چند نشانه که کسی شما را دستکاری می کند

آیا احساس سردرگمی یا گناه می کنید و نمی دانید چرا؟ ممکن است دستکاری را حس کنید. شناسایی علائم می تواند کمک کننده باشد. تشخیص دستکاری عاطفی در روابط ممکن است دشوار باشد. برخی از تاکتیک‌های دستکاری می‌توانند به قدری ظریف باشند که ممکن است به‌جای رفتار فرد مقابل، مدام رفتار خود را بررسی کنید. دریافت تاکتیک های دستکاری در یک رابطه می تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد. اما با یادگیری تشخیص علائم، می توانید از خود محافظت کنید و بر اساس موقعیت عمل کنید. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی در ایران می خواهیم چند نشانه که کسی شما را دستکاری می کند بررسی کنیم. این مرکز خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی ارائه می کند.

دستکاری در روابط چیست؟

دستکاری روانی اغلب به کلمات، حذفیات، و اعمالی اشاره دارد که سعی در کنترل احساس، تفکر و رفتار شخص دیگر دارد. این ممکن است بر دیدگاه آنها از خود، رابطه و به طور کلی جهان تأثیر بگذارد. دستکاری مداوم در روابط می تواند بر عزت نفس شما تأثیر بگذارد و ممکن است باعث شود علائم اضطراب یا افسردگی را تجربه کنید. دستکاری منحصر به روابط خانوادگی و عاشقانه نیست. همچنین می تواند در دوستی ها و حتی روابط کاری ظاهر شود. دستکاری همچنین می تواند در مقیاس وسیع از طریق پوشش رسانه ای، تبلیغات یا کمپین های سیاسی اتفاق بیفتد.

چند نشانه که کسی شما را دستکاری می کند

چندین نشانه وجود دارد که باید به آنها توجه کنید که ممکن است نشان دهند که شما در حال دستکاری در رابطه خود هستید. در ادامه ما به بررسی دقیق این نشانه ها می پردازیم.

شما سعی می کنید روحیه خود را نادیده بگیرید

اولین پرچم قرمز ممکن است آن احساس درونی باشد که چیزی درست نیست یا اینکه دائماً کارهایی را انجام می دهید که نمی خواهید. ممکن است این احساس را نادیده بگیرید و سعی کنید خود را متقاعد کنید که همه چیز خوب است. به عنوان مثال، بگویید که ناراحت هستید زیرا به نظر می رسد که شریک زندگی شما همیشه در طول قرارهای شما با تلفن همراه است. شما آن را با آنها مطرح می کنید، اما متوجه می شوید که آنها واقعاً عصبانی می شوند، خیلی سریع.

سپس مکالمه به این می‌پردازد که به نظر می‌رسد شما با ایجاد مشاجره، تاریخ خاص خود را خراب کرده‌اید. بنابراین، آنچه را که می‌خواستید بگویید فراموش می‌کنید و در عوض سعی می‌کنید آنها را راضی کنید. در همین حال، شریک زندگی شما دوباره گوشی خود را چک می کند.

شک کردن به خود یکی از چند نشانه که کسی شما را دستکاری می کند

اگر شروع به شک کردن به خود و انگیزه های خود کرده اید، ممکن است در معرض یک تاکتیک دستکاری باشید. شاید زمانی به توانایی خود در مدیریت یک موقعیت خاص اطمینان داشتید و اکنون شروع به زیر سوال بردن توانایی های خود کرده اید. حتی ممکن است بپرسید که آیا شما «مشکل» در رابطه هستید. برای مثال، سعی می کنید دوباره به شریک زندگی خود بگویید که چه احساسی نسبت به وقت زیادی با تلفن خود می گذراند. اما آنها می گویند که شما هم این کار را می کنید و همیشه سعی می کنید دلیلی برای مبارزه پیدا کنید.

شما احساس نمی کنید که واقعاً اینطور است، اما پس از سومین باری که این بحث را می شنوید، تعجب می کنید که آیا مشکل این است که چیزهای کوچک را رها نمی کنید.

احساس گناه می کنید

یکی از چند نشانه که کسی شما را دستکاری می کند احساس گناه است. نشانه رایجی که نشان می‌دهد ممکن است کسی شما را از نظر عاطفی دستکاری کند، ممکن است این باشد که به دلیل رفتار به روش‌های خاصی در رابطه احساس گناه یا خجالت می‌کنید. به عنوان مثال، شما دو شغله کار می کنید و به سختی برای خودتان وقت دارید. سپس اولین روز تعطیلی شما بعد از چند ماه فرا می رسد و تصمیم می گیرید آن را در خانه و با راحتی با تماشای تلویزیون بگذرانید.

وقتی این را به مادرتان می‌گویید، متوجه می‌شوید که او ناراحت است. وقتی از او می‌پرسید چه مشکلی دارد، او به شما می‌گوید که نمی‌تواند باور کند که در روز تعطیل به دیدن او نمی‌آیید. شما ناگهان چنان احساس گناه می کنید که در نهایت روز خود را صرف کمک به او در اطراف خانه می کنید. اگرچه این سناریو به دلایل مختلف می‌تواند به این شکل انجام شود، اما اگر دائماً به خاطر نگفتن یا انجام کاری که می‌خواهید احساس گناه می‌کنید، یک پرچم قرمز است.

دستکاری کننده در مورد چیزی که شما می گویید یا انجام می دهید ابراز نارضایتی می کند، به ویژه زمانی که سعی می کنید مرزها را تعیین کنید. سپس، در نهایت تسلیم می شوید تا طرف مقابل را خوشحال کنید و احساس گناه خود را از بین ببرید.

احساس تار از خود، یکی از چند نشانه که کسی شما را دستکاری می کند

نشانه رایج دستکاری در روابط زمانی است که پس از پیروی از خواسته های آشکار یا پنهان دیگران برای دست کشیدن از نظرات و علایق خود، شروع به از دست دادن احساس خود در مورد اینکه چه کسی هستید، می کنید. در برخی روابط عاشقانه و ازدواج، یکی از طرفین ممکن است سبک زندگی و علایق طرف مقابل را اتخاذ کند تا مثلاً از تعارض جلوگیری کند. ممکن است شریک زندگی شما دائماً از گذراندن وقت با دوستان و خانواده یا انجام کارهایی که شما از آن لذت می برید اجتناب کند.

اگر می خواهید با آنها وقت بگذرانید، به نظر می رسد باید کاری را که آنها می خواهند انجام دهید. در روابط خانوادگی، ممکن است احساس نکنید که نمی‌توانید شخصیت خود را به‌عنوان یک فرد و همچنین انتخاب‌های زندگی‌تان را به‌طور کامل بیان کنید، و ممکن است زمانی که در کنار آن‌ها هستید متفاوت عمل کنید.

روی پوسته تخم مرغ راه می روید

یکی از چند نشانه که کسی شما را دستکاری می کند ترس است. شاید ترس را به عنوان یک احساس یا واکنش شدید به یک تهدید تصور کنید. اما ترس همچنین می تواند به عنوان تردید در انجام دادن یا گفتن چیزهای خاصی برای جلوگیری از درگیری یا اصطکاک ظاهر شود. شما حتی ممکن است از احساس خود آگاه نباشید – فقط به طور خودکار از موضوعات یا اقدامات خاصی اجتناب می کنید. برخی از افراد ممکن است از خشم به عنوان یک تاکتیک دستکاری استفاده کنند. طغیان آن‌ها می‌تواند دیگران را وادار به عقب‌نشینی کند یا رفتار خود را تغییر دهد تا از واکنش اجتناب کنند. ممکن است زمانی این پویایی را مشاهده کنید که والدین به فرزند خود هشدار می دهند که کاری انجام ندهد وگرنه ممکن است والدین دیگر عصبانی شوند.

به عنوان یک بزرگسال، ممکن است از رفتارهای خود بیش از حد آگاه شوید یا علائمی از اضطراب را بدون یک محرک واضح تجربه کنید. شما می توانید در مورد هر تصمیمی به این صورت فکر کنید که “فرد مقابل چه خواهد کرد؟” به عنوان مثال، ممکن است بخواهید به جشن تولد دوست خود بروید، اما می دانید که شریک زندگی شما او را دوست ندارد. آخرین باری که با دوستتان وقت گذراندید، شریک زندگیتان ساعت ها با شما صحبت نکرد. این بار، قبل از پذیرفتن دعوت، دو بار در مورد آن فکر می‌کنید و پیش‌بینی می‌کنید که در صورت انجام این کار، ممکن است مجبور شوید با نارضایتی شریک زندگی‌تان کنار بیایید.

شما شروع به زیر سوال بردن سلامت روان خود می کنید

یکی از چند نشانه که کسی شما را دستکاری می کند زیر سوال بردن سلامت روانی است. دستکاری نه تنها می تواند باعث استرس و اضطراب شود، بلکه باعث می شود در مورد رفتارها و احساسات خود احساس سردرگمی و ناامنی کنید. ممکن است شروع به تعجب کنید که آیا واکنش های شما علائمی از شرایط سلامت روان است یا خیر. تاکتیک های دستکاری مانند روشن کردن گاز اغلب علت این احساسات است. به عنوان مثال، شما در حال بحث در مورد تعطیلات بعدی خود با شریک زندگی خود هستید. آنها با شما بحث می کنند و هر مسیری را بد می دانند.

وقتی کسی مدام این رفتار را با شما می کند، حافظه و سلامت خود را زیر سوال می برید تا جایی که مطمئن نیستید که آیا اصلاً اتفاقاتی افتاده است یا خیر. “عجیب” به اندازه کافی، به نظر می رسد که فقط در اطراف این شخص برای شما اتفاق می افتد.

تاکتیک های دستکاری چیست؟

ما در بخش قبلی، چند نشانه که کسی شما را دستکاری می کند بررسی کردیم. حال می خواهیم در ارتباط با تاکتیک های دستکاری صحبت کنیم. انواع مختلفی از دستکاری وجود دارد. سه مورد از رایج ترین آنها عبارتند از:

  • القای گناه شخصی که شما را دستکاری می کند ممکن است به این نکته اشاره کند که به خاطر شخص دیگری برای شما اتفاق منفی افتاده است، یا ممکن است با ناامنی های شما بازی کند تا شما احساس گناه کنید. این شامل بازی قربانی نیز می شود.
  • قدردانی. آنها ممکن است عمداً خود را در موهبت های خوب شما تثبیت کنند تا چیزی از شما بگیرند یا جلو بیفتند.
  • فریب. آنها ممکن است با ارائه نادرست یا پنهان کردن حقیقت، ناصادق باشند.

اما دستکاری در روابط می‌تواند در بسته‌های دیگری نیز وجود داشته باشد که شناسایی آن‌ها ساده یا آسان نباشد.

سایر تکنیک های دستکاری

چند نشانه که کسی شما را دستکاری می کند بررسی شد. حال در ادامه سایر تکنیک های دستکاری را بررسی می کنیم. سایر تکنیک های دستکاری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آنها ممکن است توجه و محبت شدید و مداوم را به شما نشان دهند تا به سرعت علاقه و وابستگی عاطفی ایجاد کنید.
  • آنها ممکن است اظهارات طعنه آمیزی یا شوخی هایی داشته باشند که بعداً با جمله “من فقط شوخی کردم” یا “شما همه چیز را خیلی شخصی می گیرید” رد شود.
  • ممکن است شخص دیگری را وارد ترکیب کنند تا نظری را توجیه کنند یا در شما احساس ناامنی کنند.
  • ممکن است بخواهند با نظرات یا رفتارهای خاصی ترس را در شما ایجاد کنند.
  • آنها ممکن است شما را نادیده بگیرند یا به عنوان نوعی تنبیه عاطفی با شما صحبت نکنند.

چرا برخی از افراد از تاکتیک های دستکاری استفاده می کنند؟

با بررسی چند نشانه که کسی شما را دستکاری می کند می خواهیم بدانیم که چرا برخی افراد این رفتار را دارند؟ همه کسانی که دستکاری می کنند در واقع از انجام آن آگاه نیستند. آنها ممکن است فکر کنند که چگونه روابط کار می کنند یا حتی معتقدند که شما آنها را نیز دستکاری می کنید و باید پاسخ دهند. در برخی موارد، آنها ممکن است از اعمال خود آگاه باشند، اما از تأثیر آنها بر شما آگاه نباشند. سپس، کسانی هستند که بازی های دستکاری را انجام می دهند و به خوبی می دانند که چه کاری انجام می دهند و این اقدامات چه تأثیری بر دیگران دارد.

اگرچه تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر مردم هر از گاهی دستکاری می‌کنند، افرادی که به طور منظم از تاکتیک‌های دستکاری استفاده می‌کنند ممکن است دلایل پیچیده‌ای برای نیاز خود به کنترل داشته باشند. به طور مثال می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • در خانواده‌ای بزرگ شده‌اند که معمولاً از تاکتیک‌های دستکاری استفاده می‌شود
  • ترس از دست دادن کنترل یا قضاوت شدن
  • داشتن مهارت های ارتباطی ضعیف که توانایی برقراری ارتباط موثر با نیازها را مختل می کند
  • درگیر شدن در مکانیسم های دفاعی
  • داشتن سبک دلبستگی مضطرب

نگاه نهایی برا چند نشانه که کسی شما را دستکاری می کند

اگرچه همه گهگاه از تاکتیک های دستکاری استفاده می کنند، اما برخی افراد به طور مداوم از آنها در روابط استفاده می کنند. تشخیص برخی از تکنیک‌های دستکاری ممکن است سخت‌تر باشد، اما شناسایی آن‌ها ممکن است به شما کمک کند که محافظت کنید و در مورد رابطه خود تصمیم بگیرید. ماندن در رابطه ای که در آن تاکتیک های دستکاری دائماً استفاده می شود ممکن است تأثیر زیادی بر اعتماد به نفس و سلامت روان شما داشته باشد. تغییر ممکن است، اما این به شخص دیگر بستگی دارد که آن را آغاز کند. به همین دلیل مهم است که ابتدا روی خود تمرکز کنید و راه‌هایی برای ایجاد شرایط بهتر بیابید.

 

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا