روانشناسی کودک 7 ساله و مشکلات رفتاری آنها

یادگیری روانشناسی کودک 7 ساله و شناخت شایع ترین مشکلات رفتاری آنها به والدین کمک می کند تا بتوانند بهتر کودک 7 ساله خودشان را بهتر تربیت کنند. روانشناسی کودک در 7 سالگی به ویژگی ها، مشکلات و حتی راهکارهای درمانی و مقابله با کودکان در هفت سالگی را شامل می شود. برهمین اساس ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده، هر آنچه که باید در مورد کودک 7 ساله و روانشناسی مربوط به آنها بدانید را مورد بررسی قرار دهیم. پس برای شناخت دختر 7 ساله یا پسر خود در هفت سالگی این مقاله را تا انتها بخوانید.

در این مقاله به رشد رفتاری کودکان در سن 7 سالگی می پردازیم. با مطالعه این مقاله شما یاد می گیرید که از یک کودک 7 ساله چه انتظاراتی باید داشته باشید و چه نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد فرزند شما ممکن است دچار تاخیر رشدی یا مشکلات دیگر باشد.

ویژگی های کودک در 7 سالگی

کودک در 7 سالگی در حال مستقل تر شدن است و می تواند به راحتی کارهای روزانه خود مانند حمام کردن و لباس پوشیدن را انجام دهد. برخی از کودکان می توانند به تنهایی برای صبحانه خود غلات درست کنند. کودک در سن هفت سالگی ممکن است نیازی به نظارت عملی والدین نداشته باشد اما هنوز هم راهنمایی و حمایت مداوم والدین  مورد نیاز وی است.

تربیت و بزرگ کردن یک کودک 7 ساله برای اغلب والدین می تواند یک تجربه فوق العاده باشد. زیرا فرزندتان به تدریج وارد مرحله میانی کودکی می شود. این امر نشان می دهد که فرزند شما هنوز در انجام بسیاری از کارها به شما وابسته است، اما در حال مستقل شدن نیز هست. کودکان در سن 7 سالگی کاملا اجتماعی هستند و اشتیاق زیادی به دوستی با همسالان خود نشان می دهند. بسیاری از والدین این سن را یکی از شیرین ترین لحظات فرزند پروری می دانند.

شما در این سن شاهد تحولات هیجان انگیز زیادی در کودک خود خواهید بود. فرزند شما در مورد دنیای اطراف خود کنجکاوی بیشتری می کند و سوالات زیادی می پرسد. مهارت‌های خواندن و ریاضی کودکان  توسعه‌یافته‌تر می‌شود و می‌توانند به خوبی خواندن و نوشتن را یاد بگیرند.. کودکان در این سن به تنهایی بند کفش‌های خود را می ببندند و می توانند بدون کمک والدین دوچرخه‌ سواری کنند.

رفتار طبیعی یک کودک ۷ ساله چگونه است؟

هر کودک به نوع متفاوتی رفتار می کند. رفتار یک کودک عمدتاً به عوامل مختلفی مانند محیط، نحوه رشد عاطفی و رشد جسمانی او بستگی دارد. بنابراین رفتار کودک شما به شدت تحت تاثیر این عوامل خواهد بود. برخی از ویژگی های رفتاری یک کودک هفت ساله عبارت است از:

رفتار فیزیکی

کودک شما در سن هفت سالگی همانند بمبی از انرژی است. یک کودک در این سن جنب و جوش بسیار زیادی دارد و از انجام فعالیت های بدنی زیاد لذت می برد. فعالیت های بدنی به کودک شما کمک می کند تا مهارت های حرکتی بهتری داشته باشد و قدرت بدنی لازم را به دست آورد.

رشد مهارت های جسمی در کودکان متفاوت است و به همین دلیل برخی از کودکان در این مرحله هنوز با مشکلات مهارتی دست و پنجه نرم می کنند. اما این مساله کاملا طبیعی است و نباید موجب نگرانی والدین شود. زیرا در سن هفت سالگی مهارت های حرکتی کودک ظریف بوده و هنوز در حال رشد است. کودک شما در این سن به دلیل انجام فعالیت بدنی زیاد در طول روز، حداقل به 10 تا 12 ساعت خواب نیاز دارد.

رفتار اجتماعی

کودک شما اغلب در این سن رفتارهای دوستانه تری دارد. این مساله به دلیل رشد مهارت های اجتماعی در کودک است. بنابراین کودک شما در 7 سالگی وابستگی بیشتری به دوستان خود پیدا می کند و دوستان صمیمی نسبتا زیادی دارد. یکی دیگر از رفتارهای اجتماعی کودکان در سن 7 سالگی این است که اغلب دوست دارند از کودکان کوچکتر از خود مراقبت کنند.

رفتار شناختی

فرزند 7 ساله شما در حال حاضر از دامنه توجه بهتری برخوردار است. او می تواند به راحتی در مورد موضوعات دلخواه تمرکز کند و حتی دستورات یا دستورالعمل های دقیق را از شما می گیرد. او دوست دارد دانش خود یا آنچه را که در مدرسه آموخته است با دیگران به اشتراک بگذارد یا به اطرافیان خود منتقل کند. او همچنین ممکن است از گروه همسالان خود عادات رفتاری مختلفی را بگیرد و آنها را در زندگی دنبال کند.

رفتار عاطفی

کودک شما در این سن از نظر برخورد با احساسات خود پایدارتر است. او می تواند به خوبی با هر تغییر یا انتقال ناگهانی سازگار شود. اگرچه مدیریت یا کنترل کردن احساسات برای کودک هنوز دشوار است، اما به تدریج و در طول دوره رشد این مهارت ها نیز رشد می کنند. کودک شما در سن 7 سالگی معمولا در مواجهه با موقعیت‌های غیرمنتظره دچار سردرگمی می شود.

رشد مهارت زبان در 7 سالگی

روانشناسی کودک 7 ساله و مشکلات رفتاری آنها || همکده

در سن 7 سالگی، کودک شما با جملات کامل و پیچیده صحبت می کند و می تواند ایده های خود را به شکلی واضح و مشخص بیان کند. وقتی فرزندتان در حال صحبت کردن است، دیگر شبیه بچه‌های کوچک به نظر نمی‌رسد و احتمالاً متوجه خواهید شد که می‌توانید مکالمات بالغ‌تری با او داشته باشید. همچنین کودکان در سن هفت سالگی، به مهارت‌های گرامر تسلط بیشتری پیدا می‌کنند. کودکان هنگام برقراری ارتباط به طور منظم جملات پیچیده به کار می برند و در هنگام صحبت مانند یک بزرگسال به نظر می رسند.

فرزندتان می‌تواند به سؤالات واقعی و استنباطی پاسخ دقیق تری بدهد. کودک در این سن به تدریج متوجه می شود که کلمات می توانند معانی متعددی داشته باشند. در سن 7  سالگی، فرزند شما به شیوه‌ای پیچیده‌تر فکر می‌کند و می‌تواند موضوعات ظریف‌تری را درک کند. کودکان درک کاملی از مفاهیم خواندن و ریاضی که در اوایل دبستان با آنها آشنا شده اند، به دست می آورند. کودک شروع به خواندن و نوشتن می کند و می تواند مسائل ساده ریاضی را حل کند. کودک شناخت بیشتری از زمان دارد و می تواند مفهوم ساعت، دقیقه و ثانیه را به خوبی درک کند.

البته رشد مهارت در کودکان متفاوت است و برخی از کودکان در این سن هنوز با مفاهیم اولیه خواندن و ریاضی دست و پنجه نرم می کنند.

رشد مهارت های حرکتی در کودک 7 ساله

مطمئناً فرزند شما در این سن در حال رشد است، اما سرعت رشد او به اندازه دوران نوزادی یا پیش دبستانی نیست. رشد قدی فرزند شما در حدود 5 سانتی متر است و سالیانه حدود 5 کیلوگرم وزن اضافه می کند. کودکان در 7 سالگی تقریبا چهار دندان شیری خود را از دست می دهند.

مهارت های حرکتی درشت و ظریف کودک شما به تدریج پیشرفت می کند. بنابراین اکثر کودکان 7 ساله می توانند بدون کمک والدین خود دوچرخه سواری کنند.

اگرچه مواردی مانند تغذیه مناسب و خواب کافی در این سن به اندازه زمان نوزادی اهمیت ندارد ولی باز هم والدین باید به خواب منظم و تغذیه سالم کودک توجه کنند. بهترین کار است که از همین سن کودک را با سبک های سالم زندگی آشنا کنید.

به کودک خود اجازه ندهید که زمان زیادی از روز را برای تماشای برنامه های تلوزیون بنشیند. همچنین زمان استفاده از سایر صفحات نمایشگر مانند کامپیوتر را به دو ساعت در روز محدود کنید. مراقب باشید که کودک 7 ساله شما سه وعده غذایی سالم در روز می‌خورد و حداقل یک ساعت در روز فعالیت بدنی دارد. با توجه به بالا بودن فعالیت های کودک خواب کافی در این سن نیز بسیار مهم است. کودک باید در این سن حداقل 9 تا 12 ساعت در شبانه روز بخوابد.

کودک در 7 سالگی باید در مهارت های بدنی مانند کوهنوردی و شنا که نیاز به هماهنگی دست و پا دارند، به مهارت بیشتری برسد.

مهارت‌های حرکتی ظریف مانند استفاده از قیچی به تدریج توسعه پیدا می کند. بنابراین کودک باید بتواند به طور مستقل لباس بپوشد و راحت تر توپ را با دست ها یا پاهای خود بگیرد.

رشد مهارت های عاطفی و اجتماعی در 7 سالگی

در 7 سالگی، کودکان شروع به مستقل شدن می کنند، اما همچنان به والدین خود بسیار وابسته هستند. شما به تدریج متوجه می شوید که فرزندتان می تواند با سایر بزرگسالان مانند اعضای خانواده، مربیان یا معلمان، روابط معناداری برقرار کند.

با این حال، بسیاری از کودکان در این سن هنوز ترس دارند. گاهی اوقات کودکان هنگام جدایی از والدین خود دچار مشکل می شوند. به همین علت اضطراب مدرسه هنوز تا حدودی در این سن معمولی است.

یکی از ویژگی‌های مهمی که در سن 7 سالگی رشد می کند احساس همدلی با همنوعان است. کودک در 7 سالگی توانایی درک دیدگاه‌های دیگران و همچنین نحوه مدیریت بهتر احساسات خود را یاد می گیرد. آنها همچنین در این سن همدل تر می شوند. در نتیجه این فکر که دیگران در مورد من چگونه فکر می کنند برای کودک مهم تر می شود. به همین علت کودک سعی می کند در میان جمع خلق و خوی بهتری داشته باشد.

مطمئنا والدین در آموزش مهارت های خودتنظیمی به فرزندان نقش مهمی دارند. والدین باید به کودک یاد بدهند که چگونه از کلمات برای بیان احساسات خود استفاده کند. به عنوان مثال، باید به کودک یاد بدهید که به جای فریاد زدن یا پرخاشگری فیزیکی، خشم خود را با کلمات بیان کند.

فرزند خود را در ورزش های گروهی ثبت نام کنید. این کار باعث رشد سریع تر مهارت های اجتماعی کودک می شود و همچنین کودک اهمیت همکاری و کار گروهی را به خوبی یاد می گیرد.

چگونه به رشد و یادگیری کودک 7 ساله خود کمک کنیم؟

روانشناسی کودک 7 ساله و مشکلات رفتاری آنها || همکده

ممکن است از اینکه فرزندتان چقدر مستقل شده است بهت زده باشید، اما باید بدانید که او همچنان به کمک و راهنمایی شما نیاز دارد. کودکان در این سن محدودیت ها و مرزها را آزمایش می کنند. بنابراین در صورت امکان، بهتر است به جای توسل به تنبیه و سرزنش تلاش کنید تا الگوی مناسبی برای فرزند خود باشید.

به دنیای عاطفی فرزندتان توجه داشته باشید و اگر کودک احساسات ناخوشایندی مانند ناراحتی، اضطراب یا عزت نفس پایین را تجربه کرد، با او مهربان باشید. با تقویت کارهایی که فرزندتان به خوبی انجام می دهد به جای تمرکز بر موارد منفی، عزت نفس را در او تشویق کنید. کودکان در سن 7 سالگی به یک برنامه روزانه قوی نیاز دارند و سپردن کارهای مناسب با سن کودک و حتی پرداخت کمک هزینه به کودک مفید است.

چگونه کودک 7 ساله خود را ایمن نگه داریم؟

ممکن است فکر کنید کودک شما روزهای نوزادی را پشت سر گذاشته‌ است و دیگر نیازی نیست که مراقب کودک 7 ساله خود باشید. اما اگرچه احتمال کمی وجود دارد که فرزند 7 ساله شما به خود آسیب برساند یا انتخاب های ناامن انجام دهد، اما با این حال چندین نکته ایمنی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

به عنوان مثال ایمنی خودرو اولین چیزی است که در این سن باید به آن توجه کرد. کودک شما باید همچنان در صندلی عقب ماشین بنشیند. همچنین از آنجایی که فرزند شما در این سن با سایر بزرگسالان خارج از خانواده نیز تعامل دارد مهم است که اصول اولیه غریبه و آشنا را به او بیاموزید. به فرزندتان یاد بدهید که هرگز بدون اجازه شما سوار وسیله نقلیه غریبه نشود یا بدون اطلاع شما به خانه دیگران نرود. فرزند شما باید بداند که هیچ بزرگسال دیگری نباید از او بخواهد که رازی را از والدین خود مخفی کند.

مطمئنا هر کودکی با سرعت خاص خودش رشد می‌کند و بالغ می‌شود. در این سن، شخصیت و خلق و خوی شخصی فرزندتان شکل می گیرد و شخصیت کودک بر نوع علائقش تأثیر می‌گذارد. با این حال، چندین علامت هشداردهنده وجود دارد که نشان می‌دهد کودک شما ممکن است به طور مناسب سن رشد نکند، یا به حمایت بیشتر والدین و معلمان نیاز داشته باشد.

بنابراین اگر کودک در مهارت های خود دچار مشکلات زیادی است، یا اگر کودک احساس ناامیدی می کند و اعتماد به نفس او به چالش کشیده می شود، باید حتما موضوع را با یک روان شناس اطفال در میان بگذارید.

مشکلات رفتاری یک کودک هفت ساله چیست؟

روانشناسی کودک 7 ساله و مشکلات رفتاری آنها || همکده

بسیاری از کودکان با رسیدن به سن هفت سالگی دوست دارند والدین به آنها اجازه بدهند که برای انجام کارها انتخاب ها و ترجیحات خود را داشته باشند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است رفتار کودک هفت ساله در نظر والدین عجیب به نظر برسد. به عنوان مثال ممکن است کودک موقع صحبت کردن به شما دروغ بگوید. برای بسیاری از والدین این سوال مطرح می شود که چرا بچه ها اینطور رفتار می کنند؟ در واقع تحولات رفتاری زیادی در این سن رخ می دهد.

مهارت های شناختی در کودکان 7 ساله هنوز به اندازه کافی رشد نکرده است. به همین دلیل کودکان در این سن دارای مشکلات رفتاری متعددی هستند. البته وجود این مشکلات رفتاری کاملا طبیعی است و تقریبا به طور یکسان در تمام کودکان مشاهده می شود. برخی از مشکلات رفتاری رایج در کودکان 7 ساله عبارت است از:

دروغ گفتن

دروغ گفتن یکی از رایج ترین مشکلات رفتاری کودکان در این سن است. درک علت اصلی آن بسیار پیچیده به نظر می رسد. گاهی اوقات بچه ها به این دلیل دروغ می گویند که قادر به تفکیک واضح بین واقعیت و خیال نیستند. والدین باید شرایط و موقعیت هایی که منجر به این رفتار در فرزندشان می شود، را تجزیه و تحلیل کنند. درک بهتر کودکان از موقعیت های مختلف تا حد زیادی باعث پیشگیری از دروغ گفتن در آنها می شود.

سرکشی

ممکن است فرزند شما از دستورات شما سرپیچی کند یا آنچه را که از او انتظار دارید به راحتی نادیده بگیرد. این رفتار در برخی از کودکان نشان دهنده این است که کودک شما سعی می کند تا جایی که بتواند از والدین دور شود. در واقع کودک با انجام این کار می خواهد حد و مرزهای خود را با والدین مشخص کند. فرزند شما ترجیح می دهد در انجام کارها سلیقه و علاقه‌های خود را نشان بدهد و در نتیجه از آنچه شما انتظار دارید انجام دهد سرپیچی می‌کند.

نوسانات عاطفی

برای کودکان در این سن بسیار رایج است که نوسانات عاطفی را تجربه کنند. در واقع کودک در این سن در آستانه رشد قرار دارد و دیگر یک کودک پیش دبستانی نیست. این معلق ماندن در دنیای بزرگسالان و کودکان می تواند کودک را گیج کند و در نتیجه باعث نوسانات عاطفی در او شود.

میل به صحبت در جمع

اغلب کودکان در سن هفت سالگی دوست دارند در جمع افراد صحبت کنند. به نظر می رسد که کودکان این رفتار را برای جلب توجه والدین و بزرگتر ها  انجام می دهند. اگرچه این رفتار با توجه به سن کم کودک بسیار متضاد به نظر می رسد، اما کودک با این کار یاد می گیرد که به تدریج دنیای بزرگسالان را تجربه کند.

عصبانیت

خشم یکی از بدترین مشکلات رفتاری در کودکان 7 ساله است. این رفتار اغلب با نوسانات خلقی، پرخاشگری، ناامیدی، تکانشگری یا سایر ویژگی های رفتاری توصیف می شود. به گفته روان شناسان برای کودکی در این سن بسیار طبیعی است که احساس رنجش یا عصبانیت کند. با این حال، اگر عصبانیت کودک خارج از کنترل باشد یا رفتار اصلی کودک شما را شکل بدهد، باید هر چه سریع تر برای رفع مشکل اقدام کنید.

چگونه با مشکلات رفتاری کودک 7 ساله برخورد کنیم؟

روانشناسی کودک 7 ساله و مشکلات رفتاری آنها || همکده

تربیت مناسب فرزندان یکی از مهمترین دغدغه های والدین است. والدین معمولا با مشاهده مشکلات رفتاری در فرزندان خود احساس نگرانی زیادی می کنند. وجود این مشکلات در کودکان کاملا طبیعی است. اما با این حال روش های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها برای تربیت صحیح و رفع مشکلات رفتاری در فرزندان خود استفاده کنید. از جمله:

با فرزندتان صحبت کنید.

کودک شما در سنی است که به خوبی درک می کند که شما چه کاری به او می گویید یا چه درخواستی از او دارید. بنابراین، اولین و مهمترین چیز برای حل هر نوع مشکل رفتاری با فرزندتان این است که با او در مورد همان موضوع صحبت کنید.

حد و مرزها را مشخص کنید.

بچه‌هایی که می‌دانند والدین چه انتظاری از آنها دارند، معمولا بهتر رفتار می کنند. به فرزندتان در مورد محدودیت هایش و کارهایی که می تواند و یا نمی تواند انجام دهد، صحبت کنید. این کار باعث می شود که کودک حد و مرزهای خود را بهتر بشناسد و در نتیجه کارهای نادرستی که از او انتظار ندارید را انجام ندهد.

مثبت اندیش باشید.

همیشه یک رویکرد مثبت در برخورد با فرزند خود اتخاذ کنید. اگر از کودک خود احترام می خواهید، مطمئن شوید که به فرزندتان و انتخاب های او نیز احترام می گذارید. از فریاد زدن یا سرزنش کودک خودداری کنید. در همه حال خونسرد باشید و با حفظ آرامش مشکل را به کودک خود توضیح دهید.

فکر کردن را یاد بدهید.

به جای اینکه به کودک بگویید چه اشتباهاتی مرتکب شده است، از او بخواهید که آرام بنشیند و به اشتباهات و رفتارش فکر کند. این کار تاثیر بسیار مثبتی در تربیت کودک دارد و همچنین باعث می شود که هنر تفکر و تجزیه و تحلیل در کودک شما شکوفا شود.

از توضیح منطقی استفاده کنید.

سعی کنید برای تصمیمات و اقدامات خود توضیحات معتبر ارائه دهید. از آوردن بهانه و یا هرگونه توضیح غیرمنطقی خودداری کنید. شما با این کار تفکر منطقی را به کودک خود آموزش می دهید.

در کنار فرزندتان باشید.

به کودک خود کمک کنید تا بتواند عیب و اشتباه رفتاری خود را پیدا کند. همواره در کنار کودک و موجب دلگرمی او باشید. به کودک یاد بدهید که می تواند مشکلات مختلف را با کمک شما و به صورت تیمی حل کند.

با رعایت نکات ذکر شده در بالا می توانید به طور موثری مشکلات رفتاری کودک خود را مدیریت کنید. از طرف دیگر، می توانید از یک روان شناس نیز کمک بگیرید. روان شناس به شما یاد می دهد که برای حل چنین مسائلی چه کاری می توان انجام داد.

سخن آخر

به طور کلی تربیت کودکان وظیفه سخت و دشواری است. به خصوص اینکه والدین در بسیاری از موارد به راحتی دچار مشکلی به نام مقایسه فرزندپروری می شوند.

بسیاری از والدین فرزند خود را با فرزند دیگران مقایسه می کنند و گاهی به اشتباه به این نتیجه می رسند که احتمالا شیوه فرزند پروری آنها صحیح نیست. به عنوان مثال ممکن است بشنوید که فرزند همسایه شما از نظر تحصیلی پیشرفته تر است یا به نظر می رسد دوستان بیشتری دارد یا در ورزش و هنر دارای استعدادهای بیشتری است. در اینگونه موارد به خاطر داشته باشید که هر کودکی نقاط ضعف و قوت خود را دارد و تا زمانی که فرزند شما در رشد مهارت های خود مشکلی ندارد، نباید بی دلیل دچار نگرانی شوید.

با این حال اگر احساس می کنید که فرزندتان در مقایسه با سایر همسالان خود هنوز به مهارت های لازم نرسیده است یا اگر نمی دانید که چگونه با چالش‌های فرزندتان کنار بیایید، با یک روان شناس کودک مشورت کنید. کمک گرفتن از یک روان شناس نشانه ضعف والدین نیست، بلکه نشانه این است که شما به رشد و سلامت کودک خود اهمیت زیادی می دهید.

منابع
https://parenting.firstcry.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا