چند نشانه که شما با یک فرد سطحی نگر رو به رو هستید

فرد سطحی نگر دارای ویژگی های مختلفی است. این افراد معمولا علاقه به پنهان کاری دارند. در واقع به گونه ای این افراد دیگران را گول میزنند. ما باید بتوانیم با شیوه درست این موضوع را مدیریت کنیم. دروغ می تواند آسیب های زیادی به افراد برساند. آسیب شناختی در بسیاری از نوجوانان یا بزرگسالان شدت یافته است. یکی از این دلایل وجود بیماری همه گیری است. در دنیایی که زندگی می کنیم افراد ممکن است رفتار های ناشایستی داشته باشند. اما همه این رفتار ناشایست قابل حل هستند. این به شرطی است که فرد خودش قصد این کار را داشته باشد. ‌

راستگویی یک خصلت فوق العاده هست همه باید آن را داشته باشند. متاسفانه در دنیایی که زندگی میکنیم برخی از مردم رفتار های عجیبی دارند. آن ها سعی دارند برای این که خودشان را برتر نشان دهند هر نوع رفتاری انجام دهند. حتی برخی از آن ها ممکن است دروغ های را بگویند تا مقام خود را بالا ببرند. در مقاله های قبل در ارتباط با دروغگو بودن همسر صحبت کردیم. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند نشانه که شما با یک فرد سطحی نگر رو به رو هستید، چگونه است.

استرس در افراد و مقابله با رفتارهای پنهانی فرد سطحی نگر

در مقاله های قبل گفتیم که یکی از استرس های که به افراد خصوصا زوجین وارد می شود استرس های ناشی از کودکان است. این بدان معنی نیست که کودکان دارای استرس باشند بلکه به این معنی اینکه رفتار های آن ها یا واکنش های آن ها نسبت به اتفاقات مختلف ممکن است باعث ایجاد استرس در والدین شود. راه های درمان استرس در دنیای روان شناسی بسیار زیاد است. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  آنلاین روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نشانه که شما با یک فرد سطحی نگر رو به رو هستید، صحبت کنیم.

برای مقابله با رفتارهای پنهانی فرد سطحی نگر صداقت خود را حفظ کنید

همانطور که ممکن است بدانید، برخورد با یک شخص دروغگو مزمن اغلب یک تجربه دیوانه کننده است. همیشه فراتر از یک فرد دارای رفتار سرزنشی  باشید. قبل از مواجهه با دروغگو، به خود یادآوری کنید که واقعاً چه کسی هستید. به شدت به اصول خود پایبند باشید و یکپارچگی خود را حفظ خواهید کرد.

شرایط را ارام نگه دارید

هنگامی که در محیط مناسب قرار گرفتید، به آرامی بگویید “چیزی در ذهن من است و می خواستم آن را با شما در میان بگذارم.” پس از آن، صحبت خود را  ارائه دهید. “این چیزی است که من شنیدم” یا “این چیزی است که من می دانم”. لحن آرام و متشکل را همیشه حفظ کنید. نیازی به تشدید اوضاع نیست مگر اینکه کاملاً ضروری باشد.

برای مقابله با رفتارهای پنهانی فرد سطحی نگر واکنش آن‌ها را تماشا کنید

وقتی دروغگوها با شواهد محکمی روبرو می شوند، یکی از سه کار را انجام می دهند: انکار، اعتراف، یا دفاع. اعتراف به کاری که انجام دادند تنها راه حل قابل قبول به احتمال زیاد است. به شرطی که حقایق را جمع آوری کنید. همچنین خونسردی خود را حفظ کنید و شرایط را آرام نگه دارید، سپس هیچ بهانه ای برای فرد وجود ندارد که حالت تدافعی داشته باشد. یعنی او نمی تواند اقدامات خود را انکار کند. به شرطی که فرد از کنترل خارج نشود، می توانید پس از مرحله بعدی به مکالمه پایان دهید.

رفتارهای پنهانی فرد سطحی نگر که قبل از افشای خود نشان می دهد

‘ریاکار؛ از کلمه یونانی “hypokrites” الهام می گیرد  که به معنای “بازیگر” است. کلمه ریاکار در نهایت از کلمه یونانی hypokrites به انگلیسی درآمد که به معنای “بازیگر” یا “بازیگر صحنه” است. ~ مریام وبستر. تنسی ویلیامز یک بار گفت: “تنها چیز بدتر از دروغگو، دروغگویی است که ریاکار هم باشد.” دروغ به اندازه کافی بد است، اما رفتارهای پنهانی شخص ریاکار در مورد دروغ گویی چه؟ این بی صداقتی در رسوایی ترین حالت رفتار یک فرد است.

نکته

ریاکاران کسانی هستند که تمام تلاش خود را می کنند تا حس شکست را به شما منتقل کنند. جای تعجب نیست که مردم ریاکاری را تحقیر می کنند. بر اساس مطالعه ای در Psychological Science، مردم از ریاکاری بیشتر از کسانی که آشکارا به انجام رفتاری که آن‌ها را قبول ندارند، اعتراف می کنند، بیزارند.

چرا مردم از رفتارهای پنهانی فرد سطحی نگر بدشان می آید؟

جیلیان جردن، دانشمند روان‌شناسی از دانشگاه ییل، توضیح می‌دهد: «مردم از ریاکاران بدشان می‌آید، زیرا آن‌ها به‌طور غیرمنصفانه از محکومیت برای کسب منافع شهرت استفاده می‌کنند. همچنین به بهای کسانی که آن‌ها را محکوم می‌کنند نیکوکار به نظر می‌رسند – در حالی که مستحق‌ این منافع شهرت نیستند.»

مطالعات در مورد رفتارهای پنهانی فرد سطحی نگر

مطالعه دیگری توسط محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان داد که ریاکاری حداقل از یکی از رفتارهای زیر تشکیل خواهد شد:

(1) استانداردهای دوگانه اخلاقی زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی در مورد عمل توهین‌آمیز شخص دیگری انتقام جویانه باشد. با این حال، در انجام همان کار، تردید یا احساس گناه کمی نشان می دهد.

(2) دوگانگی اخلاقی عموماً همان چیزی است که ما برای تعریف عمل استفاده می کنیم. دوگانگی اخلاقی زمانی است که فردی ادعا می کند که در انگیزه های خود شرافتمند است. اما این یک دروغ محض است. (مثال: سیاستمداری که علیرغم شواهد غیرقابل انکار خلاف آن، دیدگاه‌های بی‌طرف خود را درباره یک موضوع استناد می‌کند.)

(3) ضعف اخلاقی نوعی گسست شناختی است که در آن باورها یا اخلاقیات یک فرد به دلیل عدم کنترل خود تضعیف می شود. در نتیجه با علم به نادرستی آن، دست به عمل می زنند.

“رفتارهای پنهانی فرد سطحی نگر از نوع پیشگیرانه”

آیا ریاکاران قبل از اینکه خود را به عنوان یک فرد با همین ویژگی نشان دهند، رفتارهای عجیبی از خود نشان می دهند؟ در این‌جا چند رفتار از این قبیل وجود دارد:

ناهماهنگی

البته ممکن است شخص بدون ریا ناسازگار باشد. به عنوان مثال، یک کارمند غیرقابل پیش بینی که توانایی عملکرد عالی را دارد، ممکن است تلاش و نتایج ناسازگاری را نشان دهد. آن‌ها ریاکار نیستند؛ آن‌ها غیر قابل اعتماد هستند. اما تناقضات ریاکاران بیشتر قابل محاسبه است و بیشتر به حرف و عمل مربوط می شود. همچنین این رفتار با گذشت زمان بدتر می شود.

“آنطور که من می گویم انجام دهید، نه آنطور که من انجام می دهم.”

یکی از رفتارهای پنهانی فرد سطحی نگر توقعات زیاد از دیگران و توقعات کم یا بدون توقع از خود است. شاید این تنها چیزی باشد که باید گفته شود. ریاکار ممکن است در تلاش‌های دستکاری‌کننده‌اش صریح و جذاب باشد. اما هرگز از معیارهایی که برای دیگران تعریف می‌کنند الگوبرداری نمی‌کنند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دین برنت، نویسنده گاردین، می گوید: «مردم از کجا می‌توانند به دیگران یادآوری کنند که چگونه باید رفتار کنند. و محدودیت‌هایی در مورد آن‌چه می‌توانند بگویند و انجام دهند که به خودشان پایبند نیستند، می‌گذارند؟ این فرآیند اشتباه و  غیراخلاقی است و نشان می دهد که نمی توان به آن‌ها اعتماد کرد.»

نقش قربانی و رفتارهای پنهانی فرد سطحی نگر

اشتباه نکنید: ریاکاری و خودشیفتگی دو حالت مختلف شخصیت هستند. هر دو گروه از مردم همیشه سعی می کنند نقش قربانی را بازی کنند. هرگز این عمل به اندازه زمانی که آن‌ها به خاطر اشتباه گرفتار می شوند آشکار نیست.

چند نشانه که شما با یک فرد سطحی نگر رو به رو هستید

“اگر کسی را سطحی نگر توصیف کنید، او را تایید نمی کنید زیرا عمیقاً فکر نمی کند و درک کمی از چیزهای جدی یا مهم دارد.” ~ دیکشنری کالینز

فرد سطحی نگر چه شکلی است؟

خیلی جالب است که تقریباً هر تعریفی از سطحی نگری برای یک شخص اعمال شود. بیایید به تعاریف سطحی نگری نگاه کنیم:

  • “همراهی در حالت سطحی نگری یا در عین بی خیالی
  • این تعریف ممکن است یک آسیب را توصیف کند.
  • ” مربوط به سطح: اندازه گیری سطحی.”
  • وقتی یک فرد سطحی نگر را می بینید، متوجه می شوید افکار آن‌ها عمق زیادی ندارد.
  • بسیاری از افراد خرافاتی شیفته ظاهر خود هستند.
  • «فقط نگران یا درک آنچه در ظاهر است: یک ناظر سطحی».
  • “فرد سطحی نگر به جای فرد واقع گرا.”

به طور خلاصه، افراد سطحی نگر به بیرون تمرکز می کنند. فاقد عمق عاطفی و فکری و از نظر ادراکی کم عمق هستند. آیا این شبیه شخصی است که می خواهید با او معاشرت کنید؟

ما همچنین می‌توانیم «وجود عدم دقت»، « رفتار ظاهری به جای واقعی»، «محتوا یا اهمیت کمی» و «عدم اصالت» را در نظر بگیریم.)

نکته

به طور خلاصه، این‌ها کسانی نیستند که بخواهید در ساعت 2 بامداد در شرایط اضطراری با آن‌ها تماس بگیرید. اگر زمانی نیاز به انجام این کار داشته باشید، در این‌جا چیزی است که می توانید در مورد فرد سطحی نگر بدانید. در اینجا برخی از ویژگی هایی که یک فرد سطحی نگر ممکن است داشته باشد بیان خواهد شد:

بدون “نمای باطنی داخلی”.

می‌دانید که چگونه اکثر مردم بر روی برخی از باورها و اصول مبتنی هستند؟ چگونه این اصول پایه ای برای انتخاب های زندگی آن‌ها ایجاد می کند؟

هیچ عقیده ای را نمی توان تغییر داد. در حالی که این ممکن است خشن به نظر برسد، اما افراد سطحی در هیچ چیز مستقر نیستند. چرا؟ زیرا این امر مستلزم عمق تفکر است – تغییر نگرش ها و رفتارهای فرد. فرد سطحی نگر را نمی توان با این کار اذیت کرد.

تاکید بیش از حد بر جاذبه فیزیکی

هیچ اشکالی ندارد که جذابیت فیزیکی یک نفر را تحسین کنیم. در قرار دادن جذابیت فیزیکی به عنوان معیار اصلی مشکلی وجود دارد. افراد سطحی در واقع به خود می بالند که فقط با افرادی ارتباط برقرار می کنند که “استانداردهای فیزیکی” آنها را برآورده می کنند.

خودآگاهی کم

این افراد به جز در مواردی که به ظاهرشان مربوط باشد، توانایی درون نگری یا مشاهده خود را ندارند. آن‌ها یا نمی خواهند یا نمی توانند احساسات، افکار و رفتارها را با هیچ توجهی بررسی کنند. تنها زمانی که این افراد رفتار خود را تغییر می‌دهند این است که فردی با «مقام بالا» به نحوی آن‌ها را نصیحت کند.

بیش از حد مادی گرا

واژه ماتریالیستی، که مطمئناً در مورد سطحی به کار می رود، توسط فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد به این صورت قابل تعریف است:

«فردی که بیش از حد نگران آسایش جسمانی یا کسب ثروت و دارایی‌های مادی است تا ارزش‌های معنوی، فکری یا فرهنگی».

فقدان چشمگیر هوش در فرد سطحی نگر

ما در مورد I.Q صحبت نمی کنیم. ما به هوش شخصی اشاره می کنیم. به طور خاص، درک اساسی از چیزهایی مانند قرارداد اجتماعی، آداب، لطف، سپاسگزاری، و دیگران.

رفتار بیش از حد قضاوت کننده

همه ما در یک زمان نسبت به یک فرد یا گروهی از افراد باورهای جاهلانه داشته ایم. تفاوت بین افراد منطقی و غیر قضاوت کننده و فرد سطحی نگر در این است که اولی معمولاً دیگران را قضاوت نمی کند. فرد سطحی نگر بی شرمانه قضاوت می کند. آن‌ها بدون هیچ مدرکی در مورد کسی نظر منفی می دهند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا