مردهای دوقطبی و آنچه که باید بدانید.

علائم در مردهای دوقطبی نسبت به زنان تا حدودی متفاوت هستند. اما اختلال دو قطبی در مردان تا حدودی با زنان به طور یکسان بروز می کند. اما شناخت علائم دوقطبی در مردها از برخی جهات بسیار مهم است تا بتوانید راه های برخورد با آنها را یاد بگیرید و حتی به آنها کمک کنید تا با علائم و وضعیت خودشان کنار بیایند. برای همین ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده هر آنچه که باید در مورد مردهای دوقطبی بدانید را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر فکر می کنید در اطراف خود با مرد مبتلا به انواع مختلف اختلال دوقطبی سروکار دارید بهتر است این مقاله از همکده را تا انتها بخوانید.

علائم اختلال دوقطبی در مردان

اختلال دوقطبی یک وضعیت سلامت روان است که می‌تواند شامل دوره‌های شیدایی (مانیا)، دوره‌های هیپومانیا (هیپومانیا) و دوره‌های افسردگی باشد. بیماران ممکن است در طول یک دوره شیدایی یا هیپومانیک، احساس سرخوشی، انرژی بی حد و حصر، گفتار سریع را بروز دهند. اما در طول یک دوره افسردگی، بیمار دچار احساس بی ارزشی، غم و اندوه شدید و کمبود انرژی و خستگی زیاد می کند.

علائم اختلال دوقطبی برای همه افراد متفاوت است و بدون در نظر گرفتن هویت جنسی، علائم اختلال دوقطبی زنان و مردان مبتلا به این اختلال با هم فرق دارند. مردان ممکن است به جای غم و اندوه، خشم و پرخاشگری خود را ابراز کنند، به نحوی که ممکن است علائم آنها با افسردگی اشتباه گرفته شوند. در این شرایط احتمال دارد مردهای دوقطبی، غم و اندوه بسیار زیادی را تجربه کنند اما آن را بروز ندهند.  زیرا از نظر اجتماعی مردان دوست ندارند غم و اندوه خودشان را بروز دهند.  سایر نشانه های دوره های افسردگی در مردان شامل خستگی، مشکل در خوابیدن و از دست دادن علاقه به سرگرمی ها، کار یا زندگی شخصی است.

مرحله شیدایی در مردان دوقطبی

احتمال بروز دوره شیدایی شدید در مردهای دوقطبی بسیار زیاد است. حتی ممکن است علائم شدیدتری را تجربه کنند. مرحله شیدایی که توسط مردهای دوقطبی تجربه می‌شود، می‌تواند از چند روز تا چند ماه در طول هر دوره خاص ادامه داشته باشد. دوره های شیدایی در مردان می تواند منجر به از دست دادن کامل ارتباط با واقعیت شود. مردان نیز در طول دوره شیدایی بیشتر احتمال دارد که پرخاشگری شدید داشته باشند. حتی علائم شیدایی در مردهای دوقطبی نیز ممکن است تا حدودی نادیده و به اشتباه به عنوان اعتماد به نفس کاذب در نظر گرفته شوند.

علائم رایج دوقطبی در مردان در مراحل دوره های شیدایی عبارتند از:

  • ابراز خوشحالی شدید
  • خیلی سریع حرف زدن
  • داشتن افکار مسابقه ای
  • تحریک پذیری بیش از حد
  • داشتن قضاوت ضعیف
  • بروز رفتارهای بی پروا و خشونت آمیز

علائم افسردگی دوقطبی در مردان

وقتی مردان یک دوره افسردگی یا علائم افسردگی مرتبط با اختلال دوقطبی را تجربه می کنند، بیشتر از زنان عصبانی و تحریک پذیر می شوند. اما رفتار خشونت آمیز ناشی از اختلال دوقطبی در ابتدا ممکن است به ویژگی های مردانه فرد نسبت داده و طبیعی تلقی شوند. بنابراین، افسردگی دوقطبی در مردها ممکن است به درستی تشخیص داده نشود. اما علائم رایج دوقطبی در مردان در دوره های افسردگی عبارتند از:

  • مشکل در تمرکز
  • زیاد خوابیدن
  • سوء مصرف مواد
  • افکار خودکشی
  • خوردن زیاد یا ناکافی
  • احساس غم و اندوه یا ناامیدی
  • احساس تنهایی در حین جدا شدن از دیگران

چرا مردهای دوقطبی علائم خود را نادیده می گیرند؟

مردهای دوقطبی و آنچه که باید بدانید. || همکده

یکی از موضوعاتی که در مورد علائم دوقطبی در مردان وجود دارد این است که بسیاری از علائم اختلال دوقطبی ریشه در بروز احساسات آنها دارند. در برخی از جوامع، این توقع وجود دارند که مردان نباید در مورد احساسات خودشان صحبت کنند و حتی احساساتشان را بروز دهند. برای همین شاید مردهای دوقطبی کمتر برای درمان وضعیت خود اقدام کرده و به پزشک و حتی روانپزشک مراجعه کنند.

علاوه بر این، برخی از متخصصان پزشکی ممکن است در مورد عاطفی و احساسی بودن در مردان تعصب داشته باشند. حتی برخی از تحقیقات سال 2016 نشان می‌دهد همین امر باعث می شود که مردهای دوقطبی علائم خودشان را نادیده بگیرند. حتی احتمال دارد که علائم اختلال دوقطبی در مردان با سایر اختلالات روانی اشتباه گرفته شوند.

عوارض و چالش های اختلال دوقطبی در مردان

اگر چه جنسیت زن یا مرد بودن تأثیر زیادی در ابتلا افراد به اختلال دوقطبی نمی گذارد، اما زنان و مردان مبتلا به اختلال دوقطبی علائم خودشان را به شکل های مختلفی بروز می دهند. علائم اختلال دوقطبی در مردان می‌تواند تا حدودی پیچیده باشد، زیرا مردان ممکن است در صورت وجود مشکلات شدید، علائم خودشان را مخفی کنند.

این در حالی است که عدم درمان اختلال دوقطبی در مردان می تواند تاثیر بسیار زیادی بر جنبه های مختلف زندگی آنها و حتی فعالیت روزمره شان در محل کار شوند. این در حالی است که پیامدها و چالش های ناشی از اختلال دوقطبی در مردان و زنان تا حدودی با هم فرق دارند.

مردان مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است در طول دوره های افسردگی، انگیزه خودشان را برای کار کردن و حتی برقراری ارتباط با دیگران از دست بدهند و حتی متوجه شوند که زیاد می خوابند. حتی آنها ممکن است در طول دوره‌های شیدایی یا هیپومانیک  تا دیروقت بیدار بمانند و کارهای زیادی برنامه ریزی کنند که نمی توانند آنها را انجام دهند.

اختلال دوقطبی در مردان با زنان چه فرقی دارد؟

اختلال دوقطبی می تواند در مردان کاملاً متفاوت از زنان ظاهر شود و در برخی موارد مهم باهم تفاوت هایی داشته باشند، از جمله:

  • شروع: اختلال دوقطبی می تواند در مردان زودتر از زنان شروع شود. زنان همچنین ممکن است نوسانات خلقی شدیدتر یا اختلالات با الگوی فصلی داشته باشند.
  • اپیزودها: مردان معمولاً نسبت به زنان دوره های افسردگی و شیدایی مختلط کمتری را تجربه می کنند. حتی ممکن است طول دوره ها در مردهای دوقطبی کوتاه تر از زنان باشد.
  • اختلال دوقطبی II: این نوع اختلال دوقطبی به طور معمول در مردان کمتر از زنان شایع است، که به معنای دوره های افسردگی کمتر است.
  • همبودی: مردان نسبت به زنان کمتر به اختلالات روانپزشکی و پزشکی مبتلا می شوند. سوء مصرف مواد علاوه بر اختلال دوقطبی در مردان شایع تر است. در مقابل، زنان معمولاً بیشتر از مردان به بیماری تیروئید، چاقی، میگرن یا اختلال اضطراب مبتلا می‌شوند.

چگونه با مردهای دوقطبی رفتار کنیم؟

مردهای دوقطبی و آنچه که باید بدانید. || همکده

حساسیت مرد های مبتلا به اختلال دوقطبی نسبت به بیماری خودشان بسیار زیاد است. پس شما باید در برخورد خودتان با یک مرد دوقطبی خیلی مراقب باشید.

اگر با فردی مبتلا به اختلال دوقطبی قرار ملاقات دارید ، علائم خلقی را در یکی از اعضای خانواده مشاهده کردید، یا نگران مردی در زندگی خود هستید که فکر می کنید ممکن است اختلال دوقطبی درمان نشده داشته باشد، بهتر است با او صحبت کنید. اما در هنگام گفتگوی خودتان با مردان دوقطبی باید راهکارها و نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • اول، یک محیط کاملا امنی را برای گفتگو و صحبت کردن با آنها درنظر بگیرید. پیدا کردن یک مکان بی طرف و امن می تواند بیانگر احترام شما به حریم خصوصی او باشد. همین باعث می شود که آنها بیشتر به شما اعتماد کنند و راحتتر با شما حرف بزنند.
  • گفتگو را با این ایده شروع کنید که عمیقاً به سلامتی او اهمیت می دهید و می خواهید به آنها کمک کنید.
  • بهتر است در هنگام گفتگو با مردان دوقطبی، مراقب احساسات خودتان باشید و آنها را قضاوت نکنید. سعی کنید تا حد امکان از دشمنی با او خودداری کنید. چون در این شرایط سعی در دفاع کردن از خودش را دارد.
  • صریحاً بیان کنید که بسیاری از بیماری های روانی را می توان به طور مؤثر درمان کرد و دوست دارید به آنها کمک کنید تا وضعیت خودشان را درمان کنند.

همه اینها برای درک چگونگی کمک به فرد مبتلا به اختلال دوقطبی بسیار مهم هستند.

سخن آخر

اگرچه اختلال دوقطبی در مردان به طور کلی یک اختلال خلقی مادام العمر در نظر گرفته می شود، اما گزینه های درمانی برای کمک به مردهای دوقطبی وجود دارد. اگر چه ممکن است روند درمان در مبتلایان به مردان دوقطبی مدتی طول بکشد و به زمان زیادی نیاز داشته باشد تا اثرات درمانی خودش را بروز دهد. اما موثرترین راهکار برای درمان اختلال دوقطبی در مردان تشخیص به موقع است. بعد از آن باید فرد را تشویق به درمان کنید. چون بسیاری از مردان دوقطبی زود از روند درمان خسته می شوند. اما مهمترین نکته این است که برای درمان دوقطبی در مردان از یک روانپزشک یا روان شناس باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

اگر شما یا کسی که می شناسید فکر می کنید ممکن است اختلال دوقطبی داشته باشید، برای کمک به آنها بهتر اس با یک درمانگر مجرب و باتجربه در زمینه تشخیص و درمان اختلال دوقطبی تماس بگیرید. بدون شک او می تواند به تشخیص و درمان اختلال دوقطبی کمک کند.

منابع
https://psychcentral.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا