چند تمرین برای قدردانی از زندگی

روان شناسان هر ساله تمرینات مختلفی را برای موارد موجود در کشور ها ارائه می دهند. این موارد می تواند شامل اختلالات در روان شناسی باشد یا این که به عنوان یک خصلت و ویژگی خوب معرفی شده باشد. کسی که می خواهد در این زندگی دارای آرامش داشته باشد باید بداند که از کمترین چبزهای خود قدردانی کند. متاسفانه برخی افراد هستند که حتی اگر بهترین شرایط را در زندگی و کار خود داشته باشند باز هم احساس کمبود می کنند. چند تمرین برای قدردانی از زندگی در این مقاله آورده شده است.

این بسیار بد است به خاطر این که خداوند اگر بداند که شما برای هر چیزی ناشکری می کنید کمتر موارد مثبت را در زندگی شما جا می دهد. نکته ای که باید بدانید این است که کائنات سخنان شما را می شنوند. یعنی اگر شما بتوانید مثبت فکر کنید و شکرگزار باشید یا این که بابت هر کاری از خود قدردانی کنید می توانید موفقیت بیشتری کسب کنید. این اتفاق باعث می شود که افراد دچار آرامش در زندگی خود شوند. ‌

تمرکز بر زندگی

تمرکز بر روی جنبه روشن هنگام زندگی کردن در جهانی با سرعت و غوطه ور شدن در هجوم اطلاعات به شدت متمرکز بر حوادث منفی، چالش برانگیز است.

ناملایمات بخشی از انسانیت مشترک ما است

در حالی که ناملایمات بخشی از انسانیت مشترک ما است، به این معنی نیست که جایی برای اتفاقات روشن تر وجود ندارد. توجه عمدی ما به حوادث مثبت و افزایش احساسات مثبت ناشی از آن می تواند در برابر نتایج منفی سلامتی محافظت کرده و موجبات رفاه را فراهم کند.

چند تمرین برای قدردانی از زندگی

شما می توانید برای ایجاد فرآیند قدردانی از زندگی از تمرینات روانشناسی مثبت در سایت های مختلف استفاده کنید. این تمرینات مبتنی بر علم جنبه های اساسی روانشناسی مثبت، از جمله نقاط قوت، ارزش ها و خود شفقتی به خود را کشف می کنند و به شما ابزاری برای ارتقا سطح سلامتی بیماران، دانشجویان یا کارمندان خود می دهند.

لذت بخشی در روانشناسی به چه معنا است؟

برایانت و وروف (2007) لذت بخشی را به عنوان حضور، قدردانی و تقویت تجربیات مثبتی که در زندگی فرد رخ می دهد تعریف می کنند. برایانت و وروف (2007) در جست و جوی اصطلاحی هستند که بتواند روند تجربه لذت را به درستی به تصویر بکشد، بنابراین تصمیم گرفتند از کلمه savoring استفاده کنند. این اصطلاح این فرآیند را به خوبی نشان می دهد و همتای مقابله را نشان می دهد.

تعامل بین فرد و محیط

این یک رفتار فعال را شامل می شود و تعامل بین فرد و محیط او را با تمرکز بر تجربه لذت بخش و به معنای وسیع آن تأیید می کند. این بدان معنا است که این روش می تواند با یک رویداد داخلی یا خارجی همراه باشد، که ممکن است لزوماً ملموس نباشد.

تمرکز و دقت بالا

اگرچه این روش رابطه نزدیکی با لذت دارد، اما تمرکز و دقت بیشتر به آگاهی از تجربه لذت و قدردانی از احساسات مثبت ناشی از آن مربوط می شود. برای لذت بردن از تجربه، فرد باید دارای درجه خاصی از هوشیاری و فراآگاهی باشد.

3 نوع از فرآیند پس انداز

  • لذت بردن از گذشته، که به آن خاطره گویی نیز گفته می شود. به عنوان مثال، به یاد آوردن لحظات خنده دار از مدرسه با یک دوست.
  • لذت بردن از زمان حال یا لذت بردن از لحظه. به عنوان مثال، لذت بردن از یک وعده غذایی جدید با جلب توجه شما به طعم ها و بوها.
  • پسندیدن آینده، همچنین به عنوان پیش بینی نامیده می شود. به عنوان مثال، تجسم سفری که آخر هفته آینده با شریک زندگی خود برنامه ریزی کرده اید.

3 سطح از فرآیند پس انداز و چند تمرین برای قدردانی از زندگی

چند تمرین برای قدردانی از زندگی

1. تجربه های لذت بخش

این به تجربه کلی اشاره دارد در حالی که عمداً توجه شما را بر ارزیابی وقایع مثبت معطوف می کند. این شامل احساسات، عواطف، ادراکات، افکار و رفتارهایی است که با محیط خاصی که در آن غوطه ور هستید ارتباط دارد. نمونه ای از این سطح نشستن در ساحل هنگام تماشای غروب خورشید و احساس نسیم اقیانوس است.

2. فرایندهای لذت بخشیدن

این فرایندها با تعدیل حالات مختلف مثبت، یک رویداد مثبت را به احساسات مثبت متصل می کنند. به عنوان مثال، فرآیند قدردانی از یک اقدام مهربانانه از یک غریبه که به صورت مفید شناخته می شود، قدردانی را به عنوان یک حالت احساسی مثبت تنظیم می کند.

3. پاسخ های جذاب

این ها رفتارها یا افکار خاصی هستند که در پاسخ به یک اتفاق مثبت پدیدار می شوند. این پاسخ ها با تقویت یا کاهش شدت و مدت زمان احساسات مثبت، تأثیر رویدادهای مثبت را بر زندگی افراد  تنظیم می کنند.

پیش شرط های پس انداز کردن

طبق گفته اسمیت و برایانت (2017)، عناصر زیر باید وجود داشته باشند تا توانایی پس انداز شما را توسعه دهند و تجربه کنند:

  • توانایی اتصال به لحظه حال
  • رهایی از مسئولیت های فوری اجتماعی
  • نیازهای اساسی جسمی و روانی که باید تحت پوشش قرار گیرد
  • وجود ذهن آگاهی و فراآگاهی در مورد تجارب مثبت

تفاوت بین مفاهیم لذت بخش و مفاهیم دیگر

به گفته برایانت و وروف (2007)، صرفه جویی ممکن است با اصطلاحات دیگر هم پوشانی داشته باشد اما ویژگی های متمایزی دارد. در این جا برخی از آن ها ذکر شده است:

ذهن آگاهی یکی از چند تمرین برای قدردانی از زندگی

گرچه لذت بخشی شامل ذهن آگاهی است، اما فرآیند بسیار باریک تری است. علاقه مندی شامل حضور عمدی به تجربه حاضر و  به طور خاص تمرکز بر محرک های داخلی یا خارجی است که منحصراً مربوط به احساسات مثبت است.

مراقبه

علاقه مندی با مدیتیشن نیز متفاوت است زیرا هدف از صرفه جویی فراتر رفتن از خود نیست، بلکه تمرکز بر احساسات خوشایند است که توسط خود تجربه می شود.

خیال بافی

علاقه مندی با خیال پردازی متفاوت است زیرا مورد دوم مستلزم جدا شدن از محیط فوری است. savoring به معنای گرفتن تجربیات از آن محیط است.

جریان یکی از چند تمرین برای قدردانی از زندگی

لذت بردن از فعالیتی که افراد در آن مشغول هستند، شامل توجه کمتر آگاهانه نسبت به تجربه را در هر فردی در بین شما ایجاد می کند. علاوه بر این، پس انداز لزوماً شامل چالش نمی شود.

چند مزیت زندگی لذت بخش

چند تمرین برای قدردانی از زندگی

احساسات مثبت می توانند افکار و رفتارهای افراد را گسترش دهند، خلاقیت، ارتباط اجتماعی، منابع شخصی و انعطاف پذیری را ارتقا دهند.

فرایندهای صرفه جویی منجر به تقویت یا تداوم احساسات مثبت می شود

از آن جا که فرایندهای صرفه جویی منجر به تقویت یا تداوم احساسات مثبت می شود، می تواند با سطوح بالاتر بهزیستی ذهنی ارتباط مثبت داشته باشد.  توجه به این نکته مهم است که مزایای پس انداز بیش از آن که از ماهیت مثبت رویداد حاصل شود، از روند و تجربه شخصی ناشی می شود.

مزایای روش توسعه و استفاده از توانایی افزایش پس انداز

برخی از مزایای روش توسعه و استفاده از توانایی افزایش پس انداز شامل موارد زیر است:

  • تجربه احساسات ناخوشایند را در هنگام وقایع استرس زا متعادل می کند و خوشبختی را در افرادی که روزانه اتفاقات مثبت کمتری دارند ایجاد می کند.
  • سطح بالاتری از تأثیر مثبت و عزت نفس در کودکان دبستانی را پیش بینی می کند.
  • سطح بالاتری از رضایت از زندگی، خوشبختی و کنترل ادراک شده را در نوجوانان و بزرگسالان مسن تر پیش بینی می کند.
  • پیش بینی علائم افسردگی در بزرگسالان مسن تر
  • پیش بینی میزان افسردگی و اضطراب در مراقبان 
  • میزان اختلال وسواس فوبیا و هراس اجتماعی را در مقطع کارشناسی در کشور های اروپایی کاهش می دهد
  • به طور مثبت به سطوح بالاتر تأثیر مثبت و رضایت از زندگی مربوط می شود.
  • از طریق افزایش تأثیر مثبت بر رضایت در روابط عاشقانه از راه دور تأثیر مثبت می گذارد.  
  • پس انداز رابطه ای، مانند افشای صریح وقایع مثبت به یک شریک، کیفیت رابطه و سطح عزت نفس را افزایش می دهد.
  • به افراد کمک می کند تا به طور موثرتری مسئولیت های خانوادگی و شغلی را متعادل کنند
  • روابط مثبت را هنگام تجربه یک پاسخ قلبی به یک واقعه مثبت روایت شده توسط افراد دیگر ارتقا می بخشد

چند تمرین جذاب برای بیماران خود

چند تمرین برای قدردانی از زندگی

برایانت و وروف (2007) چند استراتژی پس انداز را برای تعدیل احساسات مثبت در هنگام وقایع مثبت متمایز می کنند.

اشتراک با دیگران یکی از چند تمرین برای قدردانی از زندگی

جست و جوی فعالانه و گنجاندن افراد دیگر در تجربیات مثبت شخصی و گوش دادن به داستان های مشترک درباره وقایع گذشته یا برنامه های آینده می تواند احساسات مثبت را تقویت کند. آن ها ممکن است به جزئیات مثبت مربوطه اشاره کنند که ممکن است ما را نسبت به مزایای این روش آگاه سازند. همچنین، تماشای پاسخ عاطفی آن ها می تواند احساسات مثبت شخص را افزایش دهد.

حافظه سازی

با ایجاد یک خاطره عمدی، افراد می توانند عناصری را از آن تجربه انتخاب کنند که لذت بیشتری را ایجاد می کنند تا آن لحظه را به طور کامل تجربه کنند. گرفتن عکس ذهنی از یک واقعه یا نگه داشتن یک ژورنال یا دفترچه یادداشت برای ثبت لحظات خاص، برخی از نمونه های نحوه ساخت خاطرات است. علاقه مندی به موفقیت فردی یا جمعی با به دست آوردن موفقیت، روش دیگری برای تقویت احساسات مثبت است.

منابع
positivepsychology.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا