چرا صحبت با یکی از عزیزان متوفی مفید است؟

صحبت با یکی از عزیزان متوفی باعث حفظ آرامش بعد از مرگ یک عزیز می شود. مرگ و غم بعد از آن را اکثریت افراد در زندگی تجربه می کنند. اتفاقات مختلف در دنیایی که زندگی می کنیم همیشه ما را هیجان زده می کند. برخی زمان ها هم این اتفاقات ما را ناراحت می کنند. اما به راستی چه کسانی می توانند بعد از دشوار ترین مشکلات آینده ای درخشان بسازند؟

اگر به زندگی نامه افراد موفق نگاه بیندازید متوجه می شوید که آن ها فراز و نشیب های بسیاری را در زندگی خود داشته اند. اما نکته مهم این است که آن ها چگونه توانسته اند از پس این ناملایمات بربیایند. یکی از این ناملایمات می تواند مرگ عزیزان باشد. خیلی از افراد را دیده این که پس از مرگ عزیزان خودشان بی احساس شده اند. در ادامه می خواهیم ببینیم که چرا صحبت با یکی از عزیزان متوفی مفید است؟

اختلالات روانی بعد از مرگ عزیزان و صحبت با یکی از عزیزان متوفی

برخی از این اختلالات ممکن است در برخی افراد به وجود آمده باشد. یکی از نکاتی که روان شناسان به آن اشاره دارند این است که هر فردی بتواند قبل از این که آیا علائم در او تشدید پیدا کنند خود را درمان کند. هر اختلالی می تواند به علت یک اتفاق ناگوار به وجود آمده باشد. خیلی از افراد به عنوان مثال ممکن است بعد از یک تصادف رانندگی دیگر سوار ماشین نشوند یا این که از سوار شدن به ماشین ترس داشته باشند. در ادامه این مقاله که در وبسایت همکده به عنوان اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره تلفنی  روان شناسی در ایران و ارائه دهنده خدمات مشاوره و روان شناسی نوشته شده است می خواهیم در ارتباط با چرا صحبت با یکی از عزیزان متوفی مفید است، صحبت کنیم.

علائم حساسیت زدایی به مرگ و صحبت با یکی از عزیزان متوفی

در حالی که هیچ واکنش “عادی” در برابر مرگ وجود ندارد، غم و اندوه طبیعی است. پس از از دست دادن، ممکن است احساس شوک، بی حسی، عصبانیت، احساس گناه، درماندگی، اشتیاق یا ناراحتی کنید. تجربه نکردن واکنش احساسی نسبت به مرگ یا همدردی نکردن با کسی که در سوگ است ممکن است نشانه حساسیت زدایی باشد. برای برخی، حساسیت زدایی مرگ ارجحیت دارد. اما متوقف ساختن کامل احساسات می تواند آثار منفی به دنبال داشته باشد. بریان برونو، MD، مدیر پزشکی برای موسسه TMS MID CITY می گوید:

اگر با حساسیت زدایی نسبت به مرگ مواجه هستید، دکتر برونو توضیح می دهد که ممکن است علائم زیر را نشان دهید:

  • فقدان اندوه
  • ناتوانی در عزاداری
  • پاسخ های کمدی به مرگ
  • بی تفاوتی

هر کسی که مرتباً شاهد مرگ باشد، می تواند حساسیت زدایی کند. اگر تجربه مشاهده مرگ افراد در زندگی واقعی یا رسانه ها عادی شود، دیگر ممکن است واکنش احساسی نسبت به آن تجربه نکنید. ممکن است گریه نکنید؛ ممکن است احساس ناراحتی یا عصبانیت نکنید. ممکن است روز خود را طوری ادامه دهید که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است.

عوامل خطر برای عدم صحبت با یکی از عزیزان متوفی

کسانی که بیشتر مستعد حساسیت زدایی به مرگ هستند، سربازان، متخصصان پزشکی، کارگران خط مقدم، مصرف کنندگان مواد مخدر، افرادی که در حال بهبودی هستند و کسانی که در مناطق با نرخ جنایت بالا زندگی می کنند، هستند.

تماشای فیلم های خشن  و بازی های ویدئویی خشن  نیز می تواند منجر به حساسیت زدایی شود

تماشای فیلم های خشن  و بازی های ویدئویی خشن  نیز می تواند منجر به حساسیت زدایی از خشونت شود، اما قرار گرفتن در معرض خشونت در زندگی واقعی تأثیر بیشتری دارد. یک مطالعه نشان داد که جوانان در معرض سطوح بالای خشونت ممکن است آسیب و اجتناب بیشتری را تجربه کنند، به خیال فرار کنند و همدلی کمتری ابراز کنند. این به نوبه خود بر روابط اجتماعی آن ها تأثیر می گذارد و ممکن است به رفتارهای خشونت آمیزتر و یا عدم مداخله در شرایط خشونت آمیز کمک کند.

برای کسانی که در شرایطی مرگ اجتناب ناپذیر است، مانند واحدهای آسیب زا یا جنگ، حساسیت زدایی می تواند برای بقا مفید باشد. اجتناب از احساسات مرتبط با مرگ، مقابله با قرار گرفتن در معرض ثابت را آسان تر می کند. با این حال، در صورت عدم رسیدگی، می تواند به سلامت روانی شما و رابطه شما با دیگران در دراز مدت آسیب برساند.

مقابله با حساسیت زدایی از طریق صحبت با یکی از عزیزان متوفی

اگر در یک محله مستعد جرم زندگی می کنید، ممکن است به طور معمول شاهد خشونت و مرگ باشید. وقتی شما یک پرستار انکولوژی هستید، ممکن است توسط بیماران در حال مرگ احاطه شده باشید. اگر با دوستان خود زندگی می کنید، ممکن است دوستان خود را به دلیل مصرف بیش از حد دارو از دست بدهید. ممکن است شما این گزینه را نداشته باشید که از مرگ اجتناب کنید، اما می توانید مکانیزم های مقابله با آن را تمرین کنید.

جسیکا آیزمن، MS، LPC-S، NCC، مالک و مدیر بالینی در درمان و خدمات بالینی Ajana می گوید: “در حال حاضر جهان مملو از مرگ است، با وقایعی مانند جنایات نفرت، نژادپرستی سیستمیک و مرگ و میر ناشی از COVID”. “اگر قبلاً دائماً در معرض مرگ قرار گرفته اید، نیازی به غرق شدن در رسانه ها ندارید.”

نکاتی برای صحبت با یکی از عزیزان متوفی جهت جلوگیری از حساسیت زدایی بعد از مرگ

اگر می خواهید از حساسیت زدایی جلوگیری کنید یا مکانیزم های مقابله را تمرین کنید، آیزمن پیشنهادات مختلفی را توصیه می کند.

چرا صحبت با یکی از عزیزان متوفی مفید است

تجارب کمی وجود دارد که مرگ کسی که دوستش دارید، دلخراش تر باشد. دنیای شما متلاشی می شود و زیر و رو می شود. ممکن است احساس ناتوانی کنید و ندانید به چه کسی یا چه چیزی مراجعه کنید. غیرعادی نیست که بخواهید با کسانی که از دست دادید، یعنی صحبت با یکی از عزیزان متوفی را ایجاد کنید یا با آن‌ها حرف بزنید. بسیاری از مردم از این موضوع دوری می کنند. اما واقعیت این است که مکانیسم مقابله ای مثبتی است. در این‌جا کارشناسان بهداشت روان توضیح می دهند که چرا صحبت با یکی از عزیزان متوفی سالم است

درک غم و اندوه

خیلی چیزها را در یک زمان می توانید اداره کنید. به همین دلیل است که غم در پنج مرحله اتفاق می افتد که به مدل سوگ کوبلر-روس نیز معروف است. شما نمی توانید یکباره از سوگواری به احساس ناگهانی پر از تفکر مثبت بپرید. در بیشتر موارد، مراحل زیر را طی خواهید کرد:

مرحله 1: انکار

بسیاری از افراد در هنگام سوگواری دچار بی حسی یا ناباوری می شوند. این یک مکانیسم دفاعی است که به آن‌ها اجازه می دهد تا شوک ناگهانی احساسات را کنترل کنند.

مرحله 2: عصبانیت

مرگ چیزی است که نمی توانید آن را اصلاح کنید یا به عقب برگردانید. هنگامی که بر انکار غلبه می کنید، تمام صدمه ای را که از خود جدا می کردید احساس می کنید. درماندگی مرگ می تواند شما را عصبانی کند و ممکن است این ناامیدی را متوجه افراد یا چیزهای مختلف کنید.

مرحله 3: چانه زنی و صحبت با یکی از عزیزان متوفی

اکنون، شما شروع به تمرکز بر روی چیزهای گذشته می کنید. شما شروع به تفکر در مورد فرآیند های “چه می شود اگر” می کنید. تقصیر تو بود؟ اگه میتونستی کمک کنی همه چیز متفاوت بود….

مرحله 4: افسردگی

اینجاست که شما شروع به احساس آن همه غم و اندوه شدیدی می کنید که بیشتر مردم آن را با غم و اندوه مرتبط می کنند. ممکن است اراده خود را برای انجام کارهای اساسی از دست بدهید. ممکن است به طور غیر قابل تحملی ناراحت شوید و در تمرکز مشکل داشته باشید.

مرحله 5: پذیرش

این آخرین بخش از روند سوگواری است. زمانی است که به نقطه پذیرش رسیدید. شما می دانید که مرگ قابل تغییر نیست، و شروع به التیام می کنید و به جلو می روید.

صحبت با یکی از عزیزان متوفی به پردازش عاطفی کمک می کند

مرگ کسی که دوستش دارید یکباره باید پردازش شود. بسیاری از افراد هنگام تلاش برای بهبودی در مراحل خاصی از اندوه گیر می‌افتند، و اینجاست که صحبت با یکی از عزیزان متوفی مطرح می‌شود. در این‌جا چند نمونه از نحوه کار این کار بیان خواهد شد:

رهایی احساسات

زمانی که به خاطر فقدانی احساس عصبانیت یا افسردگی می کنید، می توانید با صحبت با یکی از عزیزانتان که درگذشته است، تمام احساسات خود را بیان کنید. شما می توانید در مورد تمام آن احساساتی که از صحبت با دیگران می ترسید شروع کنید. در واقع، افراد متعددی اظهار می کنند که این به کاهش احساس اضطراب آن‌ها در مورد مرگ کمک می کند.

بهبودی از انکار

وقتی که هنگام غمگینی از احساس ناباوری بیرون نمی‌روید، صحبت با یکی از عزیزان متوفی می‌تواند به شما در غلبه بر آن‌ها کمک کند. این در مورد مرحله چانه زنی نیز صدق می کند.

ایجاد احساس اعتماد به نفس

همانطور که به سمت مرحله پذیرش پیش می روید، مکالمات شما با فردی که از دست دادید تغییر می کند. به آرامی اعتماد به نفس خود را به دست می آورید و با صحبت با آن‌ها – گاهی اوقات احساس می کنید که آنها در حال پاسخ دادن هستند. این کار باعث می شود به خودتان کمک می کنید تا به جلو بروید، با این شخص که هنوز در قلب شماست.

صحبت با یکی از عزیزان متوفی به مرحله انتقالی کمک می کند

بعد از اینکه یکی از نزدیکانتان را از دست دادید، تغییرات زیادی باید انجام شود. بسیاری از افرادی که یکی از عزیزانشان را از دست ندادند، معتقدند غم و اندوه نوعی از چیزهایی است که پردازش می کنید و سپس به طور کامل از بین می روید. متاسفانه اینطور نیست.

وقتی کسی که به او اهمیت می دهید فوت می کند، یک مرحله انتقالی را پشت سر می گذارید. اکنون باید یاد بگیرید که در دنیایی بدون آن‌ها زندگی کنید و این یک تغییر دائمی در زندگی شما است. این چیزی نیست که فقط بتوانید «بر آن غلبه کنید»، مهم نیست چقدر از تفکر مثبت استفاده می‌کنید، یا چقدر درمان می‌کنید.

نکته

اساساً از مرحله ای که با این شخص بودید به مرحله ای می روید که نمی توانید با او باشید. شما باید تغییر کنید و سازگار شوید. صحبت با یکی از عزیزان متوفی می تواند آن دوره را کاهش دهد و انتقال آرام تری را ایجاد کند.

صحبت با یکی از عزیزان متوفی ایجاد انگیزه می کند

خیلی سخت است که بخواهی با دنیایی بدون کسی که دوستش داری سازگار شوی. شما ممکن است بخواهید بدون آن‌ها کاری را انجام دهید. ممکن است از ایده زندگی که آن‌ها نمی توانند بخشی فیزیکی از آن باشند، وحشت داشته باشید. این می تواند شروع سازگاری را برای شما سخت کند.

همان طور که صحبت با یکی از عزیزان متوفی را ایجاد می کنید، به آرامی می توانید متوجه شوید که آن‌ها هرگز واقعاً شما را ترک نخواهند کرد. روح و یاد آن‌ها در اطراف و درون شما زندگی خواهد کرد.

منابع
وبسایتpowerofpositivity

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا