گذر از زمان های سخت با درک مراحل زندگی

بسیاری از ما می دانیم که در طول زندگی مراحل مختلفی را پشت سر می گذاریم. در کارم با مشتریان و زندگی خودم، آموخته ام که به جای اینکه این مراحل را فقط یک بار تجربه کنیم، در واقع آنها را بارها و بارها در طول چرخه زندگی انسان تجربه می کنیم. گذر از زمان های سخت با درک مراحل زندگی کمک می کند تا از چالش های بسیاری سربلند خارج شویم. در این مقاله به بررسی مراحل مختلف و کمک آن ها به زندگی می پردازیم. شما برای رفع مشکلات خود می توانید به اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران مراجعه کنید. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات مشاوره تلفنی روان شناسی در کنار مشاوره حضوری است.

گذر از زمان های سخت با درک مراحل زندگی

اینکه بتوانیم تشخیص دهیم در کدام یک از این پنج مرحله قرار داریم (در هر بخش از زندگی ما) برای رشد ما بسیار مهم است. بزرگ‌ترین دلیل این است که بتوانیم از اشتباهی که بسیاری از مردم مرتکب می‌شوند اجتناب کنیم—تلاش برای نادیده گرفتن مهم‌ترین و چالش‌برانگیزترین‌ها. با درک این مراحل و سفر خود از طریق آنها، یاد می گیریم که چگونه در زمانی که به آن نیاز داریم، آنچه را که واقعاً نیاز داریم به خود بدهیم. در نتیجه، شما قادر خواهید بود بر هر چالشی که زندگی برای شما ایجاد می کند غلبه کنید. مراحل زندگی به طور خلاصه و تیتروار به شرح زیر هستند.

  • مرحله زندگی شماره 1: اکتشاف
  • بررسی مرحله زندگی شماره 2: ادغام
  • مرحله زندگی شماره 3: خلقت
  • بررسی مرحله زندگی شماره 4: اشتراک گذاری
  • مرحله زندگی شماره 5: رها کردن (یا خلبان خودکار)

در ادامه به بررسی نکات بیشتر در مورد پیمایش در زمان های سخت زندگی می پردازیم.

مرحله زندگی شماره 1: اکتشاف

“در تعقیب چیزی که روح شما را به آتش می کشد، نترس باشید.” – جنیفر لی

اولین مرحله در چرخه زندگی انسان هر چیزی اکتشاف است. این مرحله تماماً در مورد یادگیری، باز بودن و اکتشافات جدیدی است که بعداً به آنها نیاز خواهیم داشت. این خواسته‌ها در سال‌های کودکی ما که همه چیز برای ما جدید و شگفت‌انگیز است، تقویت می‌شود. علاوه بر شروع کاری جدید، مرحله اکتشاف می تواند زمان بهبودی پس از انتقال یا از دست دادن نیز باشد. همچنین در سال‌های نوپا، ما نسبت به دنیا و محیط اطرافمان بازتر و کنجکاوتر هستیم. هنگامی که در هر زمینه ای از زندگی خود در مرحله اکتشاف هستیم، بسیار مهم است که پذیرای الهام، بینش و اطلاعاتی باشیم که از منابع غیرمنتظره می آیند.

در سال‌های جوان‌تر ما، این اطلاعات ساده‌تر است، اما بلوک‌های سازنده چیزهایی را تشکیل می‌دهد که در اوایل کودکی، در بزرگسالی، زمانی که در میانسالی و بعد از آن هستیم، یاد می‌گیریم. گذر از زمان های سخت با درک مراحل زندگی  در این مرحله شروع می شود. از آنجا که این مرحله پایه و اساس درک ما است، عجله در این مرحله برای ما مضر است. اگر در مرحله کاوش عجله کنیم، می‌توانیم دریافت اطلاعات مهم یا فرصت دستیابی به وضوح و خرد مورد نیاز را بعداً از دست دهیم. در نتیجه، خلاقیت های آینده ما ممکن است فاقد عمق یا قدرت باقی بماند.

“ذهن ظرفی نیست که باید پر شود، بلکه آتشی است که باید افروخته شود.” – پلوتارک

اگر در بخشی از زندگی خود در مرحله اکتشاف هستید، مهم است که به رفتارهای کلی در دوران کودکی خود فکر کنید. توجه کنید، گوش کنید، کنجکاو شوید، و به خودتان فضا و زمان زیادی برای یادگیری و کشف اختصاص دهید. این مرحله نیاز به مراقبت از خود، پذیرش و شفقت زیادی دارد.

مرحله زندگی شماره 2: ادغام

«ادغام یک قانون اساسی زندگی است. هنگامی که ما در برابر آن مقاومت می کنیم، فروپاشی نتیجه طبیعی است، هم در درون و هم در خارج از ما.» – نورمن کازنز

پس از دریافت اطلاعات، ممکن است کمی احساس بسته شدن کنیم. این معمولاً همان چیزی است که مردم به عنوان مرحله برزخ یا کریزالیس توصیف می کنند. مرحله ادغام یک پیشرفت از یک چیز به چیز دیگر است. به این ترتیب، شما می توانید در هر مرحله از چرخه زندگی انسان تجربه کنید: اوایل کودکی، بزرگسالی جوان، میانسالی و درپیری. اگرچه قابل درک است زیرا الگوهای قدیمی در حال شکستن و ایجاد الگوهای جدید هستند. ما بین چیزها هستیم از اکتشافات جدید و افشاگری های بالقوه، ما از نظر ذهنی زندگی خود را متزلزل می کنیم. و این شوک ها می توانند در میان سالی ما حتی بزرگتر باشند. گذر از زمان های سخت با درک مراحل زندگی با مرحله دوم به شکل دیگری پیش می رود.

در سنین میانسالی و بزرگسالی، جایی که ما معمولاً در مسیر خود قرار داریم و اعتقادات محکمی داریم. زیر سوال بردن آن چیزها و ایجاد این افکار که ممکن است در مورد چیزی اشتباه می کنیم یا کسی مخل است، چیزی جز تخریب نیست. هزاران نمونه از این موارد وجود دارد که ما با آنها روبرو هستیم. ممکن است ما یک سطح از آموزش را تکمیل کرده باشیم اما هنوز در آن زمینه خاص متخصص نیستیم. ما ممکن است اولین فرزند خود را به دنیا بیاوریم اما هنوز در حال کشف سبک فرزندپروری خود هستیم.

هنگامی که در یک مرحله از یکپارچگی در بخشی از زندگی خود هستیم، ممکن است بیش از حد معمول احساس خستگی کنیم. در این مرحله از جمله قضاوت نادرست در مورد خود یا احساس بی کفایتی رایج است.

مرحله زندگی شماره 3: خلقت

“به جای نگرانی در مورد چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید، انرژی خود را به آنچه می توانید خلق کنید تغییر دهید.” – روی تی بنت

پس از اینکه ایده های جدید را از طریق تمرین و آزمایش ادغام کردیم، انرژی ما دوباره شروع به افزایش می کند. ما آماده عمل هستیم. مرحله خلقت انسان به انرژی عظیمی نیاز دارد که معمولا به صورت خصوصی اتفاق می افتد. در یک رابطه، این مرحله “عاشقانه” است که یک زوج اغلب نمی توانند از یکدیگر سیر شوند. آنها زیاد با دیگران معاشرت نمی کنند اما در عوض پایه و اساس رابطه خود را می سازند و تعیین می کنند که چه کسی به عنوان یک زوج هستند. گذر از زمان های سخت با درک مراحل زندگی در این مرحله متفاوت تر است.

در زندگی شخصی یا حرفه‌ای‌مان، ممکن است انبوهی از انرژی یا تمایل به شلوغ کردن، تغییر دکوراسیون، نوشتن، ساختن هنر، ایجاد چیزی جدید یا طراحی مجدد جنبه‌ای از کسب‌وکار، زندگی یا خانه‌مان داشته باشیم. در حوزه سلامت، ممکن است انگیزه های زیادی را تجربه کنیم، ناگهان احساس کنیم که می توانیم یک رژیم غذایی یا برنامه ورزشی جدید را شروع کنیم و به آن پایبند باشیم. ما شروع به هیجان زده شدن در مورد ایجاد یک اتفاق جدید می کنیم. ما پر انرژی و همسو هستیم. وقتی به فرآیند خلاق خود فضایی می دهیم و به آن احترام می گذاریم که شایسته آن است، احساس می کنیم که از طریق ما اتفاق می افتد نه چیزی که برای تحقق آن باید سخت تلاش کنیم.

به همین دلایل است که چرا بسیاری از مردم مایلند از آن مراحل اولیه عبور کنند. ما به عنوان مردم، از جنبه های سخت یا دشوار زندگی خود دوری می کنیم و برای چیزهای خوب زندگی می کنیم.

مرحله زندگی شماره 4: اشتراک گذاری

“اگر صلح نداریم، به این دلیل است که فراموش کرده ایم که به یکدیگر تعلق داریم.” – مادر ترزا

مرحله اشتراک گذاری زمانی است که از خود بیرون می آییم. شروع به اشتراک گذاری خلاقیت های خود می کنیم. این مرحله شامل احساس آرامش، هیجان بیشتر، و فرصتی برای دیدن اینکه خلقت شما چگونه پیش می رود. در روابط، این مرحله زمانی است که زوج ها شروع به قرار ملاقات های دوگانه می کنند یا شریک زندگی خود را برای ملاقات با خانواده به خانه می آورند. یا به شکلی بزرگتر مانند زندگی مشترک، نامزدی یا ازدواج متعهد می شوند. این رابطه به اندازه کافی قوی است که بتوان بیشتر به صورت عمومی به اشتراک گذاشت.

در زمینه سلامت، شاید پس از ماه‌ها کاهش وزن، دویدن به‌صورت خصوصی یا تمرین با یک گروه کوچک، ممکن است آماده رقابت، مسابقه یا ارسال تمرینات خود در رسانه‌های اجتماعی باشیم. با فعالیت‌های خلاقانه یا کسب‌وکار، ممکن است در ابتدا محصولاتی را با گروه کوچکی از مردم به اشتراک بگذاریم، یک نمایشگاه هنری کوچک داشته باشیم یا کتاب خود را منتشر کنیم. ممکن است کسب و کار یا محصول جدید خود را راه اندازی کنیم. وقتی زمان مناسب برای اشتراک گذاری باشد، به راحتی و بدون زحمت اتفاق می افتد. احساس درستی دارد. گویی بین ما و هرکسی که آماده دریافت هدیه خلقت ما است، جریانی باز است. گذر از زمان های سخت با درک مراحل زندگی در این بخش شکل و شمایل متفاوتی به خود می گیرد.

در مجموع، به اشتراک گذاری در مورد ایجاد ارتباط با مردم در کل از طریق چیزهایی است که ما ایجاد می کنیم. نحوه تأثیر آن بر افراد و اهمیت آن البته متفاوت خواهد بود، اما به اشتراک گذاری حس شگفتی و پیشرفت را ایجاد می کند. می تواند دیگران را در این فرآیند الهام بخشد.

مرحله زندگی شماره 5: رها کردن (یا خلبان خودکار)

«خودتان را بپذیرید، خود را دوست داشته باشید و به حرکت رو به جلو ادامه دهید. اگر می‌خواهید پرواز کنید، باید از چیزی که شما را سنگین می‌کند کنار بگذارید.» – روی تی بنت

در هر چیزی که خلق می کنیم و تجربه می کنیم، لحظه ای هست که رها می کنیم. این لزوماً به این معنی نیست که هر آنچه را که رها می کنیم به پایان می رسد. ممکن است به سادگی به این معنا باشد که جنبه‌های خاصی از زندگی ما نیاز به استفاده از خلبان خودکار دارد، یا زمان آن فرا رسیده است که به شکل دیگری تبدیل شوند. رها کردن یک مرحله طبیعی در زندگی است. اگر در زمان انجام کاری، چیزی را رها نکنیم، می‌توانیم انرژی و منابع خود را تخلیه کنیم که مانع رشد ما شود.

از سوی دیگر، اگر خیلی زود رها شویم، ممکن است بحران های جدیدی را تجربه کنیم که ترمیم آن زمان و انرژی بیشتری می طلبد. رها کردن اغلب مربوط به اتوماسیون است. ما دیگر لازم نیست بیش از حد مراقب باشیم تا مطمئن شویم همه چیز به خوبی پیش می رود. ما مجبور نیستیم به اندازه گذشته به خلقت خود هدایت کنیم. این مرحله همچنین می تواند در مورد رهاسازی چیزی مانند یک عادت، الگو یا تعهد باشد که برای مدتی در زندگی ما به هدفی رسید، اما دیگر به نفع ما نیست. گذر از زمان های سخت با درک مراحل زندگی اتفاق می افتد.

 

 

منابع
lifehack

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا