چند نکته ذهن آگاهی برای ازدواج سالم

ازدواج سالم یک موضوع بسیار مهم است. خیلی از افراد ازدواج را آسان می گیرند. در صورتی که در دنیایی که زندگی می کنیم ازدواج و برقراری ارتباط بسیار مهم است. در روان شناسی تعاریف متفاوتی وجود دارد. برخی از این تعاریف را ممکن است بشناسید. برخی هم برای شما تازگی دارند. در مقاله های قبل در ارتباط با ذهن آگاهی صحبت کردیم. ذهن آگاهی می تواند موفقیت را در افراد ایجاد کند. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است. این تلاش و کوشش باید همراه با برنامه ریزی باشد.

ما در ارتباط با ذهن آگاهی صحبت های بسیاری کرده ایم و گفتیم که افراد با داشتن ذهن آگاهی چه پیشرفتی خواهند کرد. اما این بار می خواهیم ارتباط بین ازدواج و ذهن آگاهی را بدانیم. آیا افراد با داشتن ویژگی ذهن آگاهی مناسب می توانند ازدواج بهتری داشته باشند یا خیر. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند نکته ذهن آگاهی برای ازدواج سالم چگونه است؟

در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نکته ذهن آگاهی برای ازدواج سالم صحبت کنیم.

درگیری با شریک گاهی اجتناب ناپذیر است

ازدواج سالم

درگیری با شریک گاهی اجتناب ناپذیر است. اما گام های آگاهانه می تواند به شما در حفظ قدردانی و شفقت در رابطه کمک کند. جولی پوتیکر چهار شیوه تمرکز حواس را ارائه می دهد. که شما و شریک زندگی خود می توانید برای حمایت از روابط خود با آن ها درگیر شوید. وقتی ازدواج می کنیم (یا وارد یک رابطه عاشقانه متعهد می شویم)، امیدواریم که صلح و عشق روز به روز و سال به سال حاکم شود. زندگی دشواری هایی را ایجاد می کند. این مشکلات می تواند ازدواج سالم ما را از بین برود و عشق ما ممکن است در معرض انحلال قرار گیرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

همان‌طور که می‌دانید ذهن آگاهی به ما کمک می کند تا با چالش های زندگی روزمره کنار بیاییم. و از آن چه در حال حاضر است قدردانی کنیم. همچنین می تواند به ما کمک کند تا قدر شرکای خود را بدانیم و با لحظات سختی که ناگزیر بوجود می آیند بنشینیم. اگر چه نمی توانیم از مشکلات اجتناب کنیم، اما وقتی در رابطه مان تمرکز حواس را تمرین می کنیم، می توانیم لحظات سخت را با شفقت و عشق، به جای کینه و عصبانیت کنار بیاوریم.

تمرین ذهن آگاهی در ازدواج ممکن است ناراحت کننده یا غیر طبیعی باشد.

در ابتدا، تمرین ذهن آگاهی در ازدواج ممکن است ناراحت کننده یا غیر طبیعی باشد. سرانجام، وقتی تمرین خود را به برنامه روزانه خود وصل می کنید، ممکن است آسان و فوق العاده به نظر برسد. فقط به یاد داشته باشید، اگر در رابطه خود چالش هایی دارید، مشکلی برای ازدواج سالم  نیز ممکن است داشته باشید. وقتی دو نفر دور هم جمع می شوند، همیشه مکان ها و لحظاتی وجود دارد که به نظر می رسد در آن با هم درگیر می شوند.

هدف این نیست که به طور کلی از مشکلات اجتناب کنید، بلکه ایجاد یک تمرین است که به شما امکاناتی را بدهد. در این روزهای سخت بنشینید و مشکلات را در ارتباط مهربانانه با هم مدیریت کنید. به طوری که بتوانید شکاف های زندگی را ترمیم کرده و با مهربانی و عشق پیش بروید.

تمرینات ذهن آگاهی و ازدواج سالم

ازدواج سالم

تمرینات ذهن آگاهی به شما این امکان را می دهد که ایستاده و متوجه افکار و احساساتی شوید که در شما ایجاد می شود. و این عمل توجه به فضای کافی اجازه می دهد تا کمتر با احساسات همزات پنداری کنید. ممکن است احساس “عصبانیت بوجود می آید”. این فاصله بین محرک و پاسخ شما طلایی است – شما می توانید به جای واکنش فوری، پاسخ مهارتی را انتخاب کنید. این واکنش فوری از بخش عمیق تر و ابتدایی مغز شما یعنی آمیگدال سرچشمه می گیرد. وقتی تفکر می کنید، به قشر پیش پیشانی خود اجازه می دهید فعال شود و به شما در انتخاب عاقلانه کمک کند.

چهار نکته برای ازدواج سالم:

در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

مهربانی را تمرین کنید

مهربانی محبت آمیز یا متا مدیتیشن یک تمرین مناسب است. این تمرین که قلب خود را باز کرده و احساسات محبت آمیز را برای خود و دیگران با استفاده از یک فرآیند بی صدا ارسال کنید. روش های زیادی برای مدیتیشن مهربانی و محبت وجود دارد. اما یکی از آن ها این است که ابتدا با ارسال محبت به خود، شروع کنید. در واقع برای ازدواج سالم به خود بگویید: “اگر من مهربانی داشته باشم با خیال راحت زندگی می کنم.

سپس به ارسال محبت به شخص دیگر ادامه می دهید. برای پرورش ازدواج خود، مهربانی را در کنار همسرتان بفرستید. ” با این کار شما نشان می دهید چه قدر همسر و شریک زندگی خود را دوست دارید. او از طرف شما مورد قدردانی قرار گیرد.” همان طور که عشق و شفقت بیشتری را به ازدواج خود وارد می کنید، نیازی به توقف در آن جا نیست. شما می توانید دایره خود را برای ارسال محبت به خانواده و دوستان، محله ها، کشورها، قاره ها، کره زمین و همه ساکنان آن باز کنید.

سه مورد را که درباره شریک زندگی خود سپاسگزار هستید بنویسید

ازدواج سالم

همه ما ویژگی هایی داریم که دیگران دوست ندارند. فرض کنید یک ازدواج سالم نیست. به راحتی می توان مواردی را که ما را در مورد همسرمان تحریک می کند به آن ها اشاره کرد. یا کارهایی را که در خانه انجام نداده اند به آن ها یادآوری کرد. این فقط به شخص و رابطه شما آسیب می رساند. اگر چه ممکن است احساس کنید مجبور هستید در مورد آن‌ چه شما به عنوان عیب طرف مقابل می دانید چیزی بگویید. اما این امر خلاف نتیجه است.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

در عوض، به سادگی شاهد افکار منفی خود باشید. و با تمرکز بر چیزهایی که در مورد شریک زندگی خود می دانید، انرژی رابطه خود را تغییر دهید. به جای آن چه که آن ها را به عنوان نقص در همسر خود درک می کنید موارد مثبت را ببینید. چند دقیقه وقت بگذارید تا توجه ذهن خود را به همه چیز شگفت انگیز در مورد آن ها معطوف کنید. با یک قلم و کاغذ بنشینید و ویژگی های فوق العاده آن ها را بنویسید.

تعجب نکنید که اگر هنگام نوشتن ذهن شما با چیزهای بیشتری پر شود که دچار سردرگمی و عدم تمرکز شوید. می توانید این کار را هر زمان که احساس عصبانیت می کنید انجام دهید. حتی ممکن است گاهی اوقات متوجه شوید که همسرتان نبوده، بلکه احساسات منفی شما آرامش شما را بر هم زده است.

با هم به مدیتیشن بپردازید

صلح و آرامش در کنار هم و جمع آوری توجه می تواند راهی زیبا برای گذراندن وقت با یک شریک باشد. به دنبال مدیتیشن هدایت شده باشید که هر دو از آن لذت خواهید برد. موارد زیادی برای انتخاب وجود دارد. مدیتیشن تنفسی را برای سکوت انتخاب کنید. مدیتیشن برای پرورش قدردانی، یا مدیتیشن مانترا برای ارتباط. با تمرین ذهن آگاهی برای ازدواج سالم در فضایی با هم، آرامشی تازه را تجربه خواهید کرد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

پس از اتمام تمرین، می توانید در مورد آن چه در طول تمرین کشف کرده اید آرام صحبت کنید. مدیتیشن را در تقویم روزانه یا هفتگی خود قرار دهید و آن را به یک مراسم مشترک تبدیل کنید. صبح ها تمرین کنید تا بتوانید روز را راحت تر کنار هم بگذرانید.  یا از این زمان آرامش به عنوان راهی برای استراحت بعد از یک روز چالش برانگیز لذت ببرید.

کارهایی را با هم انجام دهید که باعث شادی هر یک از شما شود

ازدواج سالم

چند دقیقه وقت بگذارید تا با همسرتان بنشینید و کارهای ساده ای را که با هم انجام می دهید. حتی بهتر است این کارهایی را که برای شما شادی به ارمغان می آورد، لیست کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا در مورد آن چیزها فکر کنید. اما تا زمانی که به لیست خود نرسیدید، به تمرین برای راه های شادی و ازدواج سالم ادامه دهید. شاید شامل پیاده روی در پارک، چیدن سیب در مزرعه ، انجام یوگا یا پختن غذا با هم باشد. پس از تهیه لیست خود، یکی را انتخاب کنید تا هر روز با هم انجام دهیم. یا می توانید چند مورد را انتخاب کنید و یک روز تعطیل را به لذت بردن از این لحظات شاد به عنوان یک زوج اختصاص دهید.

وقتی از فعالیتی در کنار هم لذت می برید، برای یک لحظه احساس خوشبختی را درک می کنید. این فرآیند حالت روانی مثبت مغز را به یک ویژگی عصبی پایدار برساند.

https://welldoing.org/article/4-mindfulness-tips-for-healthy-marriage

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا