چند روش برای تقویت عزت نفس بیشتر در کودک

کودکان نیاز به حمایت والدین دارند. دوران کودکی یکی از حساس ترین دوره های زندگی افراد است. افراد اگر می خواهند پیشرفت کنند باید این دوره را به خوبی بگذرانند. اعتماد به نفس و تقویت عزت نفس برای موفقیت در هر فردی لازم است. روان شناسان تاکید بسیاری بر این دو مورد می کنند. عزت نفس و اعتماد به نفس با هم تفاوت دارند. اما هر دوی  آن ها اگر در فردی وجود داشته باشد آن خصوص موفق تر خواهد بود. موفقیت لازمه تلاش و کوشش است.

هیچ کس بدون تلاش و هدف گذاری درست نمی تواند به موفقیت برسد. شما اگر می خواهید کودکتان در ایده موفق تر شود باید از امروز عزت نفس او را تقویت کنید. اگر کودک بتواند هر دو گزینه عزت نفس و اعتماد به نفس را در خود ایجاد کند پیروز خواهد شد. در ادامه می خواهیم ببینیم که چند روش برای تقویت عزت نفس بیشتر در کودک چگونه است؟

این رفتار ممکن است در هر فردی به وجود بیاید. این که بگوییم فرد چه نوع رفتاری را در چه لحظه ای انجام خواهد داد غیر قابل پیش بینی و درست نیست. وقتی یک مشاور با شخص مورد نظر صحبت می کند رفتار های او را تشخیص می دهد. تشخیص رفتار باعث می شود که مشاور بداند چه کاری انجام دهد تا فرد بتواند رفتار خود را مدیریت کند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند روش برای تقویت عزت نفس بیشتر در کودک صحبت کنیم.

عزت نفس سالم یکی از مهمترین ویژگی های رشد سالم کودک است.

چند روش برای تقویت عزت نفس بیشتر در کودک

عزت نفس سالم یکی از مهمترین ویژگی های رشد سالم کودک است. سلامت اجتماعی، رفتاری و احساسی کودک نقش مهمی در نحوه برخورد با شکست ها، فشار همسالان و سایر چالش ها در طول زندگی دارد. تقویت عزت نفس همچنین یک عامل محافظتی برای سلامت روان است. پرورش اعتماد به نفس به رفتارهای اجتماعی مثبت کمک می کند. و در مواقعی که کودک شما دچار استرس و موقعیت های منفی می شود به عنوان یک حفره عمل می کند.

در این جا چند راه کوچک اما قابل توجه وجود دارد که می توانید هر روز بر تقویت عزت نفس کودکان خود تأثیر مثبت بگذارید.

بدانید عزت نفس سالم چگونه به نظر می رسد

عزت نفس اساساً این است که کودکان چگونه خود را می بینند. از جمله آن چه در مورد خودشان فکر می کنند و توانایی آن ها در انجام کارها. این امر بر اساس میزان احساس محبت آن ها و میزان حمایت و تشویق (یا انتقاد) آن ها از افراد مهم زندگی مانند والدین و معلمان شکل می گیرد. داشتن اعتماد به نفس به این معنا نیست که فکر کنید جهان دور شما می چرخد ​​یا نیازهای شما مهمتر از نیازهای دیگران است. به همین ترتیب، عزت نفس سالم غرور، خودشیفتگی یا استحقاق نیست. عزت نفس کودک خود را با ارزش های مهم دیگر مانند همدلی، مهربانی، رفتار خوب، خیریه و احساس قدردانی متعادل کنید. علائم عزت نفس پایین در کودکان هم بدانید.

هر روز عشق بی قید و شرط را نشان دهید

دانستن این که چقدر آن ها را دوست دارید به فرزندان شما احساس امنیت و تعلق خاطر می بخشد. این برای نگاه آن ها به خود بسیار مهم است. عشق بی قید و شرط شما زمینه ساز همه روابط سالم و قوی است که بعداً در زندگی آن ها ایجاد خواهد شد. بنابراین هنگام خداحافظی فرزندان خود را در آغوش بگیرید. با هم حرف بزنید و کتاب بخوانید و هر روز عشق خود را ابراز کنید. همان طور که فرزندان شما رشد می کنند، این تقویت عزت نفس به آن ها کمک می کند تا همچنان به ایجاد حلقه های اجتماعی خود، ایجاد دوست و ایجاد روابط با هم تیمی ها کمک کنند.

با هم بازی کنید و از آن لذت ببرید

وقتی با کودک خود بازی می کنید، به او نشان می دهید که دوست دارید با او وقت بگذرانید. در واقع برای او ارزش قائل هستید. صرف تفریح ​​با فرزند شما مزایای بی شماری برای هر دوی شما دارد. بچه ها به توانایی خود برای تبدیل شدن به یک فرد جالب و سرگرم کننده که بتواند روابط اجتماعی محکمی ایجاد کند اعتماد می کنند.  حتی مطالعات نشان داده است که شانس کودک برای شاد بودن افزایش می یابد. و خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب در هنگام بازی سالم کاهش می یابد.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

ایجاد اعتماد به نفس به فرزند شما کمک می کند. این کار باعث می شود تا با انجام واکسیناسیون و کاهش محدودیت های همه گیر، به بازگشت به مدرسه و فعالیت های اجتماعی بپردازد. به علاوه، بازی و تفریح ​​برای هر دوی شما یک ضد استرس عالی است. تقویت عزت نفس با این روش مهم است.

وظایف و مسئولیت های فرزند خود را به او بسپارید

چند روش برای تقویت عزت نفس بیشتر در کودک

مسئولیت پذیری در انجام کارهای متناسب با سن به کودک حس هدفمندی و موفقیت می دهد. حتی اگر آن ها کاری را به طور کامل انجام نمی دهند، به آن ها اطلاع دهید که از تلاش های آن ها قدردانی می کنید. آن ها را برای همه کارهایی که خوب انجام می دهند تحسین کنید. به آن ها اطمینان دهید که با گذشت زمان در بسیاری از امور از جمله کارهایشان بهتر و بهتر خواهند شد.

داشتن وظایف و مسئولیت ها همچنین به بچه ها احساس کنترل بر زندگی آن ها می دهد. بعضی زمان ها همه چیز غیرقابل پیش بینی است. مسئولیت داشتن مشاغل کوچک در خانه می تواند در ایجاد اعتماد به نفس و انعطاف پذیری بسیار موثر باشد. کارهای متناسب با سن برای کودکان خود انجام دهید.

داشتن استقلال را در کودک خود را تشویق کنید

دوران اولیه رشد کودک دوران استقلال سریع کودکان است. هنگامی که به سن دبیرستان می رسند، بسیاری از کودکان شروع به تنها بودن در خانه می کنند. خود به تنهایی به مدرسه می روند و به خواهر و برادرهای کوچکتر کمک می کنند. برای تقویت عزت نفس مهم است که به فرزندان خود اجازه دهید تا به طور مستقل رشد کنند. اجازه دهید آن ها بفهمند چگونه با معلمان در مورد هر مشکلی به تنهایی صحبت کنند. یا تکالیف خود را سازماندهی کنند. مطمئن شوند که لباس های مدرسه آن ها آماده است و غیره. اصطلاحاً فرزندپروری توانایی کودکان را در انجام کارها به تنهایی تضعیف می کند. در واقع بر عزت نفس آن ها تأثیر منفی می گذارد. همچنین استقلال را از آن ها سلب می کند.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

به خاطر داشته باشید که به نظر می رسد مدرسه فرزند شما کمی متفاوت از آن چه که قبل از همه گیری به یاد می آورد، باشد. برخی از مناطق به منظور پیشگیری از شیوع COVID-19 اقدامات ایمنی خاصی را ادامه خواهند داد. فرزندان خود را تشویق کنید تا از خود دفاع کنند و قبل از مداخله شما با چالش هایی روبرو شوند. با این کار استقلال و در نهایت منجر به تقویت عزت نفس آن ها می شود.

 از توهین به فرزند خود خودداری کنید

چند روش برای تقویت عزت نفس بیشتر در کودک

وقتی کودک شما رفتار نادرستی انجام می دهد یا کاری را انجام می دهد که شما را ناامید می کند، توهین نکنید. شما انسان هستید. وقتی فرزندتان رفتارهای اشتباهی می کنند به آرامی با آن ها صحبت کرده و رفتارشان را بهبود بخشید. تجربه این احساسات کاملاً طبیعی است، اما باعث شرمندگی فرزند خود نشوید. در عوض، با کودک خود با احترام صحبت کنید. فریاد نزنید. احساسات را از ذهن خود خارج کنید. یک راه خوب برای انجام این کار استفاده از پیامدهای طبیعی و منطقی و صحبت با کودک با لحنی دلپذیر و دوستانه است.

برای تقویت عزت نفس با شکست مواجه شوید

بر این حقیقت تأکید کنید که انسان بودن به معنای اشتباه کردن و کامل نبودن است. به فرزند خود بیاموزید که شکست ها را فرصتی برای پیشرفت و رشد ببیند. هنگامی که کودک شما اشتباه می کند، صبور باشید. و اگر متوجه شدید که آن ها تمایل دارند این رفتار را تکرار کنند دست به کار شوید. حتی اگر مشکلات رفتاری را تجربه می کنند، تمام تلاش خود را بکنید تا آن موقعیت ها را به فرصت هایی برای رشد تبدیل کنید. انجام این کار به تقویت عزت نفس در کودک شما کمک می کند. در واقع نشان می دهد که اشتباه پایان جهان نیست – به شرطی که آن ها به شیوه ای سالم به آن بپردازند.

ساعت استفاده از وسایل الکترونیکی برای کودک

چند روش برای تقویت عزت نفس بیشتر در کودک

در محیط امروز، اکثر ما، از جمله دانش آموزان و والدین، ​​به طور مداوم به دستگاه های خود متصل هستیم. تلفن های همراه، تبلت ها و لپ تاپ ها به افراد امکان می دهند پیام کوتاه ارسال کنند. در رسانه های اجتماعی پست بگذارند، مشاغل خود را انجام دهند، کارهای مدرسه انجام دهند. حتی ممکن است ایمیل ها را به طور منظم چک کنند. البته، این امر به ویژه در زمان همه گیری ضروری شد. این ارتباطات مثبت است. چرا که مردم می توانند بهره وری بیشتری برای ادامه راه زندگی داشته باشند.

https://www.verywellfamily.com/ways-to-build-strong-self-esteem-in-your-child-3953464

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا