چند چیزی که افراد باهوش هرگز در عموم نمی گویند

افراد باهوش در زمینه مکالمات جهت برقراری ارتباط دارای توانایی قوی هستند. این حس لذت و خوشحالی در افراد باهوش کمتر است. استثنایی بودن با باهوشی متفاوت است. داشتن استعداد می تواند باعث ایجاد ویژگی های مختلفی در طول دوران زندگی شود. ممکن است یک کودک در زمینه درسی استعداد نداشته باشد. اما از آن سمت در زمینه هنری یا ورزشی پر از قابلیت های خاص باشد. تحصیلات موفق باعث پیشرفت افراد می شود. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم پیشرفت موضوع مهمی در دنیای امروزی است.

لازمه پیشرفت در زندگی تلاش و کوشش است. کمک به فرزندان برای پیشرفت توسط خانواده باید انجام شود. یکی از مواردی که در دوران مدرسه فرزندان باید مورد توجه قرار بگیرد نحوه درس خواندن است. مشاوره تحصیلی می تواند به خانواده ها برای موفقیت فرزندان در مدرسه کمک کند. بسیاری از ما در دوران مختلف تحصیلی از مشاوران مختلف استفاده کردیم. نکته ای که باید بدانید این است که در کنار مشاوره تلاش خود را بیشتر کنید. لازمه موفقیت تحصیلی تمرکز در درس خواندن است. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند چیزی که افراد باهوش هرگز در عموم نمی گویند چگونه است؟

رفتار کودک فوق العاده باهوش و عدم رضایت افراد باهوش

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. نحوه مدیریت رفتار ها باید زیر نظر روان شناس و مشاور باشد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند چیزی که افراد باهوش هرگز در عموم نمی گویند، صحبت کنیم.

چند دلیل عدم رضایت افراد باهوش در زندگی

اگر تا به حال متوجه شدید که بسیاری از افراد باهوش ناراضی هستند، دلیلی برای آن وجود دارد. در حالی که بسیاری از مردم شادی را در اولویت قرار می دهند. اما افراد باهوش تمایل دارند شادی را در طول زندگی خود بی ارزش کنند. آن‌ها چیزهای دیگر را مقدم بر خوشبختی می دانند و هرگز برای ارزیابی آن انتخاب وقت نمی گذارند. مطالعات نشان می‌دهد که باهوشی یا تحصیلات بهتر، کسی را شادتر نمی‌کند. درعوض، عدم رضایت افراد باهوش در مقایسه با دیگران، بیشتر است. با این حال، اگر باهوش هستید، لازم نیست ناراضی باشید.

تمرکز بر روی عواملی که باعث این اتفاق می شود

وقتی بهتر متوجه شدید که چرا افراد باهوش کمتر خوشحال هستند، می توانید روی آن چیزها در زندگی خود کار کنید. شناخت موانع اولین قدم برای غلبه بر عدم رضایت افراد باهوش است. بنابراین اگر یکی از این موارد برای شما مشکل ساز است، بپذیرید. سپس، تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید که به شما کمک می کند طرز فکر خود را تغییر دهید و شادتر شوید. همانطور که دلایل نارضایتی افراد باهوش را شناسایی می کنید، می توانید این مشکل را برای خودتان حل کنید. اگر فرد باهوش دیگری در زندگی شما ناراضی به نظر می رسد، می توانید از این اطلاعات برای کمک به او نیز استفاده کنید.

دلایل عدم رضایت افراد باهوش

چرا افراد باهوش افسرده و ناراضی هستند؟ بیایید چند دلیل را مرور کنیم که چرا افراد باهوش نمی توانند خوشبختی پیدا کنند.

مردم از آن‌ها انتظار زیادی دارند

در حالی که باهوشی چیز خوبی است، دیگران اغلب از یک فرد باهوش انتظار زیادی دارند. ممکن است متوجه شوید که وقتی ناآماده و تحت فشار هستید، از شما می خواهند کارهای هوشمندانه ای انجام دهید. وقتی یک بار کاری را خوب انجام می دهید، مردم دائماً از شما انتظار آن را دارند. بعلاوه، ممکن است مردم از شما چیزی را بخواهند. یعنی آن ها می خواهند در حالی که سعی می کنید آرامش داشته باشید کارهایی را برای آن‌ها انجام دهید.

این وضعیت باعث ایجاد استرس، احساسات طاقت فرسا و اضطراب می شود. همچنین باعث می شود همیشه به این فکر کنید که دیگران چگونه شما را درک می کنند. همچنین توانایی شما را برای رهایی و تفریح محدود می کند.

نکته

انتظارات از والدین، دوستان، همکاران یا هر کس دیگری می تواند باعث ترس از شکست شود. به علاوه، از آنجایی که مردم انتظار زیادی دارند، هر اشتباهی را که مرتکب می شوید، هر چقدر هم کوچک باشد، متوجه خواهند شد.

چگونه می توانید بر عدم رضایت افراد باهوش در زمینه توقع بیش از حد غلبه کنید؟

بهترین راه برای مقابله با افرادی که بیش از حد از شما توقع دارند این است که یاد بگیرید زمانی که دیگران از شما کاری می خواهند “نه” بگویید. با تلاش می توانید به راحتی از عهده آن برآیید. صرفاً به این دلیل که مردم از شما انتظار دارند، کاری نکنید. علاوه بر این، به جای اینکه فکر کنید دیگران در مورد شما چه فکری می کنند، روی تفریح و لذت تمرکز کنید. حتی اگر کسی توقع بیش از حد دارد، یاد بگیرید از خودتان لذت ببرید و انتظارات او را نادیده بگیرید. شادی مهمتر از رضایت دیگران و ارضای انتظارات آنهاست.

عدم رضایت افراد باهوش یعنی آن ها خیلی راحت خسته می شوند

افراد باهوش می‌خواهند کارهای بیشتری را ادامه دهند و در حال حاضر با توقف برای لذت از زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند. وقتی اتفاق هیجان انگیزی می افتد، ممکن است برای مدت کوتاهی شادی را تجربه کنند. سپس، هنگامی که هیجان از بین رفت، آن‌ها برای مرحله هیجان انگیز بعدی در زندگی آماده می شوند.

از آنجایی که آن‌ها همیشه برای رسیدن به نقطه عطف بعدی تلاش می کنند، شادی را در زمان حال نادیده می گیرند. افراد باهوش نیز به محض اینکه علاقه خود را از دست می دهند، به جای تلاش برای بازیابی اشتیاق خود، از کارها دست می کشند. گاهی اوقات این مبارزه باعث می شود که آن‌ها از پروژه های تقریباً تمام دست بکشند.

نکته

اگر ذهن ناآرام شما به تحریک مداوم نیاز دارد، با جهش از پروژه ای به پروژه دیگر مبارزه خواهید کرد. همچنین به طور مداوم به کارهای بعدی که می توانید انجام دهید فکر خواهید کرد. به علاوه، همیشه هوس چیز جدید، متفاوت یا ایده آلیستی خواهید کرد.

چگونه می توانید بر این مورد غلبه کنید؟

وقتی حوصله‌تان سر می‌رود و می‌خواهید چیزی را کنار بگذارید، به خودتان یادآوری کنید که ارزش وقت گذاشتن و یکنواختی را دارد. به پایان رساندن پروژه ها تأثیر مفیدی بر موفقیت شما دارد. همچنین شادی شما را افزایش می دهد و ارزش خود را افزایش می دهد. همچنین می توانید با ایجاد زمان کافی برای انجام کارهایی که از آن‌ها لذت می برید و ذهن شما را تحریک می کنند، بر خستگی غلبه کنید.

راه دوم برای غلبه بر ناراحتی در عدم رضایت افراد باهوش

راه دیگر برای غلبه بر ناراحتی ناشی از کسالت این است که بیشتر از آن‌چه لذت می برید و در چه چیزی مهارت دارید آگاه شوید.

چند چیزی که افراد باهوش هرگز در عموم نمی گویند

کلماتی که از دهان ما بیرون می آیند را می توان به چهار صورت مثبت، منفی، خنثی یا نامشخص تفسیر کرد. افراد باهوش و بالغ از نظر احساسی تمایل دارند در جمع به شیوه ای عمدی و شفاف صحبت کنند. کلمات خود را برای به حداقل رساندن پاسخ منفی یا معمایی می سازند. اما حقیقت این است که همه ما در زندگی چیزی گفتیم که از بیان آن پشیمان شدیم.

نکته

شاید سخنان ما به عمد یا غیرعمد به کسی آسیب برساند. همه ما مجبور بودیم با این احساس وحشتناک “می خواهم پای کثیفم را به دهان کثیفم بچسبانم” دست و پنجه نرم کنیم. هوش عاطفی (EQ) به عنوان «ظرفیت آگاهی، کنترل و ابراز احساسات و مدیریت عاقلانه و همدلانه روابط بین فردی» تعریف می شود. سطح EQ فرد اغلب تعیین کننده نحوه تفسیر کلمات ما توسط شخص دیگری است.

هوش EQ در افراد باهوش

علاوه بر این، این نوع هوش است که در تصمیم‌گیری چه چیزی بگوییم و به همان اندازه، چه چیزی نگوییم، نقش غالب را ایفا می‌کند. EQ به طور ذاتی با آگاهی اجتماعی – توانایی رمزگشایی احساسات و تجربیات افراد دیگر – مرتبط است. برای جلوگیری از افکار و احساسات وحشتناکی که با یک رشته کلمات بی‌نظم و تکانشی همراه هستند، به درک اساسی از چیزهایی که نباید در جمع گفته شوند کمک می‌کند.

نکته

«مردان عاقل سخن می‌گویند زیرا چیزی برای گفتن دارند، اما احمق ها چون حرفی ندارند سخن می گویند.» – افلاطون.

در این‌جا چند نکته وجود دارد که افراد باهوش  از بیان آن‌ها در جمع خودداری می کنند:

“منصفانه نیست!”

زندگی منصفانه نیست – چیزی که اکثریت افراد باهوش بالغ آن را درک می کنند. شاید آن‌چه اتفاق افتاد منصفانه نباشد. حتی ممکن است یک بی عدالتی فاحش باشد. نکته ای که باید به خاطر داشته باشیم این است که افراد اطراف ما اغلب از “حادثه” بی اطلاع هستند. حتی اگر از اتفاقات مطلع باشند، اعلام “منصفانه نیست” مطلقاً هیچ کاری برای حل مشکل نمی کند. هر چقدر هم که مشکل باشد، توجه و تلاش خود را بر حل مسئله متمرکز کنید. احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت، وقار خود را حفظ خواهید کرد و ممکن است مشکل را حل کنید.

“شما خسته به نظر می رسید.”

نکته اینجاست: ما مطلقاً نمی دانیم در پشت صحنه زندگی یک فرد چه می گذرد. گفتن “شما خسته به نظر می رسید” – به فرد علامت می دهد که مشکلات او در معرض دید همه هست. در عوض،  سوال خود را به شکلی همدلانه بیان کنید. به عنوان مثال، ” آیا همه چیز خوب است؟” نشان می دهد که شما نگران آن‌چه در حال وقوع است هستید.

اظهارات “برای شما..”.

مثال‌ها: «شما نسبت به سنتان عالی به نظر می‌رسید» یا «به عنوان یک زن، کارهای زیادی انجام دادید». همانطور که همه باید بدانیم، سوگیری های سنی و جنسیتی هنوز وجود دارد. این احتمال وجود دارد که شخصی که با او صحبت می کنید به خوبی از چنین سوگیری ها آگاه باشد و از ذکر آن‌ها آزرده خاطر شود.

افراد باهوش این عبارت را نمی گویند: همانطور که قبلاً گفتم…

چه کسی چیزی را که قبلاً اعلام کرد را فراموش نمی کند؟ اگر منصف باشیم، تکرار مکرر یک چیز برای یک فرد ناامید کننده است. از بیان کلامی این ناامیدی خودداری کنید و سعی کنید آن‌چه را که می گویید روشن کنید.

«تو هرگز…» یا «تو همیشه…»

معمولاً این کلمات به صورت غیرصادقانه یا نمایشی بیان می شوند. خیلی اوقات، آن‌ها برای آزار شخص دیگری از روی عصبانیت یا تحقیر استفاده می شوند. آن‌چه را که طرف مقابل انجام داد ثابت کنید – و جزئیات را ارائه دهید.

“موفق باشید.”

منطق افراد باهوش این است: شانس یک نتیجه را از دست فرد خارج می کند و آن را تحت تأثیرات یا شانس بیرونی قرار می دهد. آیا کسی از استعداد خود برای موفقیت در لاتاری استفاده می کند؟ نه. این شانس است. باز هم، این عبارت ظریف است، اغلب با نیت خوب، و قطعاً به تفسیر خود شخص بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا