کلیشه های ملی چقدر دقیق هستند؟

شهود ما در مورد اختلافات ملی معمولا اشتباه است. کلیشه های ملی به طور گسترده ای مورد توجه قرار گرفته اند و می توانند مبنای تصمیم گیری های بعدی باشند. این گونه کلیشه ها در مورد کل ملت ها تقریباً همیشه نادرست هستند. در واقع تفاوت های ملی در ویژگی های روانی افراد واقعی بسیار ناچیز است. در این مقاله از وب سایت مرکز مشاوره همکده ما می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که کلیشه های ملی چقدر دقیق هستند؟ مرکز مشاوره همکده اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره در ایران است. این مرکز ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

کلیشه های ملی چقدر دقیق هستند؟

بسیاری از مردم در مورد ویژگی های معمولی – کلیشه های – افراد از فرهنگ های مختلف اعتقاد دارند. کانادایی ها مودب هستند. فرانسوی ها بی ادب هستند. ایتالیایی ها پرشور هستند. ژاپنی ها وقت شناس هستند.

چنین کلیشه هایی مهم است. اغلب، ما به افرادی که به غیر از ملیتشان چیز زیادی درباره آنها نمی دانیم، ویژگی های کلیشه ای نسبت می دهیم و بر اساس این ویژگی های نسبت داده شده در زندگی واقعی تصمیم می گیریم. به عنوان مثال، برخی ممکن است از سفر به کشوری اجتناب کنند که فکر می کنیم مردم آن بی ادب هستند. برخی ممکن است محصولی را نخرند که در کشوری ساخته شده باشد که مردم آن به طور کلیشه‌ای جزئی‌گرا نیستند. کلیشه ها حتی ممکن است به درگیری های جدی دامن بزنند. اما این گونه کلیشه ها چقدر دقیق هستند؟ آیا واقعاً می توانیم در مورد ویژگی های روانی یک فرد بر اساس ملیت او چیزی بگوییم؟

علم شخصیت می تواند کمک کند

بسیاری از کلیشه های ملی بر یک یا دو ویژگی خاص تمرکز می کنند، مانند پر سر و صدا بودن، یا وقت شناس بودن یا شیک بودن. اما افراد بیش از یک یا دو صفت هستند. حتی اگر اطلاعات دقیقی داشته باشید که فردی پر سر و صدا، وقت شناس یا شیک پوش است، این واقعا چقدر در مورد او به شما می گوید؟ اصلا مطالب و گفته ها زیاد نیست.

در عوض، افراد با استفاده از مجموعه‌ای از ویژگی‌های بسیار بهتر توصیف می‌شوند. اینجاست که علم ویژگی‌های شخصیتی با مدل‌های ویژگی‌هایش که شباهت‌ها و تفاوت‌های بین افراد را تا حد امکان جامع خلاصه می‌کند وارد می‌شود. برای مثال، پنج ویژگی شخصیتی بزرگ، چنین مدلی را ارائه می دهند.

فعالیت های دانشمندان در علم شخصیت و کلیشه ها

این موضوع علم شخصیت را در موقعیت خوبی قرار می دهد تا بپرسد افراد از فرهنگ های مختلف چقدر متفاوت هستند و کلیشه های ما در مورد این تفاوت ها چقدر دقیق است. در اینجا آنچه انجام شده است به شرح زیر می باشد:

  • دانشمندان شخصیت شناسی از مردم ده ها کشور خواسته اند که پرسشنامه شخصیتی مشابهی را در مورد خودشان یا شخصی که به خوبی می شناسند و همچنین اهل کشورشان است تکمیل کنند. این به آنها اجازه می دهد تا تفاوت های ملی را در ویژگی های شخصیتی افراد واقعی اندازه گیری کنند.
  • دانشمندان همچنین از مردم خواسته اند که از همان پرسشنامه برای توصیف دیدگاه های خود در مورد یک نماینده معمولی از ملت خود یا یک نماینده معمولی از ملیت دیگر استفاده کنند. این به دانشمندان اجازه داده است که کلیشه های شخصیت ملی را بسنجند.
  • از آنجایی که ویژگی‌های شخصیتی افراد واقعی و کلیشه‌ های ملی با مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی توصیف می‌شوند، تفاوت‌های ملی در آنها را می‌توان مستقیماً با هم مقایسه کرد. به عنوان مثال، آیا آن صفاتی که یک ملت بر اساس کلیشه به آنها امتیاز ویژه ای می دهد، همان ویژگی هایی است که نمایندگان واقعی این ملت تمایل به کسب امتیاز بالایی دارند؟

کلیشه های ملی افراد واقعی را توصیف نمی کنند

وقتی ملت ها از یک سو در صفات افراد واقعی و از سوی دیگر ویژگی های کلیشه ای نسبت داده می شوند، این دو رتبه تقریباً همیشه متفاوت هستند. گسترده ترین مطالعه تا به امروز بر اساس مقایسه 49 کشور در پنج ویژگی شخصیتی بزرگ روان رنجورخویی، برون گرایی، باز بودن، توافق پذیری، و وظیفه شناسی و طیفی از ویژگی های خاص تر (به نام جنبه ها) که هر یک از پنج مولفه بزرگ را تشکیل می دهند، انجام شده است. هیچ تناسبی بین جایگاه ملت ها از نظر کلیشه ها و ویژگی های شخصیتی واقعی مردم وجود نداشت.

به عنوان مثال، طبق کلیشه ها، ژاپنی ها از روان رنجورترین، درونگراترین و کم تجربه ترین مردم جهان بودند. با این حال، ژاپنی‌های واقعی در تمام این ویژگی‌ها در سراسر جهان امتیاز کسب کردند. به طور کلیشه‌ای، کانادایی‌ها در میان موافق‌ترین و شهروندان ایالات متحده از کمترین رضایت‌بخش‌ترین افراد در جهان بودند. اما میانگین نمرات موافق بودن افراد واقعی از هر دو کشور به طور مشابه نزدیک به میانگین جهانی بود. و برخلاف تصور کلیشه ای، میانگین وظیفه شناسی ژاپنی های واقعی جزو پایین ترین ها در جهان بود. پاسخ‌های واقعی فرانسوی‌ها نسبت به کلیشه‌ها بسیار موافق‌تر بود.

نتایج این مطالعات

همان طور که می بینید در بخش قبلی مقاله ما به بررسی مثالی در ارتباط با کلیشه های ملی پرداختیم. می خواهیم بدانیم که آن ها چقدر دقیق هستند. در این میان محققان با تمرکز بر روی هر کشور به طور جداگانه، پروفایل‌های ویژگی‌های کلیشه‌ای خود را – ویژگی‌هایی که در آن‌ها کشور به‌ویژه بالا و به‌ویژه پایین بود – با مشخصات ویژگی‌های افراد واقعی مقایسه کردند. باز هم تقریباً هیچ مکاتبه ای وجود نداشت، به جز یکی دو کشور. به طور کلی، مطالعات دیگر این یافته ها را تکرار کرده اند.

چرا شهود ما در مورد ویژگی های شخصیتی ملت ها اینقدر نادرست است؟

در بیشتر موارد، پاسخ بسیار ساده است: مردم کشورهای مختلف به سادگی در اکثر ویژگی‌ها تفاوت چندانی با هم ندارند. در هر کشوری، افراد در نمرات ویژگی های شخصیتی خود بسیار متفاوت هستند، اما میانگین افراد کشورهای مختلف کاملاً مشابه هستند. از نظر فنی، تنوع امتیازات ویژگی های شخصیتی در داخل کشورها معمولاً ده برابر بیشتر از تفاوت آنها بین کشورها است.

بله، مدل‌های آماری پیچیده می‌توانند الگوهای ظریفی را در تفاوت‌های کوچک در میانگین امتیازات اعضای کشورهای مختلف انتخاب کنند. به عنوان مثال، این به محققان اجازه می‌دهد تا بر اساس رتبه‌بندی ویژگی‌های شخصیتی افراد، به‌طور نسبتاً دقیقی پیش‌بینی کنند که اهل کدام کشور هستند. همچنین، این به محققان اجازه می‌دهد تا نقشه‌هایی را ترسیم کنند که از نظر شخصیتی، کشورهای مشابه بیشتری را به هم نزدیک‌تر و از نظر شخصیتی، کشورهای مختلف را بیشتر از هم دور می‌کند. اما تفاوت های ملی در ویژگی های فردی برای چشم غیر مسلح بسیار کوچک است.

چندین کشور بر اساس همبستگی پروفایل های ویژگی های شخصیتی آنها با مشخصات ویژگی های یک انگلیسی معمولی رتبه بندی کردند. شاید تعجب آور نباشد که مشخصات خصوصیات یک بریتانیایی متوسط ​​بیشتر شبیه مشخصات یک ایرلندی متوسط ​​است. همین مسئله است که می تواند بحث دقیق بودن کلیشه های ملی را بیش از گذشته متفاوت کند.

چرا کلیشه های ملی نادرست هستند؟

یکی دیگر از دلایل احتمالی نادرست بودن کلیشه های شخصیت ملی این است که اکثر ما افراد کشورهای دیگر را به اندازه کافی نمی شناسیم تا بتوانیم تفاوت های ظریف روانی بین آنها را به خوبی تشخیص دهیم. برای مقایسه، تفاوت‌های جنسیتی و سنی در ویژگی‌های شخصیتی نیز نامحسوس است، اما افراد کلیشه‌های دقیق‌تری (اگرچه اغلب اغراق‌آمیز) در مورد این ویژگی‌ها ایجاد کرده‌اند.

تقریباً غیرممکن است که حتی از راه دور دقیقی در مورد ویژگی های شخصیتی افراد بر اساس ملیت آنها پیش بینی کنید. مگر اینکه شما یک الگوریتم کامپیوتری خاص باشید. این بیشتر به این دلیل است که تفاوت‌های ملی در ویژگی‌های شخصیتی افراد واقعی بسیار کوچک و ظریف است. بنابراین، کلیشه های ملی ممکن است سرگرم کننده باشند، اما آنها فقط همین هستند – فولکلور برای سرگرم کردن ما. ما نباید به آنها اعتماد کنیم و برای تصمیم گیری های واقعی به آنها اعتماد نکنیم. در بیشتر موارد، ویژگی های روانی به طور مشابه در سراسر جهان توزیع می شود.

آزمونی از رویکردهای روش شناختی مختلف

مطالعه اخیر دکتر مارتینا هربیچکووا و همکارانش میزانی را بررسی کرد که روش مورد استفاده در مطالعات مختلف می تواند تفاوت های موجود در دقت کلیشه های ملی را توضیح دهد – توافق در رتبه بندی شخصیت بین کلیشه یک کشور و میانگین نمرات شرکت کنندگان از آن کشور. تحقیقات قبلی نتایج متناقضی را نشان داده است، به طوری که کلیشه های ملی در برخی مطالعات نسبتاً دقیق هستند، اما در برخی دیگر نه. Hřebíčková و همکارانش چندین موضوع روش شناختی را شناسایی کردند که به این اختلافات کمک می کند، و رویکرد جدیدی را برای تخمین دقت کلیشه ارائه کردند.

تحقیقات قبلی اغلب نتایج متناقضی در مورد صحت کلیشه های ملی گزارش کرده است. در برخی از مطالعات، کلیشه های ملی دقیق، در برخی دیگر با دقت متوسط ​​و در اکثر مطالعات کلیشه های ملی نادرست بودند. دکتر Hřebíčková و همکارانش دریافتند که استفاده از رویکردهای روش‌شناختی مختلف در سابق بسیار بر سطح دقت یافتی تأثیر گذاشت- و ممکن است ناسازگاری‌های نتایج را توضیح دهد.

به طور خاص، آنها پیشنهاد می‌کنند که روشی که در آن رتبه‌بندی‌های شخصیتی به دست می‌آید، روش تجزیه و تحلیل داده‌ها، و نمرات آزمون شخصیتی که محققان به عنوان مرجع استفاده می‌کنند ممکن است به یافته‌های متفاوتی منجر شود. آنها یک رویکرد جایگزین و جدید را پیشنهاد کردند که از رتبه بندی کشورهای مورد مطالعه و تحلیل های آماری پیچیده برای غلبه بر کاستی های روش شناختی مطالعات قبلی استفاده می کند و آن را برای دیتا های ده کشور اروپایی به کار می برد.

 

 

منابع
.psychologytoda

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا