چرخه رابطه در اختلال شخصیت مرزی

زمانی که با یک فر د دارای اختلال شخصیت مرزی زندگی می کنید، ممکن است گاهی اوقات رابطه شما مثل یک چرخه به نظر  برسد. یادگیری در مورد این وضعیت می تواند به شما در مقابله کمک کند. اگر با فردی مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) در رابطه بوده اید، ممکن است بدانید که گاهی اوقات ممکن است همه چیز احساسی و شدید شود. چرخه رابطه BPD اغلب شامل برخی از اوج و فرودهای عاطفی است که ممکن است شما را گیج و ناامید کند. در این نوشته از وب سایت مرکز مشاوره همکده به بررسی چرخه رابطه در اختلال شخصیت مرزی می پردازیم. مرکز مشاوره همکده ارائه دهنده  خدمات حضوری و مشاوره تلفنی روان شناسی می باشد.

چرخه رابطه در اختلال شخصیت مرزی

ممکن است ببینید که شریک زندگی شما حملات غیرمنتظره ای از خشم، اضطراب یا افسردگی را تجربه می کند. آنها ممکن است شما را دوست داشته باشند و سپس ناگهان شما را طرد کنند یا ناراحت شوند. شخصیت مرزی یک تشخیص رسمی سلامت روان است. یک انتخاب شخصی نیست. ما هرکسی BPD را متفاوت تجربه می کند، بنابراین ارتباط با فردی که BPD دارد می تواند چالش های خاص خود را به همراه داشته باشد. با این حال، راه‌های مختلفی برای مدیریت این چالش‌ها وجود دارد و یادگیری بیشتر در مورد این شرایط می‌تواند به شما کمک کند. در ادامه چرخه رابطه در اختلال شخصیت مرزی را بررسی می کنیم.

آیا چرخه رابطه در اختلال شخصیت مرزی وجود دارد؟

دوره ها یا چرخه های عاطفی اغلب برای افرادی که با اختلال شخصیت مرزی زندگی می کنند یک واقعیت است. این می تواند بر روابط تأثیر بگذارد. تابیتا کرانی، یک پزشک بازنشسته از سنت پترزبورگ، فلوریدا، توضیح می‌دهد: «چرخه رابطه BPD به یک سری از بالا و پایین‌های تکرار شونده و مداوم در یک رابطه اشاره دارد. “اول، همه چیز خوب، نشاط آور و امن است – آنها ممکن است شما را به عنوان فرد مورد علاقه خود تصور کنند.” در شروع رابطه، شریک شما با BPD ممکن است تمایل داشته باشد شما و هر کاری را که انجام می دهید ایده آل کند.

آنها ممکن است تمام توجه خود را روی شما متمرکز کنند. شما را ستایش کنند و توجه شما را بخواهند. آنها ممکن است فقط نکات مثبت را ببینند و احساس کنند که شما با علاقه و احساسات آنها مطابقت دارید. با پیشرفت رابطه، ایده آل سازی ممکن است کاهش یابد و فضایی برای کاهش ارزش بدهد. ممکن است همسرتان ناگهان احساس کند که در این رابطه شرکت نمی کنید، به اندازه کافی اهمیت نمی دهید یا در نیمه راه با او ملاقات نمی کنید. آنها ممکن است شروع به تمرکز بر جنبه های منفی کنند یا احساس امنیت در رابطه را دشوار کنند.

این ایده آل سازی و کاهش ارزش اغلب از طریق آنچه به طور غیررسمی به عنوان چرخه رابطه در اختلال شخصیت مرزی یا مراحل فروپاشی BPD شناخته می شود رخ می دهد. این بدان معنا نیست که همه افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی به روش‌های مشابهی عمل می‌کنند یا الگوهای مشابهی را تکرار می‌کنند. اما این احتمال وجود دارد که برخی از این رفتارها و نگرش ها در رابطه با فرد مبتلا به BPD وجود داشته باشد.

مراحل چرخه رابطه در اختلال شخصیت مرزی

چرخه رابطه شخصیت مرزی ممکن است شامل شش مرحله باشد:

مرحله اول

شریک زندگی شما ممکن است شما را به عنوان یک فرد ببیند. شما را به عنوان یک شریک کامل ببیند و شما را بر چیزهای دیگر اولویت دهد. این ممکن است مدت کوتاهی پس از ملاقات یا برقراری یک رابطه رخ دهد. آنها ممکن است وقت شما را بخواهند و به نظر کاملاً روی رابطه سرمایه گذاری کرده باشند.

مرحله دو

احساس اضطراب و ترس از رها شدن ممکن است در شریک زندگی شما ظاهر شود. آنها ممکن است به برخی از حوادث حساس شوند، مانند یک پیام یا زنگ از دست رفته یا تاریخ به تعویق افتاده. علائم BPD مانند ترس از رها شدن یا افکار پارانوئید مرتبط با استرس می تواند باعث شود که شریک زندگی شما این اتفاقات مجزا را باور کند به این معنی که دیگر علاقه ای به رابطه ندارید یا نمی خواهید آن را ترک کنید.

مرحله سوم چرخه رابطه در اختلال شخصیت مرزی

در پاسخ به ترس از رها شدن، شریک زندگی شما ممکن است شروع به آزمایش کند یا به روش های کوچک شما را دور کند. این آزمایش‌ها می‌تواند منجر به مشاجره شود و توسط شریک زندگی شما به عنوان راهی برای مبارزه برای رابطه تلقی شود.

مرحله چهار

بدون رضایت یا احساس امنیت از تلاش های آنها برای آزمایش شما، شریک زندگی با BPD ممکن است به فاصله گذاری عمدی متوسل شود. آنها سعی می کنند قبل از اینکه آنها را ترک کنید از نظر احساسی شما را ترک کنند. این ممکن است برای شما گیج کننده و برای آنها دردناک باشد. حتی ممکن است درک آنها مبنی بر مشکل بودن رابطه را تقویت کند. در طول این مرحله، شریک زندگی شما ممکن است روی افکاری متمرکز شود که شما می خواهید ترک کنید. اما آنها ممکن است این افکار را پنهان کنند و ظاهری خود را به صورتی حفظ کنند که همه چیز خوب است. آنها می توانند به طور متناوب از شما بخواهند که احساسات و علاقه خود را تأیید کنید.

مرحله پنجم

چرخه رابطه در اختلال شخصیت مرزی پیچیدگی های خود را دارد. اگر شریک زندگی شما با BPD زندگی می کند اما شما بی خبر هستید، این مرحله ای است که ممکن است رابطه پایان یابد. ممکن است متوجه نشوید که چرا همه چیز رو به پایین است. ممکن است در مورد تغییرات در نگرش و رفتار شریک زندگی خود احساس سردرگمی کنید. شریک زندگی شما با BPD ممکن است سعی کند به طور ناگهانی همه چیز را به عنوان آخرین تلاش برای نجات پیوند توضیح دهد.

مرحله ششم

اگر رابطه به پایان برسد، شریک زندگی با BPD ممکن است به افکار کم ارزش خود فرو رفته و علائم افسردگی را تجربه کند. آنها ممکن است به خود بگویند که بی ارزش هستند یا چنان احساسات فراری را تجربه کنند که برخی رفتارها را انجام دهند که ممکن است امنیت آنها را به خطر بیندازد. آنها همچنین ممکن است چرخه رابطه را دوباره شروع کنند و به این فکر کنند که شما چقدر عالی بودید و به این فکر کنند که آیا می توانند شما را برگردانند. آنها ممکن است دوباره تلاش کنند تا بتوانند رابطه را بر قرار کنند.  اگر رابطه به پایان نرسد و شما چالش ها را حل کنید، ممکن است چرخه را دوباره شروع کنید.

دوره های BPD چقدر طول می کشد؟

هیچ جدول زمانی مشخصی برای چرخه رابطه در اختلال شخصیت مرزی وجود ندارد. ممکن است فردی با شخصیت مرزی چند ساعت یا چند روز طول بکشد تا مراحلی را طی کند. این بدان معنا نیست که یک رابطه BPD کوتاه خواهد بود. دوره‌های شدید اضطراب، افسردگی و خشم ممکن است تنها چند ساعت طول بکشد و پس از آن دوره‌ای از لحاظ عاطفی با ثبات‌تر دنبال شود. تمامی این موارد ممکن است به گزینه های زیر بستگی داشته باشد:

  • حمایتی که شریک زندگی شما دارد
  • تحت درمان رسمی هستند یا نه
  • چه منابع احساسی دیگری می توانند به آنها تکیه کنند

برخی از چرخه های رابطه BPD ممکن است طی ماه ها یا سال ها بسته به شدت علائم انجام شوند.

آیا چرخه رابطه BPD همیشه اتفاق می افتد؟

چرخه رابطه BPD یک علامت رسمی این بیماری نیست. همچنین تحقیقات محدودی در مورد آن وجود دارد. با این حال، عملکرد بالینی و روانشناسی تأیید کرده اند که این یک نگرانی مشترک برای افراد مبتلا به BPD و شرکای آنها است. این مراحل ممکن است اصلا در یک رابطه اتفاق نیفتد یا در هر رابطه متفاوت باشد. در واقع، بسیاری از افراد مبتلا به BPD روابط سالم و موفقی دارند.

علائم رسمی اختلال شخصیت مرزی

چرخه رابطه در اختلال شخصیت مرزی با بررسی علائم آن بهتر قابل تشخیص است. برای تشخیص BPD، پنج یا بیشتر از این علائم باید در هر موقعیت و در طول زمان وجود داشته باشد:

  • تلاش های دیوانه وار برای جلوگیری از رها شدن (واقعی یا خیالی)
  • الگوهای روابط شدید و ناپایدار ایده آل سازی و کاهش ارزش
  • احساس پایدار و ناپایدار از خود یا خودانگاره
  • رفتار تکانشی بالقوه خود آسیب رسان
  • تلاش های مکرر خودکشی، افکار خودکشی یا آسیب رساندن به خود
  • بی ثباتی شدید خلقی اپیزودیک
  • احساس پوچی مزمن
  • واکنش خشم کنترل نشده یا شدید و نامناسب
  • علائم شدید تجزیه یا پارانویای کوتاه مدت مرتبط با استرس

پزشکان و محققان هنوز دلایل دقیق اختلال شخصیت مرزی را تعیین نکرده اند. آنها می دانند که این یک انتخاب شخصی نیست و مدیریت آن برای فرد چالش برانگیز است. به نظر می رسد تروما، به ویژه سوء استفاده در دوران کودکی، یکی از عوامل مؤثر در ایجاد علائم، و همچنین ژنتیک و تفاوت های مغزی باشد.

پشت رفتارهای چرخه ای BPD در روابط چیست؟

رفتار های موجود در چرخه رابطه در اختلال شخصیت مرزی اغلب نحوه بروز علائم اختلال شخصیت مرزی است. تلاش شریک شما برای خرابکاری در رابطه تان نیستند. این یک تصور اشتباه است که همه افراد مبتلا به BPD جویای توجه هستند. در واقع، در زیر این رفتارها، اغلب ناراحتی و درد زیادی وجود دارد. آنها ممکن است مشکل شریک شما را در تنظیم احساسات و تصویر دائمی ناپایدار خود از خود نشان دهند.

تغییر سریع احساسات نیز ممکن است به چرخه رابطه کمک کند. شریک شما با BPD ممکن است تغییراتی را در خلق و خوی تجربه کند که از احساس شادی و لذت به اضطراب، ناامنی یا پریشانی تبدیل می شود.

آیا اختلال شخصیت مرزی، خودخرابکاری است؟

برخی افراد ممکن است بر این باور باشند که چرخه رابطه اختلال شخصیت مرزی توسط “خود خرابکاری” تقویت می شود. خود خرابکاری در واقع می تواند یکی از ویژگی های برخی از اختلالات شخصیتی باشد. جان گاندرسون، MD، که آن را در کتاب راهنمای بالینی خود گسترش داد، به عنوان یک ویژگی اساسی روان پویشی BPD مورد تایید قرار گرفت. خود خرابکاری راهی است که برخی از افراد مبتلا به BPD می توانند پاسخ های مراقبتی مورد نیاز خود را از اطرافیان خود جلب کنند. در یک رابطه، خود خرابکاری می تواند نمایش های عشق و نگرانی را از طرف شریکی که به خاطر بی توجهی سرزنش شده است، به همراه داشته باشد. از آنجایی که فرد مبتلا به BPD ممکن است برای بیان احساس خود مشکل داشته باشد، اینها تلاش هایی برای دریافت اطمینان از اینکه همه چیز خوب است.

در حالی که این ممکن است به طور موقت نیازهای شریک زندگی با BPD را برآورده کند، در نهایت، خود خرابکاری ممکن است در یک چرخه رابطه در اختلال شخصیت مرزی تکرار شود.

آیا می توانید با فردی که BPD دارد رابطه سالمی داشته باشید؟

بله امکان دارد. زندگی با BPD به این معنی نیست که نمی توانید روابط پایدار و سالمی برقرار کنید. با این حال، روابط یک چالش مهم برای اکثر افراد مبتلا به BPD است. این چالش ها معمولاً با پشتیبانی حرفه ای قابل مدیریت هستند. یک مطالعه زناشویی طولی نشان داد که در حالی که BPD نشان دهنده سطوح پایین رضایت زناشویی و سطوح بالاتر مشکلات زناشویی است، طلاق را پیش بینی نمی کند. یک رابطه عاشقانه با یک فرد مبتلا به BPD می تواند در یک کلام طوفانی باشد. با این حال، افراد مبتلا به BPD می توانند فوق العاده دلسوز، دلرحم و مهربان باشند.

 

 

 

منابع
psychcentral

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا