چگونه افراد در برابر ADHD و خستگی تصمیم مقابله می کنند؟

ADHD و خستگی تصمیم در واقع زمانی است که فرد دو اختلال را با هم داشته باشد. عدم تصمیم گیری مناسب به طور کلی یک اختلال شخصیتی یا روانی نیست. اما زمانی که شما در تمام طول زندگی اجازه بدهید دیگران برای شما تصمیم بگیرند یا اگر قدرت کافی برای تصمیم گیری نداشته باشید خطرناک است. ADHD از کودکی تا بزرگسالی می تواند وجود داشته باشد. در مقاله های قبل گفتیم که علائم این اختلالات چگونه هستند. ما در مقاله های قبل در ارتباط با تعاریف اختلالات و راه های کسی موفقیت صحبت کردیم. یکی از نکاتی که امروز می خواهیم به آن بپردازیم بحث بی نظمی است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چگونه افراد در برابر ADHD و خستگی تصمیم مقابله می کنند؟

ADHD و خستگی تصمیم در زندگی افراد مختلف

برخی افراد هستند که ثروتمند یا شاید قدرتمند تربن افراد هم باشند اما به علت اختلافات خانوادگی دچار مشکلات روحی روانی شوند. در طول سالیان گذشته افراد مشهوری زیادی وجود داشته‌اند که اختلالات مختلف روانی را تجربه کرده اند. این که بگوییم اختلالات روانی فقط به خاطر فقر به وجود می‌آید غلط است. خیلی زمان ها بوده که افراد فقط به خاطر این که شهرت زیادی دارند دچار استرس و نگرانی های بیش از حد شده اند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چگونه افراد در برابر ADHD و خستگی تصمیم مقابله می کنند، صحبت کنیم.

اصطلاح “اختلال در تنظیم” یا بی نظمی

اما بسیاری از ما در یک نقطه یا شرایط مختلف بی نظمی را مشاهده کرده ایم. زمانی که کودکان خود را به زمین می اندازند و به معنای واقعی کلمه قادر به آرامش خود نیستند. یا هنگامی که آن ها برای خرید خوراکی مورد علاقه خود رفتار های متفاوتی می کنند. هنگامی که یک شریک محبوب شروع به گریه در جواب یک “نه” کوچک می کند، ظاهراً بدون دلیل، می توان فرایند ADHD و خستگی تصمیم را مشاهده کرد. اختلال در نظم عاطفی حتی ممکن است هنگامی مشاهده شود که والدین در مراسم تشییع جنازه یکی از عزیزان خود ایستادگی می کنند و ظاهراً قادر به نشان دادن احساس واقعی از دست دادن یا ناراحتی عاطفی نیستند.

بی نظمی در تصمیم گیری چیست؟

اصطلاح “اختلال در تنظیم” بیشتر به اختلال در تنظیم هیجان (که به آن عاطفه نیز گفته می شود) اشاره دارد. اختلال نظم عاطفی از یک وضعیت ساده یا قابل درک دور است. این می تواند بر افراد مختلف از انواع مختلف اختلالات، از جمله هر دو اختلال خلقی از جمله افسردگی و اختلالات شخصیتی، مانند اختلال شخصیت مرزی، تأثیر بگذارد. اختلال در نظم عاطفی اصطلاح بالینی است که برای توصیف وضعیت عاطفی که کنترل آن دشوار است، از جمله الگوهای ناسالم مقابله با احساسات، تمایل به طغیان احساسات و ناتوانی یا مبارزه با ابراز احساسات موثر (در صورت وجود) استفاده می شود.

ADHD و خستگی تصمیم به خودی خود یک اختلال محسوب نمی شود

ADHD و خستگی تصمیم به خودی خود یک اختلال محسوب نمی شود بلکه در عوض به عنوان علامت سایر اختلالات از جمله اختلالات شخصیت، اختلالات خلقی و اختلالات رفتاری شناخته می شود. می توان ادعا کرد که اختلال نظم عاطفی یکی از علائم اصلی کاهش سلامت روانی است. زیرا رابطه ناسالم را با تعاملات عاطفی، استرس، روابط و زندگی روزمره، از جمله شکست های روزمره نشان می دهد. اگرچه اختلال نظم عاطفی می تواند به تنهایی وجود داشته باشد و می تواند در افرادی که هیچ نوع اختلالی ندارند، وجود داشته باشد. اما اختلال در نظم عاطفی طولانی مدت به طور معمول یک علامت واضح است. یعنی چیزی در حال بازی است، یا اختلال روانی یا عاطفی در راه است.

افراد مبتلا به ADHD چگونه می توانند با خستگی تصمیم مقابله کنند؟

بزرگسالان به طور متوسط ​​هر روز حدود 35000 تصمیم می گیرند و هر چه روز می گذرد، تصمیم گیری های خوب روز به روز سخت تر می شود. یک مطالعه در مقیاس بزرگ بر روی دانش آموزان مدارس دولتی دانمارک نشان داد که عملکرد آزمون حدود 0.9٪ در هر کاهش یافته است.

خستگی تصمیم گیری

شرکت در آزمون ها مستلزم یک سری تصمیم گیری های پیچیده برای انتخاب پاسخ مناسب است. و هر چه دانش آموزان زمان بیشتری را برای انجام آن صرف کنند، مغز آن ها خسته تر می شود. همانطور که ممکن است در پایان یک دوندگی سخت، آهسته‌تر بدوید و توجه کمتری به فرم خود داشته باشید، مغز شما نیز آهسته‌تر تصمیم‌گیری را شروع می‌کند و با خستگی بیشتر اشتباه می‌کند.

ADHD و خستگی تصمیم چیست؟

خستگی تصمیم حالتی از فرسودگی ذهنی و عاطفی است که در آن گرفتن یک تصمیم خوب یا در برخی موارد اصلاً تصمیم گیری دشوار می شود. دکتر لیزا مک لین، روانپزشک و افسر ارشد سلامتی در سیستم سلامت هنری فورد، توضیح می دهد: «هرچه تصمیمات بیشتری بگیرید، خستگی بیشتر و دشوارتر می شود.»

نکته ای در ارتباط با این زمینه

مغز انسان مانند یک ماهیچه است. از کار کردن خسته می شود، درست همانطور که پاها ممکن است از دویدن خسته شوند. وقتی مغز شما به نقطه خستگی می رسد، ممکن است برخی از علائم زیر را تجربه کنید:

  • مشکل در تفکر واضح یا تمرکز بر تصمیم
  • احساس می کنید که به راحتی غرق می شوید
  • سردرد، ناراحتی معده و سایر علائم فیزیولوژیکی استرس
  • تحریک پذیری، ناامیدی و کوتاهی خلق
  • نارضایتی از همه انتخاب های موجود
  • در آن حالت استرس‌زا و خسته، ممکن است تصمیم‌های تکانشی و کوته‌بینانه بگیرید – یا ممکن است تعلل کنید و از تصمیم‌گیری اجتناب کنید. برخی ممکن است خود را از بلاتکلیفی فلج کنند و اصلاً نتوانند هیچ انتخابی داشته باشند.

ارتباط بین ADHD و خستگی تصمیم

همانطور که مطالعات قضات، پزشکان و دانش‌آموزان مدرسه نشان می‌دهد، هر کسی می‌تواند خستگی تصمیم را تجربه کند. اما معمولاً پس از گرفتن تصمیم‌های بسیار پیچیده رخ می‌دهد – مانند پاسخ به سؤالات چالش برانگیز علمی در آزمون یا تصمیم‌گیری درباره سرنوشت یک زندانی که درخواست می‌کند.  از سوی دیگر، برای افراد مبتلا به ADHD و خستگی تصمیم می‌ توانند به حالت تقریبا ثابتی تبدیل شود، حتی در روزهایی که تصمیمات سختی نمی‌گیرند. یک توضیح احتمالی این است که اکثریت قریب به اتفاق بیش از 35000 تصمیمی که ما هر روز می‌گیریم شامل چیزی به نام شناخت سرد است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

شناخت سرد فرآیند یا وظیفه ای است که شامل احساسات زیادی نمی شود. تحقیقات در مورد مقایسه شناخت – فرآیندها یا کارهایی که شامل احساسات قوی هستند – و عملکرد شناخت سرد به طور منظم نشان می دهد که افراد مبتلا به ADHD، صرف نظر از جنسیت و سن، تمایل دارند کارهای منفی را انجام دهند.

تصمیمات گرم در مقابل سرد

هنگامی که انتخاب ها به اندازه کافی بار احساسی داشته باشند، می توانیم به جای پردازش آگاهانه و روشمند اطلاعات، بر اساس غریزه و شهود عمل کنیم. تصمیم گیری شهودی دقیقاً جایی است که افراد مبتلا به ADHD و خستگی تصمیم معمولاً برتری دارند. من اغلب متوجه شده ام  که در حالی که می توانم در موقعیت های معمولی به راحتی غرق شوم، تمایل دارم که احساس آرامش بیشتری داشته باشم. و فکرم در لحظات بحران واضح تر به نظر می رسد.

مثالی در ارتباط با این زمینه

هم اتاقی من که ADHD نداشت شعله های آتش را در آشپزخانه دید، از وحشت یخ کرد و نتوانست بفهمد چه کاری باید انجام دهد. در همین حال من وارد عمل شدم. دوستی را فرستادم تا ‌کپسول آتش‌نشانی پیدا کند، به هم اتاقی‌ام که وحشت زده بودم، مأموریت دادم به بیرون برود و با آتش نشانی تماس بگیرد. در عرض چند دقیقه، ما یک کپسول آتش نشانی را پیدا کردیم و اوضاع بدون هیچ آسیب جدی یا آسیب جدی تحت کنترل بود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

با این حال، ما اغلب اوقات آتش واقعی را خاموش نمی کنیم. بیشتر روزها، ما در حال گرفتن هزاران تصمیم از نظر احساسی خنثی هستیم. مانند این که چه چیزی بخوریم، چه بپوشیم، چه چیزی را از تلویزیون تماشا کنیم، و چه تعداد شیرینی برای جلسه صبحگاهی بیاوریم. تصمیمات سردی مانند این ها نیاز به پردازش اطلاعات، تجزیه و تحلیل ریسک-پاداش، حافظه فعال و سایر عملکردهای شناختی دارند که در مغز ADHD و خستگی تصمیم دچار اختلال می شوند.

چگونه خستگی تصمیم گیری بر حوزه های مختلف زندگی تأثیر می گذارد؟

مبارزه با خستگی مکرر تصمیم گیری می تواند تقریباً هر بخش از زندگی شما را چالش برانگیزتر کند. در زندگی شخصی شما، خستگی تصمیم گیری می تواند فشار زیادی بر روابط شما وارد کند. اگر به تکانشگری تمایل دارید، ممکن است به چیزهایی که می گویید فکر نکنید. و در نهایت چیزی بی ملاحظه، توهین آمیز یا فقط مفید نگویید. همچنین می‌تواند به اقدامات تکانشی منجر شود. تصمیمات تکانشی در محل کار می تواند منجر به اشتباهات و بی توجهی در کار شما شود. اگر دانش آموز هستید، در مورد تکالیف کلاس هم همینطور است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اجتناب و به تعویق انداختگی کار می تواند به همان اندازه برای ADHD و خستگی تصمیم مضر باشد.

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا