چگونه سیستم پیشگیری از قلدری در بین کودکان خود را راه اندازی کنید؟

قلدری یکی از مسائلی است که در دنیای امروزی بسیار مورد بحث‌ است. خیلی ها علت آن را در ژنتیک یا خانواده می دانند. اما همیشه نمی توانیم بگوییم که افراد به خاطر این مسائل دچار قلدری می شوند. گاهی اوقات رفتار خود فرد باعث ایجاد شخصیت بد می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند. یکی از این اختلالات قلدری است.

خیلی از ما دوستانی داشتیم که این اختلال را در خود داشته اند. قلدری در کلاس درس موضوع امروز ما است. عصبانیت اگر ادامه داشته باشد می تواند آسیب های زیادی به افراد برسانند. یکی از این آسیب ها می تواند مشکلات روانی باشد. عصبانیت را می توان از طریق راه های مختلفی حل شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه سیستم پیشگیری از قلدری خود را راه اندازی کنید؟

برای مثال ممکن است یک روان شناس برای یک فرد راه های مختلفی مثل تمرین با خود یا استفاده از وسایل مخصوص برای کاهش عصبانیت استفاده کند. برای مثال در یک فرد عصبانیت فقط در زمان های اتفاقات ناگوار ایجاد می شود. در افراد دیگر ممکن است این عصبانیت به شیوه های دیگری ایجاد شود. برای مثال ممکن است فرد در تمام مدت عصبانیت را داشته باشد. حال گاهی اوقات همین عصبانیت تبدیل به رفتار قلدری خواهد شد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه سیستم پیشگیری از قلدری خود را راه اندازی کنید؟ صحبت کنیم.

قلدری هر روز در مدارس سراسر کشور اتفاق می افتد

چگونه سیستم پیشگیری از قلدری در بین کودکان خود را راه اندازی کنید؟

قلدری هر روز در مدارس سراسر کشور اتفاق می افتد. بعضی روزها آن را خواهید دید و بعضی روزها نمی بینید. اما زمانی که دقیقاً در مقابل  فرایند قلدری  توسط یک دوست صمیمی رخ می دهد، باید کاری در مورد آن انجام دهید. برای جلوگیری از قلدری تشویق به مهربانی و احترام به دوست خود را مدیون او هستید.

چرا مداخله برای سیستم پیشگیری از قلدری مهم است؟

گذشته از این واقعیت که قلدری اشتباه است، قلدری همچنین به همه کسانی که درگیر هستند آسیب می رساند. نه تنها قربانی تحت تأثیر قرار می گیرد، بلکه دوست شما که قلدری می کند نیز پیامدهای سلامت روانی را تجربه می کند. قلدری حتی برای کسانی که شاهد آن هستند باعث آسیب روانی می شود. به همین دلیل، به نفع همه است که وقتی شاهد زورگویی یکی از دوستان به دیگری هستند، مداخله کنند.

تحقیقات نشان می دهد که بیشتر تلاش ها برای مداخله و جلوگیری از یک حادثه قلدری موفقیت آمیز است.

در واقع، قلدرها روی این حساب می کنند که شاهدان ساکت باشند و چیزی در مورد رفتارشان نگویند. حتی ممکن است انتظار داشته باشند که تماشاگران به قربانی بپیوندند یا به او بخندند. اما شما باید برای جلوگیری از قلدری رفتار تو را گزارش دهید.

تشدید خشونت و قلدری در مدارس چگونه است؟

همان طور که می دانید خشونت در مدارس تشدید می شود. بنابراین نیاز ما به یک سیستم پیشگیری از قلدری که محیط مدرسه ای امن و صلح آمیز ایجاد می کند نیز بیشتر می شود. با این حال، ایجاد چنین سیستمی می تواند برای مربیان و دانش آموزانی که علاقه مند به حذف قلدری در مدرسه هستند دشوار است. ممکن است شما یک مربی، والدین یا دانش آموز باشید که علاقه مند به ایجاد سیستم پیشگیری از قلدری خود هستید.  در این جا چند نکته وجود دارد که برای سیستم پیشگیری از قلدری کمک می کند.

بفهمید که جامعه شما به چه چیزی نیاز دارد

چگونه سیستم پیشگیری از قلدری در بین کودکان خود را راه اندازی کنید؟

هر طرح برنامه ای برای هر مدرسه ای مناسب نیست. به عنوان مثال، بیایید تصور کنیم که سیستم پیشگیری از قلدری خود را بر اساس برنامه مدرسه دیگری که خشونت فیزیکی را هدف قرار می دهد، قرار داده اید. اگر چه این یکی از حوزه‌هایی است که باید برای از بین بردن قلدری آن را هدف قرار دهید. ممکن است این نوع سیستم پیشگیری از قلدری کافی نباشد که مدرسه شما باید آن را ریشه‌کن کند. شاید مدرسه شما با قلدری کلامی مشکل داشته باشد. شاید مدرسه شما با افزایش قلدری جنسی رو به رو باشد.

مدرسه شما با هر مشکلی که دارد، نیازمند برنامه ای است که آن مشکل را هدف قرار دهد. نه این که سعی کنید برنامه خود را از سیستم مدرسه دیگری تقلید کنید.

قبل از این که برنامه خود را راه اندازی کنید شروع به جلب علاقه کنید

یک سیستم پیشگیری از قلدری به اندازه حمایت از آن خوب است. اگر تمام تلاش خود را صرف ساختن یک برنامه کنید، اما آن را به خوبی تبلیغ نکنید، فایده‌ای ندارد. یا از قبل افراد زیادی در آن حضور نداشته باشید، برنامه شکست خواهد خورد و باید از نقطه اول شروع کنید. هنگامی که برای اولین بار شروع به انجام تحقیقات و ایجاد برنامه خود می کنید، نکاتی را بدانید. ابتدا مطمئن شوید که به سایر والدین، معلمان و دانش آموزان اطلاع دهید. آن ها بازخورد و پشتیبانی زیادی برای ارائه به شما خواهند داشت تا زمانی که برنامه شما در نهایت آماده شد، بتوانید راه اندازی موفقی داشته باشید.

بر تمام جنبه های قلدری تمرکز کنید

قلدری فقط در مدرسه اتفاق نمی افتد. برخی از دلایل خانوادگی منجر به قلدری می شود و پیامدهای زیادی پس از وقوع قلدری رخ می دهد. اگر تصمیم بگیرید که بر خود قلدری تمرکز کنید، همچنان مسائل کلیدی را که باعث رفتار و آسیب دانش آموزان پس از قربانی شدن آن ها می شود، از دست می دهید. برای اطمینان از ایجاد یک سیستم پیشگیری از قلدری، باید تمام مشکلاتی را که باعث ایجاد یک قلدر می شود را بررسی کنید.  همه رفتارهایی که در مدرسه شما قابل تحمل نیستند مهم هستند. همه مسائل مربوط به سلامت روان که از قلدری ناشی می شود را هدف قرار دهید. یک سیستم جامع خیلی بهتر از یک سیستم ساده، قلدری را از بین می برد.

ایجاد روش های ایمن برای کودکان برای گزارش قلدری

گاهی اوقات، عدم گزارش فرد قلدر توسط دانش آموز خطرات زیادی را به همراه دارد. این مشکل می‌تواند به سیستم پیشگیری از قلدری شما آسیب برساند. زیرا تشخیص قلدرها را سخت‌تر می‌کند. برای جلوگیری از این امر، راه‌هایی را ایجاد کنید که فرزندانتان احساس امنیت بیشتری نسبت به قلدری کنند. شاید شما بتوانید جعبه ای ایجاد کنید که در آن بچه ها بتوانند مسائل قلدری خود را یادداشت کرده و در آن قرار دهند. شاید بتوانید یک سیستم آنلاین ایجاد کنید که در آن بچه ها بتوانند به طور ناشناس موارد قلدری را گزارش کنند. ایده شما هر چه که باشد، مطمئن شوید که دانش‌آموزان تان را ایمن نگه می‌دارد و تشویق می‌کند علیه قلدری صحبت کنند.

یک برنامه آموزشی ضد قلدری بسازید

برنامه شما باید یک دوره یا برنامه درسی داشته باشد تا پیشرفت کند. این درس‌ها باید به دانش‌آموزان در مورد انواع مختلف قلدری، این که چرا قلدرها آسیب رساندن به دیگران را انتخاب می‌کنند کمک کند. حتی این که  چگونه می‌توانند با دیدن شخصی که مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند یا وقتی که خودشان مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، ایستادگی کنند. سپس آن ها می توانند از این دانش برای کمک به پیشبرد برنامه شما و تبدیل مدرسه خود به مکانی بهتر استفاده کنند. وقتی قدرت را در دستان شاگرد خود قرار می دهید، نمی توان گفت که آن ها چه کاری می توانند انجام دهند.

کارکنان خود را نیز آموزش دهید

اگر مشکلی در برنامه شما رخ دهد، ممکن است خطای کارکنان شما باشد، نه دانش آموزان شما. کارکنان شما باید به همان اندازه که دانش آموزان شما آموزش می بینند تعلیم داده شوند. این کار باعث می شود تا قلدری را از مدرسه شما با موفقیت حذف کنند. برخی از مهارت‌های ضروری که ممکن است برای آموزش به کارکنان خود نیاز داشته باشید ایم موارد است. رسیدگی به گزارش‌های قلدری و رساندن پیامدهای آن به کسانی است که دیگران را مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند. فرض کنید کارکنان شما به خوبی آموزش ندیده باشند و از دانش آموزان حمایت نکنند. بنابراین دانش آموزان احساس امنیت نخواهند کرد و برنامه شما موثر نخواهد بود.

مناظر خود را فراتر از جامعه مدرسه قرار دهید

چگونه سیستم پیشگیری از قلدری در بین کودکان خود را راه اندازی کنید؟

یک سیستم پیشگیری از قلدری برنامه ای است که بسیار فراتر از جامعه مدرسه است. هنگامی که در حال تشکیل برنامه خود هستید، می خواهید مطمئن شوید که برنامه ای دارید که از سازمان های محلی، سازمان های ملی و حتی رسانه های اجتماعی حمایت می شود. وقتی برنامه‌ای به این بزرگی دارید، موفقیت آن آسان‌تر می‌شود. همچنین جلب توجه دانش‌آموزانتان آسان‌تر می‌شود. زیرا این برنامه در پلتفرم‌های محبوب و برنامه‌های تلویزیونی مورد توجه قرار می‌گیرد.

برای جلوگیری از قلدری و ایجاد سیستم پیشگیری از قلدری چیزی بسازید که در دراز مدت دوام بیاورد

هدف شما از این برنامه نباید کوتاه مدت باشد. هنگامی که در حال توسعه برنامه ضد قلدری خود هستید، تمرکز شما باید ایجاد چیزی باشد که سال ها دوام داشته باشد. و راه را برای نگرش بهتر نسبت به مهربانی و همدلی در آینده هموار کند. مسلماً نگهداری این برنامه ها ممکن است سخت باشد و ممکن است با گذشت زمان شتاب خود را از دست بدهند.

منابع
وبسایت betterhelp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا