چگونه خطر SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) را کاهش دهیم

در دنیای ما خطراتی وجود دارد که شاید ما کم ترین اهمیتی را به آن ها دهیم. سخت ترین بخش زندگی برای ما آزار و اذیت های رسیدن به خانواده و عزیزانمان است. حال اگر این افراد فرزندانمان باشند طبیعتاً تجربه آن سخت تر خواهد بود. گاهی اوقات ما خیلی از افراد را در جامعه می بینیم که حتی در بهترین شرایط هم ناامید هستند. این موارد می تواند به علت فشار های زیادی در کودکی باشد. پزشکان و روان شناسان می گویند که دوران کودکی بسیار مهم و حیاتی است.

متاسفانه خیلی از افراد و پدر مادران به این دوره اهمیتی نمی دهند. کوچک ترین حرکت یا رفتار اشتباهی می تواند آینده کودک را دچار مشکل کند. یکی از رفتارهایی که در آینده کودک بسیار تاثیر گذار است نظم و انضباط سخت توسط والدین است. نظم و انضباط بسیار عالی است اما تا حد تعادل خودش. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه خطر SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) را کاهش دهیم؟

این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه خطر SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) را کاهش دهیم؟

چگونه خطرات SIDS را کاهش دهیم؟

چگونه خطر SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) را کاهش دهیم

SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) یکی از مواردی است که هیچ کس نمی خواهد به آن فکر کند. از این گذشته، تصور این که کودک شما ناگهان می میرد بسیار ترسناک است. در عین حال، SIDS چیزی است که همه والدین نوزادان جدید باید آن را جدی بگیرند و خود را در مورد آن آموزش دهند.

خوشبختانه، همانطور که SIDS ترسناک است، چندین کار ساده وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر برای کودک خود انجام دهید. بیایید نگاهی به موثرترین اقداماتی که می توانید برای محافظت از کودک خود در برابر SIDS انجام دهید بیندازیم. در ادامه درباره شیوع مداوم سندرم مرگ ناگهانی نوزاد توضیح داده شده است.

SIDS چیست؟

SIDS مخفف “سندرم مرگ ناگهانی نوزاد” است. همانطور که ریچارد بروکر، پزشک متخصص اطفال در مرکز پزشکی تورنس مموریال توضیح می‌دهد، SIDS به عنوان مرگ غیرمنتظره در یک نوزاد زیر 1 سال تعریف می‌شود. بیشتر این مرگ‌ها در شب، معمولاً بین نیمه‌شب تا 6 صبح، زمانی که نوزاد دکتر بروکر می گوید خواب است.

دکتر بروکر اضافه می کند که سندرم مرگ ناگهانی نوزاد زمانی تشخیص داده می شود که پس از ارزیابی کامل هیچ علت دیگری برای مرگ پیدا نشود.

SIDS هر چند وقت یک بار رخ می دهد؟

طبق گفته CDC، سالانه حدود 3400 نوزاد زیر یک سال به طور غیرمنتظره ای جان خود را از دست می دهند. این مرگ‌ها را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد: سندرم مرگ ناگهانی نوزاد با طور ناگهانی، خفگی تصادفی و مرگ به علت ناشناخته.

در هر سال، چندین هزار نوزاد بر اثر SIDS می میرند. برای مثال، در سال 2019، 1250 مورد مرگ و میر منتسب به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد ثبت شده است.

اگرچه این مشکل به عنوان مرگ ناگهانی و غیرقابل توضیح در نوزاد کمتر از 1 سال تعریف می شود. اما بیشتر مرگ و میرها بین 1 ماهگی تا 4 ماهگی رخ می دهد. نود درصد از مرگ و میرهای SIDS زمانی رخ می دهد که نوزاد زیر شش ماه سن داشته باشد

عوامل خطر چیست؟

چگونه خطر SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) را کاهش دهیم

دکتر دانل فیشر، رئیس بخش اطفال در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، نکته ای می گوید. این که عامل خطر اصلی برای سندرم مرگ ناگهانی نوزاد خواباندن کودک شما در یک محیط ناامن است. دکتر فیشر توضیح می‌دهد که این تمرین‌ها شامل خوابیدن روی ملافه‌های نرم، خوابیدن با بالش یا پتوهای بیش از حد سنگین، و خواباندن نوزاد به صورت خطرناک است.

سایر عوامل خطر عبارتند از گرمای بیش از حد، مانند لباس پوشیدن در لایه های بیش از حد گرم لباس یا قرار گرفتن در اتاقی که بیش از حد گرم شده است. قرار گرفتن در معرض دود سیگار – چه در دوران بارداری و چه پس از تولد – همچنین خطر SIDS را در کودک شما افزایش می دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دکتر بروکر می گوید: برخی از نوزادان ممکن است بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به SIDS باشند. دکتر بروکر می‌گوید: «در حالی که علت مرگ ناشناخته است، محتمل‌ترین نظریه این است که کودک دارای آسیب‌پذیری اساسی (مانند الگوی ژنتیکی یا ناهنجاری ظریف مغزی) بوده که پیش‌بینی آن از قبل غیرممکن است.

سپس این نوزاد آسیب‌پذیر در معرض عوامل محرکی مانند فضای خواب ناامن یا سیگار کشیدن مادر قرار می‌گیرد و SIDS رخ می‌دهد. دکتر بروکر می‌گوید از آنجایی که اغلب غیرممکن است پیش‌بینی کنیم که کدام نوزادان ممکن است آسیب‌پذیری‌های سلامتی و رشدی داشته باشند. بهترین دفاع ما این است که اطمینان حاصل کنیم که نوزادان در معرض هیچ محرکی قرار نگیرند.

چگونه خطرات SIDS در کودکان را کاهش دهیم؟

توصیه های فعلی AAP برای کاهش تمرکز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد بر ایجاد یک محیط خواب امن برای کودک شما است. این دستورالعمل ها شامل اطلاعاتی در مورد محل خواب کودک شما، نوع شرایطی که باید برای ایمن ترین خواب وجود داشته باشد. این در واقع نوع وضعیت خواب کودک شما را بهتر خواهد کرد. علاوه بر این، دستورالعمل ها مسائلی مانند سلامت مادر، بهترین شیوه های تغذیه، و مواردی را مورد بحث قرار می دهند.

بیایید نگاهی به این دستورالعمل ها، همراه با توصیه های متخصص از متخصصان اطفال بیندازیم.

کودک خود را به پشت بخوابانید

چگونه خطر SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) را کاهش دهیم

مارتی الینگتون، پزشک متخصص اطفال در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک، نکته ای را می گوید. یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای کاهش خطر SIDS انجام دهید این است که کودک خود را به پشت بخوابانید. همانطور که دکتر الینگتون اشاره می کند. زمانی که AAP شروع به توصیه به خواباندن نوزادان به پشت در دهه 1990 کرد، نرخ سندرم مرگ ناگهانی نوزاد شروع به کاهش چشمگیری کرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

AAP توضیح می دهد که شما باید کودک خود را به پشت بخوابانید، اما اگر او بتواند به تنهایی بغلتد و به سمت شکم یا پهلو بغلتد، می توانید او را رها کنید. اگر کودک شما در صندلی ماشین، تاب کودک، صندلی یا هر وسیله دیگری به خواب رفت، باید او را به گهواره خود منتقل کرده و روی پشت خود قرار دهید. قنداق کردن نوزاد بی خطر تلقی می شود. اما باید مراقب باشید که پس از خواب کودک خود را به پشت بخوابانید.

از یک فضای خواب محکم و امن استفاده کنید

کریستینا جانز، پزشک متخصص اطفال و مشاور ارشد پزشکی در PM Pediatrics می‌گوید: شما باید نوزاد خود را روی یک تشک سفت و بدون هیچ چیز دیگری بخوابانید.

دکتر جانز می گوید که نباید از پتوهای سنگین برای کودک خود استفاده کنید. اگر کودک شما إحساس سرما دارد، می توانید از “کیسه خواب مخصوص” در هنگام خواب استفاده کنید. او می‌گوید، شما همچنین نباید از  وسایل خطرناک در هنگام  خواب کودک خود استفاده کنید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

AAP توضیح می دهد که پتوهای گشاد و سایر ملافه ها خطر خفه شدن را به همراه دارند. علاوه بر خواب و حالت های خواب کودک، AAP در مورد استفاده از بالش‌های خطرناک و مضر هشدار می‌دهد. اگر کودک شما هنگام خواب روی بالش های غیر استاندارد روی شکم یا پهلو بغلتد، ممکن است راه هوایی او مسدود شده و خفه شود.

کودک خود را در اتاق خود نگه دارید، اما سعی کنید او را در کنار خود نخوابانید

طبیعی است که بخواهید کودک خود را در طول خواب نزدیک خود نگه دارید. AAP والدین را تشویق می کند که نوزادان خود را در نزدیکی اتاق خود نگه دارند. با این حال، باید توجه داشته باشید که مراقبت از نوزاد خصوصا در سنین ابتدایی باید به درستی انجام شود.

AAP توصیه می کند که نوزادان حداقل در شش ماه اول زندگی و در صورت امکان تا یک سال در اتاقی با والدین خود بخوابند. AAP می‌گوید: اشتراک‌گذاری یک اتاق با کودک، خطر ابتلا به SIDS را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

چگونه خطر SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) را کاهش دهیم

در عین حال، این که نوزاد را کنار خود بخوابانید می تواند خطر ابتلا به SIDS و خفگی را افزایش دهد. این امر به ویژه اگر کودک شما کمتر از چهار ماه سن داشته باشد خطرناک تر خواهد بود. یا حتی نارس به دنیا آمده باشد، شما یا شریک زندگیتان سیگاری باشید، تحت تاثیر مواد مخدر یا الکل باشید، خطرناک تر به نظر خواهد رسید.

به عنوان یک مادر سعی کنید خودتان به کودک شیر بدهید

می توان گفت که بهترین راه برای کاهش خطر این نوع اتفاق، شیر دادن مادر به نوزاد است. یک مطالعه در سال 2017 که در Pediatrics منتشر شد. این نشان داد که تغذیه با شیر مادر به مدت حداقل 2 ماه، خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد را تقریبا 50% کاهش می دهد.

منابع
وبسایت verywellfamily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا