تجربه های نامطلوب کودکی که بر بزرگسالی تاثیر می گذارد.

یک مطالعه محوری که بین سالهای 1995 و 1997 در Kaiser Permanente انجام شد، برای اولین بار اصطلاح Adverse Childhood را توصیف کرد. بیش از 17000 نفر به سوالات مربوط به تجربیات کودکی خود پاسخ دادند. محققان با توجه به وضعیت فعلی سلامت و زندگی شرکت کنندگان، داده ها را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کردند. این مطالعه نشان داد که ارتباط تنگاتنگی بین تجارب ناخوشایند دوران کودکی (ACE) و وجود انبوهی از پیامدهای نامطلوب در بزرگسالی وجود دارد. تجارب نامطلوب دوران کودکی بیش از آنچه فکر می کنید رایج است. تجربه های نامطلوب کودکی که بر بزرگسالی تاثیر می گذارد می تواند پیچیده باشد.

اگر در این زمینه نیاز به مشاوره دارید می توانید با مرکز مشاوره همکده در تماس باشید. مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران می باشد. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

مطالعه تجربیات دوران کودکی نامطلوب

در مطالعه اولیه Adverse Childhood Experience از پرسشنامه ای استفاده شده است که حدود 10 نوع تجربه نامطلوب را می پرسید. سه دسته تجارب نامطلوب وجود داشت: سو استفاده، چالش های خانگی و بی توجهی. مقیاس Adverse Childhood Experience برای اندازه گیری یک تجربه فردی از موارد زیر استفاده شده است:

  • سو استفاده عاطفی: مرتباً تحقیر، تنبیه، توهین یا شماتت می شود، همه اینها ممکن است باعث ترس فرد از امنیت جسمی شود.
  • آزار جسمی: ​​ضربه خوردن، هل دادن، گرفتن و غیره، با نیروی کافی برای صدمه زدن یا برجای گذاشتن اثر.
  • سو استفاده جنسی: مجبور شدن درگیر کردن در یک رابطه جنسی.
  • مادر مورد خشونت باشد: مادر یا نامادری توسط یک شریک مرد مورد خشونت قرار می گیرند.
  • سو مصرف مواد یا مخدر های مختلف: اعتیاد به الکل یا مصرف مواد مخدر توسط یکی از اعضای خانواده.
  • بیماری روانی در خانه: افسردگی یا سایر بیماری های روحی که یکی دیگر از اعضای خانه تجربه کرده است. این دسته ممکن است شامل خودکشی یا اقدام به خودکشی نیز باشد.
  • جدایی یا طلاق والدین.
  • عضو جنایتکار خانوار: حضور در خانه ای که یک یا چند عضو در آن زندانی یا درگیر فعالیت های جنایی هستند.
  • غفلت عاطفی: عدم عشق و حمایت.
  • غفلت جسمی: ​​کمبود نیازهای جسمی و نیازهای اساسی مانند غذا، سرپناه یا لباس.
  • بی کفایتی والدین.

مقیاس ACE برای استفاده عمومی به راحتی در دسترس است. می توانید نسخه ای از آزمون را دریافت کنید و در آن شرکت کنید. با این کار می توانید تجربه های نامطلوب کودکی که بر بزرگسالی تاثیر می گذارد را بدانید.

چند نفر تحت تأثیر ACE قرار دارند؟

تجربه های نامطلوب کودکی که بر بزرگسالی تاثیر می گذارد.

مطالعه اصلی نشان داد که حدود دو سوم افرادی که از این پرسشنامه استفاده کرده اند، یک یا چند ACE را تجربه کرده اند. حدود یک پنجم پاسخ دهندگان سه یا بیشتر ACE را تجربه کرده بودند. نتایج مطالعه تجارب ناگوار کودکی واضح و هوشیارانه بود. بزرگسالانی که نمره ACE بالایی دارند از نظر جسمی از سلامت کمی برخوردار هستند. بیماری های قلبی، بیماری های کبدی، دیابت، سرطان و سکته مغزی همه در بزرگسالان با نمره ACE بالا بیشتر دیده می شود. همچنین، نمرات بالا اغلب بیماری های خود ایمنی را در زنان پیش بینی می کنند. این همبستگی ممکن است تا حدی به دلیل تأثیر استرس مزمن بر روی مغز در حال رشد باشد.

سوئیچ های ژنتیکی

دوران کودکی زمان رشد جسمی باورنکردنی و رشد شناختی است. با پشت سر گذاشتن بحث درباره طبیعت قدیمی در مقابل پرورش، اکنون می دانیم که ژن هایی که با آنها متولد می شویم به محیطی که در آن رشد می کنیم پاسخ می دهند. آن محیط به نوبه خود به ما پاسخ می دهد. و وقتی محیط ما به طور مزمن استرس زا باشد، مانع رشد ژن هایی می شود که استرس را کنترل می کنند. استرس مزمن می تواند رشد کودک را در سطح ژنتیکی تغییر دهد و پاسخ استرس او را در اضافه مصرف دائمی تنظیم کند.

زندگی پر از عوامل استرس زای منظم است. صف های طولانی، همکاران ناامید کننده، مشاغل جدید و ترافیک بد و غیره. بزرگسالان سالم به طور کلی با این موارد برخورد می کنند. اما بزرگسالان با نمره ACE بالا، که ممکن است پاسخ های استرس خود را در گیر کرده باشند، قادر به تنظیم پاسخ استرس خود به همان شیوه نیستند، که پاسخ آنها به استرس ممکن است نسبتاً نامتناسب به نظر برسد. تجربه های نامطلوب کودکی که بر بزرگسالی تاثیر می گذارد در این مسیر دیده می شوند.

مسمومیت با استرس

قرار گرفتن در یک حالت مداوم پاسخ استرس بالا می تواند باعث التهاب مزمن شود، سیستم ایمنی بدن را کمرنگ کرده و باعث حفظ و نگهداری منظم بدن وی شود. هورمون های استرس خود می توانند در دراز مدت عملکرد بدن را مختل کنند. علاوه بر این، پاسخ های استرس بالا مقدار زیادی انرژی را از بین می برد، که به نوبه خود، سایر عملکردهای فیزیولوژیکی و روندهای معمول را به خطر می اندازد.

تغییرات در ژن ها

پیامدهای سلامت جسمی ACE همه به دلیل استرس کنترل نشده بزرگسالان ایجاد نمی شود. برخی شواهد نشان می دهد که استرسهای مداوم و غیرنظامی در دوران کودکی باعث ایجاد تغییراتی در ژنها می شوند که ارتباط مستقیمی با پیشرفت بسیاری از بیماریهای بزرگسالان دارند که این جمعیت به آنها مستعد است. از این رو، نمره ACE بالا فقط بمب استرس مزمن در بزرگسالان را ایجاد نمی کند، اما به ژن هایی که مسئول فیزیکی هستند می رود.

بزرگسالان با نمره ACE بالا از نظر ذهنی سالم نیستند.

تأثیرات ACE بر سلامت روان بزرگسالان شاید کمتر از تأثیرات آن بر سلامت جسمی تعجب آور باشد. بسیاری از ما با این ایده آشنا هستیم که تجربیات اولیه ما در سلامت روان بزرگسالی ما نقش دارد. با این حال، آنچه تعجب آور است این است که ACE بر سلامت روان تأثیر می گذارد به همان روشی که بر سلامت جسمی تأثیر می گذارد – یعنی با ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی واقعی در بدن ما.

تغییرات مغز

تجربه های نامطلوب کودکی که بر بزرگسالی تاثیر می گذارد.

وقتی کودک استرس مزمن و بدون پشتوانه ای را تجربه می کند، همانطور که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، ژن های او را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین باعث تغییر شکل مغز آنها می شود. قرار گرفتن بیش از حد و مداوم در معرض هورمون های استرس می تواند تغییرات زیادی را در سطح شناختی تحریک کند، از جمله کوچک شدن قسمت هایی از مغز که مسئول یادگیری و حافظه هستند، توسعه نیافتگی بخشی از مغز که ترس را پردازش می کند و نقص تصمیم گیری و مراکز کنترل تکانه.

افسردگی

بزرگترین خطر بهداشت روانی برای بزرگسالان با نمره ACE بالا افسردگی است. افرادی که نمره ACE بالایی دارند، قسمتهای افسردگی بیشتری را تجربه می کنند و بهبودی آنها از این قسمتها بیشتر طول می کشد. همچنین احتمال خودکشی در آنها بیش از جمعیت عمومی است. چالش های جسمی استرس مزمن در دوران کودکی و بزرگسالی که قبلاً بررسی کردیم به توضیح برخی از شیوع افسردگی کمک می کند.

اضطراب در تجربه های نامطلوب کودکی که بر بزرگسالی تاثیر می گذارد.

علاوه بر افسردگی، افرادی که نمره ACE بالایی دارند نیز بیشتر از جمعیت عمومی دچار پریشانی ذهنی تعمیم یافته می شوند. ACE ها می توانند به پیشرفت اختلال استرس پس از سانحه کمک کنند.

بزرگسالان با نمرات ACE بالا از نظر اجتماعی پایدار نیستند و به احتمال زیاد درگیر رفتارهای پرخطر هستند.

تا حدودی به دلیل اختلال در رشد مغز، افرادی که نمره ACE بالایی دارند احتمالاً رفتارهای مخاطره آمیز شخصی و اجتماعی دارند. نمرات بالای ACE با فعالیتهای جنسی زودتر و پرخطرتر و میزان بالاتر بارداری ناخواسته و سیگار کشیدن، اعتیاد به الکل و مصرف غیرقانونی مواد مخدر مرتبط است.

چرا این اتفاق می افتد؟

همانطور که در بخشهای سلامت جسمی و روانی بحث شد، استرس مزمن و بدون پشتیبانی در ACE می تواند باعث تغییرات در مغز ما شود. استرس مزمن می تواند از توسعه مراکز تصمیم گیری و کنترل تکانه جلوگیری کند. این باعث می شود بزرگسالانی که نمره ACE بالایی دارند بیشتر در معرض فعالیت های غیر ایمن مانند استفاده بیش از حد از مواد مخدر و / یا الکل قرار بگیرند.

معضلات اجتماعی

علاوه بر این رفتارهای پرخطر، بزرگسالانی که نمره ACE بالایی دارند به احتمال زیاد عملکرد ضعیف کار یا بیکاری را گزارش می کنند. آنها به احتمال زیاد چندین شریک جنسی دارند و بیشتر در معرض خطر خشونت جنسی و خشونت شریک زندگی صمیمی قرار دارند.

سبک های پیوست

همیشه مشخص نیست که ACE ها چگونه به این نتایج مربوط می شوند. برخی از مسائل اجتماعی ممکن است از تأثیر استرس در تصمیم گیری و کنترل فشار ناشی شود. همچنین، تحقیق در مورد آسیب های دوران کودکی نشان می دهد که روابط اولیه و سبک دلبستگی به بزرگسالی نیز منتقل می شود. اگر ACE ها الگوهای ناسالم را در ارتباط با شخصیت های معتبر یا اعضای خانواده نشان دهند، بعداً شکستن این موارد بسیار دشوار است.

حساسیت به استرس در تجربه های نامطلوب کودکی که بر بزرگسالی تاثیر می گذارد.

به نظر می رسد رشد مغز و الگوهای رفتاری آموخته شده نقشی در بی ثباتی اجتماعی بزرگسالان با نمره ACE بالا دارد. علاوه بر این، حساسیت زیاد به استرس می تواند چالش ها را در محل کار یا روابط صمیمی دشوار کند. همانطور که قبلاً دیدیم، استرس مزمن و بدون پشتیبانی کودک می تواند باعث ایجاد واکنش استرس بیش از حد شود، بعداً در بزرگسالی.

بزرگسالان با امتیازات بالا ACE زودتر می میرند

تجربه های نامطلوب کودکی که بر بزرگسالی تاثیر می گذارد.

بزرگسالانی که نمره ACE بالایی دارند، در مقایسه با جمعیت عمومی، امید به زندگی 20 سال کوتاه تر از متوسط ​​بزرگسالان است. بزرگسالان با نمره ACE بالا اغلب به دلیل بیماری هایی که در معرض ابتلا به آنها هستند، می میرند. خودکشی، اعتیاد به الکل و مصرف مواد مخدر.. ACE پایه ای برای اختلال در رشد مغز است، که اساساً به برخی اختلالات بهداشت روان، رفتارهای پرخطر و بی ثباتی اجتماعی کمک می کند. غالباً، این متأسفانه در نهایت منجر به افزایش خطر مرگ زودرس می شود.

در نهایت

اگر در آزمون شرکت کنید و نمره بالاتر از سه، چهار، شش یا هشت را کسب کنید، چه می کنید؟ آیا این بدان معناست که شما محکوم به یک عمر کم درآمد، بیماری و بی ثباتی و به دنبال آن مرگ زودرس هستید؟ جواب کوتاه، نه است. در حالی که مقیاس ACE شرایط دشوار کودکی را که می تواند عرشه را در بزرگسالی بر روی ما قرار دهد اندازه گیری می کند، اما همه چیز را نمی سنجد. شرایط مثبتی در دوران کودکی وجود دارد که می تواند بسیاری از آسیب های نمره ACE را کاهش دهد. روابط دوست داشتنی و حمایتی با بزرگسالانی مانند معلمان، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها یا دوستان می تواند کمک زیادی به کودکان برای کنار آمدن با آسیب کند. و به عنوان یک بزرگسال، خودشناسی، مانند نمره ACE، فقط یک ابزار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا