چگونه در مورد افسردگی با پزشک خود صحبت کنید

افسردگی یکی از اختلالات شایع در دنیای امروزی است. افسردگی می تواند آسیب های مختلفی را به افراد برساند. حال هر چه قدر هم که انسان قوی تری باشیم کمتر این افسردگی روی ما تاثیر خواهد گذاشت. بعضی از علائم افسردگی ریشه در کودکی دارد. اگر در کودکی علائم افسردگی درمان نشود می تواند در آینده آسیب بسیاری را برساند. افسردگی برای خانوم ها می تواند در دوران قاعدگی تاثیر گذار باشد. در مقاله های قبل گفتیم که بیماری های روانی چگونه بر ذهن افراد فشار وارد می کند و باعث استرس و اضطراب در آن ها می شود.

در این روز ها بیماری کرونا باعث افزایش این اختلالات روانی شده است. همه ما می دانیم که اختلالات از موارد مختلفی سرچشمه می گیرد. متاسفانه برخی از افراد با وجود داشتن اختلالات درمان نمی شوند. برخی هم آنقدر از این حالت خود راضی هستند که خود را بیمار روانی حساب نمی کنند. بیماری همه گیری به خاطر تاثیر روی ذهن و روان انسان باعث آسیب می شود. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند که برخی از آن ها را می شناسید. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه در مورد افسردگی با پزشک خود صحبت کنید

افسردگی و تاثیرات بر ذهن آن ها

چگونه در مورد افسردگی با پزشک خود صحبت کنید

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که در این دوره روی ذهن خود کنترل داشته باشید. در روان شناسی برای هر امری توضیحاتی داده شده است. در این زمینه به خصوص باید در نظر داشت که با یک نوع از یک فرایند نمی توان گفت که شما دارای آن مشکل هستید. یکی از نکاتی که همه باید بدانند این است که با استفاده از یک یا دو مورد نمی توان تایید کرد که اختلالاتی وجود دارد یا خیر. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه در مورد افسردگی با پزشک خود صحبت کنید، صحبت کنیم.

آماده شدن برای قرار ملاقات

آیا نمی دانید چگونه در مورد افسردگی با پزشک خود صحبت کنید؟ اگر علائمی مانند خلق و خوی ضعیف، از دست دادن علاقه به فعالیت ها یا احساس ناامیدی را تجربه کرده اید، ممکن است از خود بپرسید که آیا ارزش دارد با پزشک خود صحبت کنید. از سوی دیگر، این امکان وجود دارد که نگران باشید پزشک علائم شما را رد کند یا اینکه ممکن است کل ماجرا را تصور کنید. بخش تاسف بار افسردگی این است که خود بیماری می تواند کمک گرفتن را برای شما سخت کند. ذهن افسرده احساس می‌کند که همه چیز ناامید است و هیچ چیز کمکی نمی‌کند. بنابراین باور این که رفتن به دکتر تفاوتی ایجاد می‌کند، واقعاً سخت است. در واقع، حتی ممکن است به اصرار شخص دیگری که نگران شماست، با پزشک خود صحبت کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اجازه ندهید افسردگی شما به شما بگوید که همه چیز از دست رفته است. صحبت با پزشک می تواند اولین قدم برای بهبودی باشد. به هر دلیلی که می خواهید با پزشک خود صحبت کنید، کارهای خاصی وجود دارد که می توانید از قبل انجام دهید. این کار باعث می شود تا مطمئن شوید که این کار راحت تر پیش می رود.

انتخاب پزشک مناسب

اولین کاری که می خواهید انجام دهید این است که مطمئن شوید پزشک مناسبی را انتخاب می کنید که با او صحبت کنید. اگر چه ممکن است معقول باشد که با پزشک خانواده یا پزشک عمومی خود قرار ملاقات بگذارید. اما ممکن است همیشه اینطور نباشد. اگر اغلب به این پزشک مراجعه نمی‌کنید یا از صحبت کردن با این پزشک خجالت می‌کشید. اما پزشک دیگری وجود دارد که اغلب به او مراجعه می‌کنید (مثلاً یک متخصص زنان، سرطان‌شناس، متخصص قلب)، ممکن است منطقی‌تر باشد که آن را در یکی از موارد مطرح کنید. قرارهای منظم شما با آن ها می‌تواند به شما کمک کند.

گزینه های نامناسب برای کمک در مورد افسردگی

اگر هیچ یک از این ها گزینه ای به نظر نمی رسد، می توانید مستقیماً به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنید. با این حال، احتمالاً باید به طور معکوس کار کنید و در آن مرحله از پزشک خود ارجاع بگیرید. متخصصان بهداشت روانی که باید به آن ها نزدیک شوند شامل یک مددکار اجتماعی، مشاور، روانشناس، روان درمانگر، پرستار ثبت نام شده یا روانپزشک است. ممکن است این متخصصان را در مطب خصوصی یا از طریق یک مرکز بهداشت اجتماعی، کلینیک سلامت روان سرپایی، برنامه کمک به کارمندان یا آژانس خدمات خانواده یا اجتماعی بیابید.

تعیین قرار برای ملاقات با پزشک

اگر با تماس گرفتن برای قرار ملاقات احساس ناراحتی می کنید، می توانید از یکی از اعضای خانواده یا دوستان مورد اعتماد خود بخواهید که از طرف شما تماس بگیرند. در غیر این صورت، می توانید تماس بگیرید و بگویید که می خواهید برای بحث در مورد افسردگی و سلامت روان وقت بگیرید. اگر هنوز به نظر می رسد که این موضوع خیلی دور از منطقه راحتی شما است. می توانید این موضوع را در طی یک قرار ملاقات برای چیز دیگری مطرح کنید (توجه داشته باشید که ممکن است پزشک از شما بخواهد که یک قرار جداگانه بگیرید).

پرداخت هزینه بازدید

اگر در مورد نحوه پرداخت هزینه ویزیت نگران هستید یا بیمه درمانی ندارید، ببینید آیا می توانید از طریق یک مرکز پزشکی اجتماعی یا سلامت روان وقت بگیرید.

آموزش دادن به خود

قبل از این که با پزشک خود ملاقات کنید، بهتر است تا جایی که می توانید خود را در مورد علائم افسردگی و معیارهای تشخیص این اختلال و گزینه های درمانی احتمالی آموزش دهید. این به شما کمک می کند تا توصیه های پزشک خود را درک کنید و همچنین سؤال بپرسید.

علائم افسردگی

در زیر علائم مختلف افسردگی آورده شده است. اگر احساس می کنید ممکن است افسرده باشید، احتمالاً حداقل تعدادی از علائم موجود در این لیست را تجربه می کنید. تشخیص افسردگی مستلزم رعایت تعدادی از معیارها در یک بازه زمانی خاص است.

  • احساس درماندگی یا ناامیدی نسبت به آینده
  • احساس گناه یا بی ارزشی
  • به راحتی تحریک می شود
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید
  • نمی خواهید وقت خود را با خانواده یا دوستان بگذرانید
  • تغییرات در خواب شما (خیلی یا خیلی کم)
  • تغییرات اشتها (خوردن بیشتر یا کمتر خوردن)
  • افزایش یا کاهش وزن
  • خوددرمانی با الکل یا مواد مخدر
  • شکایات فیزیکی یا بدنی
  • خستگی مفرط
  • احساس غم و اندوه مداوم
  • احساس پوچی
  • مشکل در تمرکز یا به خاطر سپردن چیزها
  • مشکلات در تصمیم گیری
  • افکار مرگ یا خودکشی
  • احساس بی قراری یا آشفتگی

انواع درمان افسردگی

همچنین آشنایی با انواع مختلف درمان هایی که ممکن است برای افسردگی به شما پیشنهاد شود، مفید خواهد بود. لیستی از درمان های بالقوه در زیر آمده است.

  • داروهای ضد افسردگی (به عنوان مثال، مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین یا SSRI ها)
  • روان درمانی (به عنوان مثال، درمان شناختی-رفتاری یا CBT)
  • توصیه های جامع یا جایگزین (مانند مدیتیشن، نور درمانی، ویتامین ها و مکمل ها، بهداشت خواب، تغییر رژیم غذایی، مدیریت استرس، مشاوره تغذیه)

آمادگی  برای قرار ملاقات

بعد از اینکه کمی تحقیق کردید  در صورت بروز افسردگی و درمان‌های احتمالی، می‌خواهید برای قرار ملاقات خود آماده‌سازی کنید. در حالی که ممکن است راحت‌تر به نظر برسد که اصلاً به آن فکر نکنید، انجام کمی آمادگی باعث می‌شود همه چیز هم برای شما و هم برای پزشکتان روان‌تر شود.

وجود همراه برای صحبت با پزشک خود

ابتدا، باید تصمیم بگیرید که آیا تنها بروید یا کسی را با خود بیاورید. آیا یکی از اعضای خانواده، دوست، سایر اعضای جامعه وجود دارد که در طول قرار ملاقات شما شریک خوبی باشد؟ اگر چنین است، ممکن است منطقی باشد که از آن شخص بخواهید که با شما همراه شود. اگر در یادآوزی چیزها مشکل دارید یا تمایل به عدم گفت و گو و بیان تمام حرف های خود دارید، همراهی یک نفر برای صحبت و مشورت، می تواند مفید باشد.

هدف گذاری

در مرحله بعد، می خواهید برای قرار ملاقات خود هدفی تعیین کنید. اگر چه ممکن است وسوسه انگیز باشد که بخواهید با تشخیص و نسخه یا برنامه درمانی کنار بروید. اما اگر این انتظار شما باشد، به احتمال زیاد خود را ناامید خواهید کرد. در عوض، یک هدف معقول برای قرار ملاقات تعیین کنید، مانند در میان گذاری و صحبت درباره علائم افسردگی خود با پزشک، سؤال در مورد مراحل بعدی، یا ارزیابی علل بالقوه به غیر از افسردگی. همچنین ممکن است در مورد گزینه های ارجاع اطلاعات کسب کنید و در مورد منابع جامعه اطلاعات کسب کنید.

آمادگی برای قرار ملاقات با پزشک

باز هم، آمادگی شما و وجود چیزهای خاصی با خود کمک زیادی به شما می کند. اگر بتوانید این فهرست از موارد را زودتر از موعد آماده کنید، به پزشک شما کمک می‌کند تا وضعیت شما را سریع‌تر و کامل‌تر از زمانی که بخواهید فقط به صورت شفاهی وضعیت را توصیف کنید، درک کند.

  • سابقه خانوادگی افسردگی (این اطلاعات را از والدین و خواهر و برادر خود بخواهید)
  • فهرست تغییرات اخیر زندگی یا عوامل استرس زا
منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا