چند رفتاری که نشان می دهد شما در یک رابطه دارای وابستگی هستید

رابطه دارای وابستگی ویژگی های مختلفی دارد و می تواند افراد را تحت فشار قرار دهد. بیان احساسات امر درستی است اما وابستگی به آن خطرناک است. همان طور که می دانید مشکلات عاطفی در بسیاری از روابط امروزی وجود دارد. روابط می تواند به علت مشکلات مختلف دچار آسیب و در نهایت جدایی زوجین شود. در رابطه قواعدی وجود دارد که باید رعایت شود. این قواعد می تواند برای افراد مختلف معنای متفاوتی داشته باشد. خیلی از افراد دوست دارند نیاز هایی را که  تا به امروز نتوانستند رفع کنند با رابطه این کار را انجام دهند. اما این درست نیست.

چرا که شما باید به عنوان یک شخص بالغ و فهمیده پای به رابطه بگذارید. برای برخی افراد فقط این که بتوانند عشق بورزند یا مسائل مالی را بهبود بخشند همه چیز درست است. اما در روان شناسی گفته شده است که حد تعادل در روابط بیشتر باعث پایداری آن رابطه شده است. یکی از مواردی که ممکن است آسیب های عاطفی را به همراه داشته باشد همدلی است. شاید برایتان عجیب باشد که وابستگی چگونه آسیب عاطفی ایجاد می کند؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که چند رفتاری که نشان می دهد شما در یک رابطه دارای وابستگی هستید؟

اختلالات مختلف و کاهش وابستگی عاطفی به انتظار

برای مثال اختلالات مختلفی یا در همه افراد دارای وابستگی و در سنین مختلف می تواند به وجود بیاید. یک سری از اختلالات هم هستند که بیشتر برای کودکان یا به صورت اختصاصی برای بزرگسالان است. اختلالات در کودکان اگر به طور کامل درمان نشود می تواند به آینده کودک ضربه بزند و در واقع پیامد های بسیار خطرناکی ممکن است داشته باشد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چند رفتاری که نشان می دهد شما در یک رابطه دارای وابستگی هستید، صحبت کنیم.

چگونه رابطه دارای وابستگی عاطفی به انتظار را رها کنیم

همه ما در موقعیتی بودیم که به چیزی امیدوار بودیم، اما آن را از دست دادیم. بهبودی پس از چنین ضربه دردناکی می تواند چالش برانگیز باشد، اما اگر احساس وابستگی عاطفی به انتظار یه صورت ناامیدانه داشتید، دشوارتر است. انتظارات و اعتماد به نفس شما از بین خواهد رفت. متأسفانه، وابستگی بیش از حد به چیزی که هنوز تضمین ندارد، هرگز سودی ندارد. در این‌جا نحوه رهایی از وابستگی عاطفی به انتظار بیان خواهد شد.

بپذیرید که همه چیز را نمی دانید

بخش قابل توجهی از عدم دلبستگی با ندانستن مشکلی ندارد. متأسفانه، هیچ راهی برای دانستن همه چیز در زندگی وجود ندارد. شما باید بپذیرید که همه پاسخ ها را نمی دانید و بنابراین نمی توانید همه چیز را در زندگی کنترل کنید. وقتی ذهن را به دانستن همه چیز معطل می‌کنید، در مورد آینده وسواسی فکر می‌کنید. و سعی می‌کنید بازی‌های پیچیده ذهنی را انجام دهید تا بفهمید چه اتفاقی می‌افتد. تا حدودی، خوب است که برای احتمالات قوی برنامه ریزی کنید. اما همیشه تلاش برای حفظ  خود در رابطه دارای وابستگی عاطفی به انتظار کارساز نیست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

دنیا سیاه و سفید نیست. غیرمنتظره ترین اتفاقات ممکن است رخ دهد. گاهی اوقات، بهترین گزینه این است که افکار مثبت خود را به راه بیندازید. نفس عمیقی بکشید و با امیدواری محتاطانه و خوش بینی واقع بینانه به برنامه های خود ادامه دهید. امید به بهترین ها و داشتن اطمینان از اینکه می توانید از پس هر چیزی برآیید، راه درازی دارد.

آرام بمانید

آرامش یک راه عالی برای از بین بردن رابطه دارای وابستگی عاطفی است. این نشان می دهد که این رویدادها کنترلی بر شما ندارند – شما کنترل خود را دارید. این بدان معنا نیست که نمی توانید به موقعیت های خاص واکنش های احساسی داشته باشید. به شما اجازه می دهد نسبت به تجربیات و رویدادهای غیرمنتظره واکنش های شدیدی داشته باشید، و کاملاً درست است که چنین احساسی داشته باشید. اما شما همچنین باید یاد بگیرید که در این مواقع آرام بمانید تا از انجام کارهایی که پشیمانی به همراه دارد اجتناب کنید. در این‌جا نحوه تمرین برای کسب آرامش را بیان می کنیم:

شمارش در ذهن

در حال حاضر، در ذهن خود تا ده بشمارید و روی افزایش آن اعداد تمرکز کنید. همچنین اگر این به شما کمک کرد، می توانید شمارش معکوس کنید. آن ده ثانیه را به خود اختصاص دهید تا فکر کنید. هجوم اولیه احساسات را رها کنید و وابستگی عاطفی به انتظار را رها کنید.

مدیتیشن و رابطه دارای وابستگی عاطفی

مدیتیشن روزانه می تواند نه تنها بر صبر و کنترل عاطفی شما، بلکه بر سلامت روان و تفکر مثبت شما تأثیر مثبت کلی بگذارد. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است بتوانید در لحظه بهتر احساسات و واکنش های خود را کنترل کنید. برنامه‌های مدیتیشن برای کمک به این موقعیت‌ها در دسترس هستند.

تنفس

وابستگی عاطفی به انتظار را با تنفس رها کنید. تا هشت شماره نفس عمیق بکشید، چهار شماره را نگه دارید و برای هفت شمارش بازدم کنید، سپس تکرار کنید. شما همچنین می توانید به تنهایی تمرین کنید تا ببینید کدام شمارش برای شما بهتر است.

کنترل

باز هم، شما نمی توانید همه رویدادها را کنترل کنید، اما آن‌ها نیازی به کنترل شما ندارند. تقویت تسلط بر ذهن و قوای ذهنی می تواند به شما کمک کند تا کنترل بهتری بر رابطه دارای وابستگی عاطفی خود داشته باشید.

  • برای رفع فشار های روانی خود از محلی که هستید دور شوید
  • اگر در کنترل خود مشکل دارید، پنج یا ده دقیقه خود را در یک اتاق جداگانه آرام کنید.

برای جلوگیری از وابستگی عاطفی به انتظار کنترل تغییر را در دست بگیرید

اگر احساس می کنید زندگی شما از کنترل خارج می شود، سخت است که خود را از جنبه های عاطفی آن جدا کنید. شما احتمالاً این احساس را دارید زیرا نمی توانید برخی از موقعیت هایی را که در زندگی شما اتفاق می افتد کنترل کنید. هیچ راه حل سریعی برای احساس اینکه کنترلی ندارید وجود ندارد. زیرا واقعیت این است که اغلب این کار را نمی کنید. اما راهی وجود دارد که می توانید روی وابستگی عاطفی به انتظار کار کنید. اگر تغییری در اطراف شما اتفاق می افتد، کنترل چیزهایی را که می توانید تغییر دهید به دست بگیرید. مثلا: نحوه واکنش خود را به موقعیت ها تغییر دهید.

چند رفتاری که نشان می دهد شما در یک رابطه دارای وابستگی هستید

دلبستگی با همبستگی متفاوت است. زیرا اولی بسیار کمتر افراطی است. در حالی که یک فرد با ویژگی همبستگی ممکن است کمی بیش از حد گزینه محور باشد. اما یک فرد وابسته معتقد است که نمی تواند تنها باشد. زندگی آن‌ها حول این می‌چرخد که همیشه طرف مقابل را در نزدیکی خود داشته باشند. یک فرد وابسته به هم باید احساس کند که به شریک خود نیاز دارد، حتی اگر به معنای متمایل شدن کامل به یک فرد برای رفاه جسمی، عاطفی و روانی باشد. اغلب، این احساس نیاز مبالغه آمیز منجر به این می شود که فرد نه تنها عزت نفس و ارزش خود، بلکه شریک زندگی خود را نیز به خطر بیندازد.

اثرات رابطه دارای وابستگی

یک رابطه دارای وابستگی با “شخصی متعلق به یک رابطه ناکارآمد و یک طرفه است. در آن یک فرد برای برآوردن تقریباً تمام نیازهای عاطفی و عزت نفس به دیگری متکی است.” روانشناسان اغلب افراد غیر وابسته در یک رابطه را «توانمندساز» می نامند. زیرا این امکان را برای دیگری فراهم می کنند که «رفتار غیرمسئولانه خود را حفظ کند».

نکته

نیمه دیگر افراد در رابطه دارای وابستگی اغلب احساس می کنند که انگار همیشه انرژی خرج می کنند. به نظر می رسد که یک فرد بسیار وابسته همیشه به چیزی نیاز دارد – رفتاری که شریک زندگی او را خسته می کند. در نتیجه، شخص دیگر ممکن است احساس کند که در دام می افتد. برای برآوردن نیازهای سیری ناپذیر فرد هموابسته، شادی شخصی خود را قربانی می کنند.

چند ویژگی یک رابطه دارای وابستگی

«وابستگی یک وضعیت عاطفی و رفتاری است که بر توانایی فرد برای داشتن یک رابطه سالم و رضایت‌بخش متقابل تأثیر می‌گذارد. همچنین به عنوان “اعتیاد به رابطه” شناخته می شود. زیرا افراد مبتلا به هم وابستگی اغلب روابطی یک طرفه، از نظر عاطفی مخرب یا توهین آمیز تشکیل می دهند یا حفظ می کنند.

کنترل بیش از حد رفتار

اکثر مردم با دانستن اینکه کنترل زندگی خود را در دست دارند، راحت‌تر هستند. اما راحتی دلیل برانگیزاننده روش های کنترلی بیش از حد یک رابطه دارای وابستگی نیست. برای این افراد، احساس اینکه کنترل را در دست دارند یک حس آرامش بخش است. بدون کنترل نزدیکان خود، افراد وابسته در برابر “خطرات غیرقابل قبول” آسیب پذیر هستند، مانند اینکه باید احساسات خود را به اشتراک بگذارند.

نمایش احساسات دردناک

اشتباه نکنید: اکثر افراد در رابطه دارای وابستگی زندگی سختی داشته اند. در این‌جا فقط فهرست کوتاهی از دلایل ایجاد همبستگی در یک فرد وجود دارد:

  • آزار و غفلت والدین
  • مراقبت از یکی از اعضای خانواده به شدت بیمار در سنین پایین
  • قرار گیری در معرض مواد مخدر و سوء مصرف الکل

در نتیجه تجربیات اولیه زندگی، افراد وابسته به هم زمان سختی برای مدیریت استرس دارد که منجر به تجربه احساسات دردناک می شود. آن‌ها ممکن است خشم و رنجش را نشان دهند یا دچار اضطراب و افسردگی مزمن شوند.

فقدان مرزهای شخصی و رابطه دارای وابستگی

یک فرد وابسته به هم، تقریباً غیرممکن است که به مرزها احترام بگذارد. دلیل این امر این است که آن‌ها را درک نمی کنند. به طور ذاتی، بسیاری از ما می دانیم که یک “خط خیالی” بین آن‌چه به ما تعلق دارد و آنچه متعلق به دیگران است وجود دارد. به عنوان مثال، افراد کمی در حین کار با میل خود وارد اتاقک همکاران می شوند. آن‌ها مطمئناً تصور نمی کنند که دارای احساسات، افکار و نیازهای طرف مقابل باشند.

نکته

چیزی که کل این اتفاق را طعنه آمیز می کند چیست؟ این است که خود افراد وابسته دارای مرزهای فوق العاده سختی هستند که اغلب خود را و کنار می کشند.

عزت نفس ضعیف از هر دو طرف

یک شخصیت وابسته نمی تواند بدون احساس کمبود عزت نفس رشد کند. در مورد آن فکر کنید: وابستگی مشترک شامل اتصال به دیگران برای برآورده شدن بیشتر نیازها است. فردی که حتی سطح متوسطی از احترام به خود را داشته باشد، به انجام چنین کاری فکر نمی کند. در حالی که ما می خواهیم آن‌ها را به عنوان طرف بی گناه معرفی کنیم، رفتار آن‌ها اغلب ناآگاهانه و پیچیده است. برخی از مردم می دانند که می توانند فردی را که در غیر این صورت راضی نمی کنند، راضی کنند. به همین دلیل است که افراد در رابطه دارای وابستگی به عنوان توانمندساز نامیده می‌شوند که اصطلاحی نه چندان خوشایند است.

رفتارهای مردم پسند و رابطه دارای وابستگی

همانطور که قبلا ذکر شد، افراد وابسته اغلب قربانی سوء استفاده و غفلت هستند. در نتیجه این بدرفتاری، برخی رفتارهای افراطی خوشایند مردم را ایجاد کردند که حتی فکر «نه» گفتن حس عمیقی از اضطراب را ایجاد می کند.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا