکس (آلپرازولام) یا والیوم (دیازپام) اغلب برای اضطراب تجویز می شوند. با این حال، این ها می توانند عادت ساز باشند و می توانند بر عملکردهای شناختی مانند توجه تأثیر منفی بگذارند. به همین دلیل، کلونیدین اغلب برای کمک به افراد مبتلا به ADHD که اضطراب دارند تجویز می شود.

به مشکلات خواب کمک می کند

مشکلات خواب مسئله دیگری است که بسیاری از افراد مبتلا به ADHD با آن رو به رو هستند. یک اثر بالقوه مثبت مصرف کلونیدین این است که می تواند به بهبود خواب کمک کند. در حقیقت، برخی از پزشکان برای کمک به خواب، دوز کم کلونیدین بدون برچسب (این به معنای استفاده از داروی مورد تأیید FDA برای استفاده غیر تایید شده) است.

اعتیاد آور نیست

در حالی که ممکن است از داروهای سنتی بنزودیازپین اجتناب شود به علت این که ممکن است عادت ساز باشند، کلونیدین منفی نیست و این تاثیر را ندارد.

فشار خون را کاهش می دهد

اگر بیش فعالی و فشار خون دارید، کلونیدین می تواند انتخاب خوبی برای شما باشد زیرا به شما در کاهش فشار خون کمک می کند زیرا علائم ADHD را نیز درمان می کند.

می تواند اختلالات تیک را درمان کند

اگر هر دو مبتلا به سندرم توره یا اختلال تیک دیگری و ADHD هستید، کلونیدین می تواند به علائم هر دو کمک کند.

علائم منفی

کلونیدین برای همه مناسب نیست. این برخی از معایب است که اگر قصد استفاده از کلونیدین را دارید باید از آن ها مطلع شوید.

به همه مدل های ADHD کمک نمی کند

کلونیدین به بیش فعالی، تکانشگری ، پرخاشگری، پرخوری و مشکلات خواب کمک می کند. با این حال، به نظر نمی رسد که برای علائم بی توجهی بیش فعالی مفید باشد.

تحقیقات کمی در مورد ADHD بزرگسالان مبتلا به  وجود دارد

مطالعات نشان داده اند كه كلونیدین می تواند به علائم ADHD در كودكان و بزرگسالان كمك كند، اما كلونیدین به طور معمول برای ADHD بزرگسالان تجویز نمی شود.

کمتر از مواد محرک موثر است.

کلونیدین به اندازه داروهای محرک برای درمان علائم ADHD موثر نیست. با این حال، تأثیرات آن به اندازه کافی قابل توجه است که FDA استفاده از آن را برای ADHD تأیید کند.

 ایجاد فرآیند مه در مغز 

برخی از افراد به جای افزایش توانایی تمرکز، کلونیدین را کاهش می دهند و یا باعث مه مغز می شوند. مشکلات مربوط به توانایی تمرکز می تواند موقتی باشد زیرا بدن شما با کلونیدین سازگار می شود. با این حال، برخی از مردم ادامه این مشکل را پیدا می کنند.

 خواب آلودگی

برخی از افرادی که کلونیدین مصرف می کنند نیز در طول روز احساس خستگی یا آرامش می کنند. این می تواند بر عملکرد مدرسه یا کار تأثیر منفی بگذارد. گاهی اوقات، با گذشت زمان، خواب آلودگی کاهش می یابد. این یک عارضه جانبی مهم است که باید با پزشک خود در میان بگذارید، زیرا اگر رانندگی با وسیله نقلیه یا کار با ماشین آلات داشته باشید خطرناک است.

 اختلال نعوظ

یک عیب برای مردانی که کلونیدین مصرف می کنند، اختلال نعوظ است. حتی اگر ممکن است از گفت و گو با پزشک خود در مورد بیماری ED خجالت بکشید، آن ها می دانند که این یک عارضه جانبی احتمالی است و می خواهند به شما در حل مشکل کمک کنند.

فرمها و دوزها

وقتی کلونیدین برای اولین بار تجویز می شود، معمولاً در کمترین دوز است. این ممکن است برای شروع 0.05 تا 0.1 میلی گرم باشد. پزشک شما به تدریج دوز را افزایش می دهد تا زمانی که دوز موثر (درمانی) پیدا شود. قرص های کاتاپرس در 0.1 ، 0.2 و 0.3 میلی گرم وجود دارد. Kapvay نسخه با انتشار طولانی است و در 0.1 و 0.2 میلی گرم در دسترس است. کلونیدین همچنین به صورت تکه ای موجود است که هفت روز به طول می انجامد.

 

 

منابع
verywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا