چهار سبک دلبستگی چیست؟

دلبستگی یک موضوع مهم در روابط امروزی است. روابط نیاز به تلاش و کوشش از هر دو طرف دارد. اگر در زندگی نتوانیم نکات مختلفی را رعایت کنیم نمی توانیم رابطه خوبی داشته باشیم. سبک های دلبستگی را قبلا در مورد کودکان بررسی کردیم. دلبستگی اگر مفید باشد می تواند باعث خوشبختی افراد شود اما اگر به صورت وابستگی ایجاد شود خطرناک است. در دنیای روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشانسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. چرا که سن کودکی به خصوص تا ٨ سالگی برای تربیت فرزند بسیار مهم است. در واقع هر نوع رفتار و واکنش شما روی کودک تاثیر خواهد گذاشت. در ادامه می خواهیم ببینیم که چهار سبک دلبستگی چیست؟

سبک های دلبستگی و تسریع آن یکی از رفتار هایی است که موضوع امروز ما نیز هست. این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد.

وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چهار سبک دلبستگی چیست؟ صحبت کنیم.

سبک های دلبستگی روشی است که ما برای تعامل با افرادی که برای ما مهم هستند.

چهار سبک دلبستگی چیست؟

سبک های دلبستگی روشی است که ما برای تعامل با افرادی که برای ما مهم هستند و خودمان را به آن ها متصل می کنیم. این سبک‌ها بر طرز فکر و رفتار ما در نزدیک‌ترین روابطمان تأثیر می‌گذارند. دانستن و درک سبک دلبستگی شما می تواند از بسیاری جهات به زندگی شما کمک کند.

چهار سبک دلبستگی بزرگسالان

  • سبک دلبستگی ایمن هم در اضطراب و هم از لحاظ اجتناب کم است. دلبستگی ایمن به روابط پایدار و رضایت بخش منجر می شود.
  • سبک دلبستگی مضطرب-مشغول دارای اضطراب زیاد و اجتناب کم است. دلبستگی‌های مضطرب می‌توانند روابطی ایجاد کنند که در نمایش رشد می‌کنند یا عموماً اعتماد کمتری دارند.
  • سبک دلبستگی طردکننده-اجتنابی دارای اضطراب کم و اجتناب زیاد است. این سبک دلبستگی ممکن است منجر به روابط دورتر شود که گاهی از ترس از تعهد ناشی می شود.
  • سبک دلبستگی ترسناک-اجتنابی هم در اضطراب و هم در اجتناب بسیار زیاد است. افرادی که این سبک دلبستگی را نشان می دهند اغلب به سمت روابط نزدیک کشیده می شوند، اما همزمان از آن ها می ترسند.

این سبک‌های دلبستگی از دوران کودکی شروع می‌شوند و بعداً در زندگی عاشقانه ما را دنبال می‌کنند. آن ها چیزی نیستند که ما معمولاً در مورد آن صحبت یا فکر کنیم، اما می توانند زندگی ما را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار دهند.

معنی این اصطلاحات و سبک های دلبستگی چیست؟

اگر اصطلاحات «اضطراب» و «اجتناب» را کاملاً درک نکنید، تعاریف انواع سبک‌ دلبستگی می‌تواند گیج‌کننده باشد. سبک های دلبستگی در درجه اول با رفتارها تعریف می شوند. به عنوان مثال، اضطراب در دلبستگی می تواند خود را به عنوان رفتارهای “وابسته” نشان دهد. یک فرد دلبسته مضطرب ممکن است بخواهد تا حد امکان به موضوع دلبستگی خود نزدیک بماند. آن ها ممکن است از جدا شدن از موضوع دلبستگی خود بسیار مضطرب باشند. پیوند مجدد با موضوع دلبستگی آن ها ممکن است شامل ابراز خشم یا غم باشد. این نمایش‌های احساسی ممکن است برای یادآوری دلبستگی به ابژه مورد استفاده قرار گیرد، یا شاید او را به خاطر ترک تنبیه کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اجتناب در سبک دلبستگی می تواند خود را به صورت رفتارهای سرد یا دور از ذهن نشان دهد. یک فرد اجتنابی ممکن است خود را مستقل و متکی به خود بداند. در واقعیت، آن ها ممکن است از روابط سالم و تعاملات منظم انسانی فاصله بگیرند. آن ها ممکن است احساس کنند که باید جدایی خود را از شرکا یا اعضای نزدیک خانواده نشان دهند. آن ها ممکن است این کار را با اولویت دادن به جنبه های دیگر زندگی مانند سرگرمی ها، کار و سایر آشنایان انجام دهند.

اگر چه تحقیقات اولیه در مورد سبک های دلبستگی بیشتر بر روی کودکان انجام شده است. تحقیقات بیشتر نشان داده است که دلبستگی ما به مراقبان در دوران کودکی نقش مهمی در سبک های دلبستگی ما در روابط بزرگسالان ایفا می کند.

سبک دلبستگی و مراقبت خود برای حفظ امنیت و اطمینان

چهار سبک دلبستگی چیست؟

به عنوان نوزادان و کودکان، سبک دلبستگی ما به مراقبت خود برای حفظ امنیت و اطمینان از برآورده شدن نیازهایمان عمل می کند. سپس کیفیت آن دلبستگی سبک دلبستگی بزرگسالان ما را مشخص می کند. اگر چه بیشتر روابط بزرگسالان ما مستقیماً به مراقبت جسمانی ما نمی‌پردازد، اما ما نیازهایی داریم که با روابط نزدیکمان برآورده می‌شوند. این نیازها شامل محبت، تایید، صمیمیت، بازی، کار گروهی و حمایت است. تأثیر سبک‌های دلبستگی به‌ویژه در روابط عاشقانه قوی است. زیرا این سبک‌ها از نظر صمیمیت و آسیب‌پذیری بسیار شبیه به اولین روابط ما با مراقبین هستند.

سبک های دلبستگی در روابط

هر سبک دلبستگی بزرگسالی ویژگی های رابطه خاصی را به همراه دارد. به یاد داشته باشید، این ها کلیات هستند، نه موارد اجتناب ناپذیر. با این حال، آگاهی از این الگوها می تواند به ما کمک کند تا ببینیم سبک دلبستگی ما چگونه ممکن است بر روابط ما تأثیر بگذارد.

پیوستگی ایمن

افراد دارای این سبک دلبستگی می دانند که چگونه مرزهای مناسب را حفظ کنند. در حالی که هنوز به طور کامل در شراکت های صمیمی شرکت می کنند. آن ها تمایل دارند با اعتماد به نفس به روابط خود نزدیک شوند. آن ها در مورد روابط خود اضطراب کمی را تجربه می کنند. افرادی که سبک دلبستگی ایمن دارند تمایل دارند به طور موثر در مورد هر موضوعی از جمله موضوعات دشوار ارتباط برقرار کنند. فردی که سبک دلبستگی ایمن دارد، عموماً دیدگاهی خوش بینانه نسبت به روابط خود دارد. در وغ این توانایی را دارد که در مورد خواسته ها و نیازهای خود صحبت کند. آن ها از شریک زندگی خود نیز همین انتظار را دارند.

افرادی که سبک دلبسته شدن ایمن دارند معمولاً ترس کمتری از بودن بدون مشارکت صمیمی دارند، زیرا آن ها به تنهایی هویت قوی دارند.

سبک دلبسته شدن مضطرب-مشغول

چهار سبک دلبستگی چیست؟

افراد دارای این سبک دلبسته شدن معمولاً نسبت به افرادی که دارای سبک دلبسته شدن ایمن هستند، نگران روابط خود هستند. شریک با اضطراب ممکن است نیاز بیشتری به اطمینان و تایید احساس کند. این گاهی اوقات افراد با سبک دلبسته شدن مضطرب-مشغول را به ابداع یا بزرگ‌نمایی درگیری‌ها یا مشکلات در روابط خود سوق می‌دهد. آن ها ممکن است در تمرکز مشترک روی این مسائل احساس امنیت کنند. افرادی که سبک دلبسته شدن مضطرب-مشغولی دارند، اغلب دیدگاه بدبینانه، مضطرب یا پارانوئیدتری نسبت به روابط خود دارند. آن ها ممکن است بیشتر برای از دست دادن شریک زندگی خود بترسند. حتی ممکن است به روش های حسادت آمیز یا مالکانه رفتار کنند.

طرد کننده-اجتناب کننده

افرادی که این سبک دلبسته شدن دارند گاهی اوقات سرد یا دور از بقیه به نظر می رسند. افرادی که دارای سبک دلبسته شدن طردکننده-اجتنابی هستند ممکن است نسبت به تعهد به روابط بسیار محتاط باشند. آن ها ممکن است بگویند که نمی خواهند در یک رابطه باشند. شرکای دارای سبک دلبسته شدن طردکننده-اجتنابی می توانند استقلال خود را از طریق مشغول شدن به سرگرمی ها یا کار نشان دهند. آن ها ممکن است زندگی اجتماعی پرمشغله ای با آشناهایی داشته باشند که شریک عاشقانه آن ها را درگیر نمی کند. فردی که سبک دلبسته شدن طردکننده-اجتنابی دارد بیشتر از افراد دارای سبک های دلبسته شدن منفعل-پرخاشگر است. یا تمایلات خودشیفتگی بیشتری نشان می دهد.

ترسناک-اجتناب کننده

افراد دارای این سبک دلبسته شدن اغلب خود را در روابط پر هرج و مرج می یابند. آن ها ممکن است درگیری داخلی را هم بر سر میل و هم بر سر ترس از روابط صمیمی تجربه کنند. آن ها ممکن است به شدت خواهان مزایای روابط نزدیک باشند، اما ممکن است از هزینه آسیب پذیری و تعهد مورد نیاز نیز بترسند. در یک شراکت صمیمانه، افرادی که سبک دلبستگی ترسناک-اجتنابی دارند، ممکن است به طور همزمان به شریک زندگی خود وسواس داشته باشند. حتی آن ها را از خود دور کنند. ممکن است یک روز محبت کنند و روز دیگر سرد شوند. شرکای دارای سبک دلبسته شدن ترسناک-اجتنابی ممکن است از گم شدن خود در روابط بترسند. آن ها ممکن است بدبین به نظر برسند و برای تعیین مرزهای سالم مشکل دارند.

سبک های دلبسته شدن کودک

چهار سبک دلبستگی چیست؟

محققان بر این باورند که سبک های دلبسته شدن در کودکان عمدتاً تحت تأثیر روابط اولیه آن ها با مراقبان شان است. به نظر می رسد روشی که اولین مراقب کودک نیازهای آن ها را برآورده می کند، بیشترین تأثیر را در ایجاد سبک های دلبستگی آن ها دارد. یک کودک باید تمام نیازهای جسمی و عاطفی خود را به سرعت، به طور کامل و قابل اعتماد برآورده کند. این برطرف کردن نیاز های جسمی و عاطفی می تواند یک دلبستگی ایمن با مراقبت از خود را ایجاد کند.

 

منابع
وبسایت betterhelp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا