علل بروز اختلال بیش فعالی در کودکان

تحقیقات زیادی روی اختلال کم توجهی–بیش فعالی انجام شده است. حالا همه می توانیم درک عمیق تری از چیزی که باعث ایجاد این شرایط می شود پیدا کنیم. این ها علل اصلی مشکل ساز می باشند. علل بروز اختلال بیش فعالی در کودکان چیست؟

ژنتیک

اختلال کم توجهی–بیش فعالی یک اختلال ارثی است. تخمین زده شده است 80 درصد از کسانی که مبتلا به این اختلال تشخیص داده شده اند این شرایط را به ارث برده اند.

تحقیقاتی صورت گرفته روی دوقلوها و کودکان دیگر در ارزیابی نقشی که محیط ایفا کرده و نقشی که ژن ها دارند موثر واقع بوده است. تحقیقات صورت گرفته روی خانواده ها به دانش ما در مورد فاکتورهای ژنتیکی مرتبط به اختلال کم توجهی – بیش فعالی افزوده است.

مثلا یک پزشک متخصص اطفال با بیش از سی سال تجربه ی کاری با کودکان و خانواده های مبتلا به اختلال کم توجهی – بیش فعالی و یادگیری در مورد ناتوانایی های آن ها مواردی را تجربه کرده است. او می گوید اغلب بررسی عمیق ریشه ی سابقه ی خانوادگی چیزهای زیادی را آشکار می کند. می توان درخت تاریخچه ی خانواده را تهیه کرده و این کمک می کند متوجه شویم کدام یک از اعضای خانواده علائم این اختلال را داشته اند، حتی بزرگسالانی که بیماری هرگز در آن ها تشخیص داده نشده است. حتی با وجود نبود یک تشخیص درمانی رسمی، سابقه ی خانواده نشان می دهد این بزرگسالان هیچگاه آرام نداشته اند، مرتبا شغل خود را تغییر می دهند، در به اتمام رساندن پروژه ها همیشه مشکل دارند، نمی توانند زندگی خود را سازماندهی کنند و …

اگر اختلال بیش فعالی را از والدین خود به ارث برده باشید، چه نوع اختلال آن ها کم توجهی بوده است یا بیش فعالی یا ترکیبی از هردو، روی نوع اختلال بیش فعلی شما اثری نخواهد داشت.

علل بروز اختلال بیش فعالی در کودکان

قرارگیری در معرض سرب علل بروز اختلال بیش فعالی در کودکان

قرارگیری مقابل سرب در طول بارداری یا در دوران کودکی می تواند روی بیش فعالی و عدم توجه تاثیر داشته باشد. سرب می تواند در جاهایی وجود داشته باشد که شما را متعجب می سازد، مانند برخی خانه های قدیم که دیوارهایش رنگ شده اند.

قرارگیری در معرض مواد مخدر در طول بارداری

قرار گرفتن در معرض مواد مخدر یا الکل در طول بارداری می تواند خطر اختلال بیش فعالی – کم توجهی را افزایش دهد.

سیگار کشیدن در طول بارداری

تحقیقی صورت گرفته رابطه ی بین سیگار کشیدن در طول بارداری و خطر ابتلای کودک به اختلال کم توجهی – بیش فعالی را نشان داده است. هرچه فرد بیشتر سیگار بکشد خطر ابتلا به این اختلال بالاتر خواهد بود.

استفاده از الکل در طول بارداری

تحقیقی صورت گرفته روی مادرانی که در طول بارداری از الکل استفاده می کنند نشان داده است احتمال ابتلای کودک به اختلال بیش فعالی در آن ها دو برابر مادران دیگر است. همچنین مادرانی که در طول بارداری به الکل وابستگی زیادی داشته اند سه برابر احتمال بیش فعالی در کودک آن ها وجود دارد.

زایمان زودرس علل بروز اختلال بیش فعالی در کودکان

متولد شدن زودتر از زمان مشخص یا داشتن وزن کم در زمان تولد احتمال اختلال کم توجهی – بیش فعالی را بالا می برد.

مشکلات در زمان بارداری

علل بروز اختلال بیش فعالی در کودکان

مشکلات در طول بارداری مانند پره اکلامپسی یا زایمان طولانی فاکتور موثر دیگری در بروز این اختلال است.

بیماری های خاص

بیماری هایی مانند مننژیت یا آماس مغز می تواند باعث بروز مشکل در یادگیری و توجه شود.

تومور در سر و آسیب به مغز

درصد کمی از افرادی که علائم اختلال بیش فعالی را نشان می دهند مشکل آن ها نتیجه ی آسیب های مغزی است، مانند آسیب های مغزی در سنین کم، تومور در سر یا دیگر اختلالات در رشد عادی مغز.

علل بروز اختلال بیش فعالی در کودکان | مرکز مشاوره همکده

چه چیزهایی باعث اختلال کم توجهی – بیش فعالی نمی شود.

تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. ما نه تنها باید بدانیم چه چیزهایی باعث بروز این مشکل خواهند شد بلکه باید یاد بگیریم کدام عوامل به اختلال بیش فعالی منتهی نمی شوند.

این ها پنج چیزی هستند که به اختلال کم توجهی – بیش فعالی منتهی نخواهند شد.

  • تلویزیون دیدن
  • والدین نامناسب
  • رژیم غذایی، از جمله مواد قندی زیاد
  • اختلالات هورمونی (مانند کم کاری تیروئید)
  • استفاده ی زیاد از بازی های ویدئویی و کامپیوتری

در اینجا می خواهیم برخی حقایق جالب در مورد اختلال کم توجهی – بیش فعالی را با هم مرور کنیم.

اختلال بیش فعالی ربطی به رابطه ی جنسی ندارد.

اختلال بیش فعالی شرایطی مرتبط با جنسیت نیست، اختلال بیش فعالی تنها در مردها نبوده و فقط از پدر به کودکان به ارث نمی رسد. اغلب مردم بر این باورند که “تنها پدران هستند که می توانند مبتلا به بیش فعالی باشند و اگر پدر این مشکل را نداشته باشد کودک نیز به احتمال زیاد نخواهد داشت”. این باور درست نیست. شما باید درک کنید که مادران زیادی نیز مانند پدران ممکن است به این اختلال مبتلا باشند.

یک ژن خاص وجود ندارد.

تا امروز چندین ژن مختلف در خانواده هایی که علائم اختلال بیش فعالی را داشته اند یافته شده است. با این وجود دانشمندان گمان می کنند ژن خاصی برای این اختلال وجود ندارد بلکه تداخل این ژن ها و محیط است که باعث بروز علائم بیش فعالی خواهد شد. علل بروز اختلال بیش فعالی در کودکان این گزینه ممکن است نباشد.

احتمال بروز اختلال

اگر اختلال بیش فعالی در یک کودک خانواده تشخیص داده شود 60 درصد احتمال می رود که هر کودک دیگر نیز این مشکل را داشته باشد. نباید تصور کنید که شصت درصد از کودکان دیگر شما به این اختلال مبتلا می شوند بلکه برای هر کودک دیگر در این خانواده 60 درصد احتمال ابتلا به اختلال بیش فعالی وجود خواهد داشت.

باور غلط در مورد بیش فعالی

بیش فعالی یک اختلال واقعی نیست.

بخشی از این باور غلط ریشه در این حقیقت دارد که تست خاصی برای تشخیص اختلال بییش فعالی وجود ندارد. پزشک نمی تواند مانند دیابت با تست های آزمایشگاهی این اختلال را تشخیص دهد. دلیل دیگر اینکه علائم بیش فعالی همیشه واضح نیستند.

بیش فعالی در نتیجه ی نظارت نادرست والدین است.

این باور غلط باعث می شود والدین این فرزندان خودشان را سرزنش کنند. درست نیست که ضعف والدین باعث بروز بیش فعالی می شود. حقیقت این است والدین مثبت با محیط مثبت در خانه و روال های قابل پیش بینی می توانند تنها به مدیریت علائم بیش فعالی کمک کنند.

تنها کودکان دچار بیش فعالی هستند.

علل بروز اختلال بیش فعالی در کودکان

با وجودی که علائم اختلال بیش فعالی – کم توجهی باید قبل از هفت سالگی آشکار گردد تا بتوان مشکل را تشخیص داد اما مشکل بسیاری از افراد تا سنین بزرگسالی پنهان می ماند.

برای بیش فعال بودن حتما باید فعالیت زیادی داشته باشید.

این باور غلط باعث گیج شدن افراد در مورد اختلال بیش فعالی خواهد شد. حتی نام این اختلال که بیش فعالی – کم توجهی است باعث باور غلط خواهد شد. باید بدانید سه نوع مختلف از اختلال بیش فعالی وجود دارد. علل بروز اختلال بیش فعالی در کودکان در این مورد نیست.

منابع
verywellmind.comverywellmind.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا