چیزهایی که نشان می‌دهد کسی به خاطر بی توجهی احساسی گناهکار است

بی توجهی احساسی نوعی از فرآیند های مختلف در روابط است که ممکن است از طرف مرد یا زن اتفاق بیفتد. متاسفانه امروزه بسیاری از زوجین فقط به علت عادت در کنار هم زندگی می کنند. این اتفاق یعنی که بی توجهی احساسی در بین زوجین بیشتر به نظر می رسد. اما مسئله مهم این است که سوء استفاده از خودشیفتگی در بین رفتار هیچ کس وجود نداشته باشد. البته روان شناسان برای هر نوع رفتاری یا اختلالی راه حل مختلفی را ارائه می دهند.

یکی از این اختلالات که قبلاً هم در مورد آن با شما صحبت کردیم خود شیفتگی است. خود شیفتگی در روان شناسی برای افرادی گفته می شود که علائم آن را داشته باشند. بنابراین با یک یا دو نمونه از علائم نمی توان گفت که یک فرد خودشیفته است یا خیر. خودشیفتگی می تواند به علت های گوناگون از کودکی تا بزرگسالی وجود داشته باشد. بی توجهی احساسی یکی از ویژگی های رفتاری در افراد مختلف است.

ویژگی های مختلف در افراد و سوء استفاده و بی توجهی احساسی

این ویژگی ها می تواند از ابتدا در فرد وجود داشته باشد یا این که به علت دلایل دیگری اتفاق بیفتد. هر فردی باید بداند که رفتار ها به گونه ای است که در زندگی همه اتفاق می افتاد اما قابل کنترل است. کنترل این افکار از طریق خود فرد و روان شناسان انجام می شود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چیزهایی که نشان می‌دهد کسی به خاطر بی توجهی احساسی گناهکار است، صحبت کنیم.

سوء استفاده و بی توجهی احساسی به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود

شخصیت به عنوان روشی برای احساس تفکر و رفتار تعریف می شود که فرد را از دیگران متفاوت می کند. تحت تأثیر تجارب و موقعیت های زندگی، محیط و خصوصیات ارثی است. اختلالات شخصیتی گروهی از شرایط بهداشت روان است که با الگوهای ناسالم احساس، تفکر و رفتار مشخص می شود. این رفتارها و تجربیات غالباً با انتظارات فرهنگی که فرد مبتلا در آن زندگی می کند متفاوت است.

درک خودشیفتگی و بی توجهی احساسی

کلمه خودشیفتگی از داستان یک جوان اسطوره ای یونانی به نام نارسیسوس گرفته شده است. این شخص توسط خدایان نفرین شده و عاشق انعکاس خود شده است. او انعکاس خود را در آب های بهار تحسین می کرد تا این که دیگر نتوانست از پس عاطفه دیگران برآید که زیبایی او را نمی دانند و سرانجام خود را کشت. بر خلاف افراد دیگر، که می دانند زیبا هستند، شخصی که خودشیفته است لزوماً نباید زیبا باشد تا باور کند که او زیبا است.

سوء استفاده از خودشیفتگی و بی توجهی احساسی

سوء استفاده از خودشیفتگی نوعی سوء استفاده عاطفی است که در آن فرد آزارگر فقط به خودش اهمیت می دهد. و ممکن است از کلمات و اعمال برای دستکاری رفتار و حالت عاطفی شریک زندگی خود استفاده کند. اثرات سوء استفاده از خودشیفتگی بسته به مدت زمانی که فرد می تواند این نوع روابط را تحمل کند می تواند متفاوت باشد. این اثرات از خفیف تا شدید متغیر است. برخی از بازماندگان بهبود می یابند در حالی که برخی دیگر ممکن است آسیب مادام العمر داشته باشند.

خودشیفتگی چیست؟

اختلال شخصیت خودشیفته (NPD) یک الگوی پایدار از تجربه و رفتار درونی است که با خود محوری، فقدان همدلی و احساس اغراق آمیز اهمیت دادن به خود مشخص می شود.

چیزهایی که نشان می‌دهد کسی به خاطر  بی‌توجهی احساسی گناهکار است

بی توجهی عاطفی به عنوان قرار گرفتن در یک موقعیت رابطه ای مشخص می شود که نیازهای شما برای محبت نادیده گرفته می شود. این آسیب ممکن است ابتدا در دوران کودکی شما اتفاق افتاده باشد. اما هنوز هم روی شما تاثیر می گذارد. ممکن است دچار بی توجهی احساسی از خود شده باشید.

چند نشانه که شما را مقصر بی توجهی احساسی عاطفی می داند

در این جا چند مورد وجود دارد که اگر شما با نادیده انگاشتن عاطفی خود دست و پنجه نرم می کنید، آشکار می شود.

احساس می کنید با دیگران متفاوت هستید

آسیب روانی در کودکی می تواند شما را در بزرگسالی تحت تاثیر قرار دهد. ممکن است احساس کنید که مشکلی با شما اشتباه است، که با دیگران متفاوت هستید. ممکن است دلیل آن را نفهمید، اما این حس عمیق منحصر به فردی شما را آزار می دهد و باعث می شود احساس کنید نسبت به دیگران پست تر هستید.

خود بی توجهی احساسی منجر به توخالی یا بی حسی درون می شود

احساس بی حسی از نظر عاطفی نیز مشخصه فردی است که غفلت عاطفی را تجربه کرده است. ممکن است به طور کلی کمبود احساسات یا احساس انزوا از دنیا داشته باشید. محققان پیشنهاد می‌کنند که در محیط‌هایی که غفلت عاطفی وجود دارد، رشد مهارت‌های عاطفی معمولی کاهش می‌یابد. این باعث ایجاد الگویی از واکنش‌های احساسی کم‌رنگ می‌شود. توصیف بی حسی عاطفی برای افرادی که آن را تجربه نکرده اند دشوار است. مثل این است که در خلاء باشید و همه چیز در اطراف شما خالی باشد. یکی از عوارض این بی توجهی احساسی افسردگی است. این احساس می تواند باعث کناره گیری شما از اطرافیانتان شود.

عزت نفس پایین

عزت نفس پایین می تواند ناشی از بی توجهی عاطفی به خود باشد. علائم عزت نفس پایین عبارتند از:

  • بیشتر روی نکات منفی خود تمرکز کنید تا دستاوردهایتان
  • تاکید دیگران بر این که خیلی بهتر از شما هستند
  • انتقاد شدید از خود
  • غمگینی، اضطراب یا احساس شرمندگی

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اگر با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کنید، یا در محل کار یا مدرسه با روابط خود دست و پنجه نرم می کنید و اگر کسی شما را ناراحت کند یا از شما انتقاد کند، بسیار عصبانی می شوید. وقتی این اتفاق می افتد، تمایل دارید از افراد و فعالیت ها کناره گیری کنید.

خود نادیده انگاشتن عاطفی منجر به یک ذهنیت کمال گرا می شود

کمال گرایی تمایل به تعیین استانداردهایی دارد که آنقدر بالا هستند که نمی توانید آن ها را برآورده کنید، یا فقط در صورتی می توانید آن‌ها را برآورده کنید که سخت کار کنید. شما معتقدید که هر چیزی که کمتر از معیار کمال شما باشد، بیهوده تر است. شما با بی توجهی احساسی خود مبارزه می کنید. اشتباه در ذهن شما یک شکست است. یا، به عنوان یک کمال گرا، ممکن است باور داشته باشید که هرگز اشتباه نمی کنید. اگر اعتراف کنید که اشتباه کرده اید، به این معنی است که برای خود و دیگران ناامید شده اید. کمال گرایی طاقت فرسا است و با گذشت زمان احساس می کنید که قادر به انجام هیچ کاری نیستید.

به راحتی غرق حرف های دیگران می شوید

وقتی با خود بی توجهی عاطفی دست و پنجه نرم می کنید، به راحتی غرق در زندگی می شوید. احساس غرق شدگی مثل یک موج غول پیکر به شما برخورد می کند. چیزهای استرس زا باعث می شوند که شما خاموش شوید و نتوانید زندگی خود را مدیریت کنید. یا ممکن است زمانی که احساس می کنید تحت فشار هستید تحریک پذیر یا عصبانی شوید و به اطرافیان خود سرزنش کنید. سایر علائم احساس گیجی به دلیل غفلت عاطفی شامل موارد زیر است:

  • شک
  • وحشت
  • درماندگی
  • گریان
  • نگرانی بیش از حد

ناتوانی در درخواست کمک یا حمایت از دیگران

اگر با نادیده انگاشتن موارد عاطفی خود بزرگ شده اید، برای شما مشکل است که برای حمایت یا مراقبت به دیگران وابسته باشید. از درخواست کمک اجتناب می کنید زیرا تصور می کنید مردم شما را ناامید خواهند کرد. اگر به دنبال حمایت باشید، می ترسید که نیازهای شما نادیده گرفته شود. این چشم انداز برای شما وحشتناک است زیرا این همان چیزی است که در جوانی برای شما اتفاق افتاده است.

ناتوانی در بیان احساسات

نادیده گرفتن عاطفی از خود باعث می شود احساس کنید که نمی توانید احساس خود را بیان کنید. برای توصیف احساسات خود از کلمات تک بعدی کوتاه و تقریباً کودکانه استفاده خواهید کرد

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این واژگان عاطفی محدود مشخصه درک نکردن آنچه در قلب شما می گذرد است. بیان احساسات خود به دیگران برای شما گیج کننده است. وقتی ناراحت هستید، ترکیبی از سردرگمی و ناامیدی را احساس می کنید، زیرا توصیف آنچه در درون شما می گذرد بسیار سخت است.

نسبت به طرد شدگی بسیار حساس است

طرد شدگی چیزی نیست که همه از آن لذت ببرند، اما برخی افراد مستعد طرد شدگی هستند. اگر در کودکی بی توجهی احساسی را تجربه کرده اید، ممکن است نسبت به طرد شدن بسیار حساس باشید. حساسیت شما ریشه در ترس از طرد شدن دارد. ممکن است انتظار رد شدن داشته باشید. به همین دلیل، شما همیشه منتظر کسی هستید که شما را دوست نداشته باشد. حتی ممکن است افراد را از خود دور کنید تا از طرد شدن خود محافظت کنید. به علاوه، این چرخه پیچیده ای است که شما به عنوان یک بزرگسال در خود می بینید، حتی اگر دیگران سعی کنند آن را به شما گوشزد کنند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا