کلاهبرداری عاشقانه آنلاین و ویژگی های روانشناختی

فناوری های ارتباطی دیجیتال می توانند بر موانع فیزیکی، اجتماعی و روانی در ایجاد روابط عاشقانه غلبه کنند. کلاهبرداری های عاشقانه آنلاین شکل مدرنی از کلاهبرداری است. همراه با پیشرفت رسانه‌های اجتماعی و اپ های دوستیابی در جوامع مختلف گسترش پیدا کرد. کلاهبردار از طریق یک نمایه اینترنتی ساختگی، یک رابطه عاشقانه با قربانی به مدت 6 تا 8 ماه ایجاد می کند. یک پیوند عاطفی عمیق ایجاد می کند تا منابع اقتصادی را در یک پویایی دستکاری اخاذی کند. دو ویژگی قابل توجه وجود دارد. از یک سو، آسیب مضاعف ناشی از از دست دادن پول و رابطه، از سوی دیگر، شرمساری قربانی پس از کشف کلاهبرداری. بخشی که ممکن است منجر به دست کم گرفتن تعداد پرونده ها شود.

در این مقاله از وب سایت همکده، اولین و بزرگترین مرکز مشاوره در ایران به بررسی این مطلب پرداختیم. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

اهداف ما در نوشتار پیش رو

این مقاله با تمرکز بر جنبه های اپیدمیولوژیک، پویایی رابطه و ویژگی های روان‌شناختی قربانیان و کلاهبرداران، بررسی دامنه‌ای از شواهد کمی و کیفی در مورد این موضوع را ارائه می کند. از آنجایی که این پدیده در حال ظهور هنوز تا حد زیادی ناشناخته است. پس درک ویژگی های روانی قربانیان و کلاهبرداران به شناسایی پروفایل های شخصیتی در معرض خطر و توسعه استراتژی های پیشگیری/مداخله اجازه می دهد.

نگاهی بر توسعه کلاهبرداری عاشقانه آنلاین

کلاهبرداری عاشقانه آنلاین و ویژگی های روانشناختی

در طول بیست سال قبل، وسعت سریع فناوری ارتباطات دیجیتال باعث شکل های جدیدی از تعامل اجتماعی و عاشقی گردید. خصوصا در وب‌سایت ها، رسانه‌های اجتماعی و اپ های دوستیابی. چهار دلیل اصلی وجود دارد که چرا این ابزارها به طور فزاینده ای در جستجوی دلبستگی عاطفی گسترده شده اند. اولاً، فن‌آوری های ارتباطی جدید ناشناس بودن را تضمین می کنند. در زندگی واقعی امکان‌پذیر نیست. در نتیجه مزیت کاهش ترس از قضاوت اجتماعی و طرد شدن را ارائه می دهد. عنصر دوم، مرتبط با عنصر اول، این واقعیت است که آنها به کاربران اجازه می دهند پروفایل فیزیکی و شخصیتی خود را انتخاب کنند. حتی فعالانه اصلاح کنند. ثالثاً، آنها از نظر لجستیکی سودمند هستند.

زیرا به افرادی که وقت آزاد کمی دارند اجازه می دهند نیاز خود را برای ایجاد روابط در هر زمانی از روز یا هفته برآورده کنند. آنها اشکال جدیدی از ارتباط را ارائه می دهند. تعاملات واقعی از آن برخوردار نیستند. مانند گزینه توقف ارتباط برای تعدیل یک پاسخ عاطفی، با استفاده از مجموعه ای از ابزارهایی که زبان طبیعی غیرکلامی را تقویت می کنند (مانند شکلک های عاشقانه خاص، اشتراک گذاری ویدیو و عکس). در نهایت، این کانال ارتباطی از جذابیت خاصی برخوردار است. زیرا «تطابق کامل» را می توان بطور خودکار با استفاده از الگوریتم های علمی ایجاد کرد. با نمایه های کاربران ثبت نام شده بر اساس ارزش های مشترک، علایق، موقعیت جغرافیایی، ترجیحات زیبایی شناختی و وابستگی مذهبی مطابقت دارد.‌ کلاهبرداری عاشقانه آنلاین به این مولفه ها نیز ربط دارد.

تاثیر دوستیابی های مجازی بر روند کلاهبرداری

با نگاهی به این بخش ها، در سال های قبل، سایت های دوستیابی و چت در موضوعات سابق در کشورهای مختلف ایجاد شد. آمارها نشان می دهد که در کشور های مختلف، تقریباً چندین درصد از کاربران اینترنت با فردی آنلاین ملاقات کرده‌اند که برای مدت معینی با او رابطه عاشقانه داشته‌اند و حتی 6 درصد از زوج های متاهل از طریق وب ملاقات کرده‌اند.

در حالی که فن‌آوری های ارتباطی، شیوه های تعامل و ایجاد دلبستگی عاطفی را از یک سو متحول کرده و همچنان متحول می کنند. از سوی دیگر، صنعت دوست‌یابی مجازی شکل های جدیدی از آسیب‌شناسی، جنایت و انحراف را به وجود آورد. بالاتر از همه، به اصطلاح کلاهبرداری عاشقانه آنلاین، به عبارت دیگر، به روابطی که از طریق وب سایت ها به منظور فریب قربانیان ناآگاه به منظور اخاذی از آنها ایجاد می شود.

نگاه نویسندگان بر این پدیده

کلاهبرداری عاشقانه آنلاین و ویژگی های روانشناختی

کلاهبرداری عاشقانه آنلاین و ویژگی های روانشناختی در نگاه نویسندگان بسیاری دیده شده است. در طول دهه گذشته، نویسندگان مختلف بر پدیده های کلاهبرداری های دوستیابی اینترنتی، ارائه تعاریف همگرا و شناسایی یک سری از پویایی های روابط اولیه تمرکز کرده‌اند. این پدیده ها بر اساس ایجاد یک نمایه ساختگی توسط مرتکب جرم که با یک یا چند تصویر از شخص دیگر مرتبط است و بر اساس متنی نوشته شده است که محتوای آن عموماً جنبه های مختلف داستان زندگی، علایق و به ویژه ارزش های اساسی دارد.

عکس ها عموماً تصاویری هستند که از وب یک فرد جذاب مانند یک سرباز خوشتیپ، ورزشکار یا مدل جذاب برداشت می شود. مرحله اول، “آرایش” که پس از برقراری تماس اولیه بین کلاهبردار و قربانی بالقوه شروع می شود، به طور کلی 6 تا 8 ماه طول می کشد و شامل ارتباط روزانه با قربانی برای ایجاد یک فضای گرم، قابل اعتماد و محبت آمیز است. منافع و ارزش های مشابه، که پس از چند هفته با اعلامیه های بسیار پرشور به اوج خود می رسد.

کلاهبرداری عاشقانه آنلاین با همدلی

کلاهبرداری عاشقانه آنلاین و ویژگی های روانشناختی

کلاهبردار همیشه با همدلی عمل می کند و سعی می کند این تصور را در قربانی ایجاد کند که این دو در دیدگاه مشترک خود از زندگی کاملاً هماهنگ هستند. اظهارات کلاهبردار به طور فزاینده ای محبت آمیز می شود. به گفته برخی از نویسندگان، اظهار عشق در عرض دو هفته از تماس اولیه انجام می شود. پس از این مرحله اتصال، کلاهبردار شروع به صحبت در مورد امکان ملاقات واقعی می کند. چندین بار به دلیل مشکلات ظاهرا فوری یا موقعیت های ناامید کننده مانند تصادف، مرگ، جراحی یا بستری شدن ناگهانی در بیمارستان که قربانی ناخواسته به دلیل آن دستکاری می شود، به تعویق می افتد.

ارسال پول برای پوشش شرایط اضطراری لحظه ای با استفاده از استراتژی “آزمایش آب”، کلاهبردار از قربانی هدایای کوچک می خواهد، معمولاً برای اطمینان از تداوم رابطه، مانند وب کم، که در صورت موفقیت آمیز بودن، منجر به هدایای گران تر و تا مبالغ هنگفت می شود.

تاثیر پول بر روابط خاص

وقتی پول از طرف قربانی می رسد، کلاهبردار پیشنهاد ملاقات جدیدی را می دهد. درخواست پول همچنین می تواند برای پوشش هزینه های سفر مربوط به جلسه توهمی باشد. در این مرحله، قربانی ممکن است شروع به افکار ثانویه کند یا نسبت به نیات طرف مقابل شک کند. به تدریج تصمیم به قطع رابطه بگیرد. در موارد دیگر، رابطه متقلبانه به عنوان قربانی ادامه می یابد یا حتی خود را تقویت می کند. تحت تأثیر احساسات دوسویه شور و ترس از رها شدن و فریب، تردیدها را برای مدیریت احساسات خود انکار یا منطقی می کند. در برخی موارد، کلاهبردار ممکن است از قربانی بخواهد که عکس های بدن خود را ارسال کند. به عنوان نوعی باج‌گیری ضمنی برای پیوند دادن بیشتر قربانی به کلاهبردار استفاده می شود.

واکنش های عاطفی پس از کشف

پس از کشف کلاهبرداری عاشقانه آنلاین، واکنش عاطفی قربانی ممکن است مراحل مختلفی را طی کند. در عین حال جنبه های متضاد مختلفی داشته باشد. احساس شوک، خشم یا شرم، ادراک تجاوز عاطفی (نوعی تجاوز عاطفی). از دست دادن اعتماد به مردم، احساس انزجار نسبت به خود یا مرتکب جنایت، احساس سوگواری – به اصطلاح “ضربه مضاعف” یعنی آسیب از دست دادن پول و شخص.

بررسی مطالعات انجام شده

علیرغم افزایش علاقه به این موضوع، هنوز هیچ بررسی از مطالعات موجود در مورد کلاهبرداری عاشقانه آنلاین وجود ندارد. این مقاله یک بررسی محدوده‌ای را توصیف می کند. ادبیات پویایی روابط را در مراحل مختلف تقلب، جنبه های اپیدمیولوژیک، و جنبه های روان‌شناختی قربانیان و کلاهبرداران بررسی می کند. بررسی محدوده‌بندی نوعی ترکیب دانش است. طیفی از طرح های مطالعه و معیارهای واجد شرایط بودن گسترده را برای خلاصه‌سازی جامع شواهد با هدف اطلاع‌رسانی به عملکرد، برنامه ها و خط‌مشی ها و ارائه جهت به اولویت های تحقیقاتی آتی در بر می گیرد.

روش های اساسی در کلاهبرداری ها

کلاهبرداری عاشقانه آنلاین و ویژگی های روانشناختی

در مرحله قبل از انجام بازبینی، اهداف و روش شناسی در پروتکلی گزارش شد که می توان از نویسنده مسئول مکاتبات درخواست کرد. در صورتی که جنبه های مرتبط با پدیده کلاهبرداری‌ عاشقانه آنلاین، به‌ویژه در رابطه با ویژگی های اجتماعی-جمعیت‌شناختی یا روان‌شناختی قربانیان و مرتکبان، یا تجارب شناختی، عاطفی و رفتاری آن ها را بررسی کرده باشند، شامل مطالعات می شوند. اگر آنها پدیده را در هر جمعیت مرجع یا پویایی رابطه مشخص کننده آن تحلیل کرده باشند. نوع شناسی جمعیت را در هر سن یا گروه قومی، به عنوان مثال در جمعیت عمومی، دانشگاه یا بالینی (به عنوان مثال بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی)، جمعیت قربانیان کلاهبرداری دوستیابی آنلاین، کاربران سایت دوستیابی آنلاین، کاربران رسانه های اجتماعی، یا عاملان جرایم آنلاین؛ می توان انجام داد.

قربانی شناسی و کمک به شرایط

با مطالعه قربانی شناسی MMF ممکن است بتوانیم روش های موثرتری برای کشف و پیشگیری از این نوع جرم ایجاد کنیم. به عنوان مثال، ما می‌توانیم در مورد اینکه چه کسی را هنگام اجرای کمپین‌های آگاهی یا مناسب‌ترین مداخلات بر اساس تیپ شخصیتی هدف قرار دهیم، بیشتر بیاموزیم. امید است که یافته ها در پیشگیری از جرم کلاهبرداری عاشقانه آنلاین و به طور کلی MMF کاربرد داشته باشد. چرا که کلاهبرداری عاشقانه (همچنین به عنوان کلاهبرداری عاشقانه دوستیابی آنلاین یا کلاهبرداری دلبندان نیز شناخته می شود) با توجه به تعداد قربانیان گزارش شده در سراسر جهان نگرانی خاصی دارد.

 

 

 

منابع
ncbi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا