کارکرد مغز چگونه بهتر می شود؟ 

کارکرد مغز هر انسانی ممکن است در برخی زمان ها کمتر از حالت ایده‌آل یک شخص دیگر باشد. از این رو همیشه روش های وجود دارد که کارکرد مغز شما را بهبود می بخشد. یکی از روش های کمک کننده استفاده از مهارت ها و تکنیک هایی مثل مطالعه و انجام ورزش هایی مثل یوگا است. یک سری چیزها هم باعث آسیب به کارکرد مغز می شود مانند مصرف دخانیات و اعتیاد به مصرف مواد مخدر

در دنیای پر رقابت و مملو از اطلاعات، مغز ما باید بتواند با هر نوع فرآیندی خودش را وقف دهد. همه می خواهند مغزشان سریع‌تر پردازش کند، اطلاعات بیشتری را به خاطر بسپارد یا نتواند راه‌حل‌های سخت برای مشکلات پیچیده ارائه دهد؟ مغز ما کم و بیش وجود و کیستی ما را تعریف می کند. پس چگونه می‌توانیم مغزمان را بهتر، سریع‌تر و کارآمدتر کنیم؟

چند عادت برای بهبود کارکرد مغز

در این‌جا هفت عادت وجود دارد که به بهبود عملکرد مغز کمک می کنند:

به طور منظم ورزش کنید

ورزش باعث افزایش جریان خون، سلامت قلب و ترشح هورمون ها و پروتئین های مفید در بدن شما می شود. این هورمون‌ها و پروتئین‌ها از نورون‌های شما، که سلول‌هایی هستند که بیشتر مغز شما را تشکیل می‌دهند، محافظت می‌کنند. در واقع آن‌ها را تشویق به تکثیر و ایجاد ارتباطات جدید می‌کنند. مطالعات نشان دادند که ورزش به شما کمک می کند سریع تر یاد بگیرید و اطلاعات بیشتری را به خاطر بسپارید. ورزش به مغز شما کمک می کند سریعتر و کارآمدتر کار کند.

 خواب خوب برای کارکرد مغز

خواب خوب شبانه می تواند به شما کمک کند تا تجربیات و آموخته هایی را که در طول روز تجربه کردید ادغام کنید و حفظ اطلاعات را افزایش دهید. مغز شما رویدادهای روز را دوباره حفظ می کند و کمک می کند تا آن‌ها را در طول خواب به حافظه متعهد کنید. کمبود خواب عملکرد مغز را مهار می کند و تفکر و توانایی شما را برای بازیابی خاطرات کند می کند. خوابیدن به شما کمک می کند تا احساس شادابی کنید و روی حل مشکلات پیچیده بدون مه خستگی ذهنی تمرکز کنید.

تمرکز بر یک کار در یک زمان

شما می توانید یک کار را خیلی خوب انجام دهید. هر بار روی یک کار تمرکز کنید می توانید قبل از اینکه به سراغ مشکل بعدی بروید، از پتانسیل کامل مغز خود برای حل آن مشکل استفاده کنید. انرژی ذهنی خود را برای بهبود کارکرد مغز بین چند چیز تقسیم نکنید. در عوض روی یک کار تمرکز کنید تا همه چیز را حذف کنید تا زمانی که به انجام برسد. به این ترتیب، می توانید تلاش های مغز خود را برای بهترین نتیجه به حداکثر برسانید.

حفظ انگیزه برای بهبود کارکرد مغز

انگیزه زیاد به محدود کردن حواس پرتی و حفظ تمرکز بر روی هدف کمک می کند. زمانی که احساس دلسردی می کنید به موسیقی انگیزشی گوش دهید. یک سخنرانی انگیزشی از فیلم مورد علاقه خود تماشا کنید تا به شما کمک کند انرژی خود را بالا ببرید. هر کاری که لازم است انجام دهید تا کارکرد مغز خود را بالا نگه دارید و برای تکمیل کار یا حرکت به سمت هدف خود تلاش کنید. اگر در کار خود به استراحت نیاز دارید، برخیزید و کمی پیاده روی کنید تا ذهن خود را پاک کنید. گاهی اوقات، یک شروع تازه واقعاً همان چیزی است که برای کارکرد مغز به آن نیاز دارید.

حواس پرتی و اطلاعات اضافی را محدود کنید

این روزها ما در محاصره اطلاعات هستیم و به راحتی می توان با رسانه های اجتماعی یا اخبار منحرف شد. هنگامی که باید در حال کار یا فکر کردن به چیز دیگری باشید، با تماشای ویدیوها یا خواندن مقالات به راحتی می توان از مسیر منحرف شد. وقتی روی پروژه خود کار می کنید، سعی کنید حواس پرتی های بیرون را محدود کنید. وای فای خود را خاموش کنید، تلویزیون خود را خاموش کنید و روی کاری که انجام می دهید تمرکز کنید. محدود کردن حواس‌پرتی به حفظ تمرکز و حفظ کارکرد مغز شما کمک می‌کند تا آن انرژی را برای پردازش اطلاعات غیر ضروری هدر دهید.

بازی های پازل و چالش برانگیز را انجام دهید

در اوقات فراغت خود، بازی های معمایی چالش برانگیز را امتحان کنید که نیاز به تفکر خلاق و تمرکز شدید دارد. این نوع بازی ها می توانند توانایی های ذهنی ما را افزایش دهند و راه حل های خلاقانه برای مشکلات دشوار را تشویق کنند. این نوع بازی‌ها همچنین مهارت‌های تغییر وظایف شما را بهتر می‌کنند و توانایی شما را برای سازگاری با موقعیت‌ها و مشکلات جدید افزایش می‌دهند

بازی های چالش برانگیز مغز شما را به تفکر خلاق تر، سریع تر تفکر و پردازش بهتر اطلاعات سوق می دهد. بازی ها می توانند در حفظ سلامت مغز و حتی پیشگیری از بیماری هایی مانند بیماری آلزایمر نقش اساسی داشته باشند.

برای بهبود کارکرد مغز استرس خود را مدیریت کنید

استرس می تواند به شدت توانایی تفکر شما را مهار کند. با مدیریت خوب استرس، استقامت و توانایی مغز خود را برای تفکر در هنگام تحت فشار افزایش می دهید. مطمئن شوید که در طول هفته زمانی را برای استراحت یا کاهش استرس برای خود اختصاص دهید. ماساژ بگیرید، به پیاده روی در پارک بروید

با مدیریت استرس، ترشح کورتیزول را محدود می کنید که می تواند بخشی از حافظه کوتاه مدت مغز شما را از بین ببرد. استرس فوری همچنین با ترشح هورمون‌ها و آماده‌سازی شما برای جنگیدن یا فرار، توانایی شما در کارکرد مغز را کاهش می‌دهد. این هورمون‌ها همچنین می‌توانند واکنش‌های احساسی مانند خشم یا ترس را برانگیزند که توانایی شما را برای تفکر واضح کاهش می‌دهد

افزایش سن و کارکرد مغز

تغییرات در بدن و مغز شما با افزایش سن طبیعی است. با این حال، کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به جلوگیری از هر گونه کاهش حافظه و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر یا سایر زوال عقل‌ها انجام دهید

به طور منظم ورزش کنید

ورزش فواید شناخته شده زیادی دارد و به نظر می رسد که فعالیت بدنی منظم برای مغز مفید است. مطالعات تحقیقاتی متعدد نشان می دهد که افرادی که از نظر جسمی فعال هستند کمتر در معرض کاهش عملکرد ذهنی خود قرار دارند و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمتر است. ما معتقدیم که این مزایا نتیجه افزایش جریان خون در مغز شما در طول ورزش است. همچنین با کاهش طبیعی ارتباطات مغزی که در طول پیری اتفاق می‌افتد مقابله می‌کند و در واقع برخی از مشکلات را معکوس می‌کند.

سعی کنید چند بار در هفته به مدت 30 تا 60 دقیقه ورزش کنید. شما می توانید راه بروید، شنا کنید، تنیس بازی کنید یا هر فعالیت هوازی متوسط ​​دیگری که ضربان قلب شما را افزایش می دهد.

زیاد بخوابید تا کارکرد مغز بهتری داشته باشید

خواب نقش مهمی در سلامت مغز شما دارد. برخی تئوری ها وجود دارد که نشان می دهد خواب به پاکسازی پروتئین های غیرطبیعی در مغز کمک می کند. همچنین خاطرات را تثبیت می کند، که حافظه کلی و سلامت مغز شما را تقویت می کند.

چند ساعت خواب باعث بهبود کارکرد مغز می شود؟

مهم است که سعی کنید هفت تا هشت ساعت متوالی در شب بخوابید، نه خواب پراکنده دو یا سه ساعته. خواب متوالی به مغز شما این فرصت را می دهد تا خاطرات خود را به طور موثر تثبیت و ذخیره کند. آپنه خواب برای سلامت مغز مضر است و ممکن است دلیلی باشد که ممکن است برای ساعت‌های متوالی بخوابید. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده مشکوک به آپنه خواب هستید، با مشاور خود صحبت کنید.

رژیم غذایی داشته باشید.

رژیم غذایی شما نقش زیادی در سلامت مغز شما دارد. گوشت قرمز و نمک بسیار کمتری نسبت به یک رژیم غذایی معمولی دارد. مطالعات نشان می دهد افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند نسبت به افرادی که از رژیم غذایی پیروی نمی کنند کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه کدام بخش از رژیم غذایی بیشترین تأثیر را بر عملکرد مغز شما دارد، مورد نیاز است. با این حال، ما می دانیم که اسیدهای چرب امگا سه موجود در روغن زیتون و سایر چربی های سالم برای عملکرد صحیح سلول های شما حیاتی هستند. به نظر می رسد خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را کاهش می دهد و تمرکز ذهنی و کاهش زوال شناختی را در افراد مسن افزایش می دهد.

برای بهبود کارکرد مغز از نظر ذهنی فعال بمانید

مغز شما شبیه به یک ماهیچه استباید از آن استفاده کنید وگرنه آن را از دست می دهید. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای حفظ شکل مغز خود انجام دهید. مانند انجام جدول کلمات یا سودوکو، خواندن کتاب یا چیدن یک پازل. بنابراین فعالیت های مختلف را برای افزایش اثربخشی ترکیب کنید.

برنامه‌های پولی اموزش مغز اغلب نمی‌توانند کارکرد مغز را پیشرفته کنند یا روی مهارت‌های به خاطر سپردن تمرکز کنند که در زندگی روزمره مفید نیستند. مغز شما می تواند از طریق خواندن یا به چالش کشیدن خود با پازل به همان اندازه تمرین خوبی داشته باشد. در نهایت، زیاد تلویزیون تماشا نکنید. زیرا این یک فعالیت غیرفعال است و باعث تحریک مغز شما نمی شود.

سخن آخر

مغز انسان توانایی ها و قابلیت‌های بساری دارد. اما امروزه به علت وجود اینترنت و بسیاری از امکانات رفاهی افراد کمتر به دنبال بهبود کارکرد مغز خود هستند. امروز ما در این مقاله چندین عادت که باعث بهبود کارکرد مغز می شود را توضیح دادیم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا