چند نشانه ای که شما توسط دوستان سمی احاطه شدید

دوستان سمی مثل دیگر افراد سمی در خانواده آسیب های زیادی به شما خواهند زد. افراد ممکن است در موقعیت های مختلف رفتار های متفاوتی داشته باشند. رفتار می تواند شامل گزینه ها مختلف باشد. رفتار ها اگر به گونه ای باشد که باعث پیشرفت افراد شود  رفتار ها برای افراد مختلف نشانه های متفاوتی دارد. برای مثال یک شخص ممکن است از رفتار تکبر خودش احساس رضایت داشته باشد.

از آن سمت این رفتار ممکن است به بقیه افراد آسیب برساند. گاهی اوقات باید با یک سری از رفتار ها کنار بیاییم. چند نشانه ای که شما توسط دوستان سمی احاطه شدید موضوع امروز ما است. رفتار ها همان طور که قبلاً گفتیم انواع مختلفی دارند. انواع رفتار های سمی می تواند در افراد مختلف ایجاد شود. برای مثال وقتی که یک فرد در هنگام عصبانیت یا هنگام تماشای مسابقه فوتبال واکنش های از خود نشان می دهد نمی توان گفت این واکنش برای رفتار همیشگی او است.

رفتارهای دارای دلبستگی‌ها به دوستان سمی

گزینه دیگری که باید بدانید این است که رفتار ها ممکن است در هر شخصی به نوع های مختلفی بروز دهد. رفتار های سمی یکی از رفتار هایی است که موضوع امروز ما نیز هست. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند نشانه ای که شما توسط دوستان سمی احاطه شدید، صحبت کنیم.

چگونه دلبستگی‌ها را به دوستان سمی رها کنید؟

افراد سمی می توانند از همه راه ها وارد زندگی ما شوند: دوستان، خانواده، افراد مهم. ممکن است همیشه متوجه نشویم که افراد سمی وارد زندگی ما می‌شوند – یا وقتی وارد زندگی‌مان می‌شوند، دیگر برای برگشتن و دور شدنمان خیلی دیر است. رهایی از  دلبستگی‌ها به دوستان سمی می تواند دشوار باشد، به خصوص به این دلیل که در ذات یک فرد سمی است که آن را تا حد امکان سخت کند.

نکته

نویسنده معروف می‌گوید: «وقتی متوجه می‌شوید که شخصی برای بار اول کاری سمی انجام می‌دهد، برای بار دوم منتظر نمانید تا آن را مطرح کنید یا حرف او را قطع کنید. بسیاری از تا فزعت دارای این مشکل به تاکتیک “صبر کن و ببین” عادت کردند که فقط آن‌ها را در برابر دلبستگی‌ها به افراد سمی آسیب پذیر می کند. با قوی‌تر شدن مرزهای رفتاری شما، زمان انتظار کوتاه‌تر می‌شود. شما هرگز شهود خود را توجیه نمی کنید.»

نکته

خوشبختانه، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید به آرامی دلبستگی‌ها را به کسی در زندگی‌تان که خیلی رفتار سمی‌ دارد، رها کنید، خواه یکی از اعضای خانواده باشد، یک دوست صمیمی، یا کسی که زمانی فکر می‌کردید عاشق او هستید. رهایی از شر افراد سمی در زندگی به این معنی است که ما می توانیم زندگی را کامل‌تر و با شادی بیشتری تجربه کنیم. این کار باعث می شود تا به آن‌ها اجازه دهیم به جذب نکات مثبت از زندگی ما دهند. اگر در تلاش برای رهایی از وابستگی خود به یک فرد سمی هستید، در این‌جا چند نکته خوب وجود دارد که باید رعایت کنید.

چند راه برای رهایی از دلبستگی‌ها به دوستان سمی

کسی که به شما کمک کرد تا در مورد دیگری بد بگویید، می تواند بعداً به شخص دیگری کمک کند تا در مورد شما بد صحبت کند. – اسرائیل مور آیوور

تسلیم خواسته های آن‌ها نشوید

اولین قدم این است که مطمئن شوید دیگر هر آن‌چه را که می خواهند به آن‌ها نمی دهید. افراد سمی تقریباً همیشه آن‌چه را که می خواهند می خواهند و اکنون نیز آن را می خواهند. آن‌ها می‌خواهند همه اطرافیان‌شان به تمام خواسته‌هایشان برسند بدون اینکه تلاش کنند.

نکته

“هیچ کس نمی تواند همیشه همه را راضی کند. افرادی که به طور منظم بخشش ناسپاسانه و متقابل شما را دریافت می‌کنند، احتمالاً آن را بدیهی می‌دانند.  وقتی تسلیم نمی شوید، افراد سمی متوجه می شوند که دیگر تحت فشار قرار نخواهید گرفت. آن‌ها ممکن است سعی کنند کنترل خود را بر شما تقویت کنند. اما ایستادگی بر روی موضع خود و امتناع از دلبستگی‌ها به این معنی است که آن‌ها باید از شما دور شوند. این بدان معناست که وقتی دیگر به شما وابسته نباشند، راحت‌تر می‌توانید دلبستگی خود را رها کنید تا آن‌چه را که می‌خواهند به آن‌ها بدهید.

نیازهای خود را در اولویت قرار دهید

شما تنها کسی هستید که می توانید صد در صد به او تکیه کنید. ممکن است بتوانید در مواقع نیاز یا استرس به دوستان، اعضای خانواده و افراد مهم کمک کنید.

«آنچه اغلب برای کسانی که به سادگی تسلیم دلبستگی‌ها به دوستان سمی می شوند و خود را در آخر قرار می‌دهند، این است که در نهایت آن شخص متوجه می‌شود که او ناراضی و رنجیده است. بیشتر زمانی متوجه می‌شوند که مسئولیت خود در این زمینه به عهده خودشان باشد.

نیازهای ارزشمند در برابر دلبستگی‌ها به افراد سمی

بنابراین، نیازهای خود را بالاتر از نیازهای فرد سمی زندگی خود قرار دهید. یاد بگیرید که دلبستگی خود را به فرد سمی با دلبستگی برای خودتان جایگزین کنید. خودتان را دوست داشته باشید و هر احساسی را که نسبت به فرد سمی دارید رها کنید. یاد بگیرید که به خودتان تکیه کنید و به خودتان اعتماد کنید و نیازهای خود را در اولویت قرار دهید.

از آن‌ها سؤال کنید

دوستان سمی معمولا عادت دارند هرگز در مورد رفتارشان مورد سوال قرار نگیرند. یاد گیری اینکه چه کاری انجام می دهند، چرا این کار را انجام می دهند، چه می گویند و چرا می گویند سوال کنید به شما کمک می کند. این کار باعث می شود تا خود را از ذهنیت سمی و دلبستگی‌ها که ممکن است در حین معاشرت با آن‌ها اتخاذ کردید بیرون بکشید.

چند نشانه ای که شما توسط دوستان سمی احاطه شدید

همه سزاوار این هستند که توسط افرادی احاطه شوند که مهربان و مثبت هستند و بهترین ها را در آن‌ها به نمایش می گذارند. متأسفانه، این همیشه در مورد افرادی که روزانه با آن‌ها صحبت می کنیم صدق نمی کند. تعیین دقیق یک فرد سمی همیشه آسان نیست، و ما اغلب با افرادی که برای ما خوب نیستند، خیلی بیشتر از زمان لازم دوست می‌مانیم.

کارن سلمانسون خاطرنشان کرد: «هر چه بیشتر با دوستان سمی بمانید، بیشتر در انجام کارهای مهم درونی که باید انجام دهید – برای التیام زخم‌هایتان و گسترش باورهای محدودکننده‌تان، به تأخیر می‌افتید.»

نکته

یادگیری شناسایی دوست سمی مهارتی است که همه باید در جیب خود داشته باشند. ممکن است متوجه شوید که با افرادی محاصره شده اید که لیاقت شرکت شما را ندارند و زندگی شما را بسیار سخت تر و منفی تر از آنچه که باید باشد، می کنند.

«دوستان سمی از منطق سرپیچی می کنند. برخی به طرز عجیبی از تأثیر منفی که بر اطرافیان خود می گذارند بی اطلاع هستند. برخی دیگر به نظر می رسد از ایجاد هرج و مرج و ایجاد عصبانیت برای دیگران حس رضایت می گیرند. – تراویس بردبری

دوستان سمی برنامه ها را بر هم می زنند و شما را سرگردان می گذارند

گاهی اوقات، زندگی مانع می شود و ممکن است متوجه شویم که باید برنامه های خود را با دوستان خود لغو کنیم. این یک بخش عادی از زندگی است. با این حال، ممکن است با یک فرد سمی دوست باشید، اگر دائماً شما را لغو کند – زیرا چیز بهتری پیش آمده است.

این بدان معنی است که تا زمانی که کار بهتری برای آن‌ها وجود نداشته باشد، با شما برنامه ریزی می کنند. مراقب دوستانی باشید که به نظر می رسد همیشه برنامه های شما را با هم لغو می کنند. این نشانه خوبی است که آن‌ها به وقت شما احترام نمی گذارند.

پشت سر شما حرف می زنند

برخی از مردم چیزهای مثبتی در مورد دوستان خود به افراد دیگر می گویند. زیرا آن‌ها واقعاً از آن‌ها لذت می برند و به دستاوردهای خود افتخار می کنند. با این حال، دوستان سمی پشت سر شما چیزهای ظالمانه و آزاردهنده ای خواهند گفت. متوجه خواهید شد که آن‌ها ممکن است در مورد شما غیبت کنند یا شما را برای دیگران مسخره کنند.

روابط بهتر با دیگران به علت وجود دوستان سمی

این نوع از افراد ممکن است سعی کنند آن را به عنوان یک شوخی در نظر بگیرند. اما این یک علامت خطرناک است که شما لایق روابط بهتری هستید. اما آیا تا به حال فکر کردید که چرا پشت سر شما صحبت می کنند؟ همان‌طور که جیل بلیک‌وی به درستی اشاره می‌کند، «وقتی دوستان سمی دیگر نمی‌توانند شما را کنترل کنند، سعی می‌کنند نحوه دید دیگران را کنترل کنند. اطلاعات نادرست احساس ناعادلانه ای خواهد داشت. اما از آن بالاتر بمانید و اعتماد داشته باشید که دیگران در نهایت حقیقت را درست مانند شما خواهند دید.”

آن‌ها رازها را آشکار می کنند مهم نیست چقدر به شما صدمه می زند

اگر به یک دوست به صورت محرمانه چیزی بگویید، معمولاً فرض بر این است که او به دیگران نخواهد گفت. نمی توان به یک دوست سمی اعتماد کرد تا اسرار شما را حفظ کند. همچنین ممکن است متوجه شوید که افراد دیگر قبلاً در مورد چیزی که شما محرمانه به این دوست گفتید می دانند. این یک رفتار سمی است و نشان می دهد که آن‌ها فرد قابل اعتمادی نیستند. همچنین نشان می‌دهد که آن‌ها فقط به داشتن چیزی جالب برای گفتن به دیگران اهمیت می‌دهند.

با اتفاقاتی که برای شما افتاد جوک می گویند

شوخی با دوستانتان و تمسخر یکدیگر اغلب همراه با این است که باید کمی به خودتان بخندید. با این حال، با دوستان سمی، شوخی‌ها همیشه به قیمت شما تمام می‌شوند و همیشه کمی بیش از حد بد هستند. اما تفاوت بین شوخی که کمک می کند و طنزی که آسیب می زند چیست؟

نکته

همانطور که جوئل گودمن اشاره می‌کند، «بسیاری از افرادی که از طنز منفی استفاده می‌کنند، هیچ چیز بهتر یا جایگزینی نمی‌دانند. بیشتر چیزهایی که آن‌ها دیدند، شنیدند و تجربه کردند طنز سمی است. جای تعجب نیست که این سبکی است که دوستان سمی اتخاذ می کنند. خنده با دیگران باعث می شود که مردم عزت نفس کامل داشته باشند. خنده به دیگران باعث می‌شود مردم در عزت نفس خود دچار خللی شوند.»

دوستان سمی شوخی را به اسم شما تمام می کنند

همچنین ممکن است متوجه شوید که این شخص هرگز شوخی را به قیمت خود تحمل نمی کند. و وقتی می خواهید توضیح دهید که شوخی های او مضر هستند، احساسات شما را از بین می برد.

همیشه احساس سو استفاده را در شما ایجاد می کنند.

دوستان خوب به یکدیگر کمک می کنند. اما دوستان سمی از مرزهای شما فراتر می رود و هرگز متقابل نمی شود. پس از گذراندن یک روز با این نوع افراد، ممکن است متوجه شوید که آن‌ها تمام پول شما را خرج کردند و حتی از شما تشکر نکردند. یا حتی سپاسگزار به نظر می رسند. اگر متوجه شدید که بعد از همراهی با او هرگز احساس خوبی ندارید، ممکن است لازم باشد ارتباط با او را قطع کنید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا