چگونه گوشی‌های هوشمند در کلاس درس حواس پرتی ایجاد می‌کنند؟

تحصیل دانش آموزان و نحوه درس خواندن درست به عوامل مختلفی بستگی دارد. گاهی اوقات دانش آموزان با کوچک ترین چیزی دچار حواس پرتی می شوند. معلمان و همچنین روان شناسان راه حل های مختلفی را برای برنامه ریزی درسی ارائه داده اند. در جهانی که زندگی می کنیم باید برای زندگی خود تلاش کنیم. گاهی اوقات ممکن است شکست بخوریم. شکست خوردن نباید به این معنا باشد که شما در طول زندگی ناامید باشید.

در سال تحصیلی جدید که احتمال برداشته شدن محدودیت ها وجود دارد برنامه ریزی و تعیین اهداف مهم است. خانواده ها باید بتوانند با مدیریت و برنامه ریزی امروزه روان شناسی می گوید که هر کس اهداف دقیق تری داشته باشد و برای آن تلاش کند موفق تر خواهد بود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه گوشی‌های هوشمند در کلاس درس حواس پرتی ایجاد می‌کنند؟

پیشرفت تحصیلی و حواس پرتی در کلاس های درس

چگونه گوشی‌های هوشمند در کلاس درس حواس پرتی ایجاد می‌کنند؟

در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر این نکته را باید بدانید که تلاش کافی می تواند باعث پیشرفت فعالیت شما هم بشود. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه گوشی‌های هوشمند در کلاس درس حواس پرتی ایجاد می‌کنند؟ صحبت کنیم.

نبرد معلمان با حواس پرتی ناشی از گوشی های هوشمند

بیشتر معلمان دبیرستان و حتی راهنمایی در یک نبرد دائمی با گوشی های هوشمند و سایر دستگاه ها برای جلب توجه در کلاس درس هستند. دانش‌آموزان در حال یافتن راه‌هایی برای ارسال پیامک، وبگردی و پست کردن عکس در رسانه‌های اجتماعی هستند. در حالی که معلم در حال آموزش است. آن ها وسایل خود را در کنار خود، یا در جاهای مخفی در کیف خود پنهان می کنند. نتیجه نهایی این است که آن ها در بیشتر مواقع فقط به صورت نامنظم در کلاس حضور دارند.

بررسی اجمالی در ارتباط با حواس پرتی

یک مطالعه جدید نشان داد که دانشجویان کالج نیز بیشتر از همیشه وقت خود را صرف استفاده از گوشی های هوشمند و سایر دستگاه های خود می کنند. در واقع، این مطالعه نشان داد که دانش‌آموزان به طور متوسط ​​بیش از 11 بار در روز تلفن‌ها و سایر دستگاه‌های خود را چک می‌کنند. در عوض، آن ها تا 20 درصد از زمان کلاس خود را صرف پیامک، ایمیل، وبگردی، بررسی رسانه های اجتماعی و حتی بازی می کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

آن ها به وضوح مشکلی در این رفتارها نمی بینند. نزدیک به 30 درصد از دانش‌آموزان گفتند که می‌توانند از دستگاه‌های دیجیتالی خود بدون حواس‌پرتی از یادگیری خود استفاده کنند. همچنین بیش از یک چهارم از آن ها گفتند که اگر می‌خواهند از تلفن هوشمند یا دستگاه دیگری در حین برگزاری کلاس استفاده کنند، انتخاب خودشان است.

آیا داشتن گوشی های هوشمند مزایا دارد؟

به همین ترتیب، بسیاری از دانش‌آموزان مورد بررسی احساس می‌کردند که مزایای استفاده از دستگاه‌های دیجیتال برای مقاصد غیرکلاسی بیشتر از هرگونه مزاحمتی است که در کلاس ایجاد می‌کنند. و بیش از 11 درصد از افراد مورد بررسی احساس کردند که نمی توانند خود را از استفاده از دستگاه هایشان باز دارند.

استفاده از گوشی هوشمند و نمرات پایین تر به علت حواس پرتی

مطالعات کمی وجود دارد که تلفن های هوشمند و سایر دستگاه ها می توانند حواس دانش آموزان را در کلاس های درس پرت کنند. تحقیقات جدیدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از وسایل الکترونیکی در کلاس حتی می تواند نمرات دانش آموزان را کاهش دهد. در مطالعه‌ای که در مجله روانشناسی تربیتی منتشر شد، محققان به نتایجی رسیدند. این که از 118 دانشجوی سطح بالای مورد مطالعه، دانش‌آموزانی که لپ‌تاپ و تلفن‌های همراه خود را برای مقاصد غیرکلاسی باز کرده‌اند، حواس پرتی بیشتری در کلاس تجربه کرده اند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

این نمره های درسی می تواند تفاوت بین قبولی و رد شدن برای برخی از دانش آموزان باشد. حتی دانش‌آموزانی که در همان کلاس در درس های مختلف بهترین نمره را کسب کردند دچار مشکل می شوند. چرا که با وجود این که در طول کلاس از یک دستگاه استفاده می‌کردند، نمره کمتری کسب کردند. محققان حدس می زنند که این به احتمال زیاد به دلیل حواس پرتی توسط دیگران با استفاده از دستگاه های الکترونیکی است.

تاثیر گوشی های هوشمند و حواس پرتی بر امتحانات مهم دانش آموزان

همچنین توجه به این نکته مهم است که در حالی که داشتن یک موبایل هوشمند نمرات درس را در حالت عادی پایین نمی آورد، امتحان پایان ترم را تا 5٪ یا نیم نمره کاهش می دهد. این یافته ها نشان می دهد که تأثیر اصلی توجه در کلاس درس بر حفظ طولانی مدت عدم استفاده از گوشی های هوشمند است.

در همین حال، مطالعه دیگری که توسط دانشگاه استنفورد انجام شده است نشان می‌دهد که انجام چندوظیفه‌ای شدید کارایی انجام یک کار مشخص را کاهش می‌دهد. نتیجه در این جا این است که تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی می‌توانند توانایی دانش‌آموز را برای تفکر تا حد کامل کاهش دهند.

چرا حواس پرتی بر یادگیری تأثیر می گذارد؟

طبق کتاب «ذهن پریشان: مغزهای باستانی در جهان با فناوری پیشرفته»، دانش‌آموزان معمولا هدفی را دنبال می‌کنند که واقعاً برایشان مهم است. ممکن است چیزی مانع تلاش آن ها برای رسیدن به هدف شود، بنابراین حواس پرت می‌شوند. این همان چیزی است که وقتی از گوشی های هوشمند در کلاس درس استفاده می‌شود، اتفاق می‌افتد.

توجه دانش‌آموزان بین دو وظیفه تقسیم می‌شود: آن چه معلم می‌خواهد آموزش دهد و آن چه دانش‌آموز در تلاش است با گوشی های هوشمند انجام دهد. نتیجه این است که موارد کمتری در رابطه با این دو کار می‌توانند فراخوانی یا حفظ شوند.

درک حواس پرتی بین دانش آموزان

راه دیگر برای درک حواس پرتی، نگاهی به تحقیقات انجام شده توسط آدام آرون، عصب شناس از دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو و محقق فوق دکتری، یان وسل است. آن ها دریافتند که سیستم مغزی که در قطع یا توقف حرکت در بدن ما نقش دارد، شناخت را نیز مختل می کند. این ناحیه از مغز زمانی درگیر می شود که به دلیل یک رویداد غیرمنتظره بخشی از ذهن را تغییر می دهد. این می تواند همانند پاک کردن یک پیام متنی، آن چه را که فکر می کردید (یا آنچه معلم تدریس کرده) پاک می کند. این عملکرد مغز زمانی که انسان با خطر مواجه می شد و نیاز به تمرکز بر آن چه در آن لحظه اتفاق می افتاد، نقش مهمی ایفا می کرد. اما با وجود پیشرفت تکنولوژی، این عملکرد مغز می تواند تاثیر منفی داشته باشد.

راه حل ها برای حواس پرتی

اکثر مربیان موافقند که، ممنوع کردن گوشی های هوشمند از کلاس درس درست نیست. ممنوعیت فناوری  برای دنیایی که ما در آن زندگی می کنیم بیهوده است. حتی می تواند به طور ناخواسته دانش آموزانی را که دارای امکاناتی هستند که برای شرکت در کلاس به آن دستگاه ها نیاز دارند، متمایز کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در عوض، معلمان، و همچنین دانش آموزان، باید شیوه های خود را تغییر دهند. معلمان باید خود را با شرایط وفق دهند.  این یک واقعیت است که گوشی های هوشمند و سایر دستگاه ها برای استفاده دانش آموزان این جا هستند. به همین ترتیب، آن ها باید بدانند که دلیل شماره یک دانش‌آموزان برای روشن کردن دستگاه‌هایشان در کلاس خستگی است.

دانش‌آموزان باید بدانند که گوشی های هوشمند در طول کلاس بر یادگیری آن ها تأثیر می‌گذارد

در همین حال، دانش‌آموزان باید بدانند که دستیابی به گوشی هوشمند در طول کلاس بر یادگیری کلی آن ها تأثیر می‌گذارد.  در حالی که ممکن است هنوز هم بتوانند در امتحان های ساده یا میان ترم قبول شوند. اما وقتی نوبت به امتحانات نهایی یا تست های استاندارد می رسد، آنقدر اطلاعات را که اگر از گوشی هوشمند خود در کلاس استفاده نمی کردند، حفظ نمی کنند. در نتیجه، دانش‌آموزان باید بیاموزند که چگونه در استفاده از فناوری در کلاس درس خود برنامه ریزی کنند.

با فرزند خود درباره حواس پرتی به خاطر گوشی های هوشمند صحبت کنید

اگر دانش‌آموزی دارید که به گوشی‌های هوشمند اعتیاد دارد، ممکن است بخواهید در مورد این که چگونه استفاده از تلفن همراه در کلاس می‌تواند بر نمرات او تأثیر بگذارد، بحث کنید. علاوه بر این، ممکن است بخواهید برخی از قوانین اساسی در مورد استفاده از فناوری ایجاد کنید. با شروع زودهنگام، می‌توانید مهارت‌های خودتنظیمی خوبی را در نوجوانان خود ایجاد کنید. به طوری که وقتی آن ها سال اول دانشگاه هستند، کمتر وسوسه شوند که وقتی یک سخنرانی خسته‌کننده می‌شود، از تلفن همراه خود استفاده کنند.

بازگشت به مدرسه یک فرصت خوب برای فرزندان

این کار باعث می شود تا بتواند در طول سال اهداف خود را تعیین کند. انجام این کار می تواند به دانش آموزان در موفقیت در مدرسه و تعیین اهداف مناسب برای پیشرفت تحصیلی کمک کند.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا