چرا کینه توزی افراد باعث استرس مفرط می شود؟

کینه توزی افراد موضوع خطرناکی است که باعث آسیب های روانی خواهد شد. استرس یکی از مشکلاتی است که به این دلیل اتفاق می افتد. اختلالات روانی انواع مختلفی دارند و هر کدام ویژگی خاصی دارند. گاهی اوقات سلامت روان تحت تاثیر خشم ما قرار می گیرد. همان طور که در مقاله های قبل گفتیم خشم و عصبانیت آسیب های زیادی به ما می رساند.

یکی از این آسیب  مشکلات روانی است. حتی گاهی اوقات در کنار مشکلات روانی اختلالات جسمی نیز در این افراد به وجود می آید. بهتر است برای کنترل خشم خود از پزشک و مشاور کمک بگیرید. یکی از موارد خشم کینه توزی است. کینه توزی می تواند آسیب های به سلامت روان وارد کند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چرا کینه توزی افراد باعث استرس مفرط می شود.

بحث و جدل و کینه توزی افراد

برخی از افراد هم هستند که با یک تنش یا بحث و جدلی در محل کار دچار خشم می شوند. همان طور که قبلاً در مقاله ها گفتیم یک فرد ممکن است چند نوع خشم درون خودش داشته باشد. اما آن خشمی که نیاز به درمان و استفاده از مشاور یا درمانگر دارد کینه توزی است. کینه توزی در واقع به گونه ای است که همیشه همراه با یک فرد باقی می ماند. حال این که هر روان شناس یا هر درمانگری برای این خشم چه نوع دارو یا درمانی تجویز کند بستگی به شرایط فرد دارد. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا کینه توزی افراد باعث استرس مفرط می شود، صحبت کنیم.

کینه توزی افراد و تاثیر آن در سلامت روان

نگه داشتن کینه زمانی است که شما مدت ها احساسات منفی را در خود نگه دارید.  پس از آن که کسی کاری کرد که به شما صدمه بزند، عصبانیت، تلخی، کینه یا سایر احساسات منفی را در خود نگه دارید. معمولاً این در واکنش به چیزی است که قبلاً اتفاق افتاده است. در مواقعی دیگر ممکن است ابتدا کینه ای ایجاد شود.  سپس بعد از این که به سادگی متوجه شدید کسی قصد آسیب رسانی به شما  را دارد کینه شما شدید تر می شود. چه واقعاً این کار را انجام دهد یا نه. کینه ها همچنین غالباً شایعه پراکنی مداوم در مورد شخص یا حادثه ای را در مرکز بدخواهی شما نشان می دهند.

در حالی که ما اغلب دوست نداریم آن را بپذیریم. نگه داشتن کینه توزی روشی رایج است که برخی از مردم احساس می کنند به آن ها ظلم شده است.

کینه توزی افراد و عصبانیت

اگر بعد از یک حادثه تکان دهنده هنوز عصبانی هستید، ممکن است برای مدت طولانی آن احساسات منفی را نگه دارید. گاهی اوقات پس از این که دیگران معمولاً آن‌ ها را رها می کردند. ممکن است چندین عمل بد گذشته را به خاطر آورید. هر بار که به آن شخص فکر می کنید خاطرات را تکرار کنید.  یا هر زمان که با آن ارتباط برقرار می کنید آن تجربیات را دوباره زنده کنید. یا نارضایتی خود را برای او کاملاً واضح نشان دهید یا احساسات واقعی خود را برای خود نگه دارید. ممکن است عمداً کینه ای داشته باشید، اما گاهی اوقات حتی از آن آگاه نیستید.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

اما نیت شما یا علت تلخی شما هر چه باشد، کینه توزی افراد خطرناک است.  می تواند به همان اندازه به شما آسیب برساند که شخص الهام بخش آن است. در مورد چگونگی اتصال عصبانیت به شما از لحاظ احساسی، جسمی و اجتماعی اطلاعات زیادی وجود دارد. همچنین نحوه رهایی از کینه ها و کنار آمدن با عصبانیت به شیوه ای سالم بیشتر بیاموزید.

بررسی اجمالی درباره کینه توزی افراد

از اوایل کودکی، کینه توزی یکی از راه هایی است که مردم به احساسات و رویدادهای منفی پاسخ می دهند. این واکنش به ویژه هنگامی رایج می شود که فکر می کنید شخصی کاری را عمداً انجام می دهد. حتی بی پروا یا بی فکر کاری را انجام داده است تا به شما صدمه بزند.  به ویژه اگر به نظر نمی رسد که اهمیتی نمی دهد یا تلاشی برای عذرخواهی یا درست کردن موقعیت نمی کند. اگر عزت نفس پایینی دارید مهارت های مقابله ای ضعیفی هم دارید.  از صدمه دیدن خجالت می کشید یا خلق و خوی کوتاهی دارید، ممکن است حتی بیشتر کینه داشته باشید.

همه ما ممکن است گاهی اوقات دچار کینه توزی افراد شویم

در حالی که همه ما ممکن است گاهی اوقات دچار کینه توزی شویم. اما برخی از افراد بیشتر از دیگران در معرض رنجش و عصبانیت هستند. گاهی اوقات، کینه داشتن و سرزنش دیگران ممکن است نوعی محافظت از خود باشد. در همین راستا، برخی از مردم بیشتر از دیگران احساس می کنند که احساس کینه توزی در خود را تحریک می کنند.  ممکن است از نقشی که در زنده نگه داشتن خشم خود دارند بی اطلاع باشند. تلخی پایدار می تواند از مسائل مختلف – بزرگ و کوچک – نیز ایجاد شود.

به عنوان مثال، کینه توزی افراد ممکن است در نتیجه جزئیات به ظاهر کوچک ایجاد شود. همانند این که کسی شما را برای تیم انتخاب نکرده. یا حتی  صندلی مورد نظر شما را انتخاب کرده است. شما را در یک پیام گروهی قرار نداده است، شما را به رویدادی دعوت نکرده، با شما تماس نگرفته است. نام اشتباه، عدم توجه به مدل موهای جدید، نگاه عجیب به شما  یا حتی برخورد ساده با شما نمونه هایی از این زمینه هستند.

چرا کینه توزی افراد باعث استرس مفرط می شود؟

همه از جانب کسی صدمه دیده اند یا مورد ظلم قرار گرفته اند، اما کینه توزی افراد و عدم بخشش به شما کمک نمی کند که احساس بهتری داشته باشید. زیرا فقط احساس بدتری را در شما ایجاد می کند. خواه یکی از اعضای خانواده، یک همکار، یک فرد مهم یا یک دوست باشد، هرگز موقعیت آسانی نیست. ممکن است با احساسات منفی مانند خشم، تلخی، انتقام، غم، سردرگمی یا نفرت مواجه شوید. با این حال، این احساسات به شما یا موقعیت کمکی نمی کند و باید فوراً به آن‌ها رسیدگی شود. در حالی که ممکن است فکر کنید که داشتن این احساسات بی ضرر است، روانشناسان اکنون ثابت می کنند که اینطور نیست.

نکته ای در ارتباط با این زمینه

وقتی کینه را حفظ می کنید و اجازه می دهید احساسات منفی باقی بمانند، فقط به خودتان آسیب بیشتری وارد می کنید. شما خود را از تجربه آرامش، امید و شادی باز می دارید. به علاوه، استرس بیشتری را به خود وارد خواهید کرد. نه تنها استرس را به خود وارد می کنید، بلکه ذهنیت منفی را به تمام جنبه های زندگی خود وارد خواهید کرد. این احساس شما در نهایت باعث ایجاد مشکلاتی می شود و نزدیک ترین افراد ممکن است آن را احساس کنند. ذهن شما آن‌چه را که دارید نشان می دهد، مهم نیست که چقدر سعی می کنید آن را پنهان کنید.

دلایلی که کینه توزی افراد باعث استرس مفرط می شود

وقتی کینه دارید و به احساسات منفی خود ادامه می دهید، استرس ناشی از آن می تواند جدی باشد. متوجه افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و سفت شدن عضلات خود خواهید شد. این‌ها نشانه هایی هستند که نشان می دهد بدن شما استرس بیش از حدی را تجربه می کند و در صورت عدم جلوگیری، کینه توزی افراد بدتر می شود. استرس می تواند باعث مشکلات حافظه، مشکل در خواب یا خواب زیاد شود، و گاهی اوقات می تواند باعث بیماری های جدی شود. اگر کینه دارید و متوجه این علائم شده اید، احتمالاً ناشی از استرس ناشی از ذهنیت منفی است. راه‌های زیادی وجود دارد که این امر می‌تواند باعث استرس بیش از حد شود، و دانستن این دلایل می‌تواند به شما کمک کند آن را درست کنید.

تحقیقات درباره این زمینه

تحقیقات نشان می دهد که وقتی کینه توزی افراد به وجود بیاید، آن ها به تکرار خاطرات دردناک گذشته خود ادامه می دهند. هر بار که این اتفاق می‌افتد، احساسات منفی را که با موقعیت مرتبط می‌سازید، به شما بازمی‌گرداند. هر بار استرس ناشی از آن بدتر می شود تا زمانی که به چیزی جدی تر مانند افسردگی تبدیل شود. دلایل دیگری که کینه توزی می تواند باعث استرس مفرط شود به شرح زیر است:

می تواند باعث خشم در یک رابطه جدید شود

وقتی احساسات منفی در خود دارید، در روابط دیگر منعکس خواهند شد. این احساسات آشکار خواهند شد، مهم نیست که چقدر خوب سعی کنید آن‌ها را پنهان کنید. در نهایت، آن‌ها شروع به ایجاد خشم و تلخی در رابطه ای می کنند که هیچ ربطی به موقعیت فعلی نخواهد داشت. برای اینکه اجازه ندهید احساسات در شدت کینه توزی افراد دخالت کنند، باید آن‌ها را رها کنید. شما فقط می توانید این کار را با بخشش فردی که به شما ظلم کرده انجام دهید.

شما قادر به لذت از زمان حال نیستید

همانطور که احساسات منفی انباشته می شوند، متوجه می شوید که به اندازه گذشته احساس خوبی ندارید. ذهن شما درگیر مسائل منفی خواهد بود و نمی توانید از آن‌چه در حال حاضر اتفاق می افتد لذت ببرید. اجازه ندهید اعمال یا سخنان شخص دیگری بر شادی شما تأثیر بگذارد.

کینه توزی افراد ممکن است شما را افسرده یا مضطرب کند

هر چه مدت بیشتری به منفی‌گرایی و درد پایبند باشید، احتمال اینکه افسردگی یا اضطراب را تجربه کنید بیشتر می‌شود. حتی اگر متوجه آن نباشید، این احساسات تا زمانی که دیگر مطمئن نباشید چگونه با آن کنار بیایید، انباشته خواهند شد. این می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در هورمون های شما شود و می تواند تأثیر منفی زیادی بر سلامت روان شما داشته باشد.

ممکن است احساس کنید که زندگی شما فاقد هدف است

هنگامی که این احساسات را در خود دارید، به خودتان این باور را می انگارید که زندگی شما فاقد هدف است. این به این دلیل است که شما بسیار روی آنچه اتفاق افتاده است و اینکه چگونه احساس می کنید همه چیز را فرا می گیرد متمرکز هستید. شما در نهایت اهمیت زندگی خود را فراموش خواهید کرد زیرا بسیار عصبانی و آسیب پذیر خواهید شد. کینه توزی افراد را زمانی در زندگی خود متوجه خواهید شد که منعکس کننده احساس شما هستند. بنابراین، اگر احساس خصومت می کنید، متوجه عصبانیت بیشتری در اطراف خود خواهید شد.

نکته

از آنجایی که محیط شما محصول خلق و خوی شماست، تاثیر زیادی بر زندگی شما می گذارد. برای جلوگیری از این امر و به یاد آوردن هدف خود در زندگی، باید فردی را که به شما آسیب رسانده است ببخشید. سپس، می‌توانید دوباره روی چیزها و افرادی که واقعاً مهم هستند تمرکز کنید.

به ‌خاطر کینه توزی افراد ممکن است ارتباط با دیگران را از دست بدهد

همانطور که احساسات منفی زندگی شما را فرا می گیرد، ممکن است ارتباط خود را با سایر افرادی که به آن‌ها اهمیت می دهید از دست بدهید. این احساسات ممکن است باعث شود مردم را از خود دور کنید تا بتوانید تنها باشید.

منابع
وبسایت powerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا