چک لیست علائم ADHD در کودکان

در دنیای ما اختلالات روانی بسیاری وجود دارد. اختلالات می تواند آسیب های مختلفی را برساند. بیش فعالی یا ADHD   می تواند خطرناک باشد. علائم اختلالات می تواند بسیار خطرناک باشد. یکی از مواردی که می تواند به شخصیت های افراد آسیب بزند رفتارهایی در گذشته است. البته اختلالات جسمانی نیز می توانند زمینه ساز اختلالات روانی باشند. برای مثال بیماری های که از طریق حوادث ایجاد می شوند مانند تصادفات یا سو استفاده های جنسی می توانند اختلالات وانی را به همراه داشته باشند.

اختلالات روانی اگر درمان نشوند می توانند خطرناک باشند. بنابراین بهتر است افراد قبل از تشدید اختلالات آن ها را درمان کنند. درمان از طریق روان شناسان و درمانگر انجام می شود. در ادامه می خواهیم ببینیم که چک لیست علائم ADHD در کودکان چگونه است؟ ما در ادامه می خواهیم ADHD و ارتباط آن با کودکان را بدانیم.

شرایط خانوادگی و علائم ADHD در کودکان

چک لیست علائم ADHD در کودکان

متاسفانه به علت شرایط مختلف در زندگی هر فرد اختلالات روانی ممکن است به وجود بیاید. برخی افراد هستند که ثروتمند یا شاید قدرتمند تربن افراد هم باشند اما به علت اختلافات خانوادگی دچار مشکلات روحی روانی شوند. در طول سالیان گذشته افراد مشهوری زیادی وجود داشته‌اند که اختلالات مختلف روانی را تجربه کرده اند. علائم ADHD در کودکان: آن چه باید بدانید موضوعی است که می خواهیم در ارتباط با آن با شما صحبت کنیم. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چک لیست علائم ADHD در کودکان صحبت کنیم.

علائم ADHD در کودکان یک بیماری شناختی است

ADHD (اختلال نقص توجه و بیش فعالی) یک بیماری شناختی است که معمولاً در دوران کودکی تشخیص داده می شود. انجمن روانپزشکان آمریکا تخمین می زند که 8.4 درصد از کودکان و 2.5 درصد از بزرگسالان دارای ADHD هستند. ADHD در کودکان اطلاعات را متفاوت از افراد مبتلا به نوروتیپ تجربه و پردازش می کنند. اگر شما به این بیماری مبتلا هستید، ممکن است احساس کنید فراموشی بیشتر اتفاق می افتد و ممکن است کارهایی را که نیاز به استفاده از حافظه کوتاه مدت دارند، بیشتر چالش برانگیز کنید. ADHD همچنین می تواند بر عملکرد حافظه بلند مدت شما تأثیر بگذارد.

محققان هنوز در تلاشند تا تاثیر دقیقعلائم ADHD در کودکان و بزرگسالان درک کنند. بیایید نگاهی به آن چه تا کنون می دانیم بیاندازیم.

ADHD و علائم آن در کودکان چه تاثیراتی دارد؟

ADHD (اختلال نقص توجه و بیش فعالی) می تواند باعث تمرکز بزرگسالان و کودکان شود. افراد مبتلا به ADHD ممکن است گاهی بی توجه باشند و موارد مهم را بیشتر فراموش کنند. این به عنوان ADHD نوع بی توجه تعریف می شود. همچنین ممکن است رفتارهای مزاحم را بیشتر قطع کرده یا بیان کنند. این اختلال به عنوان بیش فعالی- بیش فعالی نوع ADHD شناخته می شود. شایع ترین نسخه ADHD ترکیبی از این علائم است که به عنوان نوع ترکیبی بیش فعالی-تکانشی یا بی توجهی شناخته می شود.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اختلال کمبود توجه یا بیش فعالی (ADHD) یک اختلال عصبی رشدی است که حدود 9.4 درصد از کودکان زیر 18 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم ADHD در کودکان می تواند شامل بی توجهی، بیش فعالی و تکانشگری باشد. با این حال، تشخیص این بیماری همیشه آسان نیست. زیرا بسیاری از علائم معمولاً با پرخاشگری «طبیعی» دوران کودکی اشتباه گرفته می‌شوند. با توجه به این که هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند ADHD یا اختلالات رفتاری یا یادگیری مشابه را تشخیص دهد. حتی پزشکان نیز ممکن است در تشخیص مشکل داشته باشند.

پزشکان و درمان علائم ADHD در کودکان

چک لیست علائم ADHD در کودکان

در نهایت، برای ایجاد تمایز، پزشکان اطفال فهرستی از علائم مشخصه را بررسی می‌کنند. این کار باعث می شود تا تعیین کنند که آیا کودک معیارهای ADHD را مطابق با راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روان‌پزشکی آمریکا (DSM-5) دارد یا خیر.

تمایز بین انواع ADHD

علائم ADHD در کودکان معمولاً به دو دسته عمده تقسیم می شوند: بی توجهی (ناتوانی در تمرکز) و بیش فعالی- تکانشگری (رفتارهای تکانشی بیش از حد و مخل). تعیین ADHD عمدتاً بر این اساس است که آیا این رفتارها برای سن رشد کودک مناسب یا نامناسب هستند.

دامنه علائم می تواند از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد و منجر به انواع تشخیص های مختلف شود که به طور کلی به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

  • بیش فعالی نوع عمدتاً بی توجه، کودکی را توصیف می کند که در توجه مشکل دارد اما بیش فعال یا تکانشی نیست.
  • ADHD نوع غالب بیش فعالی- تکانشی به عنوان بی قراری مفرط، عجله و بی قراری بدون فقدان مشخصه تمرکز تعریف می شود.
  • ADHD نوع ترکیبی دارای ویژگی های هر دو است.

چک لیست علائم بی توجهی

با توجه به DSM-5، بی توجهی را می توان در کودکان زیر 16 سال در صورتی که شش یا بیشتر از علائم زیر را نشان دهند، تشخیص داد. تشخیص فقط به پنج علامت یا بیشتر برای نوجوانان 17 سال و بالاتر نیاز دارد.

  • اغلب به جزئیات توجه نمی کنند یا در کارهای مدرسه یا سایر فعالیت ها اشتباه می کنند
  • بیشتر اوقات در حفظ توجه به وظایف یا فعالیت های بازی مشکل دارند
  • اکثرا وقتی مستقیماً با او صحبت می شود گوش نمی دهند
  • غالباً دستورالعمل ها را دنبال نمی کنند یا در تکمیل تکالیف مدرسه یا کارهای روزمره ناکام می ماندند
  • اکثرا در سازماندهی وظایف و فعالیت ها مشکل دارند
  • اغلب از انجام کارهایی که نیاز به تلاش ذهنی طولانی مدت دارند اجتناب می کند، دوست ندارد یا تمایلی ندارد.
  • غالبا چیزهای مورد نیاز برای تکمیل کارها یا فعالیت ها را از دست می دهند
  • به راحتی حواسش پرت می شود
  • اغلب در فعالیت های روزانه فراموشکار هستند

چک لیست علائم ADHD در کودکان

به طور مشابه، بیش فعالی و تکانشگری را می توان در کودکان تا سن 16 سالگی در صورتی که شش یا بیشتر از علائم زیر را نشان داد (یا فقط پنج علامت یا بیشتر برای نوجوانان 17 سال و بالاتر) تشخیص داد.

  • بیشتر اوقات قبل از این یک سوالات کامل شوند، پاسخ را واضح می کنند
  • اغلب با دست ها یا پاها بی قراری می کند یا هر زمان که می نشیند خم می شود
  • گاهی اوقات با وجود این که به او گفته می شود یک جا بنشیند، صندلی خود را ترک می کند
  • اکثرا در موقعیت هایی که مناسب نیست می دوند
  • اغلب قادر به بازی یا شرکت در فعالیت های اوقات فراغت به آرامی نیست
  • اغلب “در حال حرکت” است که گویی غیرطبیعی رانده می شود
  • اکثرا بیش از حد صحبت می کنند
  • اغلب در انتظار نوبت خود مشکل دارد
  • بعض اوقات مکالمات یا فعالیت های دیگران را قطع می کنند یا در آن دخالت می کنند

تعریف نوع ترکیبی ADHD

چک لیست علائم ADHD در کودکان

نوع ترکیبی ADHD تظاهراتی است که با علائم بی توجهی و بیش فعالی یا تکانشگری مشخص می شود. کودکان مبتلا به ADHD نوع ترکیبی علائم بی توجهی مانند تلاش برای تمرکز بر روی کار خود، مشکل در پیروی از دستورالعمل ها، به نظر رسیدن حواس پرت، فراموشی، و قرار دادن اقلام را نشان می دهند.

آن ها همچنین علائم بیش فعالی و تکانشی مانند ناتوانی در نشستن، بی قراری، پرحرفی، سطح انرژی بالا و قطع صحبت دیگران را نشان می دهند.

علائم ADHD در کودکان و دختران و پسران

تحقیقات نشان می دهد که ADHD اغلب در دختران و پسران متفاوت است. در حالی که پسرها بیشتر احتمال دارد که تظاهرات بیش فعال یا تکانشی یا ترکیبی داشته باشند، دختران بیشتر به ADHD بی توجه مبتلا هستند.

پسرها بیشتر احتمال دارد که علائم بیرونی مرتبط با ADHD مانند رفتار کردن و پرخاشگری را نشان دهند. از آن جایی که این علائم بیشتر مخرب هستند، پسرها بیشتر از دختران به این بیماری مبتلا می شوند. علائمی مانند خجالتی و خیال پردازی اغلب به عنوان ویژگی های شخصیتی در دختران به جای علائم دیده می شود، به همین دلیل است که اغلب آن ها را نادیده می گیرند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

علائم ADHD در دختران ممکن است شامل به ظاهر گوشه گیر، بی نظم، بی انگیزه، خجالتی و به راحتی ناراحت باشد. از آن جایی که این بیماری اغلب نادیده گرفته می شود، دختران کمتر کمک می گیرند و ممکن است با مسائلی مانند اعتماد به نفس ضعیف، اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم کنند.

تکانه های  توجه یا بیش فعال

  • موارد و علائم اولیه باید قبل از 12 سالگی وجود داشته باشد.
  • علامت ها باید در دو یا چند موقعیت، مانند خانه، با دوستان، یا در مدرسه وجود داشته باشد.
  • علائم باید با کیفیت عملکرد کودک در مدرسه، موقعیت‌های اجتماعی یا هنگام انجام کارهای عادی روزمره تداخل داشته باشد یا کیفیت آن را کاهش دهد.
  • علائم را نمی توان با هیچ وضعیت روانی دیگری توضیح داد (مانند اختلال خلقی) یا به عنوان بخشی از یک دوره اسکیزوفرنی یا روان پریشی رخ می دهد.

نکته

چک لیست علائم ADHD در کودکان

اگر کودک شما مبتلا به ADHD تشخیص داده شده است، باید با پزشک او همکاری کنید تا یک برنامه درمانی مناسب برای نیازهای او تعیین کنید. درمان کودک شما ممکن است شامل دارو، روان درمانی یا ترکیبی از این دو باشد.

 

منابع
وبسایت verywellmind

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا