باورهای نادرست در مورد اضطراب (قسمت دوم)

باورهای نادرست در مورد اضطراب در قسمت دوم بررسی می شود.

باورهای نادرست در مورد اضطراب

  • با استفاده از ابزارهای کمک فردی به تنهایی می توان بر اختلال اضطراب غلبه یافت

بسیاری از برنامه ها و ابزارهای کمکی ادعا دارند که ابزارهای کمک های فردی به تنهایی می توانند باعث موفقیتی ماندگار برای مشکلات اضطراب شوند. این می تواند درست باشد اما تنها برای کسانی که نوع ملایمی از اختلال را تجربه می کنند. برای بیمارانی که دچار اختلال اضطراب متوسط تا شدید هستند این کار سخت است. ما بر این باوریم که انتظار موفقیت ماندگار بدون کمک یک فرد متخصص توقعی غیرحقیقی است.

درجات متوسط تا شدید اضطراب برای دلایل پیچیده تری ایجاد می شوند. این در کل یعنی کسی که اضطراب متوسط و درجات بالاتر از آن را تجربه می کند رفتارهای مضطربانه ی بیشتری از خود نشان داده و این رفتارها پیچیده و در عمق وجود او هستند. ایجاد تغییرات سالم در این سطح بنا به دلایل متعددی همیشه نیاز به کمک یک فرد متخصص در زمینه ی اختلال اضطراب دارد.

  • تمامی درمانگران اضطراب یکسان هستند.
باورهای نادرست در مورد اضطراب (قسمت دوم)

در باورهای نادرستی که در موارد گذشته آوردیم توضیح داده شد که چرا مقابله با فاکتورهای پنهان اختلال اضطراب باید حتما موفقیتی ماندگار باشد. به همبن علت کمک یک متخصص با تجربه در زمینه ی اختلال اضطرب همیشه برای رسیدن به این سطح از موفقیت ضروری است.

باور نادرست دیگر این است که تمامی درمانگران در زمینه ی اضطراب یکسان هستند. اما این درست نیست. تجربه نشان داده است با وجودی که بسیاری از متخصصان ادعا دارند می توانند اضطراب را به خوبی درمان کنند اما تعداد کمی در این زمینه خوب هستند. علت این است که تعداد کمی از آن ها دانش عمیق و کامل مورد نیاز برای کمک رسانی موثر را دارند. روش های درمانی زیادی وجود دارد که بسیاری ممکن است بی تاثیر باشند و هر درمانگر دارای سبک شخصیت و روابط منحصر به فرد خود می باشد.

  • باورهای نادرست در مورد اضطراب  – تنها با چند جلسه ی درمانی می توان کاملا بر اختلال اضطراب غلبه یافت
باورهای نادرست در مورد اضطراب (قسمت دوم)

باور نادرست متداول دیگر که اغلب همراه با اضطراب است اینکه شما می توانید با چند جلسه ی درمانی کاملا بر اختلال اضطرب غلبه یابید.

با وجودی که چند جلسه کار با یک متخصص درمانگر می تواند برای شما مفید باشد اما نباید فکر کنید در طول زمانی کوتاه می توانید تمامی فاکتورهای پنهانی که اغلب همراه برخورد با مشکلات اضطراب هستند را به خوبی تشخیص داده و درست شرح دهید. ایجاد تغییراتی با هدف و ماندگار به بیش از چند جلسه درمان نیاز دارد زیرا ایجاد و ماندگاری بسیاری از فاکتورهای پنهان اضطراب سال ها زمان برده و از بین بردن آن ها نیز نیاز به زمان دارد.

به خاطر حجم اطلاعاتی که باید جمع اوری شده، در مورد آن بحث شده و بعد اجرا شود و بر اساس نحوه ی پیشرفت تغییرات، تغییرات به آهستگی و به مرور زمان ایجاد می شوند، کار کردن با یک درمانگر متخصص اختلال اضطراب یک گزینه ی طولانی خواهد بود، البته اگر به دنبال نتایجی ماندگار هستید.

  • باورهای نادرست در مورد اضطراب – باور به اینکه علت اختلال اضطراب چیزی به جز رفتار شماست

در طول سال های قبل باورهای نادرست زیادی در مورد اختلال اضطراب در بین مردم پخش شده است. در حقیقت برخی افراد سودجو تلاش زیادی داشته و هزینه ی های بزرگی کرده اند تا این باورهای غلط در مورد اختلال اضطراب در ذهن مردم شکل گیرد تا بتوانند از آن به سود برسند.

به خاطر تکثیر زیاد این باورهای غلط، افراد زیاد عقاید خود در مورد اختلال اضطراب، علت آن و درمانش را با قدرت دفاع می کنند، حتی اگر باور درستی نداشته باشند. تحقیقات نشان داده اند وقتی یک باور به عنوان حقیقت در ذهن فرد جای می گیرد، حتی اگر واقعا درست نباشد، تغییر آن سخت خواهد بود، حتی اگر شواهد متعددی خلاف آن را نشان دهد. شاید این تحقیق شما را متعجب کند اما همین علت رفتار انسان ها و سخت بودن تغییر باورهای قدیمی است.

متخصصان همیشه مقابل این باورهای اشتباه می ایستند و این یکی از دلایلی است که ایجاد تغییرات سالم از چیزی که اغلب فکر می کنند به زمان بیشتری نیاز دارد، زیرا انسان ها حتی با وجود شواهدی آشکار به سختی باورهای خود را تغییر می دهند.

یکی از موانع برای بهبود ماندگار، باورهای نادرست در مورد اضطراب و بهبود یافتن از آن است، حتی با وجود چیزهایی که به اثبات رسیده اند. برای مثال سال های زیادی این باور وجود داشت که عدم تعادل شیمیایی عامل بروز اضطراب است.

متاسفانه حتی بعد از سال ها افراد زیادی (از جمله بسیاری از متخصصان سلامت روان) هنوز براین باورند که اختلال اضطراب بر اثر عدم تعادل شیمیایی در مغز ایجاد می شود … در حالی که حقیقت اصلا این نیست.

  • می توان با مرهمی خاص یا درمان های سریع اختلال اضطراب را از بین برد.

اختلال اضطراب می تواند ترسناک، بد و گیج کننده باشد. همچنین ممکن است قوی بوده و شما را ضعیف کند. بنابراین قابل درک است که بخواهید اختلال اضطراب و هر حسی که همراه آن است را با سریع ترین سرعت ممکن از بین برود.

اما به خاطر علت و عوارض اضطراب، هیچ راه سریعی برای غلبه بر اختلال اضطراب و علائم آن وجود ندارد، خصوصا زمانی که اختلال به حد متوسط یا بالاتر از آن می رسد.

متاسفانه برخی افراد و سازمان ها می خواهند برای یک درمان سریع اختلال اضطراب سرمایه گذاری کنند. ممکن است شرکت های زیادی را ببینید که ادعای درمانی جادویی برای این اختلال دارند. و ناراحت کننده است که برخی افراد قربانی این اطلاعات نادرست می شوند.

  • باورهای نادرست در مورد اضطراب – راهی سریع برای رهایی از علائم اضطراب وجود دارد.
باورهای نادرست در مورد اضطراب (قسمت دوم)

مضطرب بودن باعث می شود بدن واکنش استرس را در خود تحریک کند. این واکنش باعث آزادسازی هورمون های استرس در جریان خون شده (آدرنالین، کورتیزول و… ) و از انجا به نقاط خاصی در بدن می روند تا تغییراتی فیزیکی، عاطفی و روانی ایجاد کنند. این تغییرات برای افزایش توان بدن جهت مقابله با تهدید است. چه بخواهد فرد مبارزه کند یا فرار، و این دلیلی است که واکنش استرس اغلب به نام واکنش گریز یا مبارزه شناخته می شود.

وقتی واکنش استرس فعال است بدن تغییراتی را تجربه می کند که این واکنش همراه دارد.

برای اتمام این احساسات و تغییرات، تنها نیاز داریم به واکنش استرس فعال پایان داده و به بدن برای بهبود زمان دهیم. وقتی بدن از هورمون های استرس استفاده کرده یا آن ها را بیرون راند به حالت عادی و شرایط غیراضطراری برمی گردد. وقتی بدن به حالت عادی برگشت تمامی تغییراتی که همراه با واکنش استرس بودند به پایان می رسند.

این یک راه سریع برای به پایان رساندن احساسات همراه با اضطراب است. یعنی باید واکنش استرس را متوقف کرده و به بدن فرصتی برای بهبود دهیم.

 

منابع
anxietycentre.comanxietycentre.comanxietycentre.comanxietycentre.comanxietycentre.comanxietycentre.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا